BIJ HET VLIET: LANG GELEDEN "KLEIN VENETIE" NOEMDEN ZE LEEUWARDEN 'T KLEINE KRAHTSJE. VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagma 13 Ik kan mie herinnere, dat oait één ons stadsje Leewadden vanwege de veule grachten hier vergelieke wu met Amsterdam en ik hét seis metmaakt, dat de een of andere skriever Leewad den anduudde as 'Klein Vene- tie'. Mar nou mui het vansels niet gekker wudde - wie't Amster dam een bitsje kan en wie't Ve- netie al es bewonderd het sal het niet in sien hasses hale om al die watergracht te vergelieken met wat we hier an water hewwe in ons Leewadden. En toch en toch en toch. Toch is't wel degeluk su. dat al die binnengrachjes die t we hier hewwe Leewadden een gewel dige bekoaring geve - at Lee wadden mooi is, en dat is het! - dan komt dat deur het netwerk van water, dat de hele ouwe binnenstad deursnijdt. Waar in ons laan viene je dat su as hier- büten Amsterdam dan wel te vestaan. En dan te bedenken, dat het hier in vroeger jaren nog veul mooier weest het, dat we oait veul meer grachten had hewwe, dat er heel veul karakteristieks an ouwe wa terwegen verloren gaan is, dat er heel veul dempt is, gewoan dichtgooid, omdat dat water voor de skipvaert van gien betekenis meer waar. Late we voor de aadigheid es even nagaan, waart water weest het, dat er nou niet meer is. Wel, een dikke anderhalve eeuw leden liep er nog een gracht van 't Skavernek langs t JTutersketier, dwas deur't Wilhel- minaplein inne richting van Ami- citia. Er liep een skilderachtig grachje vanne Voorstreek langs de Wut- telhaven, de Eewal, het Goeve- neursplein, het Hofplein, het Raadhuusplein en het Heer- waltsje naar de Nijsted - se hew we het dichtsmeten in achtien- hondedvierentachtig. Er liep oek een grachtje, en dat mut oek heel mooi weest hew we, vanne Tunen, langs de Turf- merk, de Tweebaksmerk, de Druulstreek en t Zwitserwaltsje naar de Weaze, het is dichtgooid in achttienvierennegentig. Er liep een gracht, de eerste verdedigingsgracht vanne Nij sted, deur de hudige Begiene- steeg, de Sint Anthonystraat met een bocht naar 't Skuun- makersperk en van der langs de Nijeburen naar de Voor streek - dat was al eender dempt tussen achttien drie en zestig en achttien zeventig. Er liep een brede gracht langs de teugenwoordige Noorderweg inne richting vanne butengracht bij de hudige Noorderbrug en er het dan oek nog water lopen van't Skuunmakersperk langs 't Perkswaltsje, het Sint Jobsleen en de Butterhoek en er het water lopen langs de Keizersgracht enne Gedempte Keizersgracht. Het is allemaal dichtdonderd, het is allemaal verforen gaan. De laaste groate vegissing, dat wete jimme vanself nog alle maal, het 't dempen weest van het Vliet - oek dat had, achteraf besien, noait gebeure maggen. Mar ja, 't is gebeurd - gedempte grachten salie niet meer open gaan. Fenno is er sprake geweest van een dienst tussen Leeuwarden en Hariingen voor stoomomnibus- sen. Hoewel de aanvrager van een concessie (in 1868) een gunstig advies meekreeg van de Kamer van Koophandel omdat die toen de "inrigting der spoor wegdienst" volstrekt ondoelma tig vond, kreeg hij de toestem ming niet - er zouden tussen beide steden nooit stoomomni- bussen een dienst gaan onder houden.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1987 | | pagina 13