'T KLEINE KEANTSJE UIT DE BEGINJAREN VAN DE STOOMRADIO RAAR AVONTUUR MEISKES COHEN HfllflNE HOTEL „SPOORZICHT' LEEUWARDEN VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 6 ET SON ORCH x-;.1 ÖWfefe oUanpjrtKf Aan het eind van zijn artikel "Hallo, hier Hilversum" in 't Kleine Krantsje van mei 1985 schreef de heer W. H. Kuipers: "Hoeveel herinneringen maak ik los met dit verhaaltje over de goede oude stoomradio?" Wel, in een nummer daarna haakte mijn vriend en vroegere klasgenoot van de GHBS-HHS in Leeuwarden, de heer A. Reitsma hierop al in en ik wil nu, als zeventigplusser, gaar ne het mijne er aan toevoe gen. Ik herinner me nog goed in de jaren twintig voor het eerst bij een plaatselijke handelaar ken nis te hebben gemaakt met het wonder radio. Met één schelp van een koptelefoon tegen het oor gedrukt ving je dan wat ge luiden op. Al spoedig kwamen in ons dorp de eerste radio's. Veelal schafte men voor de ontvangst een hoge antenne aan, zelfs wel met drie evenwij dige draden. Toen ik voor het einddiploma GHBS-HHS te Leeuwarden slaagde kregen wij radio. Voor ons, wonend in een klein dorp met weinig uitgaansmogelijkhe den was radio een openbaring: de hele wereld ging voor je open. De FM kwaliteit van nu was er toen nog niet, maar daar stond tegenover dat men op de midden- en lange golf heel wat zenders kon beluiste ren. VEELKEUS Ik bezit nog twee Radiobodes van de jaren dertig en daarin werd, behalve de programma's van de binnenlandse zenders een uitvoerig overzicht met pro gramma's van buitenlandse zenders gepubliceerd. Men kon afstemmen op: Brussel (Vlaams en Frans), Kalund- borg, Berlijn, Breslau, Frankfurt, Kassei, Hamburg, Heilsberg, Een van de artisten, die voor de oorlog voor de radio te be luisteren waren: Louis Davids, de vermaarde cabaretier. Koningsbergen, Köningswuster- hausen, Langenberg, Münster, Keulen, Aken, Leipzig, Dres den, Mühlacker, Freiburg, Mün- chen, Neurenberg, Kaiserslau- tem, Augsburg, Daventry, Londen Regional, Londen Na tional, Midland Regional, North Regional, Parijs Eifel en Parijs- Radio, Straatsburg, Toulouse, Budapest, Milaan, Turijn, Ge nua, Rome, Oslo, Wenen, Ka towice, Warschau, Barcelona of Bratislava. Wat hebben we wel genoten van de volksmuziek die door deze laatstgenoemde zender werd uitgezonden. ZENDTIJDBESLUIT Wat het binnenland betreft: aanvankelijk was er de HDO, de Hilversumse draadloze om roep, later kwamen de omroep verenigingen die gefinancierd werden door vrijwillige bijdra gen. Dit werd mogelijk door het zogenaamde Zendtijdbesluit van minister Reymer. De AVRO verzette zich er heftig tegen met een handtekeningen- aktie van 400.000 luistervinken en een demonstratie van ruim 100.000 betogers op Houtrust, maar tevergeefs. De radio heeft veel bijgedragen tot de ontwikkeling en verstrooi ing van de mens. Men kon, al was het dan niet zichtbaar, kennis maken met toneel, ca baret, revue, muziek en zang, sport cursussen, reportages enz. Bekenden van het hoorspel wa ren Willem van Capelie, die eens het stuk 'Brand in de Jon- gejan' in z'n eentje speelde. Hij kon op virtuoze wijze zijn stem veranderen. Iemand die dat ook kon was Wam Heskes, alias Koos Koen. In zijn schets 'Het bruiloftsdiner' beeldde hij verschillende personen uit (o.a. juffrouw de Bonk). Hij heeft dat visueel ook een keer in variété Faveur gedaan en op tournees. Verder de Paul Vlaanderen se rie (Jan van Ees en Eva Jan sen) met stukken van Francis- ca Durbridge. Wat muziek betreft hadden de omroepverenigingen hun eigen orkesten en daarnaast nog an dere. Bekende namen waren Nico Treep, Hugo de Groot en als orkesten noem ik Marek Weber, Dajos Bela, Wiener Bo hème Orkest, Paul Goldwin, Kovacs Lajos, de Flierefluiters, Accordeola, Avro Musette Or kest, The Ramblers, Malando. Met het cabaret kon men met name kennismaken door de uit zendingen in de zomer van het Kurhaus Cabaret waar o.m. op traden: Louis Davids, Lou Bandy, Josefine Baker, Maurice Chevalier. Verder traden gere geld zangers en zangeressen van naam op zoals Helèna Cals, Tino Rossi, Marcel Wi- trich, Herbert Ernst Groh, Lu- cienne Boyer, Joseph Schmidt, Richard Crooks, en Richard Tauber, en vergastten Joh. de Jong en Pierre Palla ons met orgelspel. NAZI-INVLOED Toen de nazi-invloed in Duits land toenam weken Duitse ca baretiers uit naar Nederland en traden zij of alleen of in groeps verband op, zoals Leo Fuld, Jo sef Baar en kwam het Nelson cabaret naar ons land. Toen er nog geen t.v. was wil de men de artiesten die men geregeld voor de radio hoorde, gaarne zien en zo ontstonden de propaganda-omroeptour- nees. Wordt