WAT WAS ER HEEL VROEGER OP DE KERMIS TE ZIEN? ARTISTEN BIJ SIPCASTELEIN 'T KLEINE KRAKTSJE VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 11 Wanneer juli is aangebroken is het weer de tijd voor de Leeu warder kermis. In dit blad is in de loop der jaren al het een en ander over deze kermis ge schreven, maar toch is het wel interessant nog eens in de his torie te duiken m.b.t. dit onder werp. Hoe zijn deze kermissen eigenlijk ontstaan? In het boek "Geschiedenis van de Friese landbouw" van J. J. Spahr van der Hoek wordt dit uit de doeken gedaan. De ker mis is ontstaan uit de jaar markt. In dit boek wordt m.b.t. het ontstaan der jaarmerkten het volgende gesteld. "Voor een logische redenering i.z. de ontwikkeling van het marktwe zen in Friesland, moet de posi tie van de kerk in de middel eeuwen het uitgangspunt vormen. Iedere kerk of kapel van dorp, stad of klooster was door een daartoe aangwezen wijbisschop aan een bepaalde heilige gewijd. Deze heilige was van de betref fende kerk de "patroon". Op diens naamdag werd de wijding van de kerk herdacht en ge vierd, hetgeen geschiedde met een uitvoerige hoogmis en een plechtige ommegang (proces sie), waaraan zo veel mogelijk alle parochianen deelnamen. Deze kerkmis was dus een zui ver kerkelijk feest, dat echter op den duur publiek van buiten de parochie zal hebben aange trokken met het oog op de soms interessante ommegang en de daarna (waarschijnlijk op het kerkhof) opgevoerde mira kelspelen, waarbij voorvallen uit het leven van de gevierde heili ge werden opgevoerd. De toe loop van mensen maakte de kerkmis waarschijnlijk al betrek kelijk vroeg tot een half-profaan feest. Het "toneel" werd lang zamerhand minder streng op de kerkepatroon geörienteerd: wereldlijk spel en klucht vroe gen mede de aandacht; potse makers van professie kregen hun kans. De kerkmis werd tot kermis, nadat de kerkelijke ceremoniën verricht waren. En uiteraard trok de ker(k)mis in deze ge daante nog meer volk dan voorheen." In de "Encyclopedie van Fries land" van 1958 kan men hier over o.m. het volgende lezen. "De officiële opgaven van jaar markten en kermissen leren dat nog steeds de jaarmarkten in voor- en najaar worden gehou den: de vroegste in mei, de laatste in november. Van alle 24 jaarmarkten valt er slechts één in juni, in augustus en sep tember (als hooiing en oogst aan de kant zijn) liggen de hoogste aantallen." Welke activiteiten en presenta ties vonden er op die kermis sen plaats. Een interessante bron hiervoor is de bekende uitgave "Stads- en Dorpskro niek van Friesland" van dr. G. A. Wumkes. Hierna volgt een chronologisch overzicht van uit kranten verzamelde berichten met betrekking tot de Leeuwar der kermis. 1784 De acteurs en actrices van den Nederduitschen Amsterdam- schen Schouwburg onder direc tie van H. 's Gravesanden voe ren tijdens de kermis in hun schouwburg tent, staande in het Ruiterskwartier, op: Artaxer- xes of de bezoedelde onschuld (treurspel) en het kluchtspel: het Onbesturven weeuwtje, met zang en dans. 1787 Theodorus v.d. Weide, koop man in Saxische porceleinen drink- en pronkglazen, staat op de kermis met zijn kraam te genover de Fratemiteit (Burger sociëteit) 1810 De muzikanten van het Fransch en Hollandsch garni zoen geven in den Prinsentuin tijdens de kermis een concert, entree een zestehalf. 1817 Het gezelschap paardrijders van F. Blondin met 16 perso nen en 22 paarden bezoekt de kermis. 1817 Op de kermis staat het Theatre optique van P. F. Pfeifer uit A'dam, waar alle natuurver schijnselen zonsopgang en on dergang, regenboog, nachteve ning, enz. vertoond worden. 1820 Op de kermis zijn het panora ma der slag van Waterloo, ge schilderd door J. Kamphuyzen en een menagerie met nijl paard, kwaggapaard, Senegal- sche leeuwin, een panter, een tijgerkat, 20 andere kleine die ren en 50 vogelsoorten, waar onder "de vogels steuss, man en wijf, zij zijn bijna 7 voeten hoog, het mannetje weegt meer dan 200 pond; deze vogels kunnen niet vliegen maar loop- en het snelste paard gelijk, hebben geen tong en kunnen ijzer en staal verteeren; de aanschouwers zullen verwon derd zijn, daar men het kleinste vogeltje er bij zal zien, dat niet grooter is dan het lid van een duim. 1822 Paolo G. Callay, fabrikant van albast uit Valterra, staat op de kermis met een kraam bij de Waag. 1822 De publicatie van 26 maart 1806, krachtens welke de Leeuwarder kermis ingaat den 2den Woensdag van Juli 'smor- gens 10 uur en eindigt Woens dag 14 dagen daarna, 'smor- gens 8 uur wordt gehandhaafd. 1822 J. G. Redinger uit Hamburg staat op de kermis met een tent, waarin een camera obscu- ra wordt vertoond. 