'T KLE1HE KEAHTEJE OP DE TRANSPORTFIETS KRIS KRAS DOOR STAD ARTISTEN BIJ SIP CASTELEIN LEEWADDERS, WAAR IS DIT? VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 13 Er is gien ontkommen meer an. Ik mut weer even oppe nostal gische toer! Je geboortestad blijft een object waar je ge dachten steeds vaker naar te ruggaan. Vooral door 't Kleine Krantsje vanself! Dit keer be landde ik oppe Eewal. Daar be gon ik as jonkje van zestien jaar mijn maatschappelijke loopbaan. En dat voor een rieksdaalder inne week! Dat was bij iezerhandel Van der Meulen. Die had een jongste bediende nodig "om het vak te leren". Magazijnwerk. TOEVAL Nou wil het toeval, dat mijn grootvader twee panden ver derop destijds zijn maatschap pelijke loopbaan beëindigde. Hij had daar een bloeiende piano- handel. Goed dat hij niet heeft kunnen vermoeden dat één van zijn (vele) kleinzonen nog eens spijkertjes zou staan wegen, schroefjes tellen en met kachel pijpen zou lopen stoeien. Nou, als leerling-magazijnbediende ben je wel een voetveeg. Stof- jaske aan en maar sjouwen met aldatiezerspul. Zaterdags was het in de winkel hartstikke druk. Dan hielp ie dereen. En ik werd dan van de ene kant van de toonbank naar de andere gejaagd. Niks deed ik goed. En niemand wou door dat "skriele mantsje" holpen wudde. Grafiet wegen, met een lapke voor neus en mond van wege 't stof, was ook zo'n leu ke klus. Op een slechte dag zei de chef tegen me: "Dou must vandaag oppe transportfiets bestellingen rondbrenge. Janus is ziek". Ja nus was de loopjongen. Nou, daar schrok ik van, want daar was ik niet voor aangenomen. Voor degenen, die niet meer in onze geliefde stad Leeuwarden wonen, moet ik mededelen, dat men inmiddels het gehele com plex van Cabaret "Spoorzicht" heeft afgebroken. Er wordt nu al modder weggehaald en daarvoor in de plaats rijden zandwagens af en aan. Ook is er al timmerwerk aangebracht voor de afbakening; het hei werk zal wel binnenkort begin nen. Zoals u weet bouwt hier de Nederlandse Middenstands Bank. Toen het pand er nog stond, waarin het Koninklijk Fries Rundvee Stamboek gevestigd was, kreeg ik al de kriebels als ik aan vroeger dacht, maar nu is dat nog erger - er is niets meer, wat aan Sipke Castelein en zijn zaak herinnert. De tijd staat niet stil, de stad verandert steeds, kijk maar eens hoe het bij station veran derd is. In gedachten zien wij altijd de oude tram nog voor het station langs rijden. "Spoor zicht" is geen Spoorzicht meer! Vandaag dan een prachtige ar tiestenfoto van Hilda Margit Smolikowa in hun Russische dans-act. Dansparen waren er tot 1940 legio. De twee albums, die afkomstig zijn van het ar tiestenpension Hager op de Oosterkade staan er vol van. De glimlachende jongedames lieten de foto maken bij de Graphische Anstalt in Magde burg. Iedere verveelvuldiging van artiestenfoto's werd met een nummer aangegeven, hier het nummer 48017. Wat hebben onze voorouders nog van een tijd vol amuse ment volop kunnen genieten. Deze nummers traden dan dik wijls tweemaal op. Het orkest bestond meestal uit zes tot acht of nog meer personen. De musici waren allemaal goede noten-lezers om de internatio nale artiesten te kunnen bege leiden. In het album is weer een vriendelijke opdracht ge schreven voor de familie Ha ger. Ik vraag mij af: waren de arties ten toen knapper, of mocht men toen maar alleen optre den, wanneer men veel pres teerde en bovendien knap was?? Tegenwoordig krijg ik wel eens het idee, dat men slecht gekleed moet zijn en ge rust lelijk mag zijn!? Geen na men noemen. Ik weet zeker, dat zij die tegenwoordig op de televisie verschijnen lang niet allemaal door de direkteuren en theateragenten, die zelf uit het vak kwamen, geaccepteerd zouden zijn. Leeuwarden Historisch Variété Archief, Ritsko van Vliet senior Maar ja, wat moet je? Dus werd de grote viskorf voorop de transportfiets afgeladen met al lerlei pakjes. Loodzwaar! En toen op dat ding klimme! Vanwege mien kleine postuur kwam ik net niet bij de trap pers. Ik voelde me doodonge lukkig. Die grote mand zwiepte steeds een heel eind mee, als ik het stuur naar links of rechts draaide. Bovendien kan je niet remmen met zo'n fiets. De trappers draaien dóór. Dus als je tegen druk gaf, werd je door de door