't KLEINE KRANTSJE van uw jeugd! LAATSTE PAARDETRAM REED BIJ ONS IN FRIESLAND Foto van de plaats beschikt over: van vrijwel alle steden, plaatsen, dorpen en gehuchten in Friesland, ook duizenden foto's van alle plaatsen buiten Friesland. Zoekt U naar een afbeelding van een bepaald punt? Belt U dan maar eens: OSfM 20302 Vredeman de Vriesstraat 1 - 8921 BP Leeuwarden ri^VATSTE NUMMER 1985 ■n I I l I I I I J 99793 oude foto's Gedurende de laatste oorlog hebben we zo nu en dan het vreemde beeld kunnen aanschouwen van auto's die getrokken werden door een paard: door benzine schaar ste gedwongen kwamen sommige inventieve geesten op het idee hun wagen toch in beweging te houden met behulp van de trouwste viervoeter, die de mens als trekdier kent. We zouden vreemd opkijken, wanneer we nu nog eens met zo'n tafereeltje werden geconfronteerd, maar zo'n veertig, vijftig jaar geleden kon men toch tal van paarden als trekkers van wagens door de stad zien gaan. Zelfs is het lange tijd de ge woonste zaak van de wereld geweest, dat trams voortbewogen werden met behulp van het paard! De paardetram bestaat nu al lang niet meer in Nederland en het moeten wel hoogbejaarde vete ranen zijn, die met de hand op het hart kunnen verklaren, dat zij zelf nog wel eens gebruik gemaakt hebben van dit eens zo populaire vervoermiddel: het was in 1930, dat de allerlaatste paardetram het allerlaatste ritje maakte en dat vond hier in Fries land plaats - de paardetram, die het in ons land het langst vol hield was die van het traject van Makkum naar Harkezijl, ten zui den van Witmarsum. Het was in 1864, dat de paarde tram in Nederland z'n intrede deed en wel op de route van Den Haag naar Scheveningen. Tot die tijd reden er wel overal door paarden getrokken omnibussen, maar de paardetram, geleid over rails, kende men tot dat moment niet. Spoedig reden er ook tussen an dere plaatsen paardetrams en het duurde niet lang of ook de Friezen konden met het nieuwe vervoermiddel kennismaken. Het tempo van dit vervoer lag natuurlijk niet hoog en omdat het nogal eens gebeurde dat het voertuig bij bochten uit de rails liep, wekte de paardetram vaak de spotlust op, getuige het hier I In verband met de komende feestdagen zal 't laatste nummer van 't Kleine Krantsje van dit jaar officieel ver schijnen op zaterdag 21 december. Op de vrijdag daarvoor komt het bij onze abonnees in de bus. navolgende fraaie vers: "In Bommel moetje wezen Daar is een paardetram Het ene beest is kreupel Het andere is lam De koetsier, die heeft een bultje De conducteur is krom En om de vijf minuten Dan ligt het zaakje om." Hoewel er na de introductie van de eerste stoomtram, in 1879 in Groningen, nog verschillende paardetramdiensten in gebruik genomen werden, werd het lang zaam maar zeker duidelijk, dat de paardekracht het in concur rentie met de stoomkracht niet zou kunnen bolwerken. paardetrams uit ons land tot die ene tussen Makkum en Harkezijl overbleef, na vanaf 1898 dienst te hebben gedaan. In 1929 begon men te praten over het opheffen van de lijn, maar Gedeputeerde Staten van Friesland wilden geen toestem ming geven, omdat zij de lijn nog te belangrijk vonden voor het goederenvervoer. Na het oprich ten in Makkum van een autobus dienst en vrachtautodienst, werd het echter toch mogelijk de paar detram op te heffen. Geleidelijk verdwenen dus alle En op de zesde juli 1930 kwam het zover: twee paarden trokken de beide met autoriteiten gevul de wagons voor de laatste maal over de rails. Dat het ook hoog tijd werd bleek bij deze zwane- zang: de rijtuigen bleken in een desolate toestand te verkeren en zouden wellicht binnen afzien bare tijd door de-wielen zijn ge zakt. Voerman op deze historische rit was G. Bonnema, die al vijftien jaar voor de tram de paarden leverde en conducteur was F. Attema, die zestien jaar als zo danig dienst had gedaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1985 | | pagina 2