REKLAME DICKVANDERHEIJDE JR SNIEPSNAREN LEEWADDERS, WAAR IS DIT? ■T KLEINE KRANT5JE DE AVONTUREN VAN JUFFROUW KNIP EN KNAP VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 13 adviesbureau voor reklame en publiciteit jozef israëlsstraat 6-10 058-124984 Alfred Salter) 19. Herinneringen aan de oude Harmonie (2) Op een avond in april 1996 zijn juffrouw Knip en Knap weer eens te gast bij oom Piet in Huizum. Knap: 'Bent u al in de nieuwe Harmonie geweest?' Piet: 'Nee... wel af en toe in Theater Romein... vorig jaar... begin februari... toen werd De Schipbreuk van Johan Wage naar opgevoerd. Dat is een hu moristische cantate op tekst van De Schoolmeester.' Knip: 'Schoolmeester?' Piet: 'Dat was het pseudoniem van Gerrit van de Linde, een dichter uit de negentiende eeuw. De uitvoering werd ver zorgd door het Noord Neder lands Kamerkoor. Ik heb nog een plaat van De Schipbreuk door het Omroepkoor van de NOS. Daarbij speelde Nelly Wagenaar, dochter van de componist, piano.' Knap: 'Wij zijn vorige maand nog in de Harmonie geweest. Er was een concert door het Noord Nederlands Orkest on der leiding van Jacek Kasps- zyk... in het Eerste vioolconcert van Karol Szymanowski moest de soloviolist Angel Gimeno van viool wisselen. Dat gebeurt wel vaker. Ik heb het ook eens op televisie gezien, Isaac Stern moest in het Dubbelconcert van Brahms de viool van de con certmeester overnemen. Het hoogtepunt vond ik de Vijfde Symfonie van Prokofieff.' Knip: 'Die vond ik ook mooi. Het begin van de avond vond ik niet mooi'. Knap: 'Dat was het opus één van Anton Webern, zijn Passa- caglia. De uitvoering was niet best, maar dat is geen schan de. Er zijn maar heel weinig di rigenten die de muziek van Webern aankunnen. De opna men van Pierre Boulez uit de jaren zeventig zijn een mooi voorbeeld hoe het wel moet. Dat niveau haalt hij nu niet meer.' Piet: 'Dat ben ik wel met je eens. Szymanowski en Proko fieff leveren minder problemen op voor de dirigenten.' Knip: 'Er waren maar weinig mensen. Vorig jaar waren we bij een concert van een orkest uit Rusland en toen waren er ook zo weinig mensen.' Knap: 'Toen speelden ze nota- bene de Tweede Symfonie van KorKet Rachmaninov, één der mooiste symfonieën van deze eeuw.' Knip: 'Ik snap niet dat er zo weinig mensen bij die mooie muziek komen.' Knap: 'Ze komen alleen als er bekende componisten worden uitgevoerd, maar daardoor mis sen ze ook veel.' Piet: !Hoe vinden jullie het beeld van Tetman de Vries?' Knap: 'De eerste keer viel het me niet eens op. Ik zag wel een beeld van een dwerg... la ter bleek dit het beeld van Tet- mande Vries te zijn.' Knip: 'Het beeld is veel te klein.' Piet: 'Ik heb het een paar maal gezien toen ik er langs wandel de. De nieuwe Harmonie zal ik wel nooit bezoeken. Moet ik bij na vijftig jaar aan herinneringen van de oude Harmonie teniet doen door een gril van het ge meentebestuur?' Knap: 'Is dat conservatisme van u of iets anders?' Piet: 'Hoe het heet interesseert me niet.' Knap: 'U bent niet conserva tief!' Piet:'Jij zegt het.' Knap: 'Vorig jaar was het veer tig jaar geleden dat de dirigent Kor Ket overleden is. Heeft u die nog gekend?' Piet: 'Ik heb hem wel enkele malen gezien. Hij was ge trouwd met een dochter van de beeldhouwer Adema uit de Hui- zumerlaan. Kor Ket was de eerste dirigent van het Frysk Orkest. Zijn opvolger Alfred Salten heb ik jarenlang zien di rigeren bij het Frysk Orkest. Voor een orkest is het beter dat een dirigent langere tijd bij een orkest blijft. Tegenwoordig met die vluchtige contracten gaat het de verkeerde kant uit. Zo raakt een orkest nooit aan een dirigent gewend en is het resul taat er ook naar. Het niveau dat Fritz Reiner met de Chica go Symphony of George Szell met't Cleveland Orchestra be reikte wordt steeds zeldzamer.' Knap: 'Het verbaast mij ook hoe goed die uitvoeringen uit de jaren vijftig en zestig zijn. Soms is de opname niet zo goed, maar meestal valt het mee.' Piet: 'In de jaren zeventig heb ik ook veel toneeluitvoeringen in de Harmonie bezocht... dat was een gevolg van mijn literai re belangstelling.' Knap: 'Ging u ook wel naar ca baretvoorstellingen?' Piet: 'Niet zo vaak... begin ja ren zeventig ben ik bij een pro gramma van Don Quishocking geweest... Zand in je badpak heette het programma. Het viel me niet echt mee. Ik vond hun platen destijds