JAN MODAAL VAN VOOR DE OORLOG camera's en brillen in grote sortering NOSTALGISCH LEEUWARDEN 'T KLEINE KRANTSJE IN'T NIEUWE JAAR midden in de Peperstraat 9 Tel. 124258 en Bilgaardpassage 56 Tel. 663682 LEEUWARDEN bleeker I I I Het eerste nummer van 't Kleine Krantsje in 't nieuwe jaar ver- j I schijnt officieel op de elfde januari. Het valt een dag eerder, vrijdag 10 januari bij de abonnees in de bus. Het Boshuysen Gasthuis Onze medewerker YV. H. Kuipers (oud-jounudist en dito Leeuwarder voorlich tingsambtenaar) geeft hier een schets van het huiselijk leven van 'Jan Modaal' voor de oorlog, puttend uit eigen herinnering aan het ouderlijk huis en daaromheen. Hij be gon met een lijst samen te stellen van wat toen gewoon was en nu vrijwel of geheel is verdwenen. Tot zijn eigen verbazing groeide die op somming gemakkelijk uit tot meer dan honderd "tref woorden". Daarvan zijn en kele in dit verhaal verwerkt In het vooroorlogse gezin heb ben we de inwonende grootva der ontmoet en daarna de huis vrouw. Eén generatie verder naar boven en we komen terecht bij de kinderen. Hun leven is nog voor een groot deel spel en daar om besteden we in deze laatste aflevering speciaal aandacht aan het kindervermaak, buiten en binnen. Als speelterrein kon de straat dienen, want auto's waren er nauwelijks. Twee stukken speelgoed van toen zijn na de oorlog verdwe nen. De Vliegende Hollander ziet men niet meer. Het was een soort omgekeerde trapauto, wat de functie van armen en benen betreft. Geen trappers, maar een stok, die met de armen heen en weer moest worden bewogen om vooruit te komen. De voeten steunden op de vooras en zorgen zo voor de besturing. Dan de hoepel. Moeilijk te be grijpen is waarom die volledig uit de kinder-belangstelling is verdwenen, want wat kon er heerlijk mee gedraafd worden en hoe hoog en ijl klonk het zingen van het ronde ijzer, waarvan dit speeltuig was gemaakt! De autoped in zijn oude gedaan te - van hout tot en met de wieltjes - is in moderne uitvoe ring de step geworden, tegelijk in gebruik bij het "voorberei dend onderwijs" voor de fiets. BREKEBEEN Het fietsen moest in die tijd nog echt geleerd worden, met vader of een oudere broer als instruc teur, meedravend en het zadel steunend wanneer de kleine bre kebeen bezig was met zijn eerste oefeningen in deze evenwichts kunst. Had oefening kunst ge baard, dan kreeg de geslaagde cursist zijn eerste (oude) fiets met houten blokken op de trap pers, om die binnen het bereik van de korte beentjes te bren gen. Wel bleef het heen- en weerschuiven op het zadel een sleetse bedoening voor de ach terkant van de broek. Binnenshuis was de speelgoed kast welvoorzien, al bleven er onvervulde wensen. Het op- windbare speelgoedtreintje, zo als van het merk "Bing", ont brak. De goedkopere exemplaren vertoonden trou wens maar weinig overeenkomst met de echte trein 'en schoten meestal in de eerste bocht uit de rails, wanneer de strakgespan nen veer ze deed wegstuiven. Echte modeltreinen bestonden ook, maar die waren voor de familie Modaal niet te betalen. Een bekend merk was Hornby, waarvan afbeeldingen waren te vinden in het modellenboek van Meccano. Meccano en Hornby kwamen uit één en dezelfde fabriek, in Li verpool gevestigd en in 1901 op gericht door de kantoorbediende Frank Homby. Hij maakte meta len constructieonderdelen, eerst tot vermaak van zijn eigen kin deren, later voor een snel groei ende markt, die zich over de hele wereld verspreidde onder de in 1907 voor het eerst ge bruikte naam Meccano. Het was de grootste uitvinding op speel- goedgebied van deze eeuw; elke jongen werd een kleine Edison, die zijn eigen constructies kon bedenken