in alle prijsklassen WAT EEN APARTE FIGUUR! FRAAIE VRACHTAUTO UIT DE OUDE TIJD 'T KLEINE KRAHTSJE midden in de peperstraat 9 bilgaardpassage 56 LEEUWARDEN WOMMELS "POEPEL TSJE SMEDING" FOTO Hier lachten opa en oma om VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 14 Camera 's bleeker Bij ons in de woonkamer stond destijds, het moet ongeveer 1923 geweest zijn, een piano en nu kwamen mijne ouders op het lumineuze idee, dat ik mijn sluimerende talenten als pianist op dit instrument zou kunnen botvieren. Als ik dan deze arme piano tot in het diepst van zijn ziel mis handeld had, kwam de piano stemmer om het instrument weer wat op te kalefateren. En deze man was nu Poepeltsje Smeding, over wie Ritsko van Vliet de vorige maal wat schreef. Het was een bijzonder mens. Hij kwam altijd op de fiets en ook de fiets was een bijzonderheid. Twee bellen, twee lampen, maar nog geen dubbele besturing. De heer Smeding zelf droeg een stofbril en een grote leren pet met le ren oorkleppen, die normaal boven op de pet door middel van een knoop, ook van leer, bevestigd waren. Hij kon zeer smakelijk vertellen, o.a., dat hij piano speelde in de Leeuwarder bioscoop. Hij moest hier natuurlijk improvise ren en door middel van een spiegel, die aan de piano aan gebracht was, kon hij de ge beurtenissen op het witte doek volgen en zijn muziek aan deze beelden aanpassen. Deze mu zikale begeleiding scheen hij alleen op zon- en feestdagen te doen. Hij vertelde dat hij, voor de film begon, de piano half demon teerde om er "sousjemangel- doppen" uit te halen, die er de avond van te voren in waren gegooid en dat hij er zelfs een maal een paar oude schoenen had uitgevist. Destijds bestond de Leeuwarder bioscoop uit een smalle achterzaal (eerste rang) en een bredere voorzaal. Achter- en voorzaal waren ge scheiden door een houten schot en tussen dit schot en de eerste rij stoelen van de eerste rang, was een looppad. Nu woonde er tegenover de Harmonie een fietsmaker die De Jel heette. Deze man had een houten been, in een zeer eenvoudige uitvoering om het zo maar uit te drukken. Be zocht De Jel nu de bioscoop, dan was hij gedwongen om op de eerste rij te zitten, vanwege dit houten been. Het been stak dan recht vooruit, half over het looppad. Op een keer toen ik toevallig naast de heer De Jel zat, kwam er een bezoeker over dit looppad, bleef even staan om de situatie te over zien en zei toen: "Hest al us biet had?" Waarop De Jel tof antwoord gaf: "Jou binne de eerste". Verder schreef de heer van Vliet over de heer Carels uit de Korfmakersstraat. Het cabaret "Duo Carels" begon voor zo ver ik weet, in het Maria-Anna- straatje. En ik weet dat, omdat ik veel interesse had voor de foto's van de optredende da mes, die daar aangebracht wa ren, een interesse overigens die gelukkig nog nooit ver flauwd is. Kan de heer van Vliet ons niet eens wat meer vertellen over cabarets in Leeu warden? Er moet toch ook een cabaret geweest zijn bij het ge rechtshof, bijgenaamd "de Hei paal" van Leemburg. Er valt nog veel te vertellen over de binnenstad van Leeu warden, waar wij als jongens gewoond hebben. Ons domein lag tussen Heerenwaltje - Ee- wal - stukje Voorstreek - Kel ders-Peperstraat. Als ik de tijd er voor kan vinden en de redactie mijn ontboeze mingen wil openbaren, dan hoop ik nog eens iets te kun nen schrijven over onze bele venissen destijds met bijvoor beeld dove Jelle Huizinga en Rikus Doodkorte. Overigens: mijn sluimerende ta lenten als pianist zijn sluime rende gebleven. Wel ben ik ge lukkig verder gekomen dan het bekende pianoconcert Opus "Weet ik veel", Jan d'r leit een kiep in 't water. Dat was het dan. Hunteburg C. Looienga Het valt ons op, dat u de ver maarde pianostemmer Sme ding als "Poepeltsje Sme ding" aanduidt. Dat deed Ritsko van Vliet ook al. Toen er ruim vijftien jaar geleden in 't Kleine Krantsje herinne ringen aan hem werden op gehaald werd hij "Poepetsje Smeding" genoemd en zelfs ook "Poepke Smeding". Van waar dit verschil? Graag ko men wij in een volgend num mer nog eens op deze zeer bijzondere figuur uit het oude Leeuwarden terug. Wie heeft nog meer herinneringen aan hem? En.wie beschikt over een foto van deze stad genoot, die een hele goede vakman, maar ook een bij zondere "appateling" moet zijn geweest? Red.,,KLKr Men schrijft ons uit Wommels: Een handelaar in aardappelen heeft een vreemd geval gehad met een hond. Hij had een hond, dien hij wel wilde missen, omdat deze de gebreken des ouderdoms begon te toonen. Hij gaf hem met een schipper mee, die het dier midden in het Tjeukemeer (even benoorden de Lemmer) wierp. Toch is de hond na eenige dagen weer in Wommels bij zijn meester te ruggekomen. Nu moet men weten, dat de hond wel p.m. 20 minuten gaans moest zwemmen om den wal te bereiken en dat de afstand van daar naar Wom mels bijna de halve lengte van Friesland bedraagt. Voorts is het bijzondere ook hierin gelegen, dat de hond wel vele jaren in Wommels is ge weest, maar nooit in dat ge deelte der provincie, waar het genoemde meer is. Het trouwe dier zal als welver diende belooning van zijn baas een goeden ouden dag genie ten. (Maandblad "De Natuur" okto ber 1889) Een moeilijke vraag „Kinderen, wij hebben nu ge leerd, dat de aarde om haar ei gen as draait en bovendien om de zon draait" Marietje: „Maar waar draait de aarde dan omheen, als de zon is ondergegaan, meester?" Goede vergelijking „De Jansens leven nog al ruim, - het schijnt hen nog heel goed te gaan, hè?" „Ja, ze doen net als de kange- roe's." „Wat betekent dat?" „Ze maken ook groote sprongen met een leegen buidel." Is dit even een grappig plaatje! Zo primitief zagen de vrachtauto's er een dikke zestig jaar geleden nog uit; de foto is in 1924 gemaakt. Deze houten keet op wielen onderhield een dienst tussen Heerenveen en Leeuwarden. Dat men in die tijd ook al gevoel voor reclame had blijkt uit de tekst op de zijkant; ook op de vrachtwagen, die er achter staat, zijn verschillende mooie emaille reclameborden aangebracht. Vergissen we ons niet, dan wordt er nu door verzamelaars voor dergelijke borden heel wat betaald. Zo zie je maar weer: mensen, gooi nooit wat 't Lokaaltje „Hé, meneer, waar draaft u heen?" „De trein is vol, nu loop ik naar het volgende station, daar stapt iemand uit." De toekomstige ster Zangieeraar: „Juffrouw Smit, u moet minstens vijf jaar inge spannen werken om zóó te zin gen als u het nü meent te kun nen." - -• ff ]f v:^ ,r,rJ fl

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1987 | | pagina 14