'T KLEINE KEAHTSJE OP DE LEEUWARDER M.T.S. IN 'T LAATST VAN DE TWINTIGER JAREN NAAR DE ZONDAGSSCHOOL IN DE JAREN DERTIG F.POPMA Lzn WOON- en BEDRIJFSMAKELAARDIJ i i alle onroerend-goed zaken betreffende *vele referenties. Harlingersingel 23 hoek Harlingerstraatweg Leeuwarden Tel.058 -121480 VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 6 Zoals ik in een voorgaand arti keltje schreef, heb ik de Am bachtsschool met goed gevolg doorlopen. Het was niet voor een ieder weggelegd, maar ik had het voorrecht om daarna aan de Middelbaar Technische School, de M.T.S. de cursus Werktuigbouwkunde - kortweg machinebouw - te mogen vol gen. Een foto van dit gebouw in de Wijbrand de Geeststraat stond boven dat artikeltje. Zoals daarin al genoemd zwaaide de heer Michell de scepter over een gedegen stel leraren. Behalve in machinebouw werd aan de School les gegeven in de vakken electrotechniek, bur ger- en waterbouwkunde. De opleiding duurde twee en een half jaar, verdeeld over vijf se mesters. Op andere M.T.S.-en in den lande was de cursus duur drie jaar, maar ik heb in mijn latere loopbaan niet erva ren dat we er minder om wa ren. Naast de heer G. C. Michell als directeur fungeerde de heer de Boer - leraar bouwkunde - als onderdirecteur. Ik meen dat van hem de vol gende definitie afkomstig is: "Een brug is een stuk weg, waar de weg weg is." De heer Suskind was leraar in de talen Nederlands, Duits en Engels. Uit een eerder artikel in het K.K. weten we, hoe het hem, van Joodse afkomst, is ver gaan. De heer Brugman zorgde voor de eerste jaren voor de wiskun de en voor de gehele cursus duur de natuur- en scheikunde. Beschrijvende en analytische meetkunde alsmede de begin selen van de hogere wiskunde werden gegeven door de heer Bakker, bijgenaamd Wopke. Een zeer gedreven en plichts getrouwe leraar. Hij was altijd een half uur vóór de aanvang van de lessen aanwezig. Wie de leerstof niet goed be greep, kon bij hem te rade gaan. Bij het inleveren van je huis werk had je wel geen excuus meer dat je iets niet begrepen had; het huiswerk keek hij mini- tieus na, hij corrigeerde zelfs de komma's en de naamvals - ennetjes. Electrotechniek was voor de afdeling machinebouw in handen van de heer F. Jac. Wijma, ook wel Pietje ge noemd. Hij was een der eerste leraren die een begin maakte met de normalisatie van tekeningen en machine-onderdelen. Bij de op leiding electriciens gaf de heer Koopmans (Kaatje) electrotech niek. Hij was een echte na tuurliefhebber en lid van een natuur- en plantkundig genoot schap. De echte werktuigbouwkundige vakken werden gegeven door de heer van de Wal en door Ir. Bloembergen. De eerste, ook wel Ome Bert genaamd, was een kei in z'n vak. Hij dicteerde uit het hoofd. Hij gaf o.a. les sen ,pyer stoommachines, mo toren en pompen, zowel in theorie als ook in het construc tietekenen daarvan. Hij had een geheugen als een ijzeren pot, kon als geen ander reke nen op de rekenschuif; hij was een fenomeen in het uit de hand schetsen van technische constructies. Hij bepaalde zich strikt tot het technische; een al gemeen weerpraatje bijvoor beeld was er niet bij. EEN KEI Ir. Bloembergen was op een ander gebied een kei. Hij do ceerde grafostatica en sterkte- leer. Dit is de theorie om hijs kranen, bruggen en grote kapspanten te berekenen en te ontwerpen. Hij viel op door zijn pedagogisch-didaktische ma niervan lesgeven. De door hogere wiskunde be paalde formules wist hij op een zeer speciale manier voor ons te ontleden en te verduidelij ken. Ir. Hamelink was een specialist op het gebied van stoomloco motieven. Zijn favoriete onder werp was wel de turbineloco motief van Krupp. Als hij hierover bezig was, bereed hij echt z'n stokpaardje. Orde hou den was niet z'n sterkste zijde en als hij al eens uit zijn slof schoot, zei hij: "Ga naar het groene gras, waar je vandaan komt." Een leraar die zeker ook het vermelden waard is, was de heer van Willegenburg. Hij gaf technisch schetsen. Op ons ni veau voor hem eenvoudige kost, aangezien hij ook aan ho- gergeschoolden les gaf. Als ik me niet vergis, zou het mooie getuigschrift