60 Bijlagen tot het verslag der handelingen vi
te stellen, dan eene draaibrug met twee doorvaarten, wanneer
hiertegen geeno technische bezwaren bestaan. De meerdere kos
ten voor zoodanige brug vereischtmeende men te kunnen op
wegen, tegen den meerderen spoed waarmede de eerstgenoemde
brug kan worden afgedraaid.
Het verschil van moening omtrent het weDschclijko eener be
weegbare of vaste brug bestaat ook bij rapporteurs. De meer
derheid was aanvankelijk gestemd voor eeuc soortgelijke draai
brug als de Vlietsterbrugmafer na naauwkeurig onderzoek en
ontvangen inlichtingen in loco van den directeur der gemeente
werken bleek het haar, dat eene brug als de bedoelde, hier ter
plaatse, min doelmatig zoude zijn. Door de vele passage van
rijtuigen is het noodzakelijk dat de brug aanzienlijk breeder
wordtdan de Vlietsterbrugen dit in verband met de schuin-
sche rigting van het terrein, maakt, datdraait de brug over de
gracht de schepen iu die afgedraaide brug een belangrijk be
letsel zullen vinden draait dezelve over den waldan wordt
de toegang tot de brug zeer moeijclijk en slechts door een
omweg verkregen.
Een en ander deed de meerderheid van rapporteurs besluiten
uwe vergadering voor te stellen te besluiten eene draaibrug met
twee doorvaarten te makenzooals dcor burgemeester en wet
houders is voorgesteld.
De minderheid van rapporteurs acht eene vasle brug op 2.45
boven zomerpeil en zoo noodig op de tegenwoordige hoogte ver
kieslijk.
Rapporteurs brengen uwer vergadering in herinnering het be
sluit van gedeputeerde staten van 3 September 1874 no. 46
ter uitvoering van 's konings besluit van 27 Augustus 1874, no.
55 houdende goedkeuring van het besluit der staten waarbij
o. a. in onderhoud en beheer door de provincie wordt overge
nomen de zuider- en ocstergracht.
Dientengevolge stelt de meerderheid van rapporteurs uwer
vergadering voor, heeren gedeputeerde staten te verzoeken dun
raad te willen mededcelen of er ook bezwaren bestaan tegen
de verandering van de onderwerpelijke brug op bovcnbepaalde
wijze.
Bij de bespreking der hulpbrug verklaarden slechts drie leden
zich" voor eene hulp-rijbrug. Men meende dat, met het oog op
de meerdere kosten en de nabijheid der Prins Hendriksbrug
eeuc hulpbrug voor voetgangersdie mede voor vervoer van
goederen per handkar en kruiwagenwordt ingerigt, genoeg
zaam in de behoefte voorziet. Rapporteurs zijn mede van dit
gevoelen, doch zouden bet doelmatiger vinden de hulpbrug zoo
kort teu westen bij de tegenwoordige brug te leggenals de
werkzaamheden dit zullen toelaten.
De voorgestelde rigting van den straatweg van de Wirdurner-
poortsbrug tot de Schrans, vond iu de sectiën algemeen bijval
en gaf ook rapporteurs tot geen bedenkingen aanleiding.
Kaar aanleiding vau al het bovenstaande hebben rapporteurs
de eer uwer vergadering voor te stellen
Plet. meerderheid van stemmen
I. Over te nemen het voorstel van burgemeester en wethou
ders sub J le alinea en daaraan toe te voegen de bepaling
dat eene hulpbrug voor voetgangers en handkarren over de Wil
lemsgracht zal worden gelegd.
Met algemeene stemmen.
II. Aan te nemen punt II der conclusie van het voorstel van
burgemeester en wethouders.
III. Idem punt III.
IV. Idem punt IV.
Met mcerd:rhoid van stemmen
V. Onder raededeeÜDg vaa het bovenstaande, heeren gede
puteerde staten der provincie te verzoeken den raad te willen
mededeelen of er, uit het oogpunt van het waterstaatsbelang der
provincio ook bezwarenen zoo ia, welke bestaan tegen de ver
andering van de onderwerpelijke Drug op de bovenbepaalde wijze.
den gemeenteraad te Leeuwarden1874.
Aldus gerapporteerd ter raadsvergadering van den 24 Feptera-
er 1674.
P. II. v. i>. MSULENRapp. le sectieAlq<m. RapporUur.
J. DIRK8, Rapp. sectie.
G. T. N. SUK1NGAR, Rapp. 3c sectie.
NOTA.
De ondergeteekende kan zich voor alsnog niet vereenigen met
het voorstel door burgemeester eu wethouders aan den raad
ingediend tot vernieuwing van do Wirdumerpoortbrugin zoo
verre in dat voorstel is opgenomen het denkbeeld om de vatte
brug door eene beweegbare te doen vervangen. Hij veroorlooft
zich uit dien hoofde in eene afzonderlijke nota zijn gevoelen te
ontwikkelen en deze bij de stukken over te leggen ten einde
do heeren leden van den raad in de gelegenheid te stellen hij
het onderzoek ia de sectiën daarvandes verkiezendekennis
te nemen.
