Friesland Bank DE GESCHIEDENIS VAN DE FIETS Grootste regionale bank HET OUDE WILHELMINAPLEIN VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN DRIE EN TWINTIGSTE JAARGANG JULI 1987 NUMMER 521 "I KLEINE KRAHTSJE F De Friesland Bank is de grootste zelfstandige regionale bank met 52 vestigingen in de provincie Friesland. Door haar regionaal karakter kent de Friesland Bank bij uitstek de plaatselijke verhoudingen en kan daardoor snel en direkt op uw wensen inspelen. Leeuwarden, Zuiderstraat 1Tel. 058-994499 GEFLATTEERD OF NIET? Dit is het derde en laatste deel van onze serie over de geschiedenis van de fiets. De beide eerste delen heb ben in de nummers van mei en juni gestaan. Een van de velen, die de véloci- pède van Michaux konden be wonderen op de tentoonstelling in Parijs was de Haagse baron Groeninx van Zoelen. Hij nam er een mee naar Holland en prompt maakte de dorpssmid van Ridderkerk de vélocipède na. En ongeveer in dezelfde tijd, dat het rijwiel in Zuid-Holland z'n intrede deed, kon Friesland met de vélocipède kennismaken. Ook de stucadoor Martens, die in 1866 verhuisde van Parijs naar Leeuwarden nam zo n vé locipède mee. Als curiositeit kwam dit rijwiel nog in hetzelfde jaar op een ten toonstelling in Sint Annaparo- chie terecht en toen daar een kleine reparatie noodzakelijk bleek, kon de smid Jan Oreel het ook al niet laten de vélocipède te copiëren. Zonder het te bevroeden bracht hij daarmee de rijwielfabricage in Friesland op gang, want er was geen smid of wagenmaker, die zich zelf respecteerde, of hij maakte de vélocipède na. Het duurde dan ook maar even of het nieuwe rijwiel werd een ge duchte concurrent voor de drie wielers, die de instrumentmaker en verrekijkerfabrikant Roelof Hommema in Sint Annaparochie al sinds omstreeks 1850 ver vaardigde. En wat lag er meer voor de hand, dan dat de wielrij- dende Friezen al spoedig el- kaars krachten op de vélocipède begonnen te meten, zoals ze al eerder op initiatief van handige dorpsherbergiers op draisines en driewielers hadden gekampt? WIELERKOORTS Trouwens, ook elders werd de jeugd aangestoken door de zich snel verbreidende wielerkoorts: een kleine honderd renners gin gen in 1869 van start voor de race van Parijs naar Rouen, liefst vijftigduizend nieuwsgieri gen stroomden er in hetzelfde jaar naar een baanwedstrijd (Vervolg op pag. 11) Een wel heel erg sfeervolle tekening van Het Plein, zoals het huidige Wilhelminaplein in vroeger jaren werd genoemd. Het trotse Paleis van Justitie is bepalend voor het gehele beeld; zowel de huizen aan het Ruiterskwartier als die aan het Zaailand lijken nog aanzienlijk kleiner dan ze nu zijn. Op het plein zelf hoepelende kin deren, een neringdoende vrouw en een heer, die wel wat weg heeft van een militair met een geweer - of klemt hij een wandelstok on der de arm? Rechts een paar door paarden getrokken rijtuigen. Kortom een plaat, waar een geweldige rust van uit gaat. Maar wel wat geflatteerd, dachten we zo. Of niet soms? We hebben de situatie zelf tenslotte niet zo meegemaakt.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1987 | | pagina 1