REKLAME DICKVANDERHEIJDE JR
TOEN WE NOG OP DE SCHOOLBANKEN ZATEN
SCHOOL 25 HUIZUMERLAAN
'T KLEINE KRANTSJE
DE GOEIE OUWE TIJD
DUIVELSE SNELHEID STOOMRIJTUIG: 25 KM PER UUR
VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN
pagina 15
adviesbureau voor reklame en publiciteit
jozef israëlsstraat 6-10 leeuwarden telef. 058-2124984 fax 058-2155524
Dit is een foto uit 1939 van de tweede klas van de Openbare Lagere
School 25 aan de Huizumerlaan. We beginnen bij de rechtse rij en
gana telkens van links naar rechts: Jantje Kromkamp, Ynske Bouma,
Antje Mulder, Sietie Politiek, een jongen Westra, Maarten Rijpstra,
Froukje Hoekstra, Harm Postma en Tine de Vries. Op de tweede rij:
Auke Visser, Anne Visser, Antje Wijnsma, Jantje Schathorst, Gellius
van Dam, Teun Wouda, Dirk Visser, Merk Kingma, Trijntje Hoekstra,
Joke Klaver, Pier van der Veen, Paules Hoekema, Geert Keimpema,
Juffrouw Kuipers, Jan Kuipers en Jantje van Blanken. Dan op de laat
ste twee rijen: Johanna Topma, Trijntje de Vries, Jopie de Ruiter, Aaltje
Pen, Teunis Pen, Jopie Kuipers, Adriaan Knobbe, Piet Poortvliet,
Geert Pander, Sjoukje Walstra, Femie Menael, Johanna Topma,
Trijntje de Vries, Willem de Haan, Willem Munsterman, Teake van der
Meer, Sybe Grijpstra, Ellie Huizinga, Rika Zondervan, Jolle Postma,
Joop Zijlstra, Ruurd Hoekstra, Gerard Franzen en Lodewijk van der
Molen. De foto werd ons toegezonden door de heer ing. J. A. Zijlstra te
Bennekom, die ons berichtte dat hij met behulp van zijn oud-klasge
noten mevrouw F. de Jong-Hoekstra en de heer S. Grijpstra kans heeft
gezien om de namen van alle betrokkenen te achterhalen, voorwaar
een opmerkelijk feit.
Na eerst op een driewieler het
stoomgebruik te hebben toege
past, heeft de Fransche ingeni
eur Serpollet stoom-rijtuigen
doen vervaardigen, die in alle
richtingen Parijs doorkruisten,
en waarmede de uitvinder zelfs
in de maand Januari van 1889
de reis naar Lyon aflegde. Als
«gevolg zijner studiën van dit
onderwerp is hij ten slotte tot
een type geraakt, dat door zijn
practische bruikbaarheid zeer
de aandacht trekt. Zooals uit
berichten blijkt is dit nieuwe
stoom rijtuig smaakvol en ruim
ingericht, het buitenwerk is trou
wens afkomstig uit de werk
plaatsen van een der eerste rij-
tuigfabrieken.
ALLE GEMAKKEN
Twee banken, elk met drie zit
plaatsen en een bak boven het
voorwiel voor één persoon, bie
den dus aan zeven personen
ruimte. Alle gemakken, aan
andere goede rijtuigen aange
bracht, zoowel wat betreft vee
ring, beschutting enz. vindt men
ook bij dit voertuig. De machine-
riën, vuurhaard, kolenbakken
enz. zijn zoveel mogelijk in den
onderachterkant aan het oog
onttrokken. Langs automatische
weg wordt het vuur gevoed, de
schoorsteen is neergeslagen en
een losse schoorsteen, die
slechts gedurende eenige minu
ten bij het aanleggen van het
vuur wordt opgezet, vindt in een
der holle banken zijn berg
plaats. De waterkist is links
onder de achterbank en bergt
een voorraad, die voor een tra
ject van 30 kilometer voldoet;
de motor is ter rechterzijde aan
gebracht.
Aan brandstoffen kan voor 60
kilometer-afstand worden
medegenomen. Door steil
bewoonde plaatsen trekken,
verkiest men tengevolge van
den geringen rook coke.
Het geheel gewicht van rijtuig,
water- en kolen voorraad is
1250 kilogrammen; daaronder
bevinden zich alsdan 70
K.G. steenkolen en 90 K.G.
water.
De machine werkende met 2
cilinders, ontwikkelt vier paar
denkrachten overtreffen.
WAT EEN SNELHEID
Op gelijken weg bedraagt de
snelheid 25 kilometer per uur,
terwijl bij sterke hellingen met
aanmerkelijk kleinere snelheid
gereden wordt.
Voor het aanleggen en opsto
ken is 20 minuten benoodigd.
Met een handpompje wordt het
water in het keteltje gebracht en
oogenblikkelijk ontwikkelt zich
de stoom en zet het rijtuig in
beweging; de verdere voeding
geschiedt automatisch. Een
handel bestuurt het rijtuig en
een kleine handbeweging is vol
doende om den stoom af te slui
ten en stil te houden. Door mid
del van een rem, die met den
voet van den bestuurder wordt
in werking gezet, kan het stop
pen vrij plotseling plaats heb
ben.
Het stoomrijtuig, dat de heer
Serpollet, na de afgelegde proe
ven, geen moeite had verlof te
verkrijgen om met zijn voertuig
Parijs te doorkruisen. Alleen
werd hem de verplichting opge
legd een snelheid van 16 kilo
meters in het uur niet te over
treffen. Gaston Tissandier, die
bovengenoemde bijzonderhe
den aangaande dit stoomrijtuig
mededeelt, maakt zelfs een
tocht mede en was niet weinig
verbaasd over de algemeene
bruikbaarheid dezer nieuwe uit
vinding.
Graag zou ik weer in contact
willen komen met KLAASJE
DIJKSTRA die vroeger heeft
gewoond in de Monnikemuur-
straat 107, dat is het pand met
de gevelsteen "De Karseboom"
- aldus schreef ons onze abon
nee mevrouw Kroon-Wielinga
die verder meedeelde, dat
Klaasje Dijkstra in 1952 met
haar familie is geëmigreerd
naar Californië. Mevrouw
Kroon-Wielinga zelf woont
Sportlaan 248, 1185 TK in
Amstelveen.