00 Bijlage tot he verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden1883. niet anders weg te nemen dan door onteigening door aan koop daarvan hetgeen naar mijne meening de weg isdie ten deze moet worden ingeslagen al kost die nu ook eeDe meer of minder belangrijke geldelijke opoffering. Die kelders, ten gevolge van de demping reeds zeer veel verminderende wat het nuttig gebruik daarvan voor de eigenaren betreft, geloof ik niet dat er groote bezwaren tegen de verkrijging daarvan zullen bestaan indien door eene tegemoetkoming voor de der ving van het gebruik met de eigenaren onderhandeld wordt. Daartoe van U.WEd. geen opdragt hebbende, en bij de onbekendheid van de zienswijze van U.WEd. op dit punt meende ik geene vrijheid te hebben reeds daaromtrent voor uit te loopen door 't aanknoopen van onderhandelingen met de desbetreffende eigenarenomtrent de verkrijging daarvan. Wat het sub b vermelde bezwaar betreft, zal het ontegen zeggelijk noodig zijn datmet het oog op het te dezer stede vigerende stelsel van verzameling der faeces in tonnen en compostbereidingdaarmede in verband gebragt de weigering aan zoovele andere inwoners om hunne faecaliën in bestaande of nieuw aan te leggen gemeentelijke hoofdriolen te loozen zal het noodig zijn ook ten deze die bepaling te handhaven, wil men ten minste de verbetering door demping van die grachten niet illusoir maken. Wel is hiervan 'tgevolg, dat de eigenaren van die ver schillende panden kosten moeten makenom hunne privé- inrigtingen te veranderen voor het tonnenstelselmaar hierin zou door kostelooze verstrekking van tonnen met toebehooren, aan die personen tegemoet gekomen kunnen worden de voordeelen van een veel grootere hoeveelheid faeces daardoor verkregen voor compostbereiding en eene aanzienlijke uitbrei ding van 't stelsel zelve met de gunstige gevolgen daaraan uit een hygiënisch oogpunt verbonden, wegen wel tegen eene dergelijke tegemoetkoming op. De bestaande riolendie meest allen ook voor waterlossingen gebruikt worden kunnen als zoodanig dienst blijven doen en in verband gebragt worden met het hoofdriool dat in het midden van de gedempte grachten zal worden gelegd. Wat eindelijk het derde bezwaar aangaatsub c hierboven vermeld, meen ik te moeten opmerken, dat zeker bij eene zoo geaccidenteerde ligging van stratenals waar#van hier sprake ishet een_ onoplosbaar vraagstuk mag genoemd wor den eene demping van die grachten tot stand te brengen op eene wijzedat daardoor alle daaruit voortvloeiende be zwaren van de eigenaars kunnen worden opgelost en de een meerde ander minder daarmede tevreden zal zijneen onbegonnen werk zal echter de demping zijn indien men te veel hecht aan de gevolgendie enkele particulieren door de lage ligginganderen weder door te hooge ligging van de dorpels der hoofdingangen van hunne woningen zullen onder vinden. Zooals 't project is ingezonden is met dien toestand zooveel doenlijk rekening gehouden en kan daaraan bij eene even tuele uitvoering zoo noodig nog meer worden te gemoet ge komen maar het gaat niet aan een project als het onder havige te verwringen door de belangen van enkele eigenaren voorop te stellen en daardoor een minder goed geheel le verkrijgen Een vergelijk van onderstaande hoogte ligging van de be strating boven het zomerpeilals waterpas vlak aangenomen zal de bovenstaande bewering verduidelijken De bovenkant der bestrating van De Voorstreek bij de Vischmarktpijp 2.64 -f- Z.P. Wortelhaven hoek Postkantoor 3 00 Nederl. Bank 2.10 Eewal N.Z. bij de Zuipsteeg 2 64 ZZ. Minnemastraat 3.10 N.Z. wed. Beltrami 3.82 ZZ. Sterk enburg 4.88 Hofplein v/d. St. Jacobstraat 3.52 Beijerstraat 3 55 - Heerenwaltje hoek Oranje-Bierhuis 2.35 b/h. Mariannestraatje 2 07 hoek Nieuwestad 2.00 Uit deze verschillende hoogtepunten blijkt genoegzaam dat. wil men een eenigzins regelmatigen aanleg van straten ver krijgen, waarvoor eene gemiddelde hoogte van 2 75 nieter boven zomerpeil is aangenomen de toegang naar enkele par ticuliere huizen die op de hoogste punten of op de laagste punten gelegen zijn hetzij door het aanbrengen van treden voor den ingang dier huizen minder gemakkelijk gemaakt of ten gevolge van een hooger straatniveau lagerkomen te liggendan ze oorspronkelijk waren. Efet verschil in hoogte bijv. tusschen den Eewal noord- en zuidzijde maakt om te gemoet te komen aan de gevolgen der demping voor de bewonersdie op het hoogste