GESPREKKEN OP LEEWADDERS, WAAR IS DIT LEEWADDERS! WAAR BINNE JIM OP 13 SEPT.? Alle soorten weer in jannewarie, dat bij de bruggen is ut faak stil. Mar as se der een skoftsje binne, ons fertrouwde mannen, hoor je nog es wat. Brieven uut ferre lannen mutte lezen wurre. De stried tussen ut boerefries en ut Liwwadders en de rechten fan de frije burger. Een passérend per- soan, die appatte opfattings hèt en ut andurft om over een soats- je ouwe stumpers te praten as ut gaat om Tabe Ruutsje, Sjouke Sukerslak, Wiebe Poatsje, Lange Marten, Minne Mager en Fokke Vutman. Wiebe Poatsje: Komt de weduw- frouw fan Hein bij mie langes met twee brieven fan Rintsje de Ruter. Se was een poaske uut stel weest, en nou sat ut hur dwars dat die brieven daar mar lagen. Brieven uut Ammérika. Fokke Vutman: Soa kregen wij een brief fan Bonne Séra uut Australië. Beste wensen foor 1985 en of ut waar was, dat er feesten komme fan 't jaar en een rewiene foor Liwwadders uut 'e hele wereld. Tabe Ruutsje: Daar sal Rintsje dan oek wel over skrieve. O, nee? Wel over ut feest mar niks over de rewiene. Dan mut ie dat wel an 'e weet komme. En daar sat een brief fan Piet Meijer bij in? Wiebe: Ja, sien brief sit bij die fan Rintsje in. Die hewwe me kaar daar troffen bij één of ande- Een lezer stelt ons de volgende vraag. "Al heel lang, stellig meer dan een eeuw, is onze familie in het gelukkige bezit van een Friese staartklok. Het is een heel ge woon exemplaar: een boereklok zonder maanstanden of andere bewegende versieringen. Wel heeft hij (en dat komt lang niet altijd voor) twee bellen, waar mee hij het hele en het halve uur volledig slaat. Over de vraag hoe oud deze klok is en waar hij is gemaakt, weten we niets; hij is door mijn grootvader in een boelgoed gekocht, waarschijnlijk bij zijn huwelijk in 1873. Er staat geen jaartal op en ook de naam van de maker is niet aangege ven. Het enige wat persoonlijke ken merken moet vertonen, is de wij zerplaat, versierd met een Duits(?) dorpsgezicht met ber gen. Merkwaardig is dit wel voor een Friese klok, maar dat zal wel bij de romantiek van die tijd hebben gehoord. Nu valt niet aan te nemen dat die wijzerplaat-schilder voor elke klok wat nieuws verzon. Waar schijnlijk schilderde hij deze ver sieringen "aan de lopende band". Dit moet dan betekenen dat er méér klokken met deze versiering bestaan of hebben be staan. De vraag is nu of er onder uw lezers klokken met dezelfde wij zerplaat bekend zijn en of ze iets over de herkomst daarvan we ten. Met informatie daarover zou ik zeer gelukkig zijn en briefschrijfers kunnen rekenen op een antwoord. Correspondentie graag via de re dactie van ,,'t Kleine Krantsje', want ik vermeld mijn naam en adres hier liever niet. Er zijn namelijk ook mensen met een ongezonde belangstelling voor Friese klokken, al komen die on der de gewone lezers van dit blad natuurlijk niet voor. Schrijft u dus aan redactie ,,'t Kleine Krantsje", Vredeman de Vriesstraat 1, 8921 BP, Leeu warden. re gelegenhied. Der waren meensen fieftig jaar troud, oor- spronkeluk uut Heerenveen, en die hadden de wereld uutnoa- digd. Dat soadoende. Minne Mager: Dat liekt mie ge weldig mooi. Fer fan je eigen land, temeensen fan Nederland hier, en dan kunde om je heen hewwe. En weer es