LEEWADDERS, WAAR IS DIT? 'T KLEINE KRANTSJE DE AVONTUREN VAN JUFFROUW KNIP EN KNAP man de Vries heb gezien was januari negentientachtig bij de opening van de expositie 'Win- terjünenocht' in de Fryske Aka- demy. De tentoonstelling zelf was in het F.L.M.D. Ik heb toen wel genoten van zijn voor drachten.' Knap: 'In De Harmonie waren ook wel films. Ik heb er zelf nooit één gezien.' Piet: 'Ja, stom dat ze daar mee gestopt zijn. Je had er een veel groter doek dan in de zoge naamde echte bioscopen. In de jaren zestig speelde Bert Kla- zema wel op het orgel voordat de film begon.' Knap: 'Wat vond u de hoogte punten?' Piet: 'Wie was toen de diri gent?' Piet: 'Alfred Salten met het Frysk Orkest. Wat ik ook nooit vergeten ben zijn de Vier letzte Lieder van Richard Strauss door Erna Spoorenberg. Ik vind haar nog steeds onze beste so praan, jammer dat er geen CD is met die liederen door Erna Spoorenberg.' Knip: 'Zij zingt nu toch niet meer?' Knap: 'Maar daarom kan ze wel onze beste sopraan zijn? Ze noemen Enrico Caruso de grootste tenor van deze eeuw en toch is hij al in negen- tienééntwintig overleden.' Piet: 'Ook indrukwekkend vond ik het Tweede Vioolconcert van Béla Bartók door de Hongaarse violist André Gertler... daar heb ik ook nog een LP van met het zelfde werk. Gertler woonde echter al sinds negentienach tentwintig in België.' Knap: 'Ik ben wel bij de uitvoe ring van Bartóks Derde Piano concert geweest. Dat vond ik erg mooi.' Piet: 'Ja, dat weet ik nog wel. Toen zag ik jou immers in de pauze. De pianiste was Moni que Haas uit Frankrijk, destijds was er ook een LP met dat concert door Monique Haas. Wat me opviel was dat er toen meer jongeren waren dan ge woonlijk, hoewel ik toen zelf ook nog redelijk jong was. In de jaren zestig had je 's zo mers ook Beethovenconcerten. Een aantal jaren kwam als gastdirigent Joop van Zon uit Amsterdam over... ik herinner me een uitvoering van de sym fonie Pathétique van Tchaikov sky. De violisten baadden in het zweet. Ik vond het wel een boeiende uitvoering.' Knap: 'Heeft u ook toneeluit voeringen gezien?' Piet: 'Ja, vooral in de jaren ze ventig. De Gemeente nam De Dit is de nieuwe opgave voor onze fotoprijsvraag "Leewadders waar is dit?" Oplossingen, uitsluitend schriftelijk, binnen veertien dagen naar de redactie van 't Kleine Krantsje, Vredeman de Vriesstraat 1 8921 BP Leeuwarden. Uitslag ovêr vier weken. Onder de abonnees, die ons het juiste antwoord geven, verloten wij een exemplaar van het boekje "Leeuwarden - ach ja, zo was het..." met zestien zeer fraaie foto 's van de stad uit een lang vervlogen tijd. Harmonie eind jaren zestig over en de eerste schouwburg directeur was Gerrit ter Horst. Ik was aanwezig bij zijn eerste toespraak, tevens nieuwjaars toespraak. Hij maakte een sympathieke indruk op het pu bliek. Het toneelstuk die avond was een stuk van Jean Anouilh door de Haagse Comedie met onder andere de acteur Paul van Steenbergen, destijds onze beste acteur naar mijn beschei den mening. We praten later wel eens verder. 'Weten jullie wat? Ik zoek de CD met Bar tóks Derde Pianoconcert even op. Ik heb een mooie uitvoering door de pianist György Sandor. Hij heeft Bartók in negentienvij fenveertig nog geholpen het concert te voltooien... ze staan samen op de foto van het doosje.' Even later zitten de dames en oom Piet aan de chocolade melk, borstplaat en banketletter onder de klanken van het speelse en voorlaatste werk van de Hongaarse componist Béla Bartók die op woensdag 26 september 1945 te New York op 64-jarige leeftijd over leed. Chris Visser VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 17 "Kom gauw, geef het skepnet, dit mut een kanjer weze. 11. Herinneringen aan de oude Harmonie Op zaterdagmiddag 10 decem ber 1994 treffen we juffrouw Knip en Knap aan in de woning van oom Piet in de Vincent van Goghstraatin Huizum. Piet: 'Hebben jullie een goede Sinterklaas gehad?' Knip: 'Ja, mijn beide schoentjes zaten aardig vol.' Knap: 'Ik mag ook niet klagen.' Knip: 