draaiende trappers omhoog ge duwd. Vandaar dat slagersjongens zo berucht wa ren in de stad. Remmen kon den ze niet, dus joetsten ze overal maar rakelings langs. En dat deed ik dan ook maar. He lemaal tegen mien natuur in, want ik was zo'n braaf jonkje in het verkeer. En ik zocht mie rot naar al die adressen waar ik wat moest af leveren. Ik had helemaal gien systeem. Reed de hele stad verscheidene keren door voor noppes. Vaak kreeg ik smoes jes van de klanten omdat ik zo laat was. Of ik moest binnenko men omdat men eerst de be stelling wilde controleren. Ik vond het een ramp! Toevallig zag ik Janus, de "zie ke" loopjongen ergens in de stad. Die lachte zich rot. "Hele maal niet siek weest" vertelde hij. Wat bleek? Hij was ontsla gen en van der Meulen had mij met een smoesje op de trans portfiets gezet. Ik was woe dend, want Janus verdiende twee kwartjes meer! Teruggekomen aan de zaak, stapte ik bij de baas binnen en zei dat ik er mee stopte. Dat ik mijn ontslag nam bovendien. "Ja", zei van der Meulen, "ik had dat oek al zegge willen, dit is gien geschikt werk voor dei." Maar twee kwartjes voor het loopjongenswerk konden er niet af LEUKE ERVARING Toch had ik nog een leuke er varing die ochtend. Aan de overkant op de Eewal had touwhandelaar Velleman z'n winkeltje. En Velleman had de gewoonte om af en toe de bas cule te lenen van Van der Meu len om zijn touw te wegen dat hij van de fabriek had ontvan gen. Zo ook die zaterdagoch tend. Tussen de klanten door dringend, trok hij de aandacht van de magazijnchef: "Mag ik effe de bascule lene meneer de chef?" Dat mocht. En ik kreeg de opdracht om dat ding even vóór op de stoep te zetten voor Velleman. Toen ik buiten kwam met de weegschaal, stond Velleman al te wachten. Zijn gammele handkarretje had hij op de stoep gereden met daarop een hele stapel strengen touw. Ik zie hem nog staan: drup aan de spitse neus, polsmofkes, verschoten tweedjas en een vettig hoedje. Dit is de nieuwe opgave voor onze totoprijsvraag "Leewadders waar is dit?" Oplossingen, uitsluitend schriftelijk, binnen veertien dagen naar de redactie van 't Kleine Krantsje, Vredeman de Vries- straat 1,8921 BP Leeuwarden. Uitslag over vier weken. Onder de abonnees, die ons het juiste antwoord geven, verloten wij een exemplaar van het boekje "Leeuwarden - ach ja, zo was hetmet zestien zeer fraaie foto's van de stad uit een lang vervlogen tijd. Ik hielp hem even met de eer ste strengen op de bascule te leggen. En Velleman maar we gen. Héél grondig. Tot hij opeens "effe" weg moest. Ik bin zo terug jongeman!" riep hij, naar de overkant sloffend. En ik was niet te beroerd om met wegen door te gaan, hoe wel dat niet niet mocht van de chef Laat nou juust die chef om 't hoekje van de deur komen kij ken! "Waar is Velleman?" riep hij kribbig. "Hij komt zo terug het ie seid", riep ik. "Ja dat kenne we, er tussen uut kniepe en jou opdraaie late voor sien touwtroep!" riep de chef boos. Maar, daar kwam Velleman al weer aansloffen, overdreven druk doend. "Ach, effe helpe mag toch wel meneer de chef? Ik sal 'm wel een kwatsje beta- le voor de moeite", teemde de joodse touwhandelaar. De chef keerde zich om en verdween mopperend. Dus bleef ik helpen en kreeg uit de leren "knip" van Velle man na afloop mien kwatsje! En in die tijd was vijfentwintig cent héél wat waard. Velleman had zichzelf en van der Meulen overtroffen. Wel moet ik eerlijkheidshalve nog vermelden dat van der Meulen achteraf nog één week loon aan mij uitbetaalde na ont slag. Maar niet die twee kwats- jes die Janus als loopjongen méér verdiende en waar ik recht op meende te hebben met mijn halsbrekende toeren op de transportfiets Gelukkig kreeg ik daarna vrij snel een baantje als jongste bediende op een kantoor. Maar dat is een ander verhaal. Baarle Nassau M. W. Sytsema is er in de Speelmansstraat een café Tadema geweest, dat in het bezit was van een instal latie, waarmee grammofoonpla ten op een wasrol konden wor den vastgelegd. Het waren erbarmelijk krijsende geluiden, maar toch betekende de wasrol nog vermelden dat van der welste. BEZOEKAAN DE REDACTIE VANT KLEINE KRANTSJE: ALLEEN MOGELIJK NA TELEFONISCHE AFSPRAAK-120302

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1990 | | pagina 13