Ffollaans prate of boerefries, of Liwwad ders. Straks mutte we allemaal an 't Fries hé? Lange Marten: Su dat echt soa weze? Ik hew der wat over in de krante lezen. Alle berichten fan de gemeente en soa in ut Fries. Staan 't es uut. Ik begriep nou soms al niet, wat se bedoele, as se soa ingewikkeld skrieve. Fokke: Meensen as wij prate meest Nederlaans of Liwwad ders. En dan pas, as 't niet anders ken, wat Fries. Daarom mutte se hier in 'e stad die flauwekul niet overdrieve. Hew ik as Liwwad- der burger nog wat te seggen, te ja of te nee?? Tabe: Mien ene buurman is een diepfries deur alles hene. Se seg- ge dan wel es: die eet in 't Fries, en praat in 't Fries en droomt in 't Fries altied tot ferfelens toe dat boerefries. En over soafeul jaar mutte wij allemaal Fries kanne, nee kenne,. Marten: Ja, alle pepieren en for- melieren en alle kranten in dat boerefries seker. Ik leg dan mus- kien al rechtuut, mar ik hoor mien soan al béren. Die is swaar teugen alles wat Fries is. Dat hew ik niet soa, mar ik wil wel frij blieve. Passérend persoan: Hoor ik jou seggen: ik wil frij blieve? Blieve seiden je toch. Sal ik jou es wat fertelle: jou binne niet frij, en ik bin niet frij, en gieneen is frij. Ja, ik slaan de bek der soa mar in, mar dit sjapieter sit mie hoog! Sjouke: Jou hewwe hier frij pra ten. Hier struunt wel es een klein mantsje om, met een best bos haar op 'e kop, en die noteert wel es wat op, mar de pliesje hèt nog nooit bij ons an 'e deur weest. Persoan: As die man genoeg ferswarend méteriaal bij mekaar hèt, hewwe jim kaans op de Bé- VéDé. Nee, niet gévédé, ik floek uut prinsipe nooit. De Binne- landse Veiligheids Dienaren. De helpers fan de gemachtigde fes ten. Ho, net andersom netuur- luk! Wiebe: Hoor es, beste man. Ik bin soa frij as dat feugeltsje daar. Die skiet nou even op 'e brugleu ning, dat sal ik niet doen, mar ik kan wel staan en gaan waar ik wil. Segge wat ik wil. Stemme soa as ik wil. Jou stemme seker niet hé? Persoan: Netuurluki.kiiet.oAlleï) maal één pot nat. Die hele ouwe soasjelisten en kommenisten hadden ut een bitsje begrepen, en de eerste kristelukken uut 'e Biebel, mar das allemaal over. Wille jou meer kernsentrales? .Nee toch. Komme se der oek? Reken maar!!! FokkeAha, nou wete we waar we over prate. En aanssen noe- me jou de kruusreketten seker oek? Had ik wel docht. Dat is oek niet te ontstrieden, mar wij hadden ut over de taal, die jou spreke en skrieve wille. Persoan: Just, just jehanneske. Dat hoort speesjaal bij ut ferneu- ken fan de meensen in Friesland. As se knokke over ut Fries binne se niet lastig. Prate en seure over een Elfstedentocht, ja of nee, De eerste stroom aanmeldingen voor de reünie van (Oud-)Leeu- warders op Vrijdag, de dertiende September in 1985 is binnen. Uit alle hoeken van Nederland en een enkele uit Leeuwarden. Alle mensen, die diep in hun hart Leeuwarder bleven, waar ook in Nederland en waar ook ter we reld, kom op. Maar ook de echte stadsjers, woonachtig in Leeu warden, doe mee. Dat kunnen toch prachtige momenten van weerzien worden, en kostelijke gesprekken, (niet bij de brug, maar in de Breedstraat!) Degenen, die zich reeds hebben opgegeven, zijn genoteerd, en krijgen begin of medio Maart na der bericht. Dus maak je niet dik of ongerust, als