1
Bijlage no. 4.
BlJVOEGSF.r, BBHOOBENDE BIJ DE LEEUWARDER COURANT.
I'
y
-ijv r-
Bijlagen tot het verslag der handelingen vai
VERSLA.G van het onderzoek in de sectiën van
het nader voorstel van burgemeester en wet
houders in zake do vernieuwing der Wirdu-
merpoortbrug.
Mijnt IJeer en
Bij besluit uwer vergadering vau den 28 Jauuarij 11. werd ten
fine van onderzoek naar de sectiën gerenvoijeerd een nader voor
stel van hteren burgemeester en wethouders betreffende de ver
andering van de Wirdumerpoortbrug.
Bij d. ze hebben ondergeteekenden de eer u van dat onderzoek
de resultaten mede te deelen vergezeld van de voorstellen die
zij vermeenen aan het oordeel uwer vergadering te moeten on
derwerpen.
In dc le sectie, waar zes leden tegenwoordig waren, werd
het nader voorstel verworpen met vijf tegen eene stem de te
genstemmers waren het op één punt allen eensnamelijk niet te
bestendigen den tegenwoordigen toestanddie van af de stich
ting steeds is veroordeeld en in het geheel niet passende is met
de verbetering en verfraaijing van de gansche uitbreiding der
bebouwde kom van de gemeentezoomede met het oog op de
naauwe doorvaartwijdte van die brugwaardoor de passage der
scheepvaart met harde weste- of zuidwestewind bijna onmoge
lijk iswelke toestand niet eerder zal eindigen dan wanneer
de gracht ook daar eene breedte verkrijgtuniform met die der
Willemsgracht, hetgeen tevens voor de afstrooming bevorderlijk
zal zijn.
In de 2e sectie liep het gevoelen zeer uiteen.
Van de zes ledendie tegenwoordig warenverklaarden twee
zich tegen het voorstel, omdat zij daar ter plaatse geen andere
brug wenschendan eene draaibrug met twee doorvaarteneen
derde lid verklaarde zich mede tegen het voorstelofschoon hij
daar ter plaatse wel eene vaste brug verkieslijk achttedoch
eene herstelling van het bestaandezij het dan ook in fraaijer
vormbepaald afkeurt.
Een vierde lid vereenigde zich onvoorwaardelijk met het voor
stel wijl het aan zijn verlangenom daar ter plaatse eene vaste
brug te behoudenvoldeed.
Een vijfde lid legde zich bij het voorstel neder, om eindelijk^,
na veel discussie eu veel bemoeijing, waaronder de bouwvallige
toestand van de tegenwoordige brug steeds erger wordt en ter
voorkoming van ongelukken althans iets te doen hetwelk even
wel alleen als vaste brug aanbeveling verdientdoch zeker verre
achter staat bij de fraaije projecten van vaste bruggennu aan
den raad voorgelegd doch waarvan het maken daar ter plaatse
op onoverkomelijke bezwaren schijnt te stuiten.
Het zesde lid eindelijk vereenigde zich ook met het voorstel
indien althans bleekdat eene vaste brug met 3 of 4 doorvaar
ten en 0 50 meter lager dan de tegenwoordige door gedeputeerde
staten niet zou worden toegelaten bij de stemming bleekdat
de stemmen staaktendus 3 voor eu 3 tegen.
Het vooraf geopperde denkbeeldom eene vaste brug te ma
ken met 3 of 4 doorvaarten, waarvan de zuidelijkste zou vallen
in de tegenwoordige doorvaart en de noodige verlenging dus aan
het noord- in plaats van aan het zuideinde te brengen, tenge
volge waarvan het beloop van de gracht zou moeten worden
veranderdmaar ook de opreed aan de zuidkant belangrijk be
ter zou wordenwerd na bekomen inlichtingen van den direc
teur der gemeente-werkendie van oordeel wasdat daardoor
de welstand te zeer zou worden gebroken niet gedeeld.
In de 8e sectiewaarvan een lid door ongesteldheid afwezig
wasis het voorstel van burgemeester en wethouders met vijf
tegen één stem verworpen. De motievendie daartoe hebben
geleidzijn voor een groot deel dezelfden van die der le sectie.
