Bijlage no. 4. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden, Door deze wijziging zou de harddraversbaan op eene andere plaats moeten worden aangelegd. De voorgedragen verplaat sing van deze baan komt ons echter in elk geval r.iet dienstig voor. Wij vreezen, dat de harddraverijen op de nieuwe plaats veel minder, belangstelling zullen opwekken dan met die sedert een lange reeks van jaren op de zoo gunstig aange schreven baan op den Harlinger straatweg gehoudenhet geval is. Het geldelijk voordeel der verplaatsing, door den directeur der gemeentewerken op 340 jaarlijks gesteld, is ook te hoog berekend. Hij neemt twee harddraverijen per jaar aan. Gelijk uw college zelf echter weetwordt er van wege de gemeente en daarop komt het hier aan slechts één harddraverij jaarlijks gehouden, zoodat de besparing tot ƒ170 per jaar zou worden teruggebracht. Doch, al ware het anders, dan nog zou de besparing, om de door ons aangevoerde reden, wel eens indirect verlies var. hooger bedrag tengevolge kunnen hebben. Verder komt het ons minder wenschelijk voor, hier terrein te reserveeren voor pakhuizen, niet alleen met het oog op den welstand maar ook; en vooral, omdat daardoor hinder, zij 't dan niet in den zin der fabriekswetaan de in de nabijheid te stichten woningen zou kunnen worden veroorzaakt. 2°. Zuidzijde van het Kanaal. Wij achten het ten eenen- male verkeerd, eenig terrein te dezer plaatse voor het stichten van woningen en villa's te bestemmen. De geheele zuidzijde behoortnaar ons gevoelen te worden aangewezen voor de oprichting van pakhuizen, fabrieken en andere inrichtingen ten dienste van handel nijverheid scheepvaart en scheepsbouw. Er is toch aan de Noordzijde ruimte in overvloed voor de stichting van woningen en villa's. Men zou in latere jaren waarschijnlijk groote spijt gevoelen aan den hier voor pak huizen, fabrieken enz. zoo gunstig mogelijk tusschen het kanaal en den spoorweg gelegen grond eene andere bestemming te hebben gegeven. Er komt nog bij datworden hier wonin gen of villa's gebouwd, deze later, op grond der fabriekswet, een beletsel zouden kunnen zijn tegen de oprichting van bij die wet bedoelde fabrieken en andere inrichtingen. Wij bevelen de door ons voorgedragen wijzigingen U ten zeerste ter overweging aan. De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Leeuwarden, G. SCHILTHUIS, Voorzitter. A. DUPARG, Secretaris. Aan heeren Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden. Boekdrukkerij van A. Jongbloed te Leeuwarden. VERSLAG van de commissie van rap porteurs uit de sectiënbetreffende het voorstel van burgemeester en wethouders tot vaststelling van een grondplan voor de bebouwing langs het Nieuwe Kanaal. Aan het onderzoek in de sectiën van dit belangrijke voor stel namen 18 leden deel. Over het algemeen vond het plan van aanleg in de le sec tie bijval. Alhoewel het denkbeeld om de bouwwijken tus schen den spoorweg en het kanaal uitsluitend te bestemmen voor handel en nijverheidsinrichtingen krachtig verdedigd werd, zoo verklaarde de sectie toch instemming met het voorstel om die terreinen voorloopig buiten beschouwing te laten. De bezwaren tegen de voorstellen uitgesproken, zijn in 't kort Is bij de perceelenverdeeling genoeg rekening gehouden met de voortdurende behoefte aan woonhuizen voor den kleinen burgerstand huizen die voor 100—250 jaarlijks kunnen worden verhuurd Is het denkbaar, dat de geprojecteerde villa-terreinen koopers zullen vindendaar toch niet kan worden aangenomen, dat iemand, in staat om de kosten van zulk bouwwerk te dragen, op deze terreinen zijne keuze zal vestigen Het geprojecteerde exercitieveld is te klein in oppervlakte bovendien van min doelmatigen vorm en ook door de begren zing van openbare wegen voor het beoogde doel minder ge schikt. Vrij algemeen werd de meening uitgesproken, dat het exer citieveld aan het Kalverdijkje voor de oefeningen van schutterij en garnizoen voldoende is. Tegen den aanleg van een haiddraversbaan rezen vele be denkingen, Men achtte het verkeerd om de harddraverijen die sedert een reeks van jaren op "het daarvoor bij uitnemend heid geschikte terrein aan den Harlinger straatweg worden gehouden, hier over te brengen. De aantrekkelijkheid voor die volksvermaken zoude voor stad genoot en vreemdeling verminderen en de bijzondere belangen van velen worden geschaad. Vele leden der sectie voelden zich bezwaard hunne me dewerking te verleenen, om bij de zeer onzekere uitkomst van den verkoop van bouwterreinen al dadelijk eene som van 147,000 beschikbaar te stellen voor bestrating enz.; zij de den de vraag, of nietnadat van de uitgifte van houwpercee- len eenige resultaten waren verkregen die stratenaanleg kan worden aangevangen, ten minste, zoo meenden zij, moest wor den gevolgd het systeem door de commissie van rapporteurs bij rapport dd. 19 Mei 1891 (zie bijlage no. 9 