van de Ambachts Stein Meskensstraat tel. 04490-32917. Ze waren niet gedoopt, kort na de geboorte. Moeke had daarover een vaag schuldgevoel, maar ze verde digde zich manmoedig met de stelling dat het toch het mooi ste was, als de kinderen zelf konden beslissen als ze de ja ren des onderscheids hadden bereikt. Nochtans was voor een objec tief oordeel tegen die tijd wel noodzakelijk dat je kennis had kunnen nemen van goed en kwaad, van de rand en de hoed. De religieuze instellingen bo den een scala aan mogelijkhe den tot vermeerdering van ken nis en inzicht in geloofszaken en één daarvan, speciaal voor kinderen, was de Zondags school. Dus ging hij naar de Zondags school, elke zondag, van twaalf tot een uur in een lokaal van zijn eigen school 15. Vlak bij dus. Alles wat nieuw is heeft zijn bekoring en dit gold ook voor het uurtje op zondag. Een gebed, versjes zingen en mooie verhalen aanhoren, vaak spannend gebracht door idea listen met hart voor de goede zaak. Bovendien naderde het Kerstfeest!!! Het Kerstfeest in de Grote Kerk op de Tweede kerstdag in de vooravond, was voor de kinde ren het absolute hoogtepunt van het kerkelijk jaar. De geweldige, imponerende kerk, helder verlicht; verwarmd door grote kolomkachels die roodgloeiend stonden met pij pen die eindeloos hoog in het dak verdwenen. Een enorme kerstboom, prach tig versierd en met echt bran dende kaarsen. Spannend, want vuurgevaarlijk, maar on der toezicht van een heuse brandweerman. En dan de dienst met het tede re kerstverhaal, de .zang, het grote orgel. De kinderen op stoelen in het vierkant rond de kansel en de ouders in de ban ken rondom. Feestelijkheid alom, en tot slot geschenken, versnaperingen en het prachti ge boekje, geschreven door A. W. v. Hulst en uitgegeven door Callenbach uit Nijkerk. Maar op den duur was het Kerstfeest, éénmaal per jaar, niet voldoende om de wekelijk se sleur van het Zondags schoolbezoek attractief te hou den. En toen een bevlogen leider er toe over ging om de kinderen wekelijks een "versje" op te geven om uit het hoofd te leren, toen raakte de lol er deerlijk af. Maar Moeke was niet te ver murwen. De zondagsschool was een "must". Zelfs toen hij als fervent VARA-man, tot zijn afgrijzen had geconstateerd dat de leider, mijnheer Riethorst, toch wel een aardige man, een AVRO-speldje op zijn revers droeg, was dit argument onvol doende om Moeke om te tur nen. Het werd een lange weg met averechts gevolg. OBSERVER ADRESWIJZIGINGEN 't KLEINE KRANTSJE NAAR: POSTBUS 858,8901 BR LEEUWARDEN school wel eens van zijn hand kunnen zijn. Rechts onder staan de initialen J. v. W. Staatsinrichting oftewel 'Kennis wetten' werd gegeven door een griffier van het Gerechtshof, zijn naam ben ik vergeten. Hij begon altijd de les met: "Aan wezig zijn en noemde dan met nasale stem de namen van de leerlingen op. Het was juist in de tijd dat Eye Wijkstra van Grootegast de viervoudige moord pleegde. Eén der jon gens wist hem vaak van z'n leerstof af te leiden en er werd dan doorgeborduurd op de vier voudige moord. De meeste jon gens - en ik was daar geen uit zondering op - hadden niet zoveel interesse in dit bijvak. In de opleiding bouwkunde wa ren er nog de Bouwkundelera- ren Kielman, Baard en Goud. Van de laatste hebben wij in de machinebouw enige lessen bouwkunde gehad. Wie we vooral niet mogen ver geten is de concierge de heer Stegeman. Hij zetelde in de er ker naast de hoofdingang en voelde zich nogal een gewich tig persoon. Soms meende hij ons op het matje te moeten roepen. Dat kwam dan over bij ons als: "Ik en de direkteur hebben Ik denk nog wel eens aan de tijd dat we onder het poortje door de school binnengingen, waarboven het opschrift: "Wie slagen wil, die slagen kan." Dit zal wel niet door iedereen beaamd worden, maar ik heb dit devies toch maar altijd voor ogen gehouden. Van mijn klasgenoten heb ik na de schooltijd nooit meer ie mand ontmoet. Zelfs niet op een reünie in 1967. Misschien dat er langs deze weg weer eens contact gelegd kan wor den. K. Boekema

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1988 | | pagina 6