GEDENKBOEKJEVAN JUBILERENDE IJSCLUB 'rit' t DEPLOEMPERTIN ■kXlyillM 1 'T KLEINE KRANTSJE 'T KLEINE KRANTSJE v ff 4 rr Leeuwarder IJ sold MISPOES: 1 APRIL! N {is zuinig op uw ogen 1 VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 3 1989 "Pas as't koud wudt, wudde wij warm" - dat is de pakkende titel van een gedenkboekje, dat de Nieuwe Leeuwarder IJsclub zojuist heeft laten verschijnen ter gelegenheid van haar honderdjarig bestaan. Het is geschreven door Siep Grijpstra, die dit boekje wel heel curieus inleidt met de mededeling, dat hij van de jubilerende vereniging niet meer wist, dan dat ze bestond en dat hij er ook geen affiniteit mee had, toen hem werd gevraagd dit jubileumboekje te schrijven. Zelden zal het voorkomen, dat een auteur eerlijk opbiecht zo goed als niets te weten van het onderwerp, waarover hij schrijft. Dat zullen de lezers dan ook wel merken en het is duidelijk, dat de auteur, zonder de ent housiaste inbreng van het be stuurslid Kees Westerbaan, die o.a. veel krantenknipsels en fo to's bijeenbracht, er niet in was geslaagd een werkje van acht en veertig pagina's samen te stellen. Jammer is het ook, dat hij ken nelijk niet altijd de juiste bron nen heeft aangeboord. Zo komt hij bijvoorbeeld weer op de proppen met het onzinverhaal over de Bolswardse burge meester Pieter Koopman, die in 1763 in een dag van Den Haag naar Leeuwarden zou zijn gere den om een brief over te bren gen van Stadhouder Willem V naar zijn grootmoeder Maria Louise van Hessel Kassei, be ter bekend als Marijke Moui. Nadat wij dertig jaar geleden de absurditeit van dit verhaal in ons boek "Een halve eeuw Elf stedentocht" aantoonden - Wil lem V werd pas Stadhouder na het overlijden van Marijke Moui zijn wij deze geschiedenis nergens meer tegengekomen, tot het verhaal nu dus tot leven is gewekt. Overigens heeft Siep Grijpstra de veelgenoemde Pie ter Koopman niet in 1763, maar in 1765 naar Leeuwarden laten schaatsen, wat dus een nieuw gegeven is. Uit wat de auteur over gehou den Elfstedentochten in vroeger tijden te vertellen heeft, blijkt dat hij niet in staat is geweest de weg naar een betrouwbare bron te vinden: aan de reeks tochten, die hij noemt, ont breekt nogal wat. Ook van een van de meest merkwaardige wedstrijden, die de Nieuwe Leeuwarder ooit heeft georganiseerd, vinden we in het boekje geen woord terug. Het was de rijderij voor paren in 1940, die onder de ogen van Prins Bernhard precies samen viel met het finishen van de Elf- stedenrijders en waarbij er een ontzettende chaos ontstond: met honderden toeschouwers op het ijs en politiemannen, die er met de gummieknuppel op inranselden. Eveneens over de werkelijk ge ruchtmakende krachtmetingen op het ijs achter de Prinsentuin tussen Annie Zondervan, Mar tha Hemminga en Janna van der Meulen in het einde van de twintiger jaren wordt in het ver haal niet gerept. Tenslotte: dat de naam van de redacteur-uitgever van 't Kleine Krantsje in het boekje zesmaal wordt genoemd en vijfmaal ver keerd is gespeld, getuigt niet van een accurate samenstel ling. Maar goed, dat zal de lezer minder interesseren. Belangrij ker is het dat er nu, zij het slor dig in elkaar geflanst, een over zicht op tafel ligt van een echte oude Leeuwarder vereniging, die vijftien jaar geleden nog op apegapen lag en die nu, zo lijkt het wel, weer bloeit als zelden tevoren. Sch. Al eens vaker hebben we be toogd, dat de Leeuwarder stadsgrachten in vroegere jaren blijkbaar een grote aantrek kingskracht op de weggebrui kers uitoefenden. Wie oude kranten doorsnuffelt komt haast elke dag berichtjes tegen, die het te water raken melden van onfortuinlijke stadgenoten. De achtentwintigste maart 1936 was een dag, waarop er in ie der geval vier en wie weet nog wel meer Leeuwarders onvrij willig de ploemp ingingen. Op de hoek van de Weaze en de Blokhuissteeg kwamen twee wielrijders met elkaar in botsing met het gevolg, dat een van beide de gracht inging. Op de hoek van de Oostersin gel en het Hoogpad waren het twee transportfietsen die deze dag met elkaar in botsing kwa men. Daarbij raakten beide be stuurders te water en ook nog een van de beide vervoermid delen. Precies aan de overkant van de gracht, bij de Baljeebuurt, kon de zesjarige Bouwe van der Meer zijn evenwicht niet