REKLAME DICKVANDERHEIJDE JR TOEN WE NOG OP DE SCHOOLBANKEN ZATEN SCHOOL 25 HUIZUMERLAAN 'T KLEINE KRANTSJE DE GOEIE OUWE TIJD DUIVELSE SNELHEID STOOMRIJTUIG: 25 KM PER UUR VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 15 adviesbureau voor reklame en publiciteit jozef israëlsstraat 6-10 leeuwarden telef. 058-2124984 fax 058-2155524 Dit is een foto uit 1939 van de tweede klas van de Openbare Lagere School 25 aan de Huizumerlaan. We beginnen bij de rechtse rij en gana telkens van links naar rechts: Jantje Kromkamp, Ynske Bouma, Antje Mulder, Sietie Politiek, een jongen Westra, Maarten Rijpstra, Froukje Hoekstra, Harm Postma en Tine de Vries. Op de tweede rij: Auke Visser, Anne Visser, Antje Wijnsma, Jantje Schathorst, Gellius van Dam, Teun Wouda, Dirk Visser, Merk Kingma, Trijntje Hoekstra, Joke Klaver, Pier van der Veen, Paules Hoekema, Geert Keimpema, Juffrouw Kuipers, Jan Kuipers en Jantje van Blanken. Dan op de laat ste twee rijen: Johanna Topma, Trijntje de Vries, Jopie de Ruiter, Aaltje Pen, Teunis Pen, Jopie Kuipers, Adriaan Knobbe, Piet Poortvliet, Geert Pander, Sjoukje Walstra, Femie Menael, Johanna Topma, Trijntje de Vries, Willem de Haan, Willem Munsterman, Teake van der Meer, Sybe Grijpstra, Ellie Huizinga, Rika Zondervan, Jolle Postma, Joop Zijlstra, Ruurd Hoekstra, Gerard Franzen en Lodewijk van der Molen. De foto werd ons toegezonden door de heer ing. J. A. Zijlstra te Bennekom, die ons berichtte dat hij met behulp van zijn oud-klasge noten mevrouw F. de Jong-Hoekstra en de heer S. Grijpstra kans heeft gezien om de namen van alle betrokkenen te achterhalen, voorwaar een opmerkelijk feit. Na eerst op een driewieler het stoomgebruik te hebben toege past, heeft de Fransche ingeni eur Serpollet stoom-rijtuigen doen vervaardigen, die in alle richtingen Parijs doorkruisten, en waarmede de uitvinder zelfs in de maand Januari van 1889 de reis naar Lyon aflegde. Als «gevolg zijner studiën van dit onderwerp is hij ten slotte tot een type geraakt, dat door zijn practische bruikbaarheid zeer de aandacht trekt. Zooals uit berichten blijkt is dit nieuwe stoom rijtuig smaakvol en ruim ingericht, het buitenwerk is trou wens afkomstig uit de werk plaatsen van een der eerste rij- tuigfabrieken. ALLE GEMAKKEN Twee banken, elk met drie zit plaatsen en een bak boven het voorwiel voor één persoon, bie den dus aan zeven personen ruimte. Alle gemakken, aan andere goede rijtuigen aange bracht, zoowel wat betreft vee ring, beschutting enz. vindt men ook bij dit voertuig. De machine- riën, vuurhaard, kolenbakken enz. zijn zoveel mogelijk in den onderachterkant aan het oog onttrokken. Langs automatische weg wordt het vuur gevoed, de schoorsteen is neergeslagen en een losse schoorsteen, die slechts gedurende eenige minu ten bij het aanleggen van het vuur wordt opgezet, vindt in een der holle banken zijn berg plaats. De waterkist is links onder de achterbank en bergt een voorraad, die voor een tra ject van 30 kilometer voldoet; de motor is ter rechterzijde aan gebracht. Aan brandstoffen kan voor 60 kilometer-afstand worden medegenomen. Door steil bewoonde plaatsen trekken, verkiest men tengevolge van den geringen rook coke. Het geheel gewicht van rijtuig, water- en kolen voorraad is 1250 kilogrammen; daaronder bevinden zich alsdan 70 K.G. steenkolen en 90 K.G. water. De machine werkende met 2 cilinders, ontwikkelt vier paar denkrachten overtreffen. WAT EEN SNELHEID Op gelijken weg bedraagt de snelheid 25 kilometer per uur, terwijl bij sterke hellingen met aanmerkelijk kleinere snelheid gereden wordt. Voor het aanleggen en opsto ken is 20 minuten benoodigd. Met een handpompje wordt het water in het keteltje gebracht en oogenblikkelijk ontwikkelt zich de stoom en zet het rijtuig in beweging; de verdere voeding geschiedt automatisch. Een handel bestuurt het rijtuig en een kleine handbeweging is vol doende om den stoom af te slui ten en stil te houden. Door mid del van een rem, die met den voet van den bestuurder wordt in werking gezet, kan het stop pen vrij plotseling plaats heb ben. Het stoomrijtuig, dat de heer Serpollet, na de afgelegde proe ven, geen moeite had verlof te verkrijgen om met zijn voertuig Parijs te doorkruisen. Alleen werd hem de verplichting opge legd een snelheid van 16 kilo meters in het uur niet te over treffen. Gaston Tissandier, die bovengenoemde bijzonderhe den aangaande dit stoomrijtuig mededeelt, maakt zelfs een tocht mede en was niet weinig verbaasd over de algemeene bruikbaarheid dezer nieuwe uit vinding. Graag zou ik weer in contact willen komen met KLAASJE DIJKSTRA die vroeger heeft gewoond in de Monnikemuur- straat 107, dat is het pand met de gevelsteen "De Karseboom" - aldus schreef ons onze abon nee mevrouw Kroon-Wielinga die verder meedeelde, dat Klaasje Dijkstra in 1952 met haar familie is geëmigreerd naar Californië. Mevrouw Kroon-Wielinga zelf woont Sportlaan 248, 1185 TK in Amstelveen.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1997 | | pagina 15