IN MEMORIAM DIRK POSTHUMUS F. POPMA Lzn KIND IN NOOD OP GROTE SCHOOL DIT GROOTMOEDERS ANSICHTENALBUM 'T KLEINE KRANT5JE WOON- en -BEDRIJFSMAKELAARDIJ MUSICUS "OUDESTIJL" alle onroerend-goed zaken betreffende ★ve/e referenties. Harlingersingel 23 hoek Harlingerstraatweg Leeuwarden Tel. 058-121480 Het volgende nummer van 't Kleine Krantsje verschijnt op 23 oktober Begin juli overleed in Leeuwar- len de bekende musicus Dirk 'osthumus op de leeftijd van ijfenzeventig jaar. Dirk Posthu- nus was al jaren ziek en ver- ileef de laatste tijd dikwijls in iet ziekenhuis. De naam Post- lumus was wijd en zijd bekend rat de betere muziek betreft. )e gebroeders Posthumus, )irk, Wessel en Sietze, waren arenlang bekende musici. Wessel leeft ook al niet meer, was jaren de compagnon fan Bertus Klazema, Sietze leb ik uit het oog verloren en nu overleed dus Dirk. )e gebroeders woonden ver 'oor de oorlog bij hun ouders n de Monnikemuurstraat. Het vas in het befaamde jaar 1938, oen Koningin Wilhelmina haar veertigjarig regeringsjubileum fierde, dat ik als veertienjarige ongen de gebroeders Posthu mus zag spelen in een geïm- iroviseerde muziektent of een soort podium op De Put. In de I binnenstad was altijd wat te be- even, en zo haddden ook toen Ie winkeliers, onder wie vele Joodse, de Put, de Breedstraat, de Sacramentsstraat en de Blotmakersstraat prachtig ver sierd en de gebroeders Posthu mus ingehuurd voor de muziek. :n zij speelden uitstekend. HONGARIJE Dirk Posthumus heeft voor '40 sen Hongaars meisje in huis )ehad, misschien dateerde die cennismaking al van nè 1918, maar Dirk is in 1939 ook naar ongarije gegaan. Daar ont- randde zijn grote liefde voor ongaarse en Zigeunermuziek, aarvan hij later als pianist ankbaar gebruik heeft ge- aakt. Toen de oorlog uitbrak oest hij weer terug naar Ne- ierland. Dirk Posthumus zou ik oor het eerst ontmoeten, toen nij in gezelschap van de be- VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN strumenten bespeelden tegen redelijke gages. De televisie was er "gelukkig" nog niet. Zo kwamen wij tot aan Alk maar, Hypolitushoef, Emmen, Delfzijl, meestal in meer provin cies. Dirk Posthumus speelde het liefst thuis klassiek - Grieg, Chopin, ook Bach, waren zijn favoriete componisten. Ook hij heeft het vernederende meege maakt dat er in Leeuwarden een tijd geweest is, dat werklo ze musici eenvoudig naar een Sociale Werkplaats werden ge stuurd of "tuindienst" moesten doen in de Prinsentuin of het Rengerspark. EENSCHANDE Een musicus of artist had nu eenmaal niet altijd aaneenslui tend werk, vooral niet toen na de oorlog de cabarets en varié tés sloten. Ik noem het een schande. Want zij hadden alle maal in orkesten bij Zalen Schaaf of Sipke Castelein en in Groningen bij Frigge in "de Wintertuin" gespeeld. Ik denk hier aan het orkest "The New Five", waar alle broers Posthumus in speelden; ook Klaas van der Veer maakte deel uit van dit orkest, later ook het orkest van Gery Stodel. Wanneer men dan bedenkt dat later velen zich kunstschilder zouden noemen en wél zo maar hun geld wekelijks kon den krijgen, noem ik de tijd tus sen 1951 en 1960 een schan delijke tijd wat de behandeling van de Gemeente Leeuwarden tegenover de musici en artisten betreft. De meesten van hen zouden dan later ook uitslui tend als semi-beroeps gaan werken. Met Dirk Posthumus hebben wij weer een musicus "van de oude stijl" verloren. Wij wensen Mevrouw Posthumus-Faber en de kinderen veel sterkte toe dit verlies te dragen. Dat hij moge rusten in vrede! Leeuwarden Historisch Varié té Archief RITSKO VAN VLIET senior faamde musicus Coos van der Zee in Stiens optrad, bij zaal Smits, om Kara-el-Hammed en ondergetekende te begeleiden en om daar na afloop dansmu ziek te spelen. De advertentie zit nog in mijn plakboek. Daar na nam ik Dirk dikwijls mee als begeleidings-pianist, ook wel met Wijlen Age Haarsma of Ko Jepkema. Het waren allemaal musici die een grote notenken nis hadden en vaak meer in- Wanneer je hetzelfde jaar nog zes werd, mocht je in augustus naar de grote school. Zodoen de zat ik met vijf jaar in de eer ste klas van school 13A in de Van Sytzemastraat. Het zal in een van de eerste weken geweest zijn dat Roden huis, de concierge, de klassen rondging om te zeggen, dat de genen die een kleine bood schap moesten doen, gebruik moesten maken van de eerste W.C. Braaf meisje als ik was, volgde ik alle regels trouw op en toen ik een poosje later 'nodig moest', stak ik netjes mijn vin ger op en begaf me, na de ver kregen toestemming, naar de rij W.C.'s in de gang. De eerste deur dus. Hé, wat een rare W.C. was dat. Die andere witte, stenen W.C. 's met zo'n houten ring waren al zo anders dan de vertrouwde plee thuis met de geriefelijke, brede plank, maar dit was helemaal raar. Daar zat zo'n wit stenen bakje in een hoek tegen de muur, heel hoog. Hoe moest dat nou? Daar kon je toch niet op zitten? Ik probeerde er op té komen, met een hupje, maar 't was veel te hoog. Er was ook niks om je aan op te trekken. En ik moest ineens zo vréselijk no dig. Radeloos liep ik weer de gang in. En daar kwam die goeie Rodenhuis aan, zoals zo vaak de helper en in dit geval letterlijk de redder uit de nood. „Gaan maar op één fan die an dere W.C.'s," zei hij vriendelijk, „disse is alleen foor jonges. Carry Jongbloed-Smit Het zou interessant zijn nog eens uit te vissen, waar precies op de Marssumerstraatweg deze foto omstreeks de eeuwwisseling is gemaakt; het is best mogelijk, dat het huis links er nog precies of vrijwel precies zo staat en dat kon dan wel eens dichter bij de Harlingersingel zijn, dan het zo ogenschijnlijk lijkt. De kaart is in juli 1902 verstuurd naar een meneer W. J. van den Berg in Hattem, die o.a. van de afzender te horen kreeg: "Vandaag heeft het heerlijk geregend".

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1987 | | pagina 9