bewaren, toen hij met een schepnetje bezig was visjes te vangen voor zijn aquarium. Bij het schip van de brandstofhan delaar Nieuwenhuis schoot de kleine man bij de wal neer in de gracht. Gelukkig was hier de vijftienjarige Jopie Nieuwenhuis bij de hand om de drenkeling direct na te springen. Het ge lukte hem het ventje te redden, zodat ook dit ongeluk geen on plezierige gevolgen had. Een aantal jaren geleden trachtte de Leeuwarder Courant de lezers er in te laten lopen door het lanceren van het be richt, dat de bezoekers op de publieke tribune bij de eerstvol gende raadsvergadering (op de eerste april) op koffie en des gewenst op een glas sherry of vermouth zouden worden ge- tracteerd. Het was een onwaarschijnlijk verhaal, maar zie: er kwamen die avond inderdaad een paar dorstige Leeuwarders naar de raadsvergadering en anders bleef de publieke tribune altijd leeg. Wat zou nu dat gemeentebe stuur van Leeuwarden een aar dig stuntje hebben uitgehaald door die vijf of zes gasten in derdaad een kop koffie aan te bieden en, vooruit, ook nog een goed glas wijn. Alle kranten, behalve de Leeuwarder natuur lijk, zouden er een bericht over hebben gebracht, waarbij men even lekker had kunnen la chen. "Al gehoord, wat daar in Leeuwarden is gebeurd?" Maar nee hoor, van het college van b. en w. van die dagen kreeg je eerder het idee, dat je er mee op de koffie kwam, dan dat je er gezellig een kop koffie mee kon drinken - de voorzet voor open doel werd jammerlijk gemist. Leeuwarden deed dus niet, wat de directie van de Haagse Tramweg Maatschappij voor de oorlog wél eens heeft gedaan. Die reageerde prompt positief op een bericht in de Haagse Courant op de 31e maart. Het blad schreef toen, dat Tramlijn 1 in Den Haag de volgende dag precies vijfentwintig jaar zou bestaan. En om dat heuge lijke feit te vieren zouden er op de ochtend van die eerste april bij het Station Staatsspoor aan de passagiers tulpen en be schuitjes met kaas worden uit gereikt. Toen de redactie van de Haag se Courant er de volgende dag een verslaggever heen stuurde zag die tot zijn ontsteltenis, dat tientallen mensen bij het Sta tion Staatsspoor heerlijke be schuitjes aten en grote bossen tulpen torsten. Want wat was het geval ge weest? De directie van de Haagse Tramweg Maatschappij had onmiddellijk na het lezen van dat bericht in de krant tul pen en beschuit en kaas inge slagen om op haar beurt die Haagse Courant bij de neus te nemen en om er zo een prach tige reclamestunt voor zich zelf van te maken! yfrUt*. voor Leeuwarden en de wijde wereld er om heen Een uitgave van Fenno Schoustra's Publiciteits- kantoor Verschijnt omstreeks de twintigste van iedere maand. Administratie: Friesch Dagblad, Voltastraat 7a, Leeuwarden Abonnementenadministratie: Postbus 858, 8901 BR Leeuwarden, telefoon (058)- 987560. Abonnementsgelden: Post bank 2805901 Kopij voor 't Kleine Krantsje sturen naar: Vredeman de Vriesstraat 1, 8921 BP Leeuwarden. Voor eventueel overleg over de redactionele inhoud: tele foon (058)-120302. Abonnementsprijs: voor Nederland 29,- per jaar; voor het buitenland: 55,-per jaar. Losse nummers, per post bank besteld (2805901): 3,- voor 1 ex., 7,- voor 2 ex.,/ 9,-voor3ex. Het lidmaatschap van 't Kleine Krantsje staat alleen open voor lezers, die zich door hun aanmelding ak koord verklaren met de hier navolgende 'leveringsvoor waarden': Het abonnementsgeld moet vooruit worden betaald. Op de 15e januari dient het abonnementsgeld voor het dan lopende jaar te zijn be taald. Geschenk-abonnementen en abonnementen van le zers in het buitenland moe ten op de 15e december van het voorafgaande jaar zijn betaald. Lezers, die zich niet telefo nisch of schriftelijk, maar per giro-overschrijving als abonnee aanmelden, wordt verzocht op het girostrookje te vermelden: Nieuwe abonnee. Wie het abonnementsgeld voor een ander betaalt, dient duidelijk de naam en het adres te vermelden van de abonnee, voor wie wordt betaald. Adreswijzigingen moeten minstens 10 dagen voor het verhuizen schriftelijk worden doorgegeven: Postbus 858, 8901 BR Leeuwarden. Abonnementen, die niet vóór 1 december schriftelijk zijn opgezegd (postbus 858, 8901 BR Leeuwarden), wor den automatisch verlengd.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1989 | | pagina 3