ONVERGETELIJKE TRIOMF IN MELBOURNE-RACE 'T KLEINE KEANT5JE De twintigste eeuw in ons Leeuwarden KOBESKROEGJE "Denk ik: nu maar aan de appelsap Vind ik het al gauw veel te slap" STADSNIEUWS VAN VROEGER VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 7 Jarenlang is een bordeel aan het Groot Schavernek in het hoge huis bij de Schaverneksbrug voor velen een steen des aanstoots geweest. Het vrifole huis, waarin vooral uit Duitsland afkomstige meisjes "de liefde" bedreven, zal nu een andere bestemming krijgen het bordeel gaat er uit. (1905) Verontwaardiging bij heel veel bewoners van Achter de Hoven, "voorbij de overweg". De Christelijke Pedago gische Academie heeft bij de gemeente een sloopver gunning aangevraagd voor haar pand "Fribourg". Men moet met grote vreze vrezen, dat dit karakteristieke gebouw van de aardbodem zal verdwijnen. (1981) Is dit even opzienbarend: de Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer Leeuwarden komt met het plan de stad te verrijken met een echte leeuwenkuil. Welke andere stad in ons land, aldus redeneren de initiatief nemers, zou meer aanspraak mogen maken op het bezit van leeuwen in de stad, dan Leeuwarden? Er wor den al vast prentbriefkaarten met een paar jonge leeu wen er op aan de man gebracht met de wat voorbarige opdruk Leeuwenkuil Leeuwarden". (1967) Het Fries Genootschap bestaat nu precies honderd en vijftig jaar. Er zal een gedenkpenning worden uitgege ven, die door de kunstenares Suze Boschma- Berkhout is gemaakt. De bronzen penning heeft een doorsnede van bijna zeventig centimeter en is onge veer een halve centimeter dik. (1977) Een dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen zal aan de Zuidersingel, op de plaats van de vroegere Frico-bijgebouwen een groot kantoor bou wen met een vloeroppervlak van vijf en tachtig honderd vierkante meter en acht bouwlagen. Welke onderne ming of dienst er in komt is nog niet bekend. (1981) In de Ruusbroecstraat komt een school voor bakkers. Toekomstige bakkers kunnen hier een verantwoorde vakopleiding krijgen. De naam van de directeur? Ach, dat kan natuurlijk niet anders het is meneer Bakker. (1936) De stad krijgt er nog een pontje bij. Het wordt in de vaart gebracht tussen de Westersingel en de Westerkade. Voor een enkele cent kan het stadgenoten een hele wandeling besparen. Hoe ver is het wel niet lopen om bijvoorbeeld bij de broodfabriek van Dalenoord te kun nen komen. (1903) De Duitse bezetters bepalen, dat de "Leeuwarder Courant" en het "Leeuwarder Nieuwsblad" wegens "papierschaarste" niet langer meer zelfstandig mogen verschijnen. Beide bladen verdwijnen en er komt een nieuwe uitgave voor in de plaats, "De Friesche Courant". Met als hoofdredacteur een duidelijk Duitsgezinde figuur. (1942) Op de leeftijd van een en tachtig jaar overlijdt de eens zo bekende muziek- en dansmeester Herman de Jong. De Jong was van 1883 tot 1911 kapelmeester van het Stedelijk Muziekcorps, dat door veel Leeuwarders nog altijd als 'De Schutterijmuziek' werd aangeduid, hoewel het corps van de Schutterij al in 1865 was omgedoopt in Stedelijk Muziekcorps. Ook als dansmeester was Herman de Jong een zeer vooraanstaand man. Daarbij was hij ook nog sigarenwinkelier in zijn zaak De Jonge Leeuw aan de Nieuwestad. (1916) Een van de oudste slagerijen in de stad viert haar hon derdjarig jubileum. Het is het slagersbedrijf van Wiebren Visser in het Dorp Huizum. Alleen de slagerij De Vries in de Grote Hoogstraat is nog ouder - die kon drie jaar geleden al het eeuwfeest vieren. (1965) Pas op voor hekken met pun ten Een paar jongens op de Druif streek waren aan 't bokjes- springen toen een van hen, de achtjarige Geert Hofstede van de Keizersgracht, te ver sprong en met zijn kin op een hekje terechtkwam. Dr. De Jager van de Emmakade verbond den jongen. (1929) "Hup, de KLM alweer!" zong