Bijlage no. 35. 154 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, 1884. I, het verzoek van de firma Bertels en Co. te Amsterdam, om concessie voor het aanleggen van een kantoor voor tele- phoonverbindingvoor den tijd van dertig jarenop de voor waarden door haar ingezonden bij missive d.d. 14 October 1884als niet voor inwilliging vatbaarte wijzen van de hand II. aan de firma Ribbink van Bork en Co. te Amsterdam, voor zooveel den raad aangaat en behoudens de vergunning van de hooge regeering en de rechten van derdenvoor den tijd van vijftien jaren met uitsluiting van anderen vergun ning te verleenen tot aanleg en exploitatie van voor het pu bliek bestemde telephonische verbindingen in de gemeente Leeuwardenonder de navolgende voorwaarden 1. Aan den concessionaris wordt in het algemeen toege staan om gemeente-gebouwen of inrichtingen tot steunpunten te gebruiken voor de toestellen der electrische geleidingen mits deze bestaan uit isolatoren met één draad zoomede om palen ten behoeve dier geleidingen te plaatsen op den open baren weg of op gemeentelijk eigendomen om draden te spannen over de openbare stratenwegen en pleinenmits tot eene hoogte door burgemeester en wethouders te bepalen Voor iedere aanhechting aan of stelling op een gebouw of inrichting der gemeente en voor iederen paal op den open baren wegmoet de concessionaris echter afzonderlijke ver gunning van burgemeester en wethouders hebben bekomen vóór tot de plaatsing kan worden overgegaan. Burgemeester en wethouders verbinden aan de door hen te verleenen vergunningen zoodanige voorwaardenals dat college noodig acht. Zij zijn bevoegd die voorwaarden ten allen tijde te wijzigen of de vergunning om bijzondere rede nen in te trekken. 2 De concessionaris is verplicht kosteloos door electro- telephonische geleidingen het bureau van politie met de wo ning van den operbrandmeester te verbinden. Zij moeten met de daarbij behoorende toestellen door en op kosten van den concessionariszoolang de concessie duurtin goeden en bruikbaren staat worden onderhouden. 3. De concessionaris mag geene werken langsin of over de openbare wegen en wateren der gemeente doen uitvoeren dan nadat de daarvan aan burgemeester en wethouders in te zenden plannen zijn goedgekeurd. 4Deze goedkeuring sluit geen machtiging in zich tot het bevestigen van verbindingen of het aanbrengen van andere werken aan eigendommen van particulierenzijnde de con cessionaris verplicht zich hieromtrent met de eigenaars te verstaan. 5. De uitvoering en het onderhoud der werken langs, in of over de openbare wegen en waterenalsmede aan de ge meente- eiger dommen voor zoover daartoe vergunning mocht zijn verleendmoeten geschieden volgens aanwijzing door of van wege burgemeester en wethoudersook wat betreft den tijd van werken of de te nemen voorzorgen voor de instand- honding en de veiligheid van het verkeer of van de gebouwen. 6. Ten laste van den concessionaris komen alle kosten van die voorzorgsmiddelen van de werken zeivenvan het on derhoud daarvan en van de daaruit voortvloeiende wijzigingen of herstellingen van de werken en eigendommen van de ge meente of die van particulieren. 7. Wanneer in het algemeen belang, voor gemeentewerken, of ook uit andere overwegingenter beoordeeling van bur gemeester en wethouderswijziging moet gebracht worden in de werken van den- concessionariskomen de kosten dier veranderingen ten laste van den concessionaris. 8. Alle kostenvoor zoover die door de gemeente zijn voorgeschotenmoeten op de eerste aanmaning worden be taald. 9. Ter verzekering dier betaling moet door den concessio naris bij de aanvaarding der concessie eene waarborgsom wor den gestort in de gemeentekas, ten bedrage van 1000. in Nederlandsch courant geld of schuldbekentenissen van den staat of van de gemeentemet erkenning der bevoegdheid van burgemeester en wethoudersom uit die waarborgsom de aan de gemeente toekomende gelden voor kosten van werken of herstel van schade te voldoen en met aanvaarding der ver plichting voor den concessionarisom op de eerste aanma ning de waarborgsom aan te vullen tot het oorspronkelijk bedrag. Van deze waarborgsom wordt van gemeentewege geene rente vergoed. 