21 'T KLEINE KRAHTSJE Makelaardij Bedrijfs- makelaardij voor Friesland VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 4 w\ en H NVM T' 1 Leeuwarden, Nieuweweg 7-11 tel. 058-131215* brand in 1924. De hout zaagmolen van Van Hulst heette eerst 'De Herstel ling", later, na een grote brand in 1848 'De Phoe nix". Deze molen is in 1917 afgebroken, maar onder de naam "De Boer" herbouwd in Marrum. Deze laatste naam herinnert ons aan een meneer Sietze Gerrits de Boer, die er eigenaar van was voor Van Hulst er de molenaar werd. Red.'t KI. Kr. GELUKGEHAD Mijn buurman Laskewitz vertel de me op een dag, dat hij op de Grote Wielen een mooi klein houten praampje had gekocht. Het was een fraai model, maar het moest voor onderhoud nog wel even op de wal. Dus boomde hij het bootje door de Bonke naar de Dokkumer Ee. Daar stonden twee dames met de fiets en die wilden graag naar de overkant. Nu, dat kon, al stond er wel wat water in het bootje. Dus de da mes werden keurig overgezet en toen haalde Laskewitz het praampje op de wal. Maar niet zodra lag het scheepje op het droge of plof, daar zakte het volkomen in el kaar, zo plat als een dubbeltje. Alles bleek helemaal gaar te zijn en door de druk van het water was het blijkbaar nog heel gebleven. Die twee vrouwen hadden dus wel geluk gehad. Leeuwarden W. Kramer N.V. "R.A.M.I." De advertentie van de Rami die ik onlangs in 't Kleine Krantsje las bracht me terug naar 1929. Als jongste bediende werkte ik toen op de administratie. De uit 1922 daterende advertentie gaat over de verkoop van nog resterende motorrijwielen. Dat heeft mogelijk te maken met het veelomvattende assorti ment aan goederen waarin men handel dreef. Ogenschijnlijk een garagebe drijf kwam men bij binnenkomst al spoedig tot de ontdekking dat de RAMI nog iets meer be dreef. Men importeerde autobanden van het merk "Fisk", naaima chines van "Gritzner" en men had een uitgebreide handel in auto-onderdelen en fietsen van het merk Union. De handel in deze artikelen was landelijk en werd onder steund met de vertegenwoordi ging van drie handersreizigers. Hupkes deed Friesland, San ders en de derde man, wiens naam me is ontschoten, bereis den het hele land. De magazijnen met grote voor raden banden en naaimachines bevonden zich op de verdie ping en in pakhuizen op de be gane grond tot in de Hania- steeg, waar de Stalhouderij van Niemendal zich bevond. De import en verkoop van "Fisk" banden waren zeer be langrijk. De prijzen waren toen gekoppeld aan de wereldrub- berprijzen. Aangezien deze sterk fluctueerden kon het ge beuren dat binnen een maand nieuwe prijscouranten moesten worden samengesteld. Boven dien was de Rami auto-dealer voor Chevrolet. Chevrolet en Ford waren toen hevig met elkaar in concurren tie. Da Fa. Rosier was destijds Ford-dealer. Ik herinner me dat in die dagen soms met een winst van vijftig gulden op de verkoop van een auto genoe gen moest worden genomen. De benzinepomp die aan de kant van de Harmonie stond gaf een literprijs aan van plus minus tien cent. De directie was in handen van A. Nauta en z'n zoon Jan, die zich lang, zwaar en bulderend door de zaak bewoog, fungeer de als adjunct-directeur. De ad ministratie was in mijn tijd vijf man sterk. Wieringa als procu ratiehouder-kassier, de boek- Het oude Vliet met geheel links de scheepswerf van Langenberg. Het gebouw met het puntdak is de vroegere oliemolen De Haan en de molen in volle glorie is die van Van Hulst. Rechts de gebouwen van de olieslagerij van Hommema en Eskes. Het bedrijf van de RAMI aan het Ruiterskwartier houder wiens naam ik niet meer weet, Van Keulen han delscorrespondent, Gaastra kantoorbediende en ondergete kende. Chef van het magazijn was Brouwer en in de garage was dat Alkema. Zij werden later de eigenaren van het autobedrijf Brouwer en Alkema. Als jongmaatje kwam ik vrij dags