nu een show of revue pas op de t.v. uitgezonden na afloop van het speelseizoen, in die tijd zond men de complete revue uit nog tijdens dit sei zoen. Zo kon men kennis ma ken met de Bouwmeesterrevue en de Lou Bandy revue. Elke week traden verschillende artiesten op in de Bonte Dins- dagavondtrein. Een van hen was Louis Davids, die vaak last van zijn keel had. Om die re den moest hij eens plotseling afzeggen en om de tijd te vul len werden Willy Walden en Piet Muyselaar gevraagd voor een schetsje als verklede da mes. Dit sloeg die avond ge weldig in en is later hun han delsmerk geworden als de dames Snip en Snap. Het was echter niet alleen ver strooiing; ook klassieke muziek viel geregeld te- beluisteren door de uitzendingen van con certen van het Concertgebouw Orkest onder leiding van Wil lem Mengelberg. Knip, naai- en kookcursussen werden gegeven en taalcursus sen door Fred Fry en James Brotherhood. Dan had men nog het wekelijkse filmpraatje door Jordaan en de boekbespreking door P. H. Ritterjr. Ook de sport kwam ruim aan bod en één van de bekendste reporters uit die tijd was wel Han Hollander, met name ten gevolge van de onnavolgbare wijze waarop hij de interland voetbalwedstrijden versloeg. Vrijheid van uitzending bestond er toen nog niet en het kwam geregeld voor dat een program ma of gedeelte ervan niet mocht worden uitgezonden om dat de Omroep Controle Com missie er bezwaar tegen maak te. Dit geschiedde nog al eens met de ontboezemingen van Teun de Klepperman, gespeeld doorVan Capelie. Populair waren toen ook de creaties van Ome Keesje en de beantwoording van door kinde ren gestelde vragen aan 'Oom Henk' op woensdagmiddagen. Mantgum W. Goinga Van de vele kinderen van de schoenpoetser Samuel Cohen, die in het oude Leeuwarden zijn klanten vond bij het spoor station, zijn de tweelingzusters Roosje en Betje het meest be kend geworden. De herinnering aan deze twee leeft tot in leng te van jaren voort in het monu mentje, dat bij de Hollanderdijk is opgericht. De dames hadden nog een jon gere zuster, die Leentje heette. Deze Leentje heeft eens, sa men met Roosje, in het middel punt van de publieke belang stelling gestaan - er is toen wat afgelachen in onze goede stad om wat zij hadden be leefd. Dat gebeurde toen zij nog jon ge meisjes waren en toen zij, slapend in het ouderlijk huis aan de Speelmanstraat werden opgeschrikt door glasgerinkel en andere uiterst verdachte ge luiden. Inbrekers? Moorde naars? Door een panische schrik be vangen vlogen de beide meis jes naar de zolderverdieping, wurmden zich daar door een dakraam en vluchtten naar het dak. Daar trachtten zij met er barmelijke angstkreten de aan dacht te trekken van omwonen den en toen dat inderdaad lukte konden zij via het dak raam van een buurman weer veilig beneden komen. Toen ging het, nog steeds in nachtgewaad, naar het politie bureau aan het Hofplein, waar een paar stevige politiemannen onmiddellijk besloten ter plaat se poolshoogte te nemen. Spoorslags begaven zij zich dus naar het huis in de Speel manstraat, forceerden de voor deur en.ontdekten meteen de oorzaak van alle ellende. Het bleek de poes te zijn, die een vogelkooitje omver had ge trokken en vervolgens de kana riepiet naar binnen had ge werkt. Met deze droeve wetenschap keerden Roosje en Leentje Co- hen even later naar huis terug. Maar heel Leeuwarden lachte zich daarna kapot - het inci dent met de dochters van schoenpoetser Cohen werd het gesprekvandedag! Vanaf ZATERDAG 11UU 19 Ym4~4% Soiree van 8-12 Als 'Malando' - zo heeft heel Nederland hem gekend, de Rotter damse jongen Arie Maasland. Tientallen jaren was hij een succes- volle orkestleider - de melodieuze klanken van zijn accordeonspel klinken nog altijd door in deze tijd. Waar Malando als orkestleider zijn debuut heeft gemaakt? Bij ons in Leeuwarden! Het was in 1939, dat hij zich met een eigen orkest aan het publiek presen teerde in de befaamde dancing van Sipke Castelein aan het Zui derplein. In juli van dat jaar kwam hij daar voorde derde keer. Het orkest van Malando trad toen op zaterdag op met een soiree en op zondag met een matinee en een soiree. "Je had daar als muzikant op vrijdag vrij," herinnerde Malando zich, toen hij in 1979 afscheid nam. "Dat was een weelde in die tijd. Het zat hem in de vrijdagse veemarkt. Die boeren, die op vrijdag met een dikke portemonnaie in Spoorzicht aanlegden met de mest aan hun klompen en met het stro aan hun broek, hadden wel wat anders aan de kop dan muziek. Vandaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1990 | | pagina 6