10. De concessionaris mag voor de aansluiting van een abonnentwonende in een perceel binnen de grenzen der gemeente gelegenvan het centraal bureaumet inbegrip van bedieningin gebruikgeving van toestellen en onderhoud van dezegeen hooger bedrag vorderen dan vijf en dertig gulden (zegge ƒ35) per jaar. 11. De concessionaris zal moeten gebruiken de beste toe stellen die op dit gebied te verkrijgen zijnna goedkeuring van deze toestellen door burgemeester en wethouders. 12. De concessionaris zal verplicht zijn omzoodra de eigenaar of gebruiker van een locaalbinnen deze gemeente gelegen verlangt dat dit lokaal aan het centraal bureau worde verbondendaaraan gevolg te geven tenzij burgemeester en wethouderswegens de ligging van het lokaal buiten den kom der gemeenteontheffing van deze verplichting verlee nen. De concessionaris heeft bij iedere nieuwe aansluiting de bevoegdheid den abonnementsprijs voor een jaar bij voor uitbetaling te vorderen. 13. Door den concessionaris zal eene verbinding moeten wor den gemaaktwaardoor de abennenten op het telephoonnet ge durende den nacht eene alarmschei in het politie-bureau in beweging kunnen brengen en de politie op het centraalbureau onmiddellijk kan zien van welken abonnent dit alarmsignaal komt en zich met dezen kan verstaan enz.waartoe de toegang tot het centraalbureau gedurende den nacht aan den door bur gemeester en wethouders aan te wijzen beambte moet worden verleend. 14. De dienstregeling zal niet dan met goedkeuring van burgemeester en wethouders worden vastgesteld. Nachtdienst kan eerst dan verplichtend worden gesteldwanneer het aantal geabonneerden tot 250 is geklommen. Onder nachtdienst wordt verstaan de dienst tusschen 's avonds elf en den volgenden morgen zeven uur. 15. De concessie mag niet dan met goedkeuring van den gemeenteraad aan een ander worden overgedragen. 16. De concessie kan worden ingetrokken: o. wanneer zij niet binnen zes maandennadat zij is verleend, zonder eenig voorbehoud is aanvaard; b. wanneer niet binnen een jaar, na het aanvaarden der concessie, een centraal-bureau is geopend en in exploitatie gebragt c. wanneer niet binnen drie maanden na de eerste aanma ning daartoe, de aan de gemeente verschuldigde gelden wor Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden 1884. 155 den betaald, of de waarborgsom wordt aangevuld, of deze concessiezonder goedkeuring van den gemeenteraadaan een ander wordt overgedragen d. wanneer aan de concessie-voorwaarden niet wordt vol daan of wanneer naar het oordeel van burgemeester en wet houders de exploitatie op zoo onvoldoende wijze geschiedtdat die intrekking in het belang der abonnenten gevorderd wordt. In de gevallen sub bc en d wordt de waarborgsom het eigendom der gemeente. 17. Het gemeentebestuur heeft na afloop of bij intrekking der concessie de bevoegdheidalle verbindingen en toestellen van den concessionarisof wel een deel daarvan te naasten tegen den prijswaarop die zullen worden geschat door drie deskundigenvan welke een zal worden benoemd door bur gemeester en wethouders en een tweede door den concessio naris terwijl de derde zal worden aangewezen door de beide eerstgenoemden ofingeval daaromtrent tusschen dezen geene overeenstemming mocht worden verkregendoor den kanton rechter te Leeuwarden, uit de personen, ten wier aanzien de ge voelens tusschen de eerste twee deskundigen zullen zijn verdeeld. 18. De concessionaris is verplicht ingeval de in het voor gaande artikel bedoelde naasting niet geschiedt en de vergun ning intu8schen niet is verlengdtot wegneming van al het geen zich in of op den openbaren weg en boven en aan de gemeente-gebouwen bevindtop de wijze en binnen den ter mijn daarvoor door burgemeester en wethouders te stellen bij niet voldoening waaraan dat college de bevoegdheid heeft zonder eenige andere in gebreke stelling, daartoe voor reke ning van den 'concessionaris over te gaan. 19. De concessionaris kiest met betrekking tot alles wat deze concessie betreft en daarvan een uitvloeisel isdo micilie te Leeuwardenop eene door hem aan te wijzen en voor dat met den aanleg een aanvang wordt gemaakt, aan burgemeester en wethouders bekend te maken plaats. Aldus voorgesteld ter raadsvergadering van den 24 Decem ber 1884 door Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden P. LYCKLAMA a NIJEHOLT. De SecretarisP. A. BERGSMA. VOORSTEL