het even duurt. Misschien kan dan ook een in- schrijfbedrag genoemd worden. Men wil graag op 1 Mei of daar omtrent weten om hoeveel men sen het gaat. En weet goed, het hoeft niet alleen een zaak voor "de ouwe hap" te zijn. Ook alle jongeren, die zich nog Liwwad- der in hart en nieren voelen, worden verwacht! Wat dochten jou dan? Zo rond de klok van vijf aan komst en kennismaking in Zalen Schaaf, later een gezellige broodmaaltijd en 's avonds een aantrekkelijk programma. Dus, u die dit leest en nog niet schreef, maak er werk van. En geef het ook in ieder geval door aan anderen, van wie u denkt, die hore er helemaal bij! Zalen Schaaf vol, op Vrijdag 13 Sep tember 1985. Feest in Liwwad- den. Waar ook al weer melden: Reünie Leeuwarden 700. Post bus 21000, 8900 JA Leeuwar den. nou of een andere keer, hoort oek bij die foor-de-gek-houwe- rij. Trap daar toch niet in! Minne: Wij binne toch frij om erges wel of niet in te trappen. Al su ut een hoopke honnestront Ik wil Liwwadders prate, en gien brieven in ut boerefries krije. O, dat fiene jou bijsaken? Bin jou dan wel een echte Liwwadder. Hup, en nou met ut water foor de dokter! Persoan: Niet belangriek meen sen, niet belangriek. Mar goed, ik bin hier geboren en opgeto gen. Hew jaren in Brabant woand en nou weer hier. Ik woan bij een kennis, een skeiden frouw in. Nee, soek daar mar niks achter. Tabe: Mar daar binne jou nou helemaal frij in. Frij om met de hele wereld te frijen, behalve met mien frouw en de koaningin en nog een paar. Mien klein grapke. Wiebe: Ah, laat die man speulen gaan. Wij mutte nog over de brieven gaar. Hier die fan Rints je: fier kantsjes fol en een freem- de fraag; hier staat ut: Wat halen jullie met de foordeuren uit? Hoe delen jullie die? Wat houdt tweeverdieners in? Persoan: Hallo, kiek es an. Goed dat ik hier nog staan. Jim doch ten ar seks, mar ut gaat om de ping-ping. Skrief die man in Am mérika de nakende waarhied. De diktatuur, de dwang, de. Marten: Ho, ho, wat is nakend, en wat is dwang? Hewwe jou wat met mien foordeur te ma ken, of ik met jouwes? Ik hew der wel es wat over lezen en der hoefd niet saagd te wurren hew ik best begrepen, mar ferders maak ik mij der niet sappel om. Persoan: En daar spekulére de hoge mannen op. De Moffen trapten nog wel es een foordeur in, om een onderduker te fangen of soa. Feertig jaar later wurre jou weer fongen en dwongen en pakt! Deel je muskien ut bed, dan oek de foordeur. Tannebus- tels telle om een paar luzige cen ten. En dit soatsje ouwe stum pers hèt niks in 'e gaten! Ik loop wel deur. Sjouke (in een sfeer fan stilte en ferslagenhied): Loopt ut hem deur, of loopt ut ons deur? Hoe komme we der op? O ja, deur die foordeur fan Rintsje de Bleker- strater! VIga. Dit is de nieuwe opgave voor onze fotoprijsvraag "Leewadders waar is dit?" Oplossingen, uitsluitend schriftelijk, binnen veertien dagen naar de redactie van 't Kleine Krantsje, Vredeman de Vriesstraat 1, 8921 BP Leeuwarden. Uitslag over vier weken. Onder de abonnees, die ons het juiste antwoord geven, verloten wij een exemplaar van het boekje "Leeuwarden - ach ja, zo was het. met zestien zeer fraaie foto's van de stad uit een lang ver vlogen tijd.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1985 | | pagina 9