DIT GROOTMOEDERS ANSICHTENALBUM VAN KOEMELKERS EN MELKBOEREN 'T KLEINE KRANTSJE: EN WILLEM NIJMAN HIJ DANST MAAR DOOR VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 9 Daar stond tegenover, dat de boerenmelk zich beter liet afro men. De koemelkers boden heftig ver zet tegen de fabriek. Maar de fleur ging van het melk- tappen af. Tegen de sterke posi tie van de fabriek konden ze het op den duur niet bolwerken. Hoezeer de melkboer of melk man werd gewaardeerd, bleek op een excursie van huisvrou wen naar de L.M.I., de latere naam van de fabriek, toen één der dames na afloop van de ex cursie, tijdens een gezellig sa menzijn, een toast uitbracht op de melkboeren. In 1934 werd de boerderij afge broken en op het erf verrees een nieuw huizencomplex. Meile Wesbonk heeft zevenen zeventig jaar, van 1872 tot 1949, gewoond op de plek waar hij ook gestorven is. Het gaf een hele opschudding, toen rond 1900 de Coöperatieve Zuivelfabriek "De Emmakade" op de plaats waar nu de Nieuwe Weme staat werd opgericht en van lieverlede ook begon met melkverkoop, aanvankelijk met vier karren. Die voerde meteen een wijkindeling in: elke kar kreeg een deel van de stad toe gewezen, wat een enorme tijds besparing opleverde. Een ander voordeel was, dat de melk ge koeld werd en derhalve veel duurzamer was. Tot het amusement van weleer behoort ook zeker de danssport. Bij het terugblikken op vroeger praten wij allicht over personen, die niet meer in leven zijn. Met Willem Nijman praten wij dan over iemand, die overal aanwe zig was waar gedanst werd, maar die nog springlevend is, gelukkig, en nu nog altijd de vele dansavonden voor alleenstaan den in de provincie bezoekt. Popma Veenwouden is een ge regelde pleisterplaats voor hem. Komt men met Willem in ge sprek, dan kan hij zo alle dan cings van vroeger opnoemen; ook alle namen van musici van vroeger kent hij uit zijn hoofd. Bij Willem moet er "levende" muziek spelen - hij heeft gelijk. Er waren vroeger musici bij de vleet, in alle genres, voor bruilof ten en partijen en dan die musi ci, die in de gerenommeerde dancings-cabarets speelden. Vaak zaten zij in een band, die wel uit tien personen bestond, wij denken hier aan "Spoorzicht" van Sipke Castelein. Willem Nij man werd in Sneek geboren in 1913. Hij kwam al jong naar Leeuwarden toe. Wie kent hem niet? Jaren was Willem werk zaam bij de wasserij De Noord ster van de familie Venema op het Zuidvliet. Een bekende stad genoot dus, die overal kwam. Ik ontmoette Willem voor het eerst in 1939 bij Jack Ensing vooreen kop chocolade. Hij bezocht in zijn jeugd diverse dansclubs. De hierbij afgebeelde foto is ge maakt in de Grote Bontekoe in 1937. Er zat toen een zekere Jousma uit Dokkum in. De dans- leraar was Sep uit Dokkum. Wil lem Nijman zit achter de twee voorste afgebeelde zittende per sonen, precies in het midden, geflankeerd door twee dames, met een prachtige feestmuts op. In de onmiddellijke omgeving van de Noorderbrug stond op de hoek Spanjaardslaan-Span- jaardsstraat tot 1934 een boer derij. Deze werd bewoond door mijn oom, de koemelker Meile Wesbonk en voordien, reeds in de vorige eeuw, door zijn vader Sippe Wesbonk. Behalve koemelker was hij ook nog vleeshandelaar. Hij bezorg de aan huis, maar stond ook als standwerker op de vleesmarkt aan de smalzijde van de Nieu- westad. Het melken vereiste steeds een lange tocht. Bij de Jelsumervaart of de Holder, tegenover de Lek- kumertoren of voorbij het Oud- Tolhuis aan de Groningerstraat weg liepen de melkekoeien. Was het witte vocht eenmaal aan de Spanjaardslaan, dan kwam het mooiste werk, zo ver telde hij mij eens. Met twee em mers aan het juk, waaraan de maten bengelden, ging het de straat op. En vrolijk pratend werd dan van deur tot deur het laatste nieuws verhandeld, 's Morgens en 's avonds dertien keer in de week. 