en zaterdags op de fiets met de wisseltas vol kwitanties in alle uithoeken van de stad en Huizum, bij garagebedrijven, rijwiel- en naaimachinehandela ren en ook bij particulieren. Onder de laatsten waren men sen die gebruik hadden ge maakt van de ook bij de Rami gestationeerde ziekenauto van het merk "Spyker". Een rit in de stad van huis naar een zie kenhuis kostte vier gulden. Uren later moest ik bij terug komst het vele op de kwitanties geïnde geld naar de Incasso- Bank aan de Willemskade brengen. Thuis reageerde men opgelucht als het grote bedrag zonder problemen afgedragen was. Zaterdag om plusminus één uur kreeg ik m'n weekloon, zegge één zilveren rijksdaalder. Groot-Ammers Wiepke de Jong De vertegenwoordiger San ders, die u noemt, Jo San ders, is toevallig de vorige maand nog in 't Kleine Krantsje ter sprake geko men. Wij haalden nog eens herinneringen op aan zijn in de oorlog zo jammerlijk om het leven gekomen gezin. Red. 't KI. Kr. HET VLIET In het laatste Kleine Krantsje had Rinze van der Heide het over de nu verdwenen helling van Langenberg aan het Zuid- vliet. Zo'n vijfenzestig jaar geleden werkte ik bij de ketelmakerij van H. J. van Duuren, die daar, vlak bij, nog op dezelfde plaats aanwezig is. Maar hoe lang nog? Deze zaak was, toen ik er werkte, nog niet zo goed be reikbaar als nu. Het Vliet lag toen nog open en over land kon je er hooguit met een krui wagen komen. Het pad liep dan over de helling naar de Poppebrug. Tussen de werkplaats van Van Duuren en de betonfabriek van Van der Kolk lag een sloot, die liep tot de tweede Kanaalbrug en die wij de Peteroaliesloot noemden. Bij Langenberg zag ik dus mooie boten bouwen, waaron der de zeer bekende "Langen- bergkruiser". Deze boot had voor en achter een open kuip en in het midden een fraaie sa lon met spiegelglas. Het geheel was natuurlijk overdekt. De heer Ritzema van Ikema, de vroegere president-directeur van de C.C.F., heeft nog zo'n boot gehad - het waren pracht schepen. De werkplaats van Van Duuren is het overblijfsel van een olie molen. In mijn tijd waren er achter in de werkplaats nog en kele gemetselde olieputten in de vloer. In de molenromp zijn de acht zware eikenhouten staanders, die het gebouw zijn markante vorm geven, nog aanwezig. Er waren mij geen afbeeldingen bekend van de molen in z'n goede dagen. Tot ik een tijd te rug in het Fries Museum de tentoonstelling van mr. Dirks bezocht. Hij was in de vorige eeuw een internationaal beken de muntenkenner, die aan het Vliet woonde in het nu ook al verdwenen statige huis Welge legen. Op deze expositie hing een prachtig schilderij uit het ge meentearchief, waarop twee oliemolens stonden, links en rechts van het Vliet, gezien in oostelijke richting. Achter de rechter molen is de helling zichtbaar en bij de linker molen staat al een fabrieksschoor steen. Zou dit de latere fabriek van Hommema en Eskes zijn, die omstreeks 1925 is afge brand? En kan dit schilderij ge dateerd worden op omstreeks 1870? Er staat maar weinig op papier over al die molens en bedrij ven, die vroeger aan het Vliet aanwezig waren. De houtzaag molen van Van Hulst heb ik nog gekend; die is omstreeks 1918 gesloopt tot het onder stuk, de houtzaagloods. Hier van is het laatste stukje na de oorlog verdwenen. De houtkolk, ongeveer tegenover de kroeg van Hein Appeldoorn, was al ver voor de oorlog gedempt. En zo verdwijnt er steeds snel ler alles wat ons herinnert aan' het Vliet, zoals wij dat nog heb ben gekend. Leeuwarden G. Brinck De molen, waarin de firma van Duuren nu zit was aan vankelijk een volmolen, later een pelmolen en tenslotte een oliemolen met de naam "De Haan". We weten, dat deze molen al in 1685 be stond. De oliemolen aan de andere kant van het Vliet was inderdaad die van Hommema en Eskes, afge

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1993 | | pagina 4