VROEGER ALLEEN MAAR VOOR DE WELGESTELDEN UIT GROOTMOEDERS ANSICHTENALBUM 'T KLEINE KRANTSJE OVERPEINZINGEN OVER VAKANTIE STADSNIEUWS VAN VROEGER voor Leeuwarden en de wijde wereld er omheen Vakantie was weleer alleen weggelegd voor de welgestelden. Hier zien we ze gaan, op weg naar de Pyreneën in 1913. De foto is als prentbriefkaart verstuurd door een zekere Jan aan mevrouw W. Z. de Vries, Zuidvliet 6 in Leeuwarden. Jan schreef over een "grootsche natuur". "Wij moesten eerst per auto" berichtte hij, "toen per ezel en daarna te voet om hier te komen In deze vacantietijd gaan mijn gedachten terug naar de tijden van voor de eerste wereldoor log en die tussen de eerste- en tweede wereldoorlog. Een historisch overzicht van de ontwikkeling van het begrip en het voorkomen van vacantie zou zeker interessant zijn, maar de gegevens daarvoor ontbreken mij. Ik volsta daarom met weergave van mijn herinneringen, welke m.i. duidelijk illustreren hoe groot de verschillen tussen he den en verleden zijn op het ge bied van vacantie. WELGESTELDEN Voor de eerste wereldoorlog en ook nog daarna bestond vacan tie gewoon nauwelijks, althans voor de gewone man niet. Al leen de welgestelden konden zich permitteren zo nu en dan - en dan meestal nog voor kor te tijd - in eigen land op reis te gaan. De massa kwam er zelden aan toe om anders dan op de zon dag er eens een dagje op uit te trekken. Als men door een bizondere meevaller in staat was een dag onbetaald vrij te krijgen of te nemen, het laatste bijvoorbeeld als kleine zelfstandige, dan was dat zo bizonder, dat men daar over nog lang napraatte. De voorbereiding van zo'n uitstapje gaf al de nodige zorg en opwin ding. TREK UIT LOTERIJ Zo herinner ik mij, dat mijn ou ders een trek uit de loterij deel achtig werd. Mijn vader deed in agenturen en besloten werd de nodige voorzieningen te treffen om één werkdag vrij te maken voor een reis per auto. Het was al enige jaren na de eerste we reldoorlog, maar auto's reden er nog niet zoveel. Wij hadden een kennis die voor z'n zaak over een auto be schikte en bereid bleek om te gen een redelijke vergoeding met mijn ouders een dag op reis te gaan. Een route werd uitgestippeld en de tocht werd aanvaard. Het weer was fraai. Onderweg werd in een restaurant gegeten, waarbij de chauffeur niet werd vergeten. Dit buitenshuis eten was al een bizondere beleve nis I Na een lange prachtige rit keer de men zeer voldaan huis waarts. Het was een grote dag in hun leven, waar nog lang en gedetailleerd met de kinderen en familie over werd nagepraat. Hoe anders is het tegenwoor dig. Vacantie is een recht gewor den, geregeld in c.a.o's, waarin doorbetaling van loon over eni ge weken en daarboven een percentage van het jaarloon is overeengekomen, zodat men in staat wordt gesteld onbekom merd en financiëel onbezorgd van een vrij lange vacantie te genieten. Daarnaast stelt de ontwikkeling van de verkeerstechniek de massa in staat om reizen naar verre landen te maken. Vroeger was een reis buiten de eigen provincie al een onderneming van belang en uitzonderlijk. Natuurlijk mag men zich met deze ontwikkeling gelukkig prij zen evenals met zoveel andere gunstige ontwikkelingen. Niette min krijgt men, zoals ik terug ziend op een lang leven, wel eens het gevoel, dat men vroe ger intenser genieten kon van de eenvoudige - zij het zeldza mer - geneugten des levens dan tegenwoordig vaak het ge val lijkt, omdat het zo gewoon is en men er recht op heeft. pagina 12 De welvaart heeft veel goede en prettige dingen mogelijk ge maakt, waaraan ook de snelle ontwikkelling van wetenschap en techniek in ruime mate heeft bijgedragen. Hiervoor past dankbaarheid. Maar aan de ge varen van veel van deze ont wikkelingen kunnen en mogen wij m.i. niet voorbijgaan. Wij worden er al geregeld mee ge confronteerd. HERINNERINGEN Goed is het niettemin met onze herinneringen zo nu en dan bij het verleden te vertoeven en na te genieten van wat dat ver leden aan prettige dingen en vooral gezelligheid, familiezin en saamhorigheid bood. Laag Soeren C. Reenalda Slachtoffers van het verkeer. De reclame-lichtbakken in het gedeelte van de Groote Hoog straat tusschen de Brol en de Klokstraat moeten het de laatste dagen wel ontgelden. Is de nieuwe lichtbak van de meubelzaak van van Gelder in de laatste veertien dagen twee maal het slachtoffer geworden, gisteravond sneuvelde de trans parant van Scherpenzeel in een botsing met de auto van de stoombootonderneming ,,de Prins van Oranje". Deze onge vallen zijn het gevolg van de te nauwe passage in de Hoog straat, waar twee vrachtauto's elkaar slechts met groote moeite kunnen voorbijkomen. De car rosserieën hangen boven het trottoir en niettegenstaande de lichtbakken 20 a 25 c.M. binnen den trottoirband zijn aange bracht, worden ze herhaaldelijk kapot gereden. Thans zullen de gedupeerden een verzoek bij het gemeente bestuur indienen om het inrijden van auto's van één zijde verbo den te krijgen. (1930) De boekhandel R. van der Velde van de Nieuwestad in Leeuwarden was in de twintiger jaren de uitgever van deze prentbrief kaart van het Hofplein met het standbeeld van Us Heit links en het Gouverneursplein op de achtergrond. Het torentje in het midden behoorde toe aan de katholieke kerk, die gestaan heeft op de hoek van de Speelmansstraat en de Bontepapesteeg. Het snelverkeer laat zich alleen nog maar door een paar handkarren vertegenwoordigen en een enkele fiets. Rustige, gezapige tijd!

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1987 | | pagina 12