mijn kleine zus, ze was toen ruim drie jaar en zal er het fijne wel niet van begrepen hebben. Nee, dat niet, maar ze was blij met de blijden. Wij allen waren verheugd en een kind voelt dat! Wat wadder annehan! Wij schreven 1934 oktober en zojuist had de UIVER DC-2, dus de KLM, dus Nederland de han dicap-race gewonnen met Parmentier als gezagvoerder en Moll als co-piloot. Ik was tien jaar en dacht er alles van te weten. Ik had niet alleen "Amsterdam-Batavia in 24 uur" gelezen maar zocht ook alles op in de krant. Voor mijn plak schriften. Dit was in 1924 gebeurd met een Fokker F-7 H- NA CC met o.a. van der Hoop. Ik wilde natuurlijk ook piloot worden maar met zo'n briltsje... Bij het finalegebeuren in Melbourne waren de radio reporters best in de stemming, opgewonden commentaren. Vader had een luidspreker in de werkplaats, de garagedeuren stonden wijd open en voorbij gangers liepen nieuwsgierig naar binnen of hingen verzaligd op hun fiets. Nederland had gewonnen en nog wel in zulke (economisch) donkere tijden. De snelheidsrace was dan wel gewonnen door Scott en Campbell Black maar ons Nederlandje was dus ook lang niet mis. Uit die tijd heb ik een tic overgehouden: ik houd van motoren en zij houden van mij! Ja, dat weet ik wel, dat ze van staal zijn en niet kunnen denken en voelen. Maar ik was tien jaar en wist wel beter. Als Vader een auto "aanslingerde" mocht ik de gas-minet van voorontsteking op na-ontsteking zetten en ik zat dan op de chauffeursplaats voor enkele minuten. Eerst een gereutel, wat geplof, dan heel luid en dan... een gezellig zoe men. Zoals de wilde bij gonst, zal ik maar zeggen. Ik kon dan hóren dat de benzine uitstekend smaakte en dat de smeerolie de juiste dikte had. Woordloos zong zo'n motor dat, van een auto of van een vliegtuig. Een kind kan dat horen en ruiken, alles is in orde, de motor zit goed in zijn vel. En dat moet ook, want je kunt de Derby niet winnen, zittende op een hond! TACHTIG IN DE BOCHT Vergeet niet dat wij leefden in een tijd dat tachtig-in-de-bocht onmogelijk werd geacht. Ik weet nog goed dat alle jon gens een kartonnetje tegen de spaken van de fiets monteerden om óók te kunnen ronken, óók (in de verbeelding) boven de wolken te vliegen, een held te zijn. Niet lang geleden, namelijk 29 januari 1997 zond de AVRO de beroemde film uit over de Melbourne-race. De naam van deze speelfilm uit 1990 is "The Great Airrace" met Helen Slater en Barry Bostwick. En nou ben ik er pas goed achter wat een waagstuk het was om met zó'n vliegtuigje de halve wereld rond te vliegen, deels ook over zee. Wat hadden ze moeten begin nen als bijvoorbeeld boven de Timor-zee vol haaien de moto ren hun monotone zang hadden gestaakt. Wat helpt dan nog een parachute? Deze kerels hadden een revolver in de zak om vrouw en kinderen vaarwel te zeggen als de vlieghoogte klein werd. Wat een mens al moet doen voor zijn brood en wat durfals al deden voor roem. In het laatst van de monsterach tig lange tocht krijgen ze nog te maken met storm, onderlinge verdeeldheid. Wat zijn ze blij dat de Australische stad Albury hun per Morse laat weten waar ze zijn. De hele stadsverlichting gaat uit en aan, net zo lang tot ze de UIVER kunnen horen. En dan het laatste traject naar Melbourne, en dan de triomf!!! Heel ons lieve Vaderland in rep en roer, blijde gezichten, trots op hetgeen voor ons gedaan was door helden. En mijn kleine zuster zong onverdroten: "Hup, de KLM al weer!" en wij keken elkaar aan, want wij, Nederlanders, zijn immers allemaal lang-niet-misi Ter Apel Jelle Vening Het KLM vliegtuig "De Uiver", dat zo'n onvergetelijke triomf behaalde in de Melbourne-race. Niet lang na dat succes zou het toestel jammerlijk verongelukken. (Foto: Collectie Fenno Schoustraft Kleine Krantsje)

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1997 | | pagina 7