punt gelegen zijn den aanleg van een trottoir noodzakelijk terwijl eükele bewoners dier panden eene lagere ligging hebbende de dor pels van den hoofdingang hunner woningen met fle stoepen zullen moeten verhoogendit neemt echter op den Eewal niet zulke groote verhoudingen aan dat daaraan groote on kosten verbonden zijnomdat een betrekkelijk gering aantal stoepen aldaar toch verlegd moet wordenen het verleggen daarvan oen gevolg van de demping zijndezullen de eige naren zich die kosten moeten getroostenvooral wanneer men daarbij in aanmerking neemt de waardevermeerdering van hunne panden tengevolge van de demping eener gracht die bleef ze bestaan, zeker de bewoning van den Eewal niet aanlokke lijker maken zouen het komt mij billijk voordat, waar de gemeente zich opofferingen getroostom aan de wenschen van de bewoners tegemoet te komendeze van hunne zijde zich de betrekkelijk geringe uitgaaf, voor de verlegging van hunne stoepenwaar de noodzakelijkheid dit vordertzullen laten welgevallen terwijl in het gevalwaar voor bet ver hoogen van de bestrating aanleg van keermuren noodig is, de kosten daarvan door de gemeente zullen gedragen moeten worden- Het meest worden door de geaccidenteerde ligging getroffen de toegangen naar de woningen no. 8 6 en 4 op hot Heeren- waltje en den zijgevel van het huis Nieuwestad no. 131 die I respectievelijk door de hooge ligging van de straat in hoofd- zaak veroorzaakt door de kelders onder de bestrating met 1. 2 en 3 treden zullen moeten worden toegankelijk gemaakt, ter- I wijl de toegang naar de bovenwoning van het huis Nieuwe- I stad no. 131 aan E. ron Weijrother behoorende, bij een be- I staand aantal van 4 treden met twee treden zal moeten ver- 1 meerderd worden daar tegenover staat echter voor die panden weder het voordeeldat de lichtscheppingen voor de kelderverdiepingen aanmerkelijk verbeteren. Op tegenovergestelde wijze worden de zeer *aag liggende toegangen naar de woningen no. 20 en 22 op het Heeren waltje minder gemakkelijk gemaakt deze zullen zoodanig Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden 1883. 91 verhoogd moeten wordeu dat dit met de tegenwoordige in- rigtiug van die panden direct moeijelijk uitvoerbaar zal zijn een keeruiuurtje zal tot behoud van de bestrating langs die panden aangebragt moeten worden. Ook de bovenwoning behoorende bij het hui* van den heer Smeding, op den hoek van de Wortelhaven en de Voorstreek gelegen zal door vermeerdering van het aantal tredendie nu reeds 4 in getal zijn, bereikt moeten worden. De toegangen en stoepen van de overige panden aan de te dempen grachten of pijpen gelegenzullen in meerdere of mindere mate ten gevolge van het veranderd straatniveau ge wijzigd moeten worden echter niet in die mate dat de be zwaren, daaraan verbonden, onoverkomelijk zullen zijn. Opdat dit voor iederen eigenaar in 't bijzonder zal kunnen worden nagegaanheb ik hierbij overgelegd een uitvoerigen staat waarop do wijzigingdie ieder pand in verband met de ten gevolge van de door U.WEd. aan die eigenaren toegezonden circulaire en de daarop gevolgde mededeeling van de bezwa ren eigendomsregten enz. van de verschillende bij de dem ping betrokken eigenaren zijn uiteengezet. Deze staat dient mede ter beantwoording van het 3e punt dat de gevolgen v in die demping voor de eigenaren van de panden die daarin betrokken zijnvoor ieder pand in 't bij' zondertot strekking heeft. Ten slotte rest mij nog de behandeling van het 4e punt. De wijze van uitvoeringhet kostenbedrag en de tijd die voor de uitvoering der bovenomschreven werken zal noodig zijn. Ter verduidelijking daarvan heb ik hierbij overgelegd als direct met de demping in verband staande twee teekeningen. A geeft in lengte en dwarsprofilen aan de tegenwoordige toestanden van alle pandenwat het onderste gedeelte van die panden betreftmet aanduiding door middel van een roode lijn met arceringvoorstellende den achterkant of de hoogste punten van trottoirsstoepen of bestrating langs de gevels van alle huizen. B geeft in platte grond de geprojecteerde rigticg van be strating, trottoirs enz. na de uitvoering van de demping, aan. De tegenwoordige hoogte van de bestrating Voorstreek is in verband gebragt met die van den Eewal noord en zuidzijde, de Minnemastraat en de Zuipsteegen van daar getrokken met eene klimming van 0.50 meter naar de Groote en Kleine Hoogstraatdie beide in verband met de