WAREN ER OOIT KAR-GA-DOORS IN LEEUWARDEN? WIE HET WEET MOET HET ZEGGEN pagina 5 Een vijftig, zestig jaar geleden waren er nog verscheidene brugbogen in Leeuwarden, pijpen over de gracht met de bolle rug van een angstige kat. Zij vormden de sierlijke schakels in het net van waterwegen, dat de binnenstad doorsneed. Die hoge overkluizingen zijn er niet allemaal meer - veel ervan hebben plaats moeten maken voor vlakke en strakke overkluizingen. Ontegenzeggelijk is er iets van het karakteris tieke oude stadsschoon mee verloren gegaan - de hoge rondingen, helemaal passend in de sfeer van de gemoedelijke oude tijd, waren schilderachtiger dan de rechte lijnen van nu. Op oude foto's en prentbrief kaarten kunnen we de vroegere situatie in de Leeuwarder bin nenstad nog heel goed zien en die tonen ons ook dat sommige pijpen een wel heel opvallende ronding hadden. Was de Langepijp, midden op de Nieuwestad, nog vrij vlak, de Tontjepijp op de hoek van de Nieuwestad en de Sint Jacobs- straat, de Westerpijp aan het eind van de Nieuwestad en de Paardepijp tussen de Groente markt en de Peperstraat, staken hoog boven het normale straat niveau uit. Maar hoe pittoresk ze ook moch ten zijn, ze brachten helaas practische bezwaren met zich mee en wel voor het verkeer. Heel vaak kwam het immers voor, dat de bestuurders van hondenkarren en paardenwa- gens hun trekdieren na het pas seren van het hoogste punt niet in toom konden houden en dan schoten de voertuigen met on gedachte snelheden naar bene den toe. En hoe vaak kwamen de op drift geraakte wagens dan wel niet tot stilstand tegen de gevels van de huizen tegenover de pijp! Wie zich in de altijd interessante lec tuur van oude politierapporten verdiept, zal dergelijke inciden ten herhaaldelijk tegenkomen. DOOR DE GLAZEN Een winkel als die van Jelle Huisenga, nu de lunchroom De Likkepot, heeft bijvoorbeeld heel wat van het honden- en paar- denverkeer te duchten gehad en ettelijke malen zijn hier karren en wagens met daverend ge weld door de glazen gegaan. Was de dierlijke trekkracht meestal sterk genoeg de zwaar ste lasten over de pijpen heen te krijgen, van de menselijke duw- kracht kon dat lang niet altijd worden gezegd. Vaak kwam het dan ook voor, dat toevallige pas santen de helpende hand moes ten bieden, wanneer er handkar ren in zicht kwamen, die een brugpijp wilden passeren. Vooral in de wintermaanden met besneeuwde en gladde wegen moeten deze moeilijkheden zich herhaaldelijk voor de bestuur ders van handkarren hebben voorgedaan en ook hondekarren en paardewagens zullen dan aan wat extra trek- of duwkracht wel behoefte hebben gehad. Wat we ons nu nieuwsgierig af vragen is of Leeuwarden ooit figuren heeft gehad, die er min of meer hun beroep van maak ten om karren over de pijpen heen te trekken, zoals dat im mers in een stad als Amsterdam wel degelijk het geval is ge weest. Heeft de Friese hoofd stad, net als de hoofdstad van ons land, ooit zogenaamde kar- gadoors gekend? Wij hebben er nooit van gehoord, maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat ze er ook nimmer zijn geweest. Amsterdam, met in z'n prachtige binnenstad tientallen fraaie brugbogen, heeft dus wel pro fessionele bruggetrekkers ge had. Zij posteerden zich met een stuk touw en een haak over de schouders, op een vaste plaats bij een hoge pijp en hielden van daar nauwlettend het verkeer in de gaten. Kwam er een handkar aan, dan schoot deze hulpkracht toe, sloeg de haak aan de kar vast en hielp de karrijder de last over de pijp heen te trekken. EEN NUTSKE De moeite werd met een cent, en in oude tijden misschien ook wel met een nutske, beloond. Maar in een drukke stad met ettelijke honderden handkarren op straat, kon de dagverdienste aardig oplopen. De Amsterdam mers noemden deze mensen kargadoors, wat niets te maken had met wat wij gevoeglijk onder kargadoors verstaan - tussen personen in de scheepvaart, die in de havens allerlei scheepsza- (Vervolg op pag. 19) s^m'kösSvtÊcse M»um Op de foto hierboven zien we hoe "kargadoors" behulpzaam zijn bij het over de Nieu- beide andere foto's kunnen we de bekende Amsterdamse kargadoor Kikkie in actie wepijp trekken van een bakkerskar. Waren het professional bruggetrekkers? Op de zien. Rechts boven in de pagina de Mokumse bruggetrekker Kees Koeiereet.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1986 | | pagina 5