2 Bijlage tot liet verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, 1896. ter plaatse kunnen desniettemin worden ingediendmaar uwe vergadering zal dan nader daarover hebben te beslissen. Verder was de commissie van openbare werken met ons van oordeel, dat de terreinen, ter weerszijden van het tweede kanaalpand, geheel buiten dit plan van aanleg en indeeling moesten worden gelaten. Zoo er aanvragen mochten inkomen om op een gedeelte dier terreinen gebouwen te stichten, zou gevoegelijk omtrent elke aanvraag afzonderlijk door U kunnen worden beslist. De directeur der gemeentewerken acht het, blijkens zijne missive zeer wenschelijk oin zoo spoedig mogelijk alle we gen aan te leggen met bestrating plantsoen gas- en water leiding rioleering enz., om het de koopers gemakkelijk te ma ken en opdat zij bij de bebouwing dadelijk van alles zullen kunnen profiteeren. De commissie voor openbare werken was met ons van oor deel dat de wegen aan de beide oevers van het Nieuwe Ka naal in de allereerste plaats behoorden te worden aangelegd en in orde gebracht, op de wijze, als door den directeur wordt bedoeld en daarmede niet moet worden gewacht. Ook was men eenparig van gevoelendat daarna met gepasten spoed op dezelfde wijze moet worden gehandeld ten aanzien der ove rige op liet plan geprojecteerde wegen aan de noordzijde van het kanaal en die om de blokken aan de zuidzijde aangeduid door de cijfers VIII en IX. Daardoor wordt de keuze van bouwterrein voor de gegadig den gemakkelijker gemaakt en de aanvraag aangemoedigd daar niemand zich zeker gaarne zou vestigen op een als het ware woest terrein, waar nog geen straat is gelegd, geen rioleering en geen gas- en waterbuizen aanwezig zijn, terwijl het zeker ook niet is aan tc bevelen, telkens naar gelang van de plaats waar men zou wenschen te bouwen, gedeelten straat aan te leggen, aangenomen dat dit goed uitvoerbaar zou zijn. Aangezien wij U zullen voorstellen, om van Uwe goedkeuring en vaststelling van het plan van aanleg en indeeling ook uit te sluiten bet terrein ten zuiden van het kanaal oostwaarts van af blok VIII heeft de directeur der gemeentewerken daarover gehoordaanbevolen om in dat geval in den weg langs die zijde van het kanaal, wat het uit te sluiten gedeelte betreftwel gasbuizen te doen leggen doch dadelijk geen buizen voor de waterleiding en geen rioleering en zulks met het oog op de aansluiting aan de te stichten gebouwen, waar over nog in het geheel niet kan worden geoordeeld. Wij gelooven dat die wenk behoort te worden opgevolgd. Wordt door U tot het aanleggen en in orde brengen der bedoelde wegen besloten, dan zal daarvoor binnen betrekkelijk korten tijd het noodige geld beschikbaar dienen te zijn. De directeur der gemeentewerken had dan ook reedsin verband met zijn ingediend plan eene begrooting van kosten opgemaakt. Volgens zijne opgave zouden die nagenoeg 2 ton bedragenmaar aangezien wij zooals wij reeds mededeelden, U zullen voorstellen om omtrent het terrein in die begrooting, die almede hierbij wordt overgelegd als derde gedeelte op gegeven (het terrein ten zuiden van het kanaal van af blok VIII en IX), voorshands niet te beslissen en in dat gedeelte niet dadelijk rioleering en waterleiding behoeft te worden aange bracht, zullen die kosten op 147000 kunnen worden geraamd. Hierbij valt op te merkendat van de vroeger vastgestelde leening van 624.000 een bedrag van ƒ130 000 nog niet is opgenomen. Van dit bedrag zal ongeveer f 60.000 kunnen worden aangewend tot bestrijding der kosten van bestrating enz., zoodat eene nieuwe leening zal moeten worden aange gaan tot een bedrag van 87.000. Eindelijk meenen wij er op te moeten wijzendat door U thans niet behoeft te worden beslist over de vraag welke gebouwen zullen mogen worden gesticht op de terreinen waaromtrent wij Uwe goedkeuring zullen vragen wat aanleg en indeeling betreft, en onder welke voorwaarden en bepalin gen dit kan geschieden. Wij bedoelen dat de goedkeuring van het plan niet beslist over de vraag of b.v. op het terrein achter het geprojecteerde exeicitieveld villa's of andere huizen zullen mogen worden gebouwd of dat op een ander terrein al dan niet pakhuizen zullen worden toegelaten Wij stellen ons voor om, na vaststelling van het algemeen plan van aanleg en indeeling der terreinen, U voorstellen te doen omtrent de uitgifte van bouwterrein het stichten van gebouwen en de daaraan te verbinden voorwaarden en bepa lingen. Naar aanleiding van het vorenstaande hebben wij de eer U voor te stellen 1®. goed te keuren het bierbij aan U overgelegd plan van aanleg en indeeling doch voor zoover betreft het terrein aan de noordzijde van het Nieuwe Kanaaltusschen den Grachts- wal en den weg van Achter de Hoven en de blokken aan de zuidzijde van dat kanaal, aangeduid door de cijfers VIII en IX, met de om die blokken geprojecteerde wegenmet inbegrip van het aanleggen van een harddraversbaan op het als exer citieveld aangeduide terrein. 