OVER DE REGELS VOOR DEN WEG l WIE NOG GEKEND :i KLEINE KRANTSJE, GeDruiki onze speciale MioDiei-olie „Kremlin' UIT DE DOOS METSNIEPSNAREN VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN „Rijdt steeds rechts op straat en wegen/Voor't verkeer is dit een zegen" en "Doet wat gij doen moet, goed en tijdig/En maakt een ander nimmer nijdig". Dat zijn twee van de kostelijke, maar wel behartenswaardige teksten, die wij tegenkwamen in het boekje "De regels voor den weg", dat omstreeks 1928, nu zestig jaar geleden dus, is uitgegeven door het Uitgevers- en Advertentie-bureau Frisia van Tj. de Vries aan de Wirdumerdijk met medewerking van de Vrijwillige Friesche Verkeers- inspectie. Het boekje kwam een dezer dagen te voorschijn, toen we weer eens een greep deden in onze Grote Doos met Sniepsnaren. pagina 5 De uitgave werd indertijd gratis verspreid om het grote publiek meer bekendheid te geven van de toen geldende verkeersre gels. Dat doel had ook de Vrij willige Verkeersinspectie in Friesland, waarvan destijds be kende Leeuwarder figuren als E. Hoogstins, Z. Feddema, W. Wesser en J. P. Wiersma als bestuursleden deel uitmaakten. Die nobele heren - in totaal een tachtig - stelden "hun wa gen, hun tijd, hun benzine en hun olie" gratis ter beschikking en maakten twee- tot driemaal per week ritten van zo'n hon derd tot honderdvijftig kilometer door de provincie om andere verkeersdeelnemers "goede wenken en waarschuwingen" te geven. Daarmee hebben zij een pio niersrol in ons land vervuld; op het voorbeeld van Friesland volgden de andere tien provin cies, die eveneens dergelijke Verkeersinspecties in het leven riepen. De leden van de inspecties, die dus geheel belangeloos veel ter beschikking stelden, moes ten altijd rijden in het gezel schap van rijkspolities en mare chaussees, hun auto's ("hunne voertuigen") moesten prima in orde zijn en zij moesten zich onthouden van elke inmenging in politiezaken. En, als extra aanmoediging, werd hen duidelijk te verstaan gegeven, dat het Rijk nimmer iets uit zou keren voor schade vergoeding. Het resultaat van hun werk kon, toen het bovenbedoelde boekje werd uitgegeven, zeer bevredigend worden genoemd: "Frieslands wegen geven in hoofdzaak een voorbeeld hoe de regels van den weg in acht genomen behooren te worden en het aantal gegeven goede wenken en Waarschuwingen overtreft verre de gemaakte processen-verbaal" In het boekje, dat ons nu ver makelijk voorkomt, staan dus vele goede wenken en sommi ge zijn er, zoals we net al heb ben gezien, in versvorm is op genomen. "Maakt het U tot eene gewoonte zooveel moge lijk rechts te rijden, ook al staat het gehele wegvlak tot Uwe be schikking. Gewoonte wordt eene tweede natuur", zo kun nen we lezen en "Binnen de bebouwde kommen der ge meenten mag de linkerzijde van den weg alleen bereden worden, wanneer dit noodig is voor het voorbijrijden" Het boekje geeft ook aan hoe te rijden in bochten en hoe er moet worden uitgeweken. "In bochten is men verplicht de rechterzijde te houden. Men mag een ander dus in een bocht van den weg niet voorbij rijden" en "Bestuurders van motorrijtuigen en rijwielen moe ten zoowel voor elkander als ..Moet gij links een weg inslaan, Neemt dan steeds de ruimste baan. Gaat Uw weg rechts van de hand, Houdt dan steeds den binnenkant." Zijweg links A.MPV.'Z -d2?Li°0 en geeft met uw linkerhand ot ter linkerzijde van et voertuig met een stok of de zweep het teeken dat Ünks afslaat. (4) Zijweg rechts \«V/ i i i i AM.R.V. Herifdt PJaoenix Mljwielen Fabriek te Leeuwarden. voor alle andere rij- en voertui gen, rij- en trekdieren enzo voort, behoorlijk uitwijken en wel naar rechts bij het tegenko men, naar links bij het inhalen om voorbij te rijden en naar rechts bij het ingehaald worden om hem, die voorbij wil rijden, de nodige ruimte te geven" Ter verduidelijking wordt er aan toegevoegd: "Moet gij op zij gaan voor een ander/Doet dit rechts, of gij ramt elkander" en "Wilt gij wie langzaam rijdt voorbij/Doet dit dan aan zijn lin kerzij" Zo staan er veel meer nuttige wenken in. "Moet gij links een weg inslaan/Neemt dan steeds de ruimste baan/Gaat Uw weg rechts van de hand/Houdt dan steeds den binnenkant" en "Wijst met Uw hand waarheen gij gaat/Niet waar een ander heen moet/Veroorzaakt geen gevaar op straat/Doordat gij het verkeerd doet" Speciale aandacht wordt er in het boekje gevraagd voor kruis punten en kinderen: "Waag nooit iets bij kruispunten of bochten en ook nimmer als er kinderen op den weg zijn. "Neemt den rechtschen van twee wegen/Die gij ziet op plein of laan/Gij komt dan geen wa gens tegen/En hebt zelf een ruime baan" Grappig is het uit de