Al RT ISTEN BIJ SI LEIN HET SPEKTAKEL VAN LA BELLA 'T KLEINE KRAHT5JE "HET GEZICHT VAN DE VIJAND" IP CASTE VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN opgebracht. Ik dank iedereen voor de moeite om te bellen of te schrijven. Sommigen deden nog schenkingen voor het ar chief. Heel hartelijk dank. Er liggen nog foto's van orkestjes en muziekgroepen, misschien eens leuk voor een zoekplaatje, want ik weet het zelf niet altijd. En dan zijn er altijd nog wel pagina 6 verhalen over onze Friese artis- ten. T ot wederhoren Historisch Variété Archief Ritsko van Vliet senior Met deze foto van het voormali ge hotel-restaurant-cabaret "Spoorzicht" van Sipke Caste- lein wil ik dan graag deze serie besluiten. Er stonden al hekken omheen! Foto's van artisten en lieftallige artistes zijn er genoeg geplaatst, zodat u enige inzage had van wat er zo vroeger op dit gebied te doen is geweest. De jeugd zegt dit niets, want zij zijn in een tijd opgegroeid waarin het variété al verdwe nen was. De geplaatste foto's waren allemaal van zo tussen 1920 en 1940. De bloeitijd van het variété was om 1900. Er is wel meer verdwenen, maar er kwam vaak iets beters voor in de plaats. Vroeger was er de wastobbe, nu de moder ne wasmachine. Een verbete ring. Nu, dat kan ik nu niet be paald zeggen over datgene wat voor het variété in de plaats kwam. Wij hebben nu ook een nieuw woord: "Podiumkun sten". Het variété was 3e, 2e en 1e-rangs. Ik zou de artisten van "Spoorzicht" zeker tot 2e- rangs en velen tot 1e-rangs wil len indelen wat betreft een ja renlange studie van dit métier. Het bewijs?! In vele plakboeken van artisten staan artisten afge beeld, die ook bij "Spoorzicht" hadden gestaan, maar tegelij kertijd in wereld-variéfés optra den. Dus wel 1 e-rangs artisten. Een ondernemer moest bij het engageren van artisten wat de gages betreft en vaak aan ge brek om een 1e-klas artist te engageren, wel eens con cessies doen. Daarom wat mij betreft - "Spoorzicht" was 1e- klas. Wanneer ik dan nu de lijst, de lange lijst, met namen en pro ducties, en later de recensies van een journalist(e) van de "Podium-artisten" van bijvoor beeld de voormalige Wester- kerk bekijk, dan ben ik geneigd over "brandhout" te spreken, ten opzichte van wat er vroeger aan amusement geboden werd. Dit is trouwens ook de mening van alle oude artisten en artis tes, die nu tachtig jaar en ou der zijn, en waar ik kind aan huis ben, wanneer wij over het huidige amusement spreken. Jammer, heel jammer, dat Fa veur niet meer komt, en dat er nergens meer variété is. En de straatfestivals? De meeste stellen niets voor, omdat er geen selectie is. Ik spreek hier niet over Rotterdam, waar alle nationaliteiten komen, na een zorgvuldige selectie. Ja, wie een rode neus opzet is nog geen clown, leder noemt zich maar mimische kunstenaar. Enz. enz. Het nieuwe gebouw dat in de plaats is gekomen voor "Spoor zicht" zal binnenkort geopend worden. Nou, dan zijn er wel lelijker gebouwen in Leeuwar den. Wij zullen er weer aan moeten wennen. Iedere dag wanneer ik er langs loop, hoor ik in gedachten nog de muziek van de band, die aan de straat kant speelde, en ik zie mij nog naar binnen gaan. Deze serie heeft veel telefoni sche en persoonlijke contacten Merkwaardig toch, dingen die gisteren of enkele dagen gele den zijn gebeurd, kan ik me als zeventigjarige moeilijk voor de geest halen, terwijl bij de ge dachte aan de eerste oorlogs dagen in 1940 me moeiteloos een gebeurtenis te binnen schiet, die als het ware in mijn geheugen gegrift staat. Ik werkte in die dagen na het behalen van mijn MULO-diplo- ma in 1937 als schilder in de zaak van mijn vader. De Duit sers, die Leeuwarden binnen trokken, begonnen meteen het toen nog kleine en nog onbe kende vliegveld Leeuwarden uit te breiden. Mijn vader kreeg van een makelaar voor wie hij veel werkte, het verzoek enig binnenschilderwerk te verrich ten aan een grote woning aan de Mr. P. J. Troelstraweg. De huurder bleek een gezelschap Duitse officieren te zijn, en aan gezien mijn vader, noch de ma kelaar, makkelijk met de heren konden overleggen, werd ik er met mijn Mulo-diploma met een 8 voor Duits bijgehaald. "Dou kanst wel goed met die duut- sers prate" zei mijn vader. Het Duitse gezelschap bleek de Bauleitung van het vliegveld te zijn, dat wil zeggen, Duitse bouwkundigen, maar wel in uni form. Men had die woning als onderkomen uitgezocht en Herr Schreiner was het hoofd en had dè leiding. De woning was, zoals vroeger gebruikelijk, ge heel in donkere kleuren ge schilderd, in terra