hooge ligging van de daaraan sluitende lijnen van de beide zijden van den Eewal eenige meerdere helling zullen moeten verkrijgen aan het af- loopende einde die meerdere helling zal met het oog op de vlakke gedeeltendie hooger op in beide straten gelegen zijn, niet van dien aard zijndat bezwaren daaraan verbonden zijn. Voorts is die hoogte-lijn volgehouden langs de panden ten oosten van de St. Jacobstraat en Beijerstraat gelegenhet straatniveau zal aldaar verlaagdmaar die verlaging van die panden geneutraliseerd worden door het aanbrengen van trot toirs in de helling van de St. Jacobstraat en Beijerstraat zal weinig of geen wijziging aangebragt behoeven te wordendit geldt ook voor het overige gedeelte van het Hofspleindat behoudens wijzigingin den aanleg der bestrating hetzelfde niveau zal kunnen behouden. De hoogere ligging van bet Hofsplein voor het gemeente huis in verband met het Heerenwaltje en de hoogte van de bestrating aan de Nieuwestad, dat als vast punt moet blij ven aangenomenmaakt eene verlaging van de thans be staande bestrating om den stoep van het stadshuis noodig dit kan echter eer tot verbetering dan vermindering van den toestand worden aangemerkt. Met geringe hellingen is verder de geprojecteerde hoogte van het Hofsplein langs het Heerenwaltje verbonden met den bovenkant der bestrating van het Marian nestraatje en de Voorstreek bij het Kettingbrugjedit laatste zal komen te vervallen en de bestrating aldaar kunnen doorgetrokken worden. De bogen van de Wortelhavenspijp en de Hofspijp zullen worden weggenomen en de regtstandmuren van die pijpen en van de walmuren van den Eewal en't Heerenwaltje afgebroken tot 30 centimeter boven het zomerpeildaardoor blijft eene stabiele massa metselwerk behoudentot keering van grond hetgeen voor de belendende panden noodig isen tevens eene minder voordeelige uitgaaf van arbeidsloonvoor de afbraak daarvan onnoodig maakt. De van die afbraak komende steenen kunnen schoongemaakt worden en leveren daardoor een genoegzamen voorraad materia len voor het maken van een gemetseld eivormig riooldat in het midden der gracht op eene beheide fundering kan worden gelegden dat eene capaciteit zal verkrijgen van 1.50 meter hoogte over de lange as en 1 meter breedte over de korte as gemeten. In dit riool kunnen worden afgevoerd het straat- en hemel water, door middel van 74 kolken, en het menage-en spoel water van de verschillende panden terwijl tevens tot ver zameling van de vaste stoffen uit dat rioolen om de gele genheid tot het eventueel noodig schoonmaken daarvan te bevorderen9 zinkputten van 1.80 meter diameter zullen worden aangebragt. Daarnevens zal de brandwaterleiding gelegd moeten worden met 7 brandputtenterwijl daardoor mede gelegenheid wordt verkregen om op verschillende plaatsen openbare pompen te stellenvoor spoelwater bestemd. Voor de demping van die grachten zal verder benoodigd zijn 8538 stères grondop de meest goedkoope wijze kan die grond gevonden worden door afgraving van het terrein waarop de molen „de Leeuw" gestaan heeft, en daardoor volgens de hierbij overgelegde situatieteekening C, door af graving van den oever, het grootscheeps provinciaal vaarwa ter bij en tegenover de zwem- en badinrigtingworden ver breed op de wijzeals met eene roode lijn op die teekening is aangegeven. Deze verbeteringzoowel de afstrooming als verbreeding van bet vaarwaterin hoofdzaak ten goede komende, aan dat aan de provincie behoorende kanaalzal het overweging ver dienen dat daarvoor bij het provinciaal bestuur pogingen worden aangewendvoor die.verbetering eene geldelijke te gemoetkoming te erlangen. Eindelijk dient nog te worden opgemerkt, dat de Wortel haven gedempt zijndeeene breedte tusschen de huizen be houdt van 17.50 meter, waarvan 10 meter voor rijweg is ge projecteerd de Eewal eene breedte tusschen de huizen behoudt van 20 meter gemiddeld waarvan de rijweg over het midden geprojecteerdeene breedte verkrijgt van 8 meterterwijl ter wederzijden van dien weg langs de huizen trottoirs ter breedte van 3.50 meter zijn geprojecteerdde scheiding tusschen trottoirs en rijweg kan door jong plantsoen worden aangevuld. De veranderde ligging van de bestrating op het Hofplein geeft gelegenheid tot het aanleggen van drie rondpoints waarop vijfarmige lantaarns te midden van eenig plantsoen zijn geprojecteerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1883 | | pagina 46