van burgemeester en wethouders om in beginsel te besluiten tot invoering van het verplicht tonnenstelsel in de ge meente. Mijne Beeren! De vereeniging ter bevordering van volksgezondheid alhier vraagt bij adres aan uwe vergadering om: a. Het loozen van faecaliën in openbare wateren en riolen •n het hebben van beerputten te verbieden b. het wisseltonnenstelsel zooals het reeds nu in deze gemeente in toepassing wordt gebracht verplicht in te voeren. De commissie voor het ontwerpen der strafverordeningen in wier handen dit adres werd gesteld, gaf als haar gevoelen te kennen, dat eene gezette overweging en een principieel be sluit uwer vergadering ter zake diende vooraf te gaan aan het ontwerpen eener verordening waarbij straf wordt bedreigd, en achtte het college van burgameester en wethouders ge roepen daartoe de zaak voor te bereiden. Op voorstel der genoemde commissie stelde uwe vergadering bij besluit van 23 October j.l. het stuk dan ook in onze han den ten fine van prae-advies. Naar aanleiding van dat besluit droegen wij den directeur der openbare reiniging op, ons een overzicht te geven van de financieele gevolgen aan het invoeren van het verplicht tonnenstelsel verbonden. Nadat ons college de daartoe vereischte stukken bezat en de leden daarvan kennis hadden genomen, werd het verzoek der vereeniging ter bevordering van volksgezondheid in onze vergadering tot een punt van bespreking gemaakt. Daarbij bleek, dat de gevoelens van de leden van ons college be- j treffende deze aangelegenheid zeer verdeeld waren. Hoewel allen het hierover eens zijn dat eene algemeene toepassing van het wisseltonnenstelsel wenschelijk is, rezen bij sommigen gewichtige bedenkingen tegen het bezigen van dwang in"de mate als in het adres wordt verlangd. Kr werd op gewezen dat in 1872 slechts 26 en tien jaren later reeds 3390 tonnen waren geplaatst en dat die vermeer dering van het getal tonnen geleidelijk voortging zoodat er thans nog slechts 420 perceelen zijn waarvan de privaten op riolen uitloozen. Men wenschte met behoud der vigeerende bepaling, vastge steld bij uw besluit van 8 Januari 1874, de nog op riolen staande privaten langzamerhand te doen verdwijnen en zag de noodzakelijkheid niet in om daartoe de eigenaren nu op eens te dwingen. oorts werd de bevoegdheid van het gemeentebestuur om het houden van zoodanige privaten te verbieden in twijfel getrokken en aarzelde men aan art. 135 der gemeentewet zoodanige wijde strekking te gevendat de gemeenteraad krachtens dat artikel dergelijke, in het eigendomsrecht ingrij pende maatregelen zou kunnen verordenen. Aannemende dat het gemeentebestuur de loozing van faecaliën in een openbaar vaarwater zou kunnen verbieden en desnoods feitelijk beletten, dan nog zou men, naar het óórdeel der leden, den eigenaar van een privaat niet kunnen opleggen zijn inrichting te veranderen. Men voorzag dan ook groote bezwaren en verzet bij de toepassing, waarvan processen het gevolg zouden worden en wees ten slotte op bestaande contracten van het gemeente bestuur met eigenaren van gedempte slooten in den kom der gemeente waarbij het houden van riolen was geconditioneerd en op de voorwaarden vastgesteld voor de uitgifte van bouw terreinen aan de noordzijde van de Willemskade. De meerderheid van ons college deelde evenwel deze ge voelens niet. Het groote nut dat reinheid van lucht en bo dem schenktde heilrijke gevolgen daBrdoor verkregenniet alleen om het sterftecijfer te verlagen maar vooral om zoo veel mogelijkziekten te weren wogen bij de meerderheid van ons collegie zwaarder dan al de bezwaren door de tegen standers van den maatregel bijgebracht. De meerderheid van ons college is het met de adressante eens waar zij beweert, dat sleur en gemakzucht grootendeels oorzaken zijn, waarom het wisseltonnenstelsel niet vrijwillig algemeen in gebruik is genomen. Indien nu het gemeentebestuur bij verordening bepaalt, dat het na een zekeren termijndie desnoods ruim genomen kan worden verboden is in den kom der gemeente en hare dicht bevolkte buitenwijken, faecaliën te loozen in gemeenteriolen of openbare vaarwaters of te verzamelen in beerputten, dan zul len eenigen met den sleur en gemakzucht moeten breken,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1884 | | pagina 79