goed en daarom wilde ik ze wel eens meema ken in de Harmonie.' Knap: 'De helft van Don Qui shocking zit nu bij de Bagh- wan.' Knip: 'Hoe komen ze daar nu bij.' Piet: 'Al is een sekte nog zo mal, aanhangers vind je over al.' Knip: 'Ha-ha, dat is een mooie.' Knap: 'Wat komt er nu veel bo vendrijven over leraren die schoolmeisjes lastig vallen.' Knip:'Lastig vallen?' Piet: 'Ik was in de veronderstel ling dat de leerlingen sinds de jaren zestig steeds mondiger werden, nu blijkt dat de leraren juist mondiger worden...' Knip: 'Ja... anders zaten ze ook niet aan je!' Piet: 'In werkelijkheid is het diep treurig. Ouders sturen hun kinderen vol vertrouwen naar school en dan wordt dat ver trouwen op een afschuwelijke manier beschaamd.' Knap: 'Raar dat mensen na zo veel jaren er pas mee naar bui ten komen.' Piet: 'Toen ze jong waren schaamden ze zich er natuurlijk voor.' Knap: 'Voordat de Harmonie gesloopt werd schoof het ge meentebestuur de directeur Ter Horst ook aan de kant.' Piet: 'Ja, stalinisme komt overal voor. Het is niet goed dat een gemeente eigenaar is van een schouwburg. Ze kunnen niet eens een behoorlijk zwembad- beleid voeren, laat staan een schouwburg beheren.' Knap: 'Hoe komt u bij stalinis me?' Piet: 'Omdat ten tijde van Stalin schouwburgdirecteuren ook ge wipt werden. Het enige verschil met andere landen is dat ze buiten de Sovjet Unie niet ver moord werden. Het heeft ook niets met communisme te ma ken, maar met het feit dat de overheid eigenaar is van schouwburgen. Een zwembad, voetbalterrein, infrastructuur enzovoort moet het gemeente bestuur voor zorgen, maar een schouwburg hoort van een ver eniging of een stichting te zijn. Anders slaat het stalinisme ge regeld toe. Dat geldt ook bij het benoemen van mensen bij het onderwijs. Als het gemeentebe stuur tegen de zin van de school wil doorzetten plegen ze ook stalinisme. Dat hebben we in Amsterdam kunnen zien. Als een gekozen bestuur de wen sen van de betrokkenen aan haar laars lapt zijn ze stalinis tisch of dictatoriaal bezig. Het paarse kabinet is ook niet de mocratisch. Het doordrukken van het afschaffen van de Ziek tewet is ook niet democratisch geschied. Knap: Tjonge, daar kon u wel eens gelijk aan hebben.' Tot zover de herinneringen van oom Piet aan de oude Harmo nie. Chris Visser (Vervolg vanpag. 8) Binckesstraat te gaan, want dit "vertrouwde adres voor kruide niers- en grutterswaren" van P. van der Molen is er ook niet meer. En jammer is het natuurlijk ook, dat de "Stoom Wasch- en Elec- trische Strijkinrichting van R. Jeelof uit de Gysbert Japicx- straat er niet meer is, want an ders had dit bedrijf over twee jaar zijn eerste eeuwfeest kun nen vieren. "Opgericht 1898" staat er in de advertentietekst. Stellig zullen er ook nog men sen zijn, die weten dat J. Wen- selaar een kruidenierszaak had op de hoek van de Veestraat en het Koeplein en dat er een "Vleeschhouwerij" te vinden was van A. J. van der Graaf op de hoek van diezelfde Vee straat en de Groningerstraat weg. Verder was het in die tijd ver standig brandstoffen te betrek ken van de Gebroeders Akker man van de Bleeklaan, hoek de Ruyterweg, want deze zaak be weerde "het genot te kunnen verhogen van Uw radioavonden door Uw vertrekken te verwar men met onze brandstof". Tenslotte: het Leeuwarder Auto Bedrijf van de Nieuwekade was natuurlijk "het adres voor het huren van eerste klas bussen en luxe wagens" en wie goed in de kleren wou zitten kon het best bij Tj. H. Wals in de Bote van Bolswertstraat terecht, want die had steeds voorradig "Prachtige Stalencollecties, welke desgewenscht gaarne worden toegezonden". Maar goed, het is dus zoals we het net al hebben geconsta teerd. al die toen min of meer florerende zaken zijn intussen de geschiedenis ingegaan; al leen de namen herinneren we ons nu nog. Dit is de nieuwe opgave voor onze fotoprijsvraag "Leewadders waar is dit?" Oplossingen, uitsluitend schriftelijk, binnen veertien dagen naar de redactie van 't Kleine Krantsje, Vredeman de Vriesstraat 1, 8921 BP Leeuwarden. Uitslag over vier weken. Onder de abonnees, die ons het juiste antwoord geven, verloten wij een exemplaar van het boekje "Leeuwarden - ach ja, zo was het..." met zestien zeer fraaie foto 's van de stad uit een lang vervlogen tijd

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1996 | | pagina 13