Na verwerping van het voorstel bragt de voorzitter op voor
den gemeenteraad le Leeuwarden, 1875. 9
stel van ledenhet gevoelen van de minderheid van het dage-
lijksch bestuur mede opgenomen in bijlage no. 2 van 28 Jan.
1875 in beraadslaging, hetgeen na eenige discussie werd aan
genomen met 5 tegen 1 stem.
Laatstgenoemd voorstel is mede in de eerste sectie behandeld
en ook met 5 tegen 1 stem aangenomen.
De overwegingen van de commissie van rapporteurs hebben tot
eenstemmige verwerping van het nader voorstel van burgemees
ter en wethouders geleid.
De meerderheid werd hiertoe gebragt door de bepaalde voor
keur, welke zij schenkt aan het maken van eene draaibrug met
twee doorvaarten haar gevoelen steunt op de reeds meermalen,
ook bij de laatste behandeling van deze zaak in den raad ver
melde gronden en is door het nader onderzoekzoo mogelijk
nog bevestigd en die der minderheid lossen zich hoofdzakelijk op
in de overwegingdat zijhoezeer ook overtuigd van de wen-
8chelijkheiddat daar ter plaatse eene vaste brug worde gelegd,
niet kan medewerken tot de vernieuwing van een' toestanddie
gedurende al den tijd van zijn bestaan slechts afkeuring heeft
ondervonden.
Ook bij rapporteurs rees nu de vraag welke weg zou dienen
gevolgd te wordenwanneer de raad zich met hun voorstel tot
verwerping van de conclusie van burgemeester en wethouders
mogt vereenigen.
Dat hierdoor niet het gevoelen van de minderheid van burge
meester en wethouders aan de orde zou zijnmaar het in de
vergadering van 9 October 1874 slechts aangehouden voorstel
van de toenmalige commissie van rapporteursis bij aandachtige
overweging hunne bepaalde overtuiging. De behandeling van het
nader voorstel van burgemeester en wethoudersvooral in de
le en 3e sectie heeft nogtans aan de meerderheid van de onder-
geteekenden de overtuiging geschonken dat van de zienswijze
der minderheid van burgemeester en wethouders partij kan wor
den getrokken tot verbetering van het voorstel der oude com
missie van rapporteurs en wenscht hierom aan die commissie
eene wijziging van hare conclusie in dien zin aan te bevelen.
De minderheid kan zich hiermeé echter niet vereenigen dewijl
zij nog altijd van meening isdat eene vaste brug de voorkeur
verdient boven eene beweegbare en van deze overtuiging geen
afstand kan doennaar aanleiding van de overgelegde plannen.
Zij voert voor deze zienswijze aandat bij alle reeds bijge-
bragte argumenten voor eene vaste brug en het belang e'ener
ongestoorde communicatie en met het oog op geringer kosten
van aanleg en onderhoud ook dit nog mag gelden datterwijl
eene beweegbare brugzoowel met het oog op de kosten als en
vooral ten aanzien van de duurzaamheid en veiligheidaan een
maximum van lengte en breedte gebonden ismen aan eene
vaste brug zulk een lengtemaar vooral ook die breedte kan
gevenals geacht mag worden passend en noodzakelijk te zijn
voor den voornaamsten toegang naar binnen de gemeente voor
rijtuigenzoowel van buitenals van het station en die van
eene draaibrugtenzij met énorme kostenniet kan worden
verkregen.
Zij blijft voortsen hierom is ze door het onderzoek nog
niet van haar gevoelen terug gekomen, hechten aan het in de
2e sectie geopperdeboven vermelde denkbeeld, hetwelk, meent
zeaautoontdat alle middelen tot het verkrijgen van eene
vaste brug nog niet zijn uitgeput. Dat door het aanbrengen van
de noodige verlenging aan de Noord- in plaats van aan de Zuid-
zijdohet bezwaar tegen den oprid aan laatstgenoemde zijde zou
wegvallenis duidelijkdat bovendien het verflaauwen van de
bogt der gracht ddar ter plaatsewelke een gevolg van dien
aanleg zoude zijnin het belang zoowel van den afloop van het
water als van de scheepvaart zou wezenschijnt zeer aanneme
lijk terwijl het mio-behagelijke beloop van de Noordzijde der
Willemskade naar die brug een bezwaar enkel van welstand bij
den aanleg van welke brug dan ookbehalve de door burge
meester en wethouders nu voorgesteldeniet vermedenmaar
4