2®. te besluiten, dat de geprojecteerde wegen aan de noord zijde van dat kanaalbenevens de geprojecteerde wegen om de blokken VIII en IX zullen worden bestraatmet boomen beplant, gerioleerd en daarin buizen voor gas- en waterleiding zullen worden gelegd en die wegen van de noodige lantaarns zullen woiden voorzien. 3®. dat de weg langs den zuidelijken oever van bedoeld kanaalpand zal worden bestraatdaarin eene gasleiding zal worden gelegd en van de noodige lantaarns zal worden voorzien. 4®. te bepalen dat de wegen eene breedte zullen hebben als volgt o. die aan de oevers ter weerszijden van het bedoelde kanaal, van 13 meter. die ten noorden \an het geprojecteerde exercitieveld en die om en tusschen de blokken VIII en IX, van 11 meter. c. de overige geprojecteerde wegen, van 9 meter. 5®. te bepalen dat de wegen sub 4a zullen worden bestraat ter breedte van 5 meter met keibestratingverder met klin- kertbestrating langs den oever ter breedte van 2£ meter, ter wijl tusschen de kei- en klinkertbestrating een berm van grint, ter breedte van meter, zal worden aangebracht, en dat de overige wegenter breedte van 5 meter met klinkerts zullen worden bestraat. 6®. dat de aan te leggen trottoirs voorloopig zullen worden begrint. 7®. ons op te dragenU financieele voorstellen te doen tot vinding der uitgaven, die van de door U genomen besluiten het gevolg zullen zijn. Aldus voorgesteld ter raadsvergadering van den 28® Januari 1896 door Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, VAN HAR1NXMA Burgemeester. P. A. BEHGSMA, Secretaris. EXTRA.CT uit de missive van den directeur der gemeentewerken van 29 October 1895 no. 626/1. Bij missive van 12 Maart j.l. no. 104/346 droeg UEA. mij op, een plan te maken ter indeeling in bouwterreinen van de aan weerszijden van het Nieuwe Kanaal beschikbare gronden. Het was mij onmogelijk reeds toen te kunnen beoordeelen op welke wijze dit plan moest worden ingericht, en na mon deling overleg met Uw college heb ik dan ook de vrijheid ge nomen met het ontwerpen te wachten tot ik hier beter be kend was en ten minste eenigszins een eigen opinie heb kun nen vestigen. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, 1896. 3 Bij de behandeling van dit plan dat ik de vrijheid neem hierbij over te leggen, zal ik de terreinen verdeelen in I. die aan het eerste kanaalpand en II. die aan het tweede kanaalpand. De terreinen aan het eerste kanaalpand zijn, behalve voor pakhuizen enz., ook nog geschikt te maken voor woonhuizen en zelfs voor kleine villa's. Die aan het tweede kanaalpand zijnvoorloopig ten minste voor woonhuizen minder goed gelegen en daarom, maar ook nog, omdat er zeer geschikt een spoorverbinding te maken is meer aangewezen voor fabrieksterreinen. Bij de beoordeeling van de terreinen aan deze zijde van de tweede brug, heb ik mij zeiven afgevraagd aan welke gebou wen hier in Leeuwarden nog wel behoefte is. In den beginne werd mij medegedeeld dat de oprichting van vele pakhuizen en fabrieken werd verwacht en daar de terreinen aan't kanaal en bij 't spoor daarvoor eene uitmuntende ligging hebben dacht ik eerst ook, dat ze daartoe wel te plaatsen zouden zijn. De ondervinding heeft mij evenwel tot nog toe eer van het tegendeel overtuigd. De graanhandel is in den laatsten tijd veel veranderd. De prijs van de binnenlandsche granen is enorm gedaald en daarom leggen de landbouwers zich veel meer toe op den verbouw van beetwortelen en aardappelen. Er komen hier bijna geen granen meer en 't bleek mij dan ook, dat reeds enkele graanhandelaars de bakens verzetten en behalve met graan in sommige tijden hunne pakhuizen ook met kunstmeststoffen en guano vullen. Daar ik de terreinen aan het tweede kanaalpand voor fa brieken kan bestemmen, en bij het eerste pand nog een groot deel voor pakhuizen en winkels kan inrichten moet met het overblijvende terrein nog een anderen uitweg gezocht worden. De groote vraag isop welke wijze deze terreinen het best zijn aan te leggen om huizen te krijgen voor menschen die ons de lasten helpen dragen en geen wijken aan te leggen voor menschendie ons misschien de lasten zullen verzwaren. Ik geloof, dit ik op deze vraag een voldoend antwoord heb gegeven. De te bouwen huizen zullen alle een goeden stand hebben er kan dus een goed huis op elk terrein gezet worden en kan er dus ook worden verwachtdat de terreinen een tamelijk goeden prijs zullen opbrengen. Met een ruimen