De directeur der gemeentewerken is bij de behandeling van
zijn ontwerp van het denkbeeld uitgegaan dat reeds door den
raad was beslist dat de bedoelde brug zal worden veranderd in
eene draaibrug met twee doorvaartenHiertoe vond hij gereede aan
leiding in de omschrijving van dit werk op de begrooting voor
1874 zoodat ondergetèekende in geenen deele hem het regt wil
betwisten, op dien grondslag zijne beschouwingen te doen rusten.
Ondergeteekende meent evenwel te mogen betwijfelen of dit
punt reeds onherroepelijk is uitgemaakt, en gelooft dat thans bij
de beoordeeling van het ontwerp op nieuw onderzocht moet
worden de vraag
Of de vaste brug door eene beweegbare zal worden ver
vangen
Het maken van eene beweegbare brug zal uitsluitend zijn ten
dienste der scheepvaart, en niemand zal ontkennen dat deze
daardoor aanzienlijk zal worden gebaat. Doch evenzeer zal men
toegevendat hieruit groot ongerief voor de ingezetenen zal
ontstaandaar de Wirdumerdijk eene der voornaamste toegangen
tot do gemeente iszoo wel voor voelgangers als voor rijtuigen
en de passage gedurig door het afdraaijen der brug zal wordeu
gestrema. Er moet dus voor de scheepvaart een dringende be
hoefte bestaan aan eene beweegbare brug om hieraan het ge
makkelijk en ongestoord verkeer der ingezetenen op te offeren.
Doch deze bestaat in geenen deelede Wirdumerpoortbrug be
hoort Diet tot het zoogenaamd groot scheepvaartskanaal't welk
aan de noordzijde der gemeente geleden iszij zoudewanneer
zij eene vaste brug blijft, geen beletsel opleveren voor beurt
schepen en andere groote vaartuigen om langs eenen geriDgen
omweg (die trouwens thans ook door de schipperij wordt ge
volgd) ter plaatse hunner bestemming te komen.
Het is bekend, dat do Prins Hendrikbrug thans circa t-oaalf
duizend maal in het jaar wordt afgedraaid dat er zelfs dagen
zijn waarop zulks 70 80ja tot 90 maal geschiedt en het be
hoeft geen betoog dat dit nog belangrijk zal vermeerderen wan
neer ook de Wirdumerpoortbrug beweegbaar zal zijn en alle
schependie thans aan de noordzijde der stad passerenden
korteren en goedkooperen weg zullen volgen langs de zuidzijde
der stad, alwaar zij geen tol behoeven te betalen die thans bij
de Vrouwenpoortbrug en de Noorderbrug wordt geheven.
Om een denkbeeld te geven van het druk verkeer over de
Wirdumerpoortbrug, heeft do directeur der reiniging aan den
ondergeteekende medegedeelddat alleen voor zijne exploitatie
gemiddeld 56 maal per dag met paard en kar die brug werd
gepasseerd.
Wanneer ook deze brug beweegbaar wordt gemaaktdan zal
de gemeente door geene vaste brug meer met de buitenwijken
in verbinding staan iets dat men bijna nergens zal. ontmoeten.
Hierbij komt nog dat eene vaste brug zoowel wat betreft den
Bijlagen tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, 1874.
61
aanleg als het onderhoud en de bediening mindere uitgaven zal
eischen dan een beweegbare. Misschien zoude men eenige ver
goeding kurnen vinden in eene matige tolheffing, maar eens
deels bestaat er geene zekerheid dat een daartoe strekkend voor
stel door de regering zoude worden goedgekeurd en ten anderen
behoeft men slechts inzage te nemen van de tollen aan verschil
lende bruggen in deze gemeente gehevenom de vratg te be
antwoorden in hoeverre daardoor de kosten van onderhoud vau
bruggen en brugwachterswoningenalsmede de tractementen der
brugwachterskunnen worden bestreden.
Eindelijk vestigt de ondergeteekende nog de aandacht op een
technisch bezwaar, dat hem door verschillende deskundigen is
aangevoerd tegen het plan om ter aaDgowezen plaats een draai
brug te makendaarin bestaandedat het vaarwater in eene
schuinsche rigting voor den weg liggendede brug niet in een
regten hoek over hetzelve kan worden aaogebragt en daardoor
meerdere moeijelijkheden in de constructie en beweging zal ver
oorzaken.
De ondergeteekende acht zich niet bevoegd hierover een oor
deel uittesprekeamaar hij mag niet ontveinzen dat alleswat
op het gebied van bruggen in de gemeente Leeuwarden i3 voor
gevallen niet van dien aard is hem aan te moedigen een proef
te nemen waarvan de uitslag wisselvallig is.
Leeuwarden, 3 September 1874.
T)c Burgemeester
J. BIKRUMA OOSTING.