'Bent u al in de nieuwe Harmonie geweest?' Piet: 'Nee, maar dat komt wel een keer.' Knap: 'Hoe vindt u de nieuwe Harmonie?' Piet: 'Van het oorspronkelijke ontwerp is niet veel terecht ge komen. Frits van Dongen had de opdracht terug moeten ge ven. Nu is er een compromis ontstaan. Als ik de bouwmees ter was geweest had ik dit niet geaccepteerd.' Knap: 'Ik vind het gebouw te hoog en niet op een goede plaats.' Piet: 'Bij de bouw in achttien- éénentachtig heeft de Vereni ging De Harmonie een histori sche vergissing gemaakt en ons slapend Gemeentebestuur heeft die vergissing slaafs na gevolgd.' Knip:'Hoezo dan?' Piet: 'Het bestuur van De Har monie kon destijds kiezen uit drie terreinen. De mooiste loka- tie was wel waar later de Mer- curiusfontein is gekomen. Hier was tot en met achttienvieren zeventig de Veemarkt.' Knap: 'Waarom kropen ze dan achter het Paleis van Justitie?' Piet: 'Sinds het midden van de vorige eeuw werd er op het Plein kermis gehouden. Ik denk dat het bestuur van De Harmo nie dit vermaak te volks vond en daarom uit het zicht van het Plein bleef.' Knip: 'Maar nu staat De Har monie in een achterbuurt.' Piet: 'Voordat het winkelge bouw aan de oostzijde van het Wilhelminaplein gebouwd werd was het al lang bekend dat er een nieuwe Harmonie zou ko men.' Knap: 'Dan heeft ons Gemeen tebestuur inderdaad zitten sla pen.' Piet: 'Het bestuur moet haar ogen, maar vooral haar oren open houden. Zouden ze wel beseffen dat ze door het volk gekozen zijn?' Knap: 'Gezien de merkwaardi ge beslissingen, neem alleen al die ijzeren rekstokken voor het Paleis van Justitie waar bijna iedereen tegen is, zou je ge neigd zijn te denken dat ze er van uitgaan dat ze het beste voor hebben met Leeuwarden... maar niets is minder waar. Het De acteurs en actrices van het Sint Nicolaassprookje 1940 in de Harmonie. Uit het fotoar chief van Dirk Swierstra) sprookje De Kleren van de Kei zer doet thans weer opgeld. Piet: 'De Mercuriusfontein had mooi bij de ingang van de nieu we Harmonie betrokken kunnen worden, pf in de binnentuin om ringd door de foyer. Knap: 'Dat moeten ze over honderd jaar dan maar doen Knap: 'Inderdaad lijkt De Har monie onder een slecht ge sternte gebouwd te zijn, het ge bouw is ook nog niet helemaal af.' Piet: 'Wie weet wat voor ram pen er nog komen.' Knip: 'Wanneer was u voor 't eerst in De Harmonie?' Piet: 'Dat was met het Sint Ni colaassprookje van school., in negentienzesenveertig. Het sprookje was Vrouw Holle.' Knip: 'Ik was ook voor 't eerst in De Harmonie met het Sinter klaassprookje... en ook Vrouw Holle. Wat vond ik dat mooi, als ik er aan denk ruik ik nog de grote taaipoppen en borst plaat.' Piet: 'Ja, het behoorde tot de hoogtepunten van de Lagere School... ik vond het nog fijner dan de schoolreisjes.' Knap: 'Ook mijn eerste kennis making met De Harmonie viel samen met het Sinterklaas sprookje... De gelaarsde kat... dat sprak me wel aan, want wij hadden toen ook een kat en daar was ik dol op. U heeft vast meer voorstellingen bijgewoond dan Knip en ik.' Piet: 'Ja... midden jaren vijftig heb ik een voorstelling van het gezelschap Tetman en Jarich de Vries meegemaakt. Dat was schitterend, heel komisch.' Knip: 'Er komt ook een beeld van Tetman de Vries in de hal van de nieuwe Harmonie.' Piet: 'Ja, maar wel een half beeld. Als er een beeld van' Stan Laurel en Oliver Hardy in Leeuwarden zou komen zou den ze echt niet één van het duo vergeten. Maar bij mensen uit de eigen cultuur zijn ze het spoor bijster. Je kunt het de beeldhouwer niet kwalijk ne men maar de opdrachtgever had eerst .wel wat informatie kunnen inwinnen. Als je niet beter wist zou je denken dat ons Gemeentebestuur de op drachtgever is. Hopelijk komt er nog eens een heel beeld van Tetman en Jarich de Vries in Beetgumermolen, daar is het beeld ook beter op zijn plaats.' Knap: 'In Beetgumermolen is wel een monument, maar geen standbeeld.' Piet: 'De laatste keer dat ik Tet-

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1994 | | pagina 17