aanleg van plantsoen zal de gemeente toch met veel te onderhouden hebben want slechts kleine stukjes werden voor openbaar plantsoen ontworpen en zullen de koo pers der villaterreintjes deze natuurlijk zelve moeten onder houden. De wegen hebben alle eene redegevende richting en zullen bij aanleg de wandeling langs het Nieuwe Kanaal heel wat aangenamer makendan bij rechte straten 't geval is. Het is bijzonder moeilijk op een terrein als hierwaarlangs I geen passage is waar men niet op komtof men moet er juist willen zijneenig leven en wat beweging te brengen. Ware de gemeente nog in de gelegenheid bijv. een weg over Schilkampen naar het Kalverdijkje en verder naar den I Groninger straatweg te maken dan zou menigeen nog eens I ook per rijtuig deze terreinen passeeren maar nu zal men I er waarschijnlijk nooit een rijtuig zien. Vooral ook, omdat de I weg Achter de Hoven veel te smal is om een rijtuigdat mo gelijk van den tegengestelden kant komtte laten passeeren. Werd nog een goede verbinding met het Vliet gemaaktter hoogte van de Poppebrug ongeveerook dit zou een stap in de goede richting zijn maar de verbindingen welke op het plan voorkomengeven niet veelomdat het zwaartepunt van de bouwterreinen veel verderop ligt. Ik heb dus op nog andere wijze moeten trachten tegemoet te komen aan het gebrek aan beweging en naar ik hoop zal dit blijken een goede oplossing te zijn. Er moest voor exercitieveld, ten behoeve der oefeningen van de schutterij n.l., een terrein worden aangewezenen dit kan mijns inziens evengoed den voorgestelden vorm hebben als den gewonen vierhoekigen vorm. Bij eene plaatsingals is voor gesteld heelt men voordat de villa'tjes er om heen kunnen staan en achter deze weer geschikte bouwterreinen komen die ook voor nette huizen geschikt zijn. De voorgestelde vorm geeft gelegenheid lot het maken van een harddraversbaan die geheel gelijk is aan diewelke de gemeente jaarlijks gebruikt en die telkens aan vergoeding voor grasverlies 120 en voor onkosten aan omheiningen bruggen enz. minstens 50 per jaar kost. Dergelijke uitgaven worden dan uitgewonnen en als er twee maal per jaar gedraafd wordt is het voordeel 340dat de gemeente best kan besparen en daarbij nog het voordeel heb ben dat de terreinen er meer waarde door krijgen. Verschillende wegen zijn bijna alle geprojecteerd met twee rijen boomen en om ze niet onbehoorlijk breed te maken en daardoor de onderhoudskosten te verhoogen werd de breedte op pl.m. elf meter en de rooilijn voor de gebouwen langs be plante wegen op 5 meter achter de grens van den weg bepaald. Op de profielen die mede op dezelfde kaart zijn aangegeven, is duidelijk gemaaktop welke wijze de wegen door mij ge dacht zijn aan te leggen. Ten slotte meen ik nog te moeten meedeelen dat ik het zeer wenschelijk achtzoo spoedig mogelijk alle wegenbe halve de trottoirsaan te leggen met bestratingplantsoen gas-§ en waterleidingrioleering enz., om het den koopers ge makkelijk te maken en bij de bewoning dadelijk van alles te kunnen profiteeren. De trottoirs zouden desnoods tijdelijk begrind kunnen worden, maar de bestrating daarop moet wachtentot na de bebouwing van elk perceel. In Nijmegen heeft deze wijze van aanleggen wonderen gedaan en vinden de terreinen gretige koopers tegen hooge cijfers. Wel zullen ze in lang nog niet alle bebouwd worden maar daartoe zal het goed zijn, de terreinen rondom af te zetten met eenvoudige hekjes en deze kunnen dan als bouw- of weiland worden verhuurd. De lijnen die over de bouwterreinen getrokken zijngeven niet zoo zeer de perceelsverdeeling aan, als wel de richting dezer deellijnen die naar willekeur verplaatst kunnen worden, doch niet van richting moeten veranderen. De Directeur, der Gemeentewerken W. G. A. HOFKAMP. Aan heeren Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden. LEEUWARDEN, 22 Januari 1896. No. 1/792. Wij hebben met belangstelling kennis genomen van het, bj uw schrijven van 7 Januari j.l. no. 104/27 ons om advies gezondendoor den directeur der gemeentewerken opgemaakt plan voor de bebouwing van de terreinen aan weerszijden van het Nieuwe Kanaal. Het onderzoek heeft ons intusschen aanleiding gegeven tot de volgende opmerkingen 1®. Noordzijde van het Kanaal. De plaats voor een nieuw exercitieveld vonden wij minder goed gekozen. Naar ons inzien zou het de voorkeur verdienen indien daarvoor werd aange wezen het terrein tusschen de geprojecteerde villa's en het Zuidvliet. Het exercitieveld zou dan niet alleen eene grootere oppervlakte hebben, maar tevens den door de militaire autori teiten steeds gewenschten vierkanten vorm kunnen verkrijgen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1896 | | pagina 27