weergege ven verkeerstekens op te ma ken, dat het niet verplicht was richting aan te geven, zo lang er geen geen gevaar kon ont staan: "Het geven van ver- keersteekens is verplichtend (sic!) wanneer door het niet ge ven van zulk een teeken de veiligheid van het verkeer op een rijwielpad of weg in gevaar zou kunnen worden gebracht" Dat het verkeer met paardewa- gens en hondenkarren in die tijd nog erg belangrijk was blijkt uit wat er nog aan werd toege voegd: "Bij het verminderen van de vaart of h£t stilhouden moet men de hand, of een stok ter zijde van het motorrijtuig of rijwiel op en neer bewegen" en "Koetsiers mogen dit stilhouden of vaart verminderen aanduiden door het opsteken van de zweep" Tenslotte wordt er natuurlijk ook wat over de verlichting ge zegd: "Dempt Uw verblindend licht wanneer gij anderen op den weg tegenkomt" en "Alle voertuigen, uitgezonderd krui wagens, kinderwagens en der gelijke voertuigjes moeten tus- schen één uur na zonsondergang en een uur voor zonsopgang aan de voor zijde minstens één wit licht voeren" Alzo: "de regels voor den weg" van zestig jaar geleden - 't is grappig om er nu nog even bij stilte staan. In deze rubriek wil 't Kleine Krantsje weer even de herin nering oproepen aan Leeu warders. die tijdens hun le ven veel voor hun omgeving betekenden, maar wier na men nu zelden of nooit meer worden gehoord. JURJEN G. GREBEN Een van de meest bekende on derwijzers uit het oude Leeu warden. Hij stond o.a. aan de Tjerk Hiddesschool en was la ter hoofd van de school aan de Arendstuin. Hij maakte jaren lang deel uit van de Commissie voor de Lichamelijke Opvoe ding en hij was de grote man van het Schoolvoetbal, dat hij mee-organiseerde en waarvoor hij ook scheidsrechter was. Ook vervulde hij ettelijke jaren de rol van Sinterklaas. Grote bekendheid kreeg hij voorts als sportverslaggever; hij schreef in vooroorlogse jaren voetbal- en kaatsverslagen voor het Volks blad van Friesland. De heer Greben is in 1953 overleden, toen hij achtenvijftig was. JAN KOOPAL Directeur van de Verbruiks coöperatie in Friesland van mei 1939 tot zijn vroege overlij den op de leeftijd van zevenen veertig jaar in januari 1953. Een man met grote kwaliteiten, aan wie "Excelsior" veel te danken had. In 1927 trad Jan Koopal in dienst bij Excelsior als boek houder, welke functie hij vervul de tot zijn benoeming tot direc teur. Met al zijn krachten diende hij de Verbruikscoöpera tie dus ruim een kwart eeuw. Behalve voor de Coöperatie maakte de heer Koopal zich zeer verdienstelijk in tal van functies in de coöperatieve be weging. Hij had zitting in de Raad van Commissarissen van de Nederlandse Verbruikscoöp eraties, hij zat ook in de Studie centrale van de Verbruikscoöp eraties en hij maakte deel uit van het dagelijks bestuur van de Goedhartstichting. Verder had hij zitting in de Commissie Rechtspositie van bedrijfsleiders van de Ver bruikscoöperaties en was hij voorzitter van de Vereniging van Directeuren en bedrijfslei ders van de Verbruikscoöpera ties in ons land. Zo kreeg Jan Koopal niet al leen een grote provinciale, maar ook een grote landelijke bekendheid in de coöperatieve wereld; zijn kennis van zaken was spreekwoordelijk. Voor de oorlog maakte de heer Koopal ook nog een korte tijd deel uit van de Leeuwarder gemeente raad. Die diende hij bij zijn overlijden dus niet meer; wel zat hij toen nog in de Prijzen- commissie in Leeuwarden. GERARDUS C. MICHELL Was directeur van de Middel baar Technische School en van de Ambachtsschool. Amster dammer van geboorte (1871), die zijn loopbaan in Dordrecht als leraar tekenen begon. Ook was hij tekenaar voor verschil lende technische bureaus. Na directeur te zijn geweest van de Ambachtsschool in Veen- dam volgde in 1909 zijn benoe ming tot directeur van de Am bachtsschool en Avondteken- school in Leeuwarden. Hier ij verde hij voor het oprichten van een Middelbaar Technische School, die er ook spoedig kwam - in 1914 werd de heer Michell daarvan de eerste di recteur. Onder zijn leiding kwamen Am bachtsschool en M.T.S. tot gro te bloei. Bij het vijftigjarig be staan van de Ambachtsschool in 1930 werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. De heer Michell was onder an dere ook bestuurslid van het Natuurkundig Genootschap en bestuurslid van Kunst aan Al len. Ook was hij voorzitter van de Friesche Bouwkring en be stuurslid van de Volksbond. In 1936 nam de heer Michell bij het bereiken van de vijfenzes tigjarige leeftijd afscheid van het onderwijs. "H-h-h-h-oe k-k-k-k-om ik n-n-n-n-ou op dizze p-b-b-b-oot terecht?"

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1988 | | pagina 5