'IKLEIHE KEAHTSJE DE NIEUWE LEEUWARDER: EEN HEEL MERKWAARDIGE VERENIGING DUO HOFMAN SPEELDE INSPOORZICHT F. POPMA Lzn WOON- en ^EDRIJFSMAKELAARDIJ alle onroerend-goed zaken betreffende *vele referenties. Harlingersingel 23 hoek Harlingerstraatweg Leeuwarden Tel.058 -121480 VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 5 nog altijd - Eduard Lampe en J. C. Mollema het gouden jubi leum vieren. Na de oorlog werd de vereni ging in de winter van 1947 buitengewoon actief en nu kon er, voor het eerst en helaas ook voor het laatst, zelfs een wedstrijd worden georgani seerd voor arresleden, een uniek festijn. In 1956 werd er voor de eerste maal niet meer achter, maar om de Gouden Bal geschaatst: de prachtige prijs, een kostbare verguld zilveren bal, werd ge wonnen door Martha Wieringa, die twee jaar later waarempel ook de tweede gouden bal in de wacht kon slepen. Na de strenge winter van '63 raakte de Nieuwe Leeuwarder door een gebrek aan winters in de versukkeling en tussen dat jaar en 1985 zag het bestuur met F. Haven (voorzitter), L. Westerbaan (secretaris), G. Rabius, P. Pruis, J. Stienstra, Th. Verhoeve en J. van der Zee nog maar eenmaal aanlei ding (gezellig) bijeen te komen. De vereniging was dan ook let terlijk op sterven na dood, toen tijdens een Nieuwjaarsbijeen komst van de Commerciële Club in 1985 aan de jonge Douwe Statema door Piet Pruis werd gevraagd of hij voorzitter van de Nieuwe Leeuwarder wouworden. NOOIT VAN GEHOORD Het antwoord op die vraag: "De Nieuwe Leeuwarder IJsclub? Nog nooit van gehoord!" klonk niet bemoedigend, maar toch ging het door en vooral dank zij Statema's snelle aanpak werd de vereniging binnen de kortste keren weer kerngezond. Zelfs kon al heel snel de Gou den Bal weer verreden worden en dat werd weer een dave rend succes: duizenden geest driftige toeschouwers op de bolwerken bij de Prinsentuin zagen er Els Meijer de ereprijs winnen. Een jaar later, 1986, won Els Meijer alweer, waar mee zij dus op een frappante manier de vroegere prestatie van Martha Wieringa evenaar de. En nu staat de Nieuwe Leeu warder IJsclub met haar 150 le den dus aan de vooravond van het honderdjarig bestaan, die onder andere zal woren gevierd met een receptie en een feest avond in het Oranjehotel. En natuurlijk met zo'n echte, ou derwetse hardrijderij, maar dat hangt - alweer - af van het weer. De bestuursleden zelf, zeer enthousiast, staan te po pelen, dat is een ding, dat ze ker is. (Vervolg vanpag. 1) De eerstvolgende winters be seften de Leeuwarders wat ze met de rijderijen achter de tuun aan waardevols verloren had den. Moest die traditie niet in ere worden hersteld? Wel, een oproep daartoe had succes en zo kon op de vijftiende februari 1889 een nieuwe club worden opgericht, de Nieuwe Leeuwar der IJsclub. Hoe goed dat idee was ge weest bleek al heel gauw. En thousiast bleven de Leeuwar ders toestromen, wanneer er achter de Gouden Bal werd ge schaatst en het bestuur, liefst zeventien man sterk (I), deed er alles aan de grandeur van de oude traditie hoog te hou den. Daarbij kwam de club tot grote bloei: zeven jaar na de oprichting stonden er al meer dan achthonderd leden te boek! De rijderijen werden ware volksfeesten, met na afloop een optocht door de stad, een diner in het hotel Amicitia en een feestelijke prijsuitreiking, altijd Frascati genoemd, in Za len van der Wielen in de Breedstraat. Onvoorstelbaar werden rond de eeuwwisseling de evenemen ten, waarbij Achter de Gouden Bal letterlijk om spek en bonen werd geschaatst. Honderden en honderden, ja eenmaal zelfs meer dan duizend mannen de den daar aan mee, van wie er sommigen de baan niet eens op schaatsen, maar bijvoor beeld op een slede aflegden. Voor iedere deelnemer was er immers een (voedsel)prijs en alle armlastigen deden er dan ook aan mee. Maar de Nieuwe Leeuwarder was natuurlijk net zo afhankelijk van het