BESCHEIDEN MUSICUS DIT GROOTMOEDERS ANSICHTEN ALBUM 'T KLEINE KRANTSJE LEEUWARDEN VAN A TOT Z IN MEMORIAM AGE HAARSMA Het volgende nummer van 't Kleine Krantsje verschijnt op 19 DECEMBER VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN verteld, dat hij artisten bij Caba ret Buis, Cabaret Eden, Cabaret De Oldehove (later Moulin Rou ge) moest begeleiden. Tijdens "de oorlogsjaren werd hij in Hamburg tewerkgesteld, met meer Leeuwarder musici, ik denk hier aan namen als Procé, Theo Scheepstra, maar dan wel in het eigen vak, bijvoorbeeld bij Café-Cabaret Stahl en in de Wil- helmshalle. In ieder geval blijft hij mij in herinnering als een man met een zachtaardig karakter, waarvan wel eens misbruik is gemaakt. Voor vele orkesten, o.a. het Leeuwarder Accordeon Ensemble van Piet de Vries schreef hij de arrangementen en vele leerlingen zullen zich hem herinneren. Altijd op tijd, altijd iets op de achtergrond, maar wel gezegend met een grote dosis humor, ging hij met mijn ensem ble op reis door het gehele land; dat was de tijd dat er nog geen televisie was. Een zware suikerziekte, een am putatie van een been en het vroegtijdige verlies van zijn vrouw moest hij allemaal ver werken. Ik denk met veel genoegen aan hem terug en ik wens de kinde ren en kleinkinderen sterkte toe. Moge hij rusten in vrede! Leeuwarden Historisch Variété Archief RITSKO VAN VLIET senior ten ondergaan dat werkloze mu sici ander werk moesten gaan verrichten. Het artiesten vak en het beroep van musicus bracht vaak mee dat men enkele we ken zonder werk zat, vooral toen de vele cabarets en variétés slo ten en de musici geen week- of maandcontracten meer hadden. Hoe vaak heeft Haarsma mij wel De uitgever van deze prentbriefkaart van de Sophialaan heeft blijkbaar onbekend willen blijven, want behalve de kreten 'Brief kaart' en 'Nadruk Verboden' staat er helemaal niets op de achterkant van de kaart. Dat het al een oudje is kunnen we aan de trambaan zien, de rails links in 't beeld. De passanten hebben zich, als zo vaak, weer midden op de weg opgesteld en rechts zien we een paardewagen staan, waarbij een straatmaker in actie lijkt te zijn; als we het wel hebben liggen er rechts van de wagen stenen opgestapeld. Maar overigens: wat een stilte, wat een rust! is de E van de Elfstedentochten, waarin de stad Leeuwarden als start- en finishplaats zo dikwijls van grote betekenis is geweest. In de meeste sportieve tochten langs de elf Friese steden con centreerde de grootste drukte zich immers hier, waar zo vaak begonnen en ook geëindigd werd. De eerste georganiseerde Elf stedentocht was die voor schaatsers in 1909 met het hotel Amicitia aan de Wirdumerdijk als de plaats, van waaruit werd ge start en waarbij ook gefinisht werd. Drie jaar later was het ho tel Weidema aan het Groot Schavernek voor de Elfsteden- vereniging het hoofdkwartier. En vóór in 1933 de Groene Wei de het grote verzamelpunt werd stonden voor het Elfstedenge- beuren ook nog centraal het Ho tel De Klanderij (1917), en het Beursgebouw (1929). Automobilisten en motorrijders, die in 1912 met hun reeks toch ten langs de elf steden begon nen, deden dat vanuit de Klan derij, maar de fietsers, die in datzelfde jaar van start gingen, kozen Bolsward ais hun favorie te start- en finishplaats. Later ontstonden ook nog de in tussen zeer populair geworden elfstedentochten voor wande laars, voor zeilers, motorboten, roeiers en surfers'en ook voor de meeste van deze evenemen ten mocht Leeuwarden fungeren als de gewichtige plaats, van waaruit werd gestart en waarin het eindpunt lag. Zelfs zijn er intussen ook al an tieke automobielen langs het tra ditionele traject gesneld en maakten ook ruiters de lange rit, maar niet in alle gevallen lag in onze stad het begin en het eind. Voor wat de Elfstedenchaats- tocht betreft heeft Leeuwarden na de rit van '56 de prachtige fi nishplaats achter de Prinsentuin helaas moeten prijsgeven, zodat de tocht nu buiten de stad haar einde vindt. Maar het zou niet juist zijn te constateren, dat de drukte in de stad op de Elfste- dendag er daardoor minder op werd. Dat hebben de laatste tochten van '85 en '86 ons wel geleerd.Nog nooit eerder kwam de stad zo op haar kop te staan als toen. Eind september overleed in het Triotel de musicus Age Haars ma. De op 31 mei 1906 geboren Age Haarsma werd dus 80 jaar oud. Het moet in 1950 geweest zijn, dat ik de heer Age Haarsma leerde kennen. Hij werkte toen als begeleider van Gerard de Haan, met cabaretliedjes, onder de naam Duo Haarsma-De Haan. Het was in de na-oorlogse tijd toen alles 'nog bol stond' van kleinere en grotere feestavon den. Age Haarsma had toen al een half leven achter de rug op het moeizame pad van de muziek. Als enige zoon, vaak last heb bend van bronchitus, werd hij opgeleid voor piano en viool. La ter gaf hij ook jaren les voor piano en viool. Hij bespeelde echter ook het orgel en de saxo foon. Age Haarsma had een zeer grote notenkennis; maakte bij liedjes heel vlug een passen de melodie. Hij heeft ook nog de tijd meege maakt van 'de stomme film'. Met stadgenoten als Gejas en Gramsma speelde hij passen de muziek bij de geluidloze eer ste films. Toen de 'toonfilm' kwam begon voor vele musici al een tijd van werkloosheid, al hoewel het spelen van passen de muziek bij diners en diners dansants erg in de mode was. Eveneens behoorde Age Haars ma tot de eersten die in de voor loper van het huidige Frysk Or- kes, de Friesche Orkest Vereeniging, musiceerde. Spre ken wij hier maar niet van de toen zeer lage gages. Helaas zou hij later bij een volledige verandering van het orkest, dat toen een beroepsorkest werd, worden buitengesloten, wat hem zeer pijn heeft gedaan. Ook heeft hij met vele toenmali ge musici de vernedering moe

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1986 | | pagina 9