's Zondagsmor gens werd niet afgerekend en 's zondagsavonds was er alleen een aflevering aan huis. Eind vorige eeuw kwamen de karren in gebruik, van allerhan de formaat. De mooiste waren die van Bergstra, een bedrijf, waar zo'n vijfendertig koeien werden gemolken. De boerderij stond ongeveer op de plaats waar nu het Gereformeerde Ge meente Centrum "De Fenix" staat. Mooie tankjes op onderstellen met twee wielen. Koperen kra nen er aan en met grote sierlet ters er op: "Gewaarborgde Melk". En terecht, want perio diek maakte de veearts in de Pers bekend, dat hij het vee van het bedrijf had gekeurd. De karren werden meest voort bewogen door middel van hon- dentractie. Hieraan is in het be gin van de vijftiger jaren een einde gekomen door de uitvoe ring van een betreffende wet op instignatie van de dierenbe scherming. Anderen voeren met bootjes de grachten binnen en distribueer den vandaar de melk. De venters liepen en reden kris kras door de stad. Sommigen begonnen op het Vliet en eindig den tenslotte in de Landbuurt. De toenmalige eigenaar was in die tijd een bekend kaatser. Wat waren er in die vooroorlog se tijd veel dansleraren. Wij den ken hier aan namen als Leviet, Charles de Jong, Van der Boom, Boomsma, Ritske Faber, Adema en later nog Epema. Er is een tijd geweest, dat haast niemand het meer nodig vond om dansles te nemen, want ieder danste zo als hij wilde. Dat waren de jaren 1960-1970. Daar is nu weer ver andering in gekomen. Voor de oorlog werden enkele stadgenoten steeds als goede dansers genoemd; daartoe be hoorde Willem Nijman ook. Onze reeds overleden bediende Rinze de Vries kon ook geweldig dansen en dan kon onze stadge noot, die wij heel oneerbiedig "Schele Sjoerd" noemden ook heel goed walsen. Ik ken helaas zijn familienaam niet. Ook werd er vroeger wel bij dans- of concertorgels gedanst. Achter het Gerechtshof, bij Zon dervan, stond ook zo'n orgel. In en om het Zaailand en het Ruiterskwartier waren allemaal zaken: Cabaret Eden, Cabaret Buis, Hoogkamp. Hoogkamp werd later bij V. D. getrokken. Maar dat was heel vroeger. Willem kan het niets schelen, hij ziet er voor zijn vierenzeventig jaar nog zeer jeugdig uit en hij danst verder, zoals de boer die verder ploegt. Leeuwarden Historisch Variété Archief Ritsko van Vliet senior Opmerking tijdens een gesprek over de toenemende gevaren door de ziekte aids: "De hoeren zijn de lui - de prostitutie komt op de rug te liggen". Wij kunnen ons nauwelijks meer voorstellen, dat het eens mogelijk is geweest een foto te maken zoals deze, waarbij het inte ressante verschijnsel zich voordeed, dat Jan en Alleman zich breeduit op de straat konden opstellen tot de fotograaf zijn werk had gedaan. De kaart, rond 1900 uitgegeven door J. Postma Szn te Leeuwarden, laat ons het begin van de Groningerstraat weg zien met links de huizen van het vroegere Werkmanslust. Van het landelijke karakter van toen vinden we nu niets meer te- ru9Leeuwarden B. Tamminga

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1987 | | pagina 9