weer als haar voorgan ger was geweest en zo kon er bijvoorbeeld tussen 1913 en 1928 geen enkele wedstrijd worden uitgeschreven. Toch bleef het bestuur met mannen als P. van Oostrum, J. C. Mol lema, Eduard Lampe, P. A. de Bruin, P. Bruinsma, M de Boer en de zeilmaker De Vries alert en bij de voorbereidende ver gaderingen zat de stemming er altijd in - door de jaren heen moet er in de hoogste regionen van de club een heel goede geest hebben geheerst. Geruchtmakend werden in de winters rond 1928 de wedstrij den waarbij cracks als Annie Zondervan en Martha Hemmin- ga tegenover elkaar stonden - wekenlang werd er nog over deze titanengevechten nage praat. In 1939 kon de Nieuwe Leeu warder IJsclub met bestuursle den als Dorus Buis, Klaas van Oostrum, Sjoerd Verhoeve en - "Ja nou, sorry hoor, mar ik mag van mien vrouw niet op 't ies komme. Mar mien seuntsje haalt al even hulp bij die boer, vijf kilo meter verderop". Leuk weer zo'n reaktie van me vrouw D. Reisiger uit Amster dam naar aanleiding van mijn artikel over het orkest van John Kristel en het Leeuwarder ca baret "Spoorzicht" van Sipke Castelein in een vorige num mervan 't Kleine Krantsje. Ik ben Duo Hofmann niet ver geten, maar ik heb het niet ver meld, omdat ik zo vele namen van artisten, die daar door de jaren zijn opgetreden niet ver meld heb. Ik deed slechts een greep uit vele namen en ver schillende genres. Er zijn door de jaren honderden artisten bij "Spoorzicht" opgetreden. De muziek was er meest een maand, de artisten "stonden" slechts een week in het pro gramma. Ik ben altijd blij met reakties, schriftelijk of telefonisch, van medelezers, die tot de grote fa milie van 't Kleine Krantsje be horen. Daarom hierbij al direkt weer een artikel over George Hof mann. Hofmann wordt wel met 2 n's geschreven; zo staat het op alle muziekstukken, die uit gegeven werden. Aanvankelijk trad George Hofmann alleen op, later onder de naam Duo Hofmann of George Hofmann en Truus Hofmann en nog la ter, tussen 1930 en 1945, on der de naam Familie Hofmann. Vele lezers zullen met genoe gen aan de Hofmann's terug denken. Er werden tussen 1924 en 1940 vele grammo foonplaten gemaakt. Bekende nummers waren "Het loon van den Arbeid", "Serenade aan Donna Maria", 't Hoekje aan den Haard", "Offers der Zee", "Als de Paaschklokken luiden", "In den Draaimolen des Le vens", "Vrienden in den Nood", "Zij, die het gelag betalen", "De Mijnramp", "Vrede op Aar de", "Op voor de Ontwape ning", "De verloren Zoon (bij moeders graf)", en "Ik heb mij geschaamd dat ik Hollander was". Heel bekend waren de grammofoonplaten met kinder liedjes. Bij Faveur komen wij Duo Hof mann niet tegen. Daar moest men maanden achter elkaar tij dens een lange tournee optre den. Het Duo Hofmann stond meest in cabaret-dancings voor een weekkontrakt, en het trad heel veel voor slechts één dag door het gehele land op. Ook trad het op in protestants- christelijke kring, waar lang niet iedere zanger-conferencier ge vraagd werd, vanwege dubieu ze teksten. De toen veel gebruikte term "beschaafd repertoire" was he lemaal op de Hofmann's van toepassing. "Odeon", "Colum bia" en "Pathe" waren hun grammofoonmaatschappijen. Ook zij leefden in de tijd, dat de grammofoon alleen maar in huizen van rijkere mensen stonden. De radio was in op komst en de televisie zou (ge lukkig!) nog heel lang op zich laten wachten. Helaas weet ik niet waar deze artisten na 1945 gebleven zijn. Er kwam toen een andere tijd, maar misschien kan mevrouw Reisiger hierover wat meer ver tellen. Misschien heeft zij ook nog wel een mooie foto van dit populai re artistenpaar. Wat zal mevrouw Reisiger in 1926 genoten hebben, toen'zij met zulke bekende artisten in een auto naar "Spoorzicht" mocht meerijden! Leeuwarden Historisch Variété Archief Ritsko van Vliet senior

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1989 | | pagina 5