JEUGD FAN TEUGENWOORDIG EN DIE FAN VROEGER. DIT GROOTMOEDERS ANS1GHTENALBUM 'T KLEINE KEAHTSJE LEEUWARDER HERINNERINGEN VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 11 Eén standpunt waar ik my altyd fèl teugen ferset hè' is de be wering dat de jeugd fan teu- genwoordig so feul lastiger is, dan wij in onse tyd. Die meen- sen hè' seker un hele boel fer- geten. As de jeugd al egoisti- scher en materialistischer is dan die fan vieftig jaar leden, dan passé se sich alleen maar goed an 'e folwassenen an. Maar meer streken, opstandi ger as froeger? Ut suuwat! Dat geseur ofer de jeugd is trou wens fan alle tyden. Ik hè' us lesen, dat un inscriptie fan ut ouwe Egypte, moeisaam fer- taald, un uutfoerige fersuchting inhield ofer "de lastige jeugd" As ik us un enkele keer an ut fertellen slaan teugen jongeren ofer bijv. myn HBS-tyd, sitte se faak met open mond te luuste- ren: 'opa' had krekt sukke stre ken as wij! Ik wil se fanself oek niet graag ut ferkeerde foor beeld geve en daarom gaan ik oek niet alle streken fertellen, die wij uuthaald hewwe. Maar un enkele is toch echt te mooi om um in ut fergeetboekje fer- dwyne te laten. MYSTERIEUSE SAAK Ik hè' toen ik foor myn be- roepskeuse ston' oek nog wel an ut onderwys docht. Dan kan je fanself oek niet om ut "orde houden" heen: suu ik dat wel kenne? Ut is soms echt un mysterieuse saak; leraren die met strafwerk e.d. royaal wa ren, hadden faak un bende in 'e klas, wilens er leraren waren die echt nooit straf gaven en waar je ut toch niet in je hoofd hale suuden streken bij uut te halen. Tact, denk ik, en fooral oog foor de swakke kanten fan de betrokken jonge of ut meis- ke, is un groot deel fan ut ge heim. In ut gefal waar ik nou an denk was wel duudeluk waarom dese bepaalde leraar so feul 'last' met ons kreeg. In de eer ste les die we fan hem as nieu we leraar kregen sei ie: "Ik heb intussen wel gezien dat het op deze school een grote bende is. Daar zal ik wei even een eind aan maken". Nou dat hèt ie weten! Hij hèt ut bij ons niet makkeluk had. Had ie onse 'skooltrots' maar niet krenke mutten. Op un dag had myn friend Klaas Wassenaar uut un af dankte mamma-pop fan syn suster Janny ut praatmecha niekje sloopt: un soortement trommeltsje. A'je ut omdraaiden dan riep ut klageluk: 'Mamma!' De les bij de bofen al noemde leraar was nog niet so lang an 'e gang toen er onder Klaas syn lessenaar duudluk 'mam ma' roepen wudde. De na eni ge erfaring met ons al op skerp staande leraar sprintte naar Klaas syn bank, klapte ut hele blad fan 'e ouwerwetse bank op, en begon alle rommel die hij daaronder fond te deursoe- ken. Maar niet so lang, want achter syn rug uut 'e andere hoek fan 'e klas, klonk ut weer: 'mamma!' Hij snelde derwaarts om un folgende lessenaar te 'fouilleren'. So hè 'we um un aardig skofke besig houwe ken nen, tot ie op un gegeven mo ment, toch te flug was. Eén fan 'e meiskes had ut mechaniekje in 'e han en kon ut niet onge- sien meer kwyt wudde. Foordat de leraar ut hur uut 'e han gris- se kon, stopte se ut, omdat se gin andere uutweg meer sag, met un flugge beweging onder der rokken en in 'e pyp fan der broekje (vieftig jaar leden had den 'frouwlues broeken' die nog!) Ferslagen ston de leraar der bij en riep uut: "Ik weet wel waar het zit, maar ik kan er niet bij komen!" De hilariteit fan je klas wudde der niet minder Óp toen er sich un paar vrijwilligers meldden om ut ding te 'confis- keren'. Bij die selfde leraar hè' Klaas (achterste bank) en ik (foorste bank) minuten-lang un jampot dekseltje heen en weer rold: dat rammelt so lekker. En hij kon ut maar niet fine. Tot ie er op staan ging toen ut onder syn foeten deur rolde, (echt waar!) En dan die keer toen ik uut ferfeling onder teugen de bank (de foorste bij de deur) klopte asof ut de deur was. De leraar riep: "Binnen" en wacht te. Er kwam natuurluk gineen en hij liep naar de deur en keek over ut raampje in 'e gedachte: Zeker een eerste klasser die niet boven het raam uitkomt. Hij sag uuteraard niks en froeg aan mij: "Heb jij niet horen kloppen?" Ik antwoordde folko- men waarheidsgetrouw: "Ja mijnheer, er werd geklopt". Toen ik vijf minuten later foor de tweede keer klopte, kreeg ik fan myn buurman die moeiluk- heden freesde, un stomp. Jam mer foor hem sag de leraar, die fanself toch lont roken had, dat en dacht de dader snapt te hewwen en stuurde hem de- ruut. Nou, wat er precies ge beurde wist de klas niet, maar dat myn buurman niet sokke streken uuthale suu, dat wisten se wel, dus: hilariteit! Enfin, myn buurman was niet sportief genoeg om sonder wat te sè- gen deruut te gaan, dus efen later ston ik op 'egang. Nou bin ik toch raak an ut fer tellen slagen. Niet doen juh! Krije se un al heel ferkeerde indruk. Dan loofe se niet meer dat wij altyd hard werkten. Nou, dat deden we op syn tyd oek wel, maar de boog kan niet al tyd spand blyve. Tja en dan, o wee de leraar die sich op een of andere manier as slachtoffer anbood. Leraar Koster van Groos hèt us seid: "Berend en ik zijn goeie vrienden, maar zo nu en dan krijgt ie 'het' en moe ten we even botsen. Nou, daar na gaan we weer aan het werk." Ik hoor ut em nog sè- gen: "Op 't ogenblik Van der Veen (was ut dan), vijf blad- zijs." Ik hè dan oek nog wel us teugen um seid as ik helemaal dol was: "Och mijnheer, altijd hetzelfde bij u: 'vijf bladzijs', weet u niks leukers?" "O ja", "Of meneer thuus is? Ja, dat is maar net hoe je het bekieke, op't ogenblik is ie binnen en buten toegeliek". was ut antwoord, "tien blad zijs!" BEEST UITHANGEN As ik myn ferhaal so oferlees dan sien ik dat ik meestentyds ofer myn eigen streken skrefen hè. Tja, die bin' je fanself ut beste bijblefen en je wille oek un ander niet in un kwaad dag licht stelle, nou? Maar as jim nou denke dat ik wel aardig de beest uuthangen hè, eerluk, dat is niet so! Ik was niet de braafste jongen fan 'e klas, maar oek lang niet één fan de anfoerders. Ik ston' op 'e 'ge dragslijst' meer sowat op ut plak waar Cambuur meestal op staat in 'e kompetiesje: ergens in ut midden. Den Haag Berend van der Veen Op 23 september 1921 is deze interessante kaart van het Wilhelminaplein door "Frans en Wigger" verstuurd aan "Den Heer en Mevrouw Keijzerswaard, Pijnackerplein 24, Rotterdam". We zouden het een nepkaart mogen noemen, want dat vliegtuigje vloog beslist niet boven de stad, toen de fotograaf de opname maakte - het is er later ingetekend. Dat kunnen we ook aan de paar passanten zien. Die zien letterlijk op noch om en dat was bepaald niet gebruikelijk in een tijd met nog maar heel weinig vliegverkeer. Onderwijzer S. B. wordt be noemd tot hoofd van de Leeu- werikschool. Vol goede voorne mens gaat hij daar letterlijk aan de slag. Op zijn vorige school was het een gewoonte gewor den, dat hij met zijn leerlingen op het grote schoolplein slagbal speelde. Dat spel wil hij nu ook maar meteen introduceren op deze nieuwe school. Dus trekt hij in het allereerste uur al met de jongens van zijn klas naar het schoolplein,-dat jammer ge noeg nogal wat kleiner is dan het vorige. Twee, drie jongens laat hij een balletje slaan, maar ja, dat lijkt nergens naar, want die knapen hebben het spel nog nooit eer der gespeeld. "Ach nee jonge, zó moet je slaan!" zegt mees ter dan ook en.hij keilt de bal met woest geweld dwars door een ruit van een van de schoollokalen. Allemaal glasgerinkel en dan.verschijnt er het verbijs terde hoofd van een vrouwelij ke collega voor de ontstane opening. De onderwijzeres ziet op slag wie de schuldige is en vraagt dan lakoniek: "Dogge jou dit faak?"

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1990 | | pagina 11