raads hande lingen 1891) aan de hand gedaan, om, wanneer de terreinen in 30 jaren konden worden uitgegeven het wegennet in 15 jaren te voltooien. Nog werd de vraag gedaan, of langs den noordelijken ka naaloever ook de gelegenheid open bleef om pakhuizen enz. ten dienste van den handel te bouwen en of niet de beschik bare grond ter weerszijden van het tweede kanaalpand moest worden bestemd voor fabrieksinrichtingen. Die vragen en opmerkingen werden weerlegd op de vol gende wijze In de blokken IIIIIV, VI, VII, VIII en IX is overvloedig de gelegenheid om woonhuizen van 100 en hoogeren jaar- lykschen huurprijs te bouwen. Er bestaat niet het minste be zwaar om op die terreinen pakhuizen of werkinrichtingen te stichten, die niet vallen binnen de bepalingen van de fabrieks wet. Met de villaterreinen worden bedoeld bouwperceelen geschikt om daar op te trekken vrijeéén verdieping hooge woonhuizen in den vorm zooals die langs de toegangswe gen dezer gemeente, Schrans, Harlinger- en Stienser straat weg in de laatste jaren veelvuldig zijn gebouwd. Mocht het blijken, dat voor dergelijken villabouw geen aanvraag inkomt dan kan worden toegestaanaaneengesloten huizenrijen te bouwen. Bij de vaststelling der voorwaarden van uitgitle der perceelen kan daarop worden gerekend. De grond ter weerszijden van het tweede kanaalpand moet voorloopig buiten behandeling blijven. Die gronden thans als grasland verhuurd zijn voor het bouwen van woon- of pak huizen minder gunstig gelegen maar voor sommige werkin richtingen, b.v. een scheepswerf, zeer geschikt. Naar het oordeel van de sectie moet langs het tweede kanaalpand eene voldoende oppervlakte blijven gereserveerd, waarop later de gemeentereiniging kan worden overgebracht. Of de hall ellipsvormige grasvlakte te eeniger dage voor exercitieveld zal worden bestemd en of op of naast dit gazon een harddraversbaan zal worden aangelegd kan geheel buiten beschouwing blijven. De vraag, thans in de eerste plaats te beantwoorden, is vooral deze zijn de geprojecteerde wegen verdeelende de bouwwijken langs den noordelijken kanaaloever en die welke de brug bij den Grachtswal met den weg Achter de Hoven verbindt, met zorg en met smaak gekozen zoodat daardoor eene doelmatige indeeling van den bouwgrond zal wor den verkregen en die vraag moet toestemmend worden be antwoord. De sectie stemt dan ook geheel in met burgemees ter en wethouderswaar die den directeur der gemeentewer ken lof brengen voor zijn met veel zorg volbrachten verdiens telijken arbeid. Een lid, dit gevoelea uitsprekende, voegde er echter de nadrukkelijke verklaring bij dat hij het ontwerp van den directeur voor de indeeling van bouwwijken op den zuidelijken kanaaloever afkeurt en geheel die oppervlakte voor den bouw van fabrieks- en handelsinrichtingen bestemmen wil. Op grond van deze overwegingen kwam de sectie eenstem mig tot het besluit, om den aanleg van de harddraversbaan uit het plan te lichten en geheel afgescheiden van de vraag, of de ellipsvormige grasvlakte exercitieveld sportterrein of gazon moet worden genoemd, toch die doelmatige en behage- lijke vrije ruimte te behouden. De wegen-aanleg werd door een paar leden als volgt toege licht Geheel afgescheiden van de verdeeling van de bouwterrei nen, behooren bij het kanaal de wegen langs de beide oevers van af de brug bij den Grachtswal tot de brug in den weg Achter de Hoven die wegen zijn ieder pl.m. 1000 M. lang. Het eerste kanaalpand heeft eene breedte tusschen de kaai muren van 40 M. Dat kanaal is dus bij uitstek geschikt als ligplaats van schepen en aan ligplaats voor schepen bestaat in deze gemeente dringende behoefte. Immers, vooral gedu rende de wintermaanden zijn de ligplaatsen van schepen in de stads buitengrachten zoo bezet, dat veelal belemmering in de vaart daarvan het gevolg is. Nu kan het daarvoor zoo bijzonder geschikte eerste kanaal pand niet voor dat doel worden aangewezen, zoolang achter de kaaimuren geen flinke wegen zijn aangelegd. Bij het hooger genoemde rapport van 1891 was de aanleg van die wegen dan ook opgenomen als uitmakende een on derdeel van het kanaal waarvoor eene som van 65,000 onder de dadelijk noodige uitgaven was uitgetrokken. Bij de beoordeeling van die som moet echter worden opgemerktdat bij de voorstellen, in dat rapport bedoeldde kaaimuren en de wegen langs het eerste kanaalpand slechts hadden eene lengte van 610 M. langs eiken oever dus te zamen ter lengte van 1220 M., terwijl de kaaimuren zijn uitgevoerd over de volle lengte, d.i. ter weerszijden pl.m. 950 M. De wegen zul len dus ook dadelijk ter volle lengte moeten worden voltooid. De toenmalige commissie van rapporteurs becijferde den aan leg van de verder noodige straten op 15 jaren, omdat volgens het door den vroegeren directeur der gemeentewerken aange-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1896 | | pagina 28