'T KLEINE KRANTSJE
SPOORKAARTJE
UIT JAAR 1839
KUNST IN BURMANIAHUIS
BOEK
GORREDIJK
VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN
pagina 11
WAGGON.
N° 6.
AMSTERDAM NAAK HAARLEM.
Vertrefc vati i839
De lieizjgers worden »er-
zocht zich l/4 uur voor
het vertrek op <Ic stations
te bevinden.
uren des
1 Ontvangen 0,65.
Dit bi! iet aan den Conduct9t\ af ft geyen.
Mijn man werkt bij de brandweer
en ik moet eerlijk zeggen, dat
het zijn lust en zijn leven is. Hij
heeft hier al heel wat spectacu
laire branden meegemaakt en
het geeft hem altijd veel voldoe
ning, wanneer het vuur kan wor
den geblust voor er al te veel
schade wordt aangebracht. Z'n
grootste sport is het als een aap
bij de ladders omhoog te vliegen
en het moet daarom zijn, dat hij
de bijnam "De Oerang Oetang"
kreeg. Soms word ik door zijn
collega's gebeld en dan vragen
ze doodleuk "Is de Oerang Oe
tang er ook?" Nu deed zich een
jaar of wat geleden de vreemde
situatie voor, dat mijn man plot
seling, van de ene op de andere
dag, bang was om de ladder op
te gaan. Hij durfde gewoon niet
meer. Klimangst zogezegd. Er
wordt wel beweerd, dat daarom
de graanpakhuizen aan de
Hoekstersingel tot de grond zijn
afgebrand. Goede raad was
duur. Tot een kennis hem ter
lezing 't Kleine Krantsje aanbe
val. En zie: weg was de angst
om de ladder op te gaan. Hij was
weer helemaal de oude. En hij
stormt nu weer naar boven als
een echte aap. Dank zij 't Kleine
Krantsje. (C.C.teC.)
Wij ontvingen ter recensie het
pas verschenen boek 'Gorredijk
in vogelvlucht - Feiten en ge
dachten uit een ver en minder
ver verleden', uitgegeven door
Drukkerij/Uitgeverij Bos en Co
b.v. te Gorredijk en geschreven
door Hans de Jong, inderdaad
ja: 'de Weerman', eveneens te
Gorredijk.
Het is met veel genoegen, dat
wij aandacht besteden aan dit
werk, dat evenals ons Kleine
Krantsje op nostalgische leest is
geschoeid - wat wij met onze
krant in Leeuwarden doen, dat
lag er nog geen brug tussen de
Nieuwe Oosterstraat en wat we
nu als Wijbrand de Geeststraat
kennen. Stadgenoten, die van
af de binnenstad een bezoek
wilden brengen aan de moestui
nen direct ten oosten van de
gracht, konden evenwel gebruik
maken van een pontje, dat op
deze plaats in 1849 een dienst
begon. Ruim vijftig jaar heeft dat
pontje dienst gedaan. Het werd
uit de vaart genomen in 1902,
toen hier een smalle brug werd
gebouwd als een voorloper van
de electrische brug, die er nu
nog ligt.
Het was in 1839 dat er voor de allereerste maal een trein reed
in Nederland. In september van dat jaar werd er een dienst
geopend van Amsterdam op Haarlem. Een van onze abon
nees, de heer J. de Vries te Leeuwarden, is in het bezit van
een heel curieus stuk, dat ons aan deze eerste treinreis herin
nert. Het is een spoorkaartje met de opdruk 1839, waaruit
blijkt, dat de koper van het kaartje, nu honderd en acht en
veertig jaar geleden, van deze eerste, of althans van een van
de eerste treinreizen van Amsterdam naar Haarlem gebruik
heeft gemaakt.
Hij betaalde daarvoor het in onze ogen luttele bedragje van
vijf en zestig cent en hij kon daarvoor plaatsnemen in wagon
nummer 6 - ook dat staat op het hierbij gereproduceerde
treinkaartje vermeld. Voorts weten we, dat hij al een kwartier
voor het vertrek van de trein op het Amsterdamse station
aanwezig moet zijn geweest, maar onbekend is het hoe laat
hij precies vertrok - dat immers is niet op het kaartje ingevuld.
