BESTE ELFSTEDENRIJDERS WERDEN NIET BELOOND BRUG OPEN VOOR AUTO OP 'T IJS DE NACHT-SCHAATSER pagina 11 Het is nu precies veertig jaar geleden, dat er een zeer geruchtmakende Elfsteden tocht verreden werd. De schaatsmarathon van de veertiende februari 1956 werd een van de meest besproken tochten uit de reeks van tien, die in 1909 begon. Het was geen barre weersomstandigheid, die dit evenement op veler lippen bracht, maar alleen het besluit van de vijf sterksten in de wedstrijd, die er tenslotte de voorkeur aan gaven om als toerrijders gelijktijdig over de finish te gaan. Zij streden uiteindelijk dus niet om de eer van de overwinning, maar sloegen de armen broe derlijk om eikaars schouders en gleden zo als één man over de streep. Tot grote teleurstelling van het Eltstedenbestuur, dat de wed strijd niet had uitgeschreven om het grote gevecht op zo'n manier te zien eindigen. De cracks Jeen Nauta uit War- tena, Jan van der Hoorn uit Ter Aar, Aad de Koning uit Purmer- end, Maus Wijnhout uit Lisser- broek en Anton Verhoeven uit Dussen kregen de uitgeloofde prijzen niet, maar zij werden al len wel als eerste geklasseerd en wel in de volgende, waarin de jury van aankomst de vijf samenzweerders over de eind streep had zien gaan. Ook Jeen van den Berg, de glorieuze winnaar van de tocht van twee jaar daarvoor, die nu weer heel lang in de kopgroep had vertoefd, ging zonder ere metaal naar huis. Hij had door schaatspech het contact met Het was midden in de bar strenge Elfstedenwinter van 1963, dat onze stadgenoot Chris Kleinsmit als vertegen woordiger met zijn auto door het zuidwesten van Friesland reed. In alle vaarten lag een meter ijs, overal werd druk geschaatst en al in geen weken hadden de brugwachters een hand hoeven uitte steken. Heel groot was dan ook de ver bazing van de heer Kleinsmit, de anderen verloren en kwam nu met een achterstand van acht minuten als zesde binnen. En voor de in totaal 259 deel nemende wedstrijdrijders had den de organisatoren immers niet meer dan vijf prijzen be schikbaar gesteld, een uiterst mager aantal, dat na deze tocht werd verhoogd STORM REACTIES Het besluit van de rijders om gezamenlijk te finishen en de toen hij, door het dorp Warns rijdend, plotseling een rood stoplicht zag aanfloepen - het was het stoplicht van de brug en... boven het sterkste paar- deijs ging het brugdek statig omhoog. Lichtelijk geïrriteerd door dit on verwachte oponthoud, maar meer nog bijzonder benieuwd verliet de heer Kleinsmit zijn auto en liep naar de brug. En was zag hij toen? Heel langzaam, met de snel heid van een trekschuit, kwam er een grote vrachtauto door de brug - volbeladen met bussen chocolademelk voor de schaat senrijders... (Foto: Fenno Schoustra) Het niet op prijs gestelde fini shen van de vijf snelste rijders in de Elfstedenwedstrijd van 1956. Van links naar rechts: Jeen Nauta, Maus Wijnhout, Aad de Koning, Anton Verhoe ven en Jan van der Hoorn. Zij vochten niet om de eer van de overwinning en werden zonder prijs naar huis gestuurd. (Foto: Collectie Fenno Schoustra/'t Kleine Krantsje) beslissing van het Eltstedenbe stuur om de heren niet met een prijs te belonen, brachten een storm van reacties teweeg. Ter wijl sommigen het "sportieve" gebaar van de vijf van harte toejuichten en geen goed woord voor het besluit van het Eltstedenbestuur over hadden, waren anderen het juist vol strekt met de organisatoren eens: wie een Elfstedentocht zo wil beëindigen - aldus be toogden zij - moet aan de toer tocht meedoen en niet als wed strijdrijder deelnemen Maar interessant was het na tuurlijk wel om nu even terug te bladeren in het zo boeiende geschiedboek van de Elfste dentocht. Want was er bij de marathon van zestien jaar eer der, in 1940, gebeurd? OOK VIJF KOPLOPERS Toen waren er ook vijf koplo pers geweest, die eveneens besloten gelijktijdig over de fi nish te zullen gaan. Maar vóór Auke Adema uit Franeker, Dirk van der Duim uit Warga, Cor Jongert uit Alkmaar, Piet Keij- zer uit De Lier en Sjouke West- ra uit Warmenhuizen hun op handslag bekrachtigde af spraak konden nakomen, wa ren zij vlak voor de finishlijn uit eengespat, waarna er toch nog een woeste eindspurt ontstond. En wat besloot het Elfsteden- bestuur toen? Het hield zich aan de afspraak van de rijders en beloonde allen met de grote gouden medaille van de eerste prijs. ALEERDERVERTOOND Dat had het, waarempel, ook al eerder, in 1933, gedaan, toen Abe de Vries uit Dronrijp als eerste, en Sipke Castelein uit Wartena onmiddellijk daarna als tweede binnengekomen was. Behalve de net al genoemde 259 wedstrijdrijders deden er aan de Elfstedentocht van 1956 meer toertochters mee dan ooit eerder het geval was geweest. Zesduizendzeventig namelijk, van wie er 4739 de tocht op tijd volbrachten. Fenno L. Schoustra In de Atjehstraat in Den Haag komt een aan influenze lijdende dienstbode 's nachts te overlij den. Haar "meesteres" schrikt zich letterlijk dood, wanneer zij de volgende morgen met het lijk wordt geconfronteerd (1892). Een slimme schaatser dacht Ik schaats alleen nog maar bij nacht De hele baan is fijn vóór mij Wanneer ik in het donker rij. Zo gedacht en zo gedaan Schaatste hij bij volle maan Langs de boorden van de Zaan. Maar, ergens op de lange tocht Maakt de Zaan een scherpe bocht En met een enorme smak Verdween de schaatser in een wak. Even was hij van de wijs Maar nu schaatst hij overdag en 's NACHTS Heerlijk in het paradijs. Gran Canaria Jan Schoustra

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1996 | | pagina 11