cotta en Herr Schreiner wilde alles "in Hellen Farben und schnell, schnell, in- nerhalb einer Woche abgefer- tigd haben." Mijn vader kwam met de make laar een prijs overeen en we begonnen. Het schilderwerk werd inderdaad in zeer vlot tempo uitgevoerd en Herr Schreiner toonde zich zeer te vreden. Het was een zeer correct ie mand, evenals trouwens de an dere officieren. Ik kon met Herr Schreiner in mijn Mulo-Duits goed converseren, en had het met hem, behalve over het schilderwerk, natuurlijk ook over de Duitse inval in ons land. ,Als negentienjarige kon ik, ze ker toentertijd, de gevolgen nog niet overzien, maar onder meer uitte ik wél tegenover hem mijn ontevredenheid over het feit dat er geen petroleum meer verkocht mocht worden. En daardoor zouden we in onze kampeervakantie in Cam perduin ons potje niet kunnen koken op onze petroleumtoe- stellen. Herr Schreiner: "Petroleum, was ist denn das? Ach so. Aber das können Sie meinent- wegen doch Bauleitungswegen bekommen" - dat kunt U wat mij betreft toch wel via de Bau- leiting krijgen. En inderdaad: de volgende dag kwam de heer Schreiner met een geweldig Duits Dokument aanzetten, voorzien van stem pels en handtekeningen, waarin werd verklaard dat Mahlermeis- ter Postmus zehn Liter Petro leum brauchte für Mahlerarbei- ten". Met dit dokument gewapend ging ik naar onze Petroleum boer Harder, ook die naam her inner ik me makkelijk en ik kreeg vlot tien liter Petroleum voor, als ik het wel heb, drie cent per liter. Zodoende kon den we, dank zij Herr Schrei ner, heerlijk ons potje koken op onze petroleumtoestellen. Maar het mooiste komt nog: onze petroleumboer vertelde me later, dat hij bij de leveran cier geen druppel petroleum kon krijgen op het "Baulei- tungsdocument". "De hest geluk had jonkje" zei Harder, en ook dat hoor ik hem nóg zeggen. Enschede S. D. Postmus Na een ernstige ziekte is de vorige maand overleden onze stadgenoot, de heer R. de Wil de, in vroeger jaren horecaex- ploitant in verschillende plaat sen in Friesland. Roel de Wilde, die zestig jaar is gewor den, heeft vooral in Leeuwar den naam gemaakt als exploi tant van de bar La Bella in de Grote Hoogstraat. LANGE RIJEN Hij zag kans daar zoveel pu bliek te trekken, dat de aspi rant-bezoekers letterlijk in lange rijen moesten afwachten tot er eindelijk binnen een plaatsje was. De pakkende slogan, waarmee hij in die dagen ad verteerde, leek niet overdreven te zijn: "Frieslands meest gran dioze barbedrijf" zoals hij zelf zijn zaak noemde, bleef een tijdlang in Leeuwarden en wijde omgeving het gesprek van de dag. Nooit eerder hadden we hier de sensatie beleefd van een zó stormachtige toeloop van publiek naar een onderne ming op het terrein van de ho reca. Roel de Wilde, de man achter dit plotselinge en ongedachte succes, was, na een tijd op zee te hebben gevaren, kelner in tal van café's in de provincie en barkeeper bij Frits Woldendorp in de Heerestraat geweest. In 1963 begon hij een eigen café in Dokkum om drie jaar later in de Grote Hoogstraat het café Terminus van de weduwe Koster aan te kopen. Daar maakte hij de succesvolle Fla- mengobar van, terwijl hij nog in hetzelfde jaar in Heerenveen de veel minder succesrijke Boemerangbar begon. Weer een jaar later volgde Het Wijnvat in Drachten en daarop volgde de stap, die hem voor goed bekend deed worden. Hij kocht, ook aan de Grote Hoog straat, het pand aan, waar eer der de textielgroothandel van Weyers zat. En dat zou dan de geruchtmakende Bar La Bella worden. Na een zeer kostbare verbou wing opende hij zijn nieuwe zaak, waarvan de eerste be zoekers niet wisten wat ze za gen. Dit was nou eens een bar met een ambiance, die velen aansprak. Ook werd het door velen gewaardeerd, dat De Wil de langharige en slecht gekle de bezoekers buiten de deur wist te houden. Van meet af aan meldden er zich tegen het openingsuur dan ook lange files voor de zaak en trots vertelde de exploitant, dat hij de eerste drie maanden vijf tigduizend gasten in zijn eta blissement mocht verwelko men. TREFPUNT Zo werd La Bella inderdaad een trefpunt, waarover ieder een sprak. Toch is Roel de Wil de niet lang in deze zaak ge bleven. Vijf jaar na zijn glorietijd daar begon hij, alweer in de Grote Hoogstraat, een bar met een omvang, die heel wat klei ner was. Die kwam De Bolhoed te heten. En nog weer later werd hij bemiddelaar voor col lega's, die de aan- of verkoop van horecazaken ambieerden. Ook heeft hij bij de handel in plezierboten bemiddeld.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1992 | | pagina 6