Mocht het zo zijn geweest, dat onze onbekende reiziger er be
hoefte aan had de conducteur bij het controleren van het
kaartje een kleinigheid in de hand te drukken, dan zal hem die
vriendelijkheid beleefd geweigerd zijn. Op de achterkant van
het kaartje staat gedrukt waarom. ,,Het is aan de Conducteurs
of eenige anderen in dienst van de Hollandsche IJzeren
Spoorweg Maatschappij, verboden, om eenige fooijen of
geschenken aan te nemen
Hei is aan de Conducteurs of eenige anderen in
dienst van de Hollandsche IJzeren Spoorweg- Maat
schappij verboden, om eenige fooijen of geschenken
aan te nemen.
In 1954 ging bij uitbreiding van
de kantoren van de Algemeene
Friesche een lang gekoesterde
wens van de personeelsvereni
ging in vervulling: er kwam een
eigen recreatiezaal met een echt
toneel tot stand.
De kunstenaar Cor Reisma ver
fraaide een der wanden met een
muurschildering, geïnspireerd
op de dierenriem. Nog altijd
wordt de bezoeker getroffen
door de warme kleuren en de
fraaie compositie.
Het schadeverzekeringsbedrijf
.dat in 1970 in het geheel werd
opgenomen vroeg een eigen
ruimte, welke het verwierf aan
de achterzijde van de tuin, die
daardoor helaas werd vervan
gen door een grote binnen
plaats. De grote cantine-ruimte
op de bovenverdieping gaf de
kunstenaar Jerre Hakse de gele
genheid tot een voor die tijd ge
durfde muurschildering.
Ook in glas is er binnen wel wat
te bewonderen, getuige het ge
brandschilderde raam achter in
de gang van de kunstenaar
Boogtman uit Haarlem. Het is
aangeboden door het personeel
bij het 110-jarig bestaan van de
"Algemeene Friesche" in 1954
en geeft duidelijk de bedoeling
weer: behouden vaart in woelige
wateren.
Leeuwarden
H. T. ten Have
doet onze abonnee Hans de
Jong in Gorredijk: het naar bo
ven halen van alle mogelijke lo
kale herinneringen aan een ver
leden tijd.
Hans de Jong pleegt zijn artike
len te publiceren in de eveneens
door Bos en Co uitgegeven
krant De Woudklank en van wat
er nu in dit kloeke boek is bijeen
gebracht heeft er eerder al veel
in die krant gestaan. Maar een
aantal verhalen is geheel nieuw
en werd niet eerder gepubli
ceerd.
Niet alleen wat betreft het weer,
maar ook voor wat betreft het
oude Gorredijk kan Hans de
Jong een autoriteit worden ge
noemd; hij weet er, zoals we dan
zeggen 'alles van' en daarvan
gaf hij al eerder blijk in zijn boek
'Gorredijk te kijk'.
De nieuwe uitgave, uitstekend
verzorgd, is erg speels opgezet,
bevat honderden foto's en tallo
ze 'aardigheidjes' als 'kadertjes'
en 'cursiefjes', oude adverten
ties, oude prijslijsten; kortom,
het is een zeer lezenswaardig
en ook bezienswaardig geheel.
Het is dan ook bepaald niet no
dig een echte Gorrediekster te
zijn om van een boek als dit te
kunnen genieten - er worden tal
van onderwerpen aangesneden,
die ook niet-betrokkenen zullen
interesseren.
Kostelijk zijn bijvoorbeeld, om
maar iets te noemen, de in het
boek voorkomende foto's van
vervoermiddelen uit opa's tijd;
ook de herinneringen aan de
schaatssport (de korte baan!)
zullen velen buiten Gorredijk in
teresseren.
Het boek van honderdvijftig pa
gina's, volgens de uitgever ïn
een beperkte oplage' gemaakt,
kost 32,50.
-tVffli!- /I
"Tja, als u mijn eerlijke mening wenst.
"Nee, nee, ik wil alleen uw rechtskundig advies.