'T KLEINE KRANTSJE SPOORKAARTJE UIT JAAR 1839 KUNST IN BURMANIAHUIS BOEK GORREDIJK VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 11 WAGGON. N° 6. AMSTERDAM NAAK HAARLEM. Vertrefc vati i839 De lieizjgers worden »er- zocht zich l/4 uur voor het vertrek op <Ic stations te bevinden. uren des 1 Ontvangen 0,65. Dit bi! iet aan den Conduct9t\ af ft geyen. Mijn man werkt bij de brandweer en ik moet eerlijk zeggen, dat het zijn lust en zijn leven is. Hij heeft hier al heel wat spectacu laire branden meegemaakt en het geeft hem altijd veel voldoe ning, wanneer het vuur kan wor den geblust voor er al te veel schade wordt aangebracht. Z'n grootste sport is het als een aap bij de ladders omhoog te vliegen en het moet daarom zijn, dat hij de bijnam "De Oerang Oetang" kreeg. Soms word ik door zijn collega's gebeld en dan vragen ze doodleuk "Is de Oerang Oe tang er ook?" Nu deed zich een jaar of wat geleden de vreemde situatie voor, dat mijn man plot seling, van de ene op de andere dag, bang was om de ladder op te gaan. Hij durfde gewoon niet meer. Klimangst zogezegd. Er wordt wel beweerd, dat daarom de graanpakhuizen aan de Hoekstersingel tot de grond zijn afgebrand. Goede raad was duur. Tot een kennis hem ter lezing 't Kleine Krantsje aanbe val. En zie: weg was de angst om de ladder op te gaan. Hij was weer helemaal de oude. En hij stormt nu weer naar boven als een echte aap. Dank zij 't Kleine Krantsje. (C.C.teC.) Wij ontvingen ter recensie het pas verschenen boek 'Gorredijk in vogelvlucht - Feiten en ge dachten uit een ver en minder ver verleden', uitgegeven door Drukkerij/Uitgeverij Bos en Co b.v. te Gorredijk en geschreven door Hans de Jong, inderdaad ja: 'de Weerman', eveneens te Gorredijk. Het is met veel genoegen, dat wij aandacht besteden aan dit werk, dat evenals ons Kleine Krantsje op nostalgische leest is geschoeid - wat wij met onze krant in Leeuwarden doen, dat lag er nog geen brug tussen de Nieuwe Oosterstraat en wat we nu als Wijbrand de Geeststraat kennen. Stadgenoten, die van af de binnenstad een bezoek wilden brengen aan de moestui nen direct ten oosten van de gracht, konden evenwel gebruik maken van een pontje, dat op deze plaats in 1849 een dienst begon. Ruim vijftig jaar heeft dat pontje dienst gedaan. Het werd uit de vaart genomen in 1902, toen hier een smalle brug werd gebouwd als een voorloper van de electrische brug, die er nu nog ligt. Het was in 1839 dat er voor de allereerste maal een trein reed in Nederland. In september van dat jaar werd er een dienst geopend van Amsterdam op Haarlem. Een van onze abon nees, de heer J. de Vries te Leeuwarden, is in het bezit van een heel curieus stuk, dat ons aan deze eerste treinreis herin nert. Het is een spoorkaartje met de opdruk 1839, waaruit blijkt, dat de koper van het kaartje, nu honderd en acht en veertig jaar geleden, van deze eerste, of althans van een van de eerste treinreizen van Amsterdam naar Haarlem gebruik heeft gemaakt. Hij betaalde daarvoor het in onze ogen luttele bedragje van vijf en zestig cent en hij kon daarvoor plaatsnemen in wagon nummer 6 - ook dat staat op het hierbij gereproduceerde treinkaartje vermeld. Voorts weten we, dat hij al een kwartier voor het vertrek van de trein op het Amsterdamse station aanwezig moet zijn geweest, maar onbekend is het hoe laat hij precies vertrok - dat immers is niet op het kaartje ingevuld. Mocht het zo zijn geweest, dat onze onbekende reiziger er be hoefte aan had de conducteur bij het controleren van het kaartje een kleinigheid in de hand te drukken, dan zal hem die vriendelijkheid beleefd geweigerd zijn. Op de achterkant van het kaartje staat gedrukt waarom. ,,Het is aan de Conducteurs of eenige anderen in dienst van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij, verboden, om eenige fooijen of geschenken aan te nemen Hei is aan de Conducteurs of eenige anderen in dienst van de Hollandsche IJzeren Spoorweg- Maat schappij verboden, om eenige fooijen of geschenken aan te nemen. In 1954 ging bij uitbreiding van de kantoren van de Algemeene Friesche een lang gekoesterde wens van de personeelsvereni ging in vervulling: er kwam een eigen recreatiezaal met een echt toneel tot stand. De kunstenaar Cor Reisma ver fraaide een der wanden met een muurschildering, geïnspireerd op de dierenriem. Nog altijd wordt de bezoeker getroffen door de warme kleuren en de fraaie compositie. Het schadeverzekeringsbedrijf .dat in 1970 in het geheel werd opgenomen vroeg een eigen ruimte, welke het verwierf aan de achterzijde van de tuin, die daardoor helaas werd vervan gen door een grote binnen plaats. De grote cantine-ruimte op de bovenverdieping gaf de kunstenaar Jerre Hakse de gele genheid tot een voor die tijd ge durfde muurschildering. Ook in glas is er binnen wel wat te bewonderen, getuige het ge brandschilderde raam achter in de gang van de kunstenaar Boogtman uit Haarlem. Het is aangeboden door het personeel bij het 110-jarig bestaan van de "Algemeene Friesche" in 1954 en geeft duidelijk de bedoeling weer: behouden vaart in woelige wateren. Leeuwarden H. T. ten Have doet onze abonnee Hans de Jong in Gorredijk: het naar bo ven halen van alle mogelijke lo kale herinneringen aan een ver leden tijd. Hans de Jong pleegt zijn artike len te publiceren in de eveneens door Bos en Co uitgegeven krant De Woudklank en van wat er nu in dit kloeke boek is bijeen gebracht heeft er eerder al veel in die krant gestaan. Maar een aantal verhalen is geheel nieuw en werd niet eerder gepubli ceerd. Niet alleen wat betreft het weer, maar ook voor wat betreft het oude Gorredijk kan Hans de Jong een autoriteit worden ge noemd; hij weet er, zoals we dan zeggen 'alles van' en daarvan gaf hij al eerder blijk in zijn boek 'Gorredijk te kijk'. De nieuwe uitgave, uitstekend verzorgd, is erg speels opgezet, bevat honderden foto's en tallo ze 'aardigheidjes' als 'kadertjes' en 'cursiefjes', oude adverten ties, oude prijslijsten; kortom, het is een zeer lezenswaardig en ook bezienswaardig geheel. Het is dan ook bepaald niet no dig een echte Gorrediekster te zijn om van een boek als dit te kunnen genieten - er worden tal van onderwerpen aangesneden, die ook niet-betrokkenen zullen interesseren. Kostelijk zijn bijvoorbeeld, om maar iets te noemen, de in het boek voorkomende foto's van vervoermiddelen uit opa's tijd; ook de herinneringen aan de schaatssport (de korte baan!) zullen velen buiten Gorredijk in teresseren. Het boek van honderdvijftig pa gina's, volgens de uitgever ïn een beperkte oplage' gemaakt, kost 32,50. -tVffli!- /I "Tja, als u mijn eerlijke mening wenst. "Nee, nee, ik wil alleen uw rechtskundig advies.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1987 | | pagina 11