1822 In de Hollandsche schouwburg onder driectie van Hoedt en Bingley wordt opgevoerd: Het slot Loevestein of de vlucht van Huig de Groot, versierd met een decoratie van het kasteel, tot slot: De tamboer der landmi litie. 1823 De heer Maju uit Brussel geeft op de kennis een vertooning van zijn physieke en mechanie- ke werken en 80 gedresseerde kanarievogels. J. G. Redinger uit Hamburg heeft een tent met camera obscura. 1824 Het paardenspel van A. Blondin is op de kermis. 1828 Op de kermis vertoond door Wed. P. J. Beckers uit Leiden wassen beelden o.a. het om slaan der boot met vrouw, 6 kinderen en de knechts van den Frieschen schipper W. H. Wilma te Ureterp op den IJssel in den nacht van 17-18 Maart 1827. 1828 Op de kermis vertoond: Groot mechaniek horlogie uit 15000 beweegbare stukken samenge steld, welke in een opvolgende werking de schepping der we reld voorstelt. 1828 Op de kermis vertoond het ka binet van begoocheling, waarin een stuk van waterleikunde, voorstellde den omloop van het bloed in het menschelijk li chaam, zijnde een geraamte gevuld met roode vloeistof, die door luchtpersing in beweging wordt gebracht. 1834 Op de kermis te zien het kunst werk: Salomo's tempel. 1842 De zonmicroscoop van Cou- lumbier op de kermis vertoond. 1843 Op de kermis de zonmicros coop van Osinga vertoond. 1847 Volksoproeren Dragonders uit Leeuwarden herstellen de rust. Leeuwarden houdt dit jaar geen kermis vanwege de ongere geldheden. 1850 Het anatomisch museum van Dr. Kahn staat op de kermis op de Koemarkt tegenover het huis van Sinkel. 1897 Ibsens' John Gabriël Borkman op de kermis gespeeld door Le Gras en Haspels. Mantgum W. Goinga Deze keer een foto van een Russisch Trio. Michael Karsa- koff, piano, Wladimir Pique, ba lalaika en Helen Gorwatt, zang (er staat Gesang, Chant). Na al de reeds gepubliceerde knappe dames nu maar eens een foto van meerdere artisten in nationale kledij. Ook weer een bewijs hoeveel afwisseling er in de genres van de diverse nummers was in die tijd. Van daag de dag "worden wij dood gegooid" met zogenaamde zangnummers. Vroeger werden "sterren" geboren, nu worden de meesten "gemaakt". Ook hier weer schrijven de ar tisten iets leuks bij de foto in het album van het voormalige pension Hager aan de Ooster kade. In het Duits staat er: Fa milie Hager zur Erinnerung von Russisch Trio, wat in goed Duits had moeten luiden: Erin- nering an das Russische Trio. Verder staat er Leeuwarden, 30.1.1930. U ziet het, soms waren de ar tisten een week bij Sipke, soms om de veertien dagen was er programmawisseling. Interes sant verder - dan volgt een tekst in het Russisch: Cemjoe Hager, na dobroy pamjatj ot roeskowo trio Wladmir Pique, wat dus betekent: aan de fami lie Hager in leuke herinnering aan het Russisch Trio, gete kend door Wladimir Pique, en dan volgt de spelling in het Russisch van Leeuwarden en de datum. Is Pique een toneel naam? Interessant! Leeuwarden Historisch Variété Archief Ritsko van Vliet senior TELEPAATH MALOITZ Graag reageer ik nog even op het nawoord van de redaktie betreffende mijn artikel over de joods-Nederlandse telepaath Maloïtz. Het is best mogelijk, dat in het in uw bezit zijnde artikel over de moord op het joodse meisje Sara Beugeltas (Inderdaad: toch wel Sara en niet Sonja, Red.) niets vermeld is over Ma loïtz. Bij de bevolking in Am sterdam en in de gehele artis- tenwereld in Nederland werd nadien over de te hulp geroe pen Maloïtz gesproken. En daarom is Maloïtz de geschie denis in gegaan als de oplos ser van de gruwelijke moord met het lijkje in een banenkistje in het pakhuis in Amsterdam. Ik zou nu niet gereageerd heb ben, als het niet vermeld zou zijn op praktisch al het materi aal wat ik over Maloïtz in mijn archief heb. Heb trouwens ook nooit anders gehoord van vele oudere artisten. Leeuwarden Historisch Variété Archief Ritsko van Vliet senior EINDKANAALWEG In een van de vorige nummers van 't Kleine Krantsje schreef de heer G. Brinck over het grindpad aan het eind van de Kanaalweg. Daar zat een han delaar in tweedehands bouw materialen; Staal was zijn naam. Een vroegere buurman van ons was daar bedrijfsleider en hij woonde er ook. Voor het huis stonden twee kastanjebomen. Ik ben er vaak geweest, ook wel om er te vis sen. Vooral op zondagavonden als het mooi weer was, was het daar aan het eind van de Ka naalweg erg druk. De omwo nenden, die er nog even uit wil den, gingen dan kijken naar de vele bootbezitters, die na een weekend op het water weer naar huis teruggingen en dan dit punt passeerden. Ook de rondvaartboten kwa men dan weer binnen, vaak met vrolijke muziek. Je zwaaide altijd even naar bekenden, die je zag. Het was er dan heel erg gezellig. Groningen H. Wltteveen

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1990 | | pagina 11