en (beweegbaar) uit voeren. Verder kwamen uit deze fabriek in Liverpool dus de Homby-treinen en vlak voor Hornby's dood, in 1934, de au tomodellen van het merk Dinky Toys. Maar Meccano ging niet mee met zijn tijd, liep vast met te hoge prijzen, ook door de verouderde productiemethoden. In 1964 ein digde het zelfstandige bestaan van de fabriek, die daarna via verschillende fusies naar zijn on dergang sukkelde. Er was méér te vinden in de speelgoedkast, zoals de stoom machine, die nog altijd in de speelgoedbranche verkrijgbaar is. Van ouds bekend maar ver dwenen is de eens zo populaire toverlantaarn; we spreken nu van een dia-projector en die doet het heel wat beter dan het blik ken kastje met een schoorsteen tje, waarin een petroleumlampje voor de verlichting zorgde. Maar hoe wonderschoon en roman tisch waren de ronde plaatjes, samengevoegd tussen stroken glas, ondanks (of dank zij) de wazige projectie op het strak ge spannen laken. Over het speelgoed voor de meisjes kunnen we kort zijn. Het belangrijkste was de pop, met bijbehorende poppewagen, heel mooi kon het poppenhuis zijn; er waren piepkl einde fornuisjes, kortom het meisjesspeelgoed bleef dicht bij huis en mocht dus wel gelden als eerste voorberei ding op de toekomstige taak van de jongedame - de emancipatie van de vrouw werd pas later uitgevonden. JOJO Dan was er omstreeks 1935 de rage jojo: twee houten schijfjes, verbonden door een asje in het midden. Langs het daaraan be vestigde touwtje rees en daalde het speelgoedje, wanneer het uit de losse pols in beweging werd gehouden. Bij tienduizenden werden ze verkocht, ieder was aan het jojo-en. Een vinding uit die tijd? Welnee, lees wat Multatuli in de vorige eeuw schreef over een exentrie- ke prinses: "Ja het was gloeiend heet. Koningen en princessen zweetten als mensen. De "jou- joux de Normandie" - het speel- en groettuig der "beau-monde" (betere kringen) van die tijd - Idommen al trager en trager bij hun koordjes op." Tussen "joujou de Normandie" (Normandisch speelgoed) en "jojo" was er niets nieuws onder de zon! W.H. Kuipers Ter recensie ontvingen wij een exemplaar van het fotoboekje 'Nostalgisch gezicht Leeuwar den', een uitgave van Techni- press in Groningen. Het boekje met plusminus 125 foto's, die tussen 1897 en 1940 zijn ge maakt, is samengesteld door Theo Medema ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig be staan van onze stad - het is dus één in een hele reeks 'Leeuwar der uitgaven', die de laatste tijd het licht hebben gezien. Veel van de in dit boekje afge drukte foto's kunnen we ook in eerder verschenen fotoboeken van Leeuwaren terugkomen, maar veel andere toch ook weer niet: er is uit de schat aan illu stratiemateriaal van de stad al tijd wel weer wat 'nieuws' op te diepen. UITSTEKEND VERZORGD Bovendien is het uitstekend ver zorgde werkje verlucht met gra vures van de negentiende eeuw- se tekenaar Henry Brown en met, altijd interessante, teksten, die men in vroeger tijden kon aantreffen op luifels en uithang borden. Ergens in het boekje wordt de Reigerstraat tussen de Wirdu- merdijk en de Weaze het smalste straatje van Leeuwarden ge noemd en dat zou best eens zo kunnen zijn, al oogt het aan de kant van de Wirdumerdijk af niet meer zo smal het stukje tussen de Wirdumerdijk en het Reigerplein is na het verdwijnen van het oude en de bouw van het nieuwe Amicitia immers veel breder geworden. Maar tussen het Reigerplein en de Weaze stelt deze verbindingsweg als 'straat' inderdaad heel weinig voor. 'Nostalgisch gezicht Leeuwar den' is verkrijgbaar in de boek handel en kost 21,90.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1985 | | pagina 13