4
Bjjiage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden1897.
het station van den Staatsspoorweg tot en met do
Spanjaardslaan, tot aansluiting aan of medegebruik van
een of meer gedeelten van de baan met spoorstaven en
kunstwerken onder eene, na verhoor van den concessionaris,
door drie deskundigente benoemen als in art. 32 is
bepaaldte bepalen schadeloosstelling en onder door
burgemeester en wethouders vast te stellen voorwaarden
omtrent het gemeenschappelijk gebruik.
Art. 23.
Voor het maken van bureaux, halten, of stations,
zoomede voor het vaststellen van los- en laadplaatsen
voor goederen en vee op gemeentegrondenmoet de
concessionaris zich geheel gedragen naar de voorschriften,
welke hem deswege door burgemeester en wethouders
zullen worden gegeven.
De Willemskade en de Sophialaan zullen in geen geval
voor bedoelde los- of laadplaatsen gebruikt mogen worden.
De verschillende halten en stations worden door te-
lepboon- of andere electrische geleidingen verbonden.
De gemeente zal het plaatsen der telegraafpalen op
haren grond langs den wegop door burgemeester en
wethouders aan te wijzon plaatsenduldenzonder ver
goeding.
De concessionaris is evenweldes verlangd verplicht
om waar telegraafpalen of andere voorwerpen aanwezig
zijn, geschikt tot bevestiging der draden, deze, behoudens
de rechten van derden daartoe te bezigen.
Art. 24.
Er zullen op eiken dag der week vier en Zondags
minstens twee trammen in iedere richting loopen.
De lijn zal worden verdeeld in ten minste 2 sec
tiën, waarvan de eerste sectie zal strekken van het station
der Staatsspoorwegen tot de uitspanning „de Kleine
Bontekoe". De prijs per persoon zal per kilometer of
gedeelte daarvan hoogstens bedragen voor de eer3te klasse
5 en voor de tweede klasse 3 cents.
Het personeel der gemeente-politie heeftin dienst
zijndevrijdom van vervoer.
Do reizigers kunnenzonder daarvoor iets ver
schuldigd te zijn in de tramwagens goederen van ge
ringen omvang vervoeren, mits die, ter beoordeeling van
den conducteurdoor hun inhoud of afmetingen voor de
andere reizigers niet hinderlijk zijn.
De concessionaris heeft het recht, boven en behalve
de treinen der dienstregeling, volks-, pleizier- of andere
extratreinen als ook goederen- en werktreinen te laten
loopen.
Art. 25.
De wijdte der sporen moet die van normaal spoor
wezenterwijl de inrichting en aanleg zoodanig moet
zijndat per spoor aangekomen goederenwagens direct
dus zonder overlading, over de lijn kunnen worden ver
voerd en tevens, dat beladen wagens zonder veel opont
houd langs de tramlijn kunnen doorrijden op het Staats
spoor.
De aansluiting aan den Staatsspoorweg moet plaats
hebben vóórdat met do exploitatie van den tramweg een
aanvang wordt gemaakt.
Art. 26.
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd omwaar
dit naar hun oordeel in het belang van het verkeer ver-
eischt wordthet plaatsen van een wachter voor te schrij
ven. De kosten welke daarvan het gevolg zijn komen I
ten laste van den concessionaris. Wanneer evenwel op
het puntwaar deze tramweg door een anderen mocht
worden gekruisthet plaatsen van een wachter wordt
voorgeschrevendan zijn de kosten van dien wachter
niet ton laste van dezen concessionaris.
Art. 27.
Do tramwagens en locomotieven moetenwat in
richting en doelmatigheid betreftgelijk staan met de
beste soort wagens en locomotieven die bij stoomtram
wegen in Nederland gebezigd worden.
Bij krommingen in de baan is de concessionaris
verplichtmet betrekking tot het remmen alle die maat
regelen te nemen, welke door burgemeester en wethouders
voor de veiligheid van het verkeer noodzakelijk worden
geacht.
Art. 28.
De concessionaris is verplichtbehoudens het naleven
van wetten en verordeningen het tramverkeer betreffende,
zich bovendien te houden aan een bijzonder reglement
dat burgemeester en wethouders, na den concessionaris
gehoord te hebbenzullen kunnen vaststellen. Het is
hem verbodenzonder vergunning van burgemeester en
wethouders, in de bebouwde kom van de gemeente te
doen rijden met grootere snelheid dan van vijf kilometer
per uur.
Art 29.
Met de exploitatie der lijn mag niet worden begonnen,
dan met schriftelijke vergunning van burgemeester en
wethouders. Die vergunning zal eerst dan worden verleend,
wanneer de weg goedgekeurd is.
Art. 30
Burgemeester en wethouders zullen het recht hebben
den dienst tijdelijk te schorsen ter zake van
a. werkzaamheden, uit te voeren op of langs den weg
of aan de buizen kanalen leidingen duikers bruggen
of andere werken in of onder den grond die reeds be
staan of nog gemaakt zullen worden
b. buitengewone opeenhooping van volkbij gelegen
heid van feesten of publieke vermakelijkheden
c. iedere andere ernstige reden in het belang der
publieke veiligheid of der ordeter beoordeeling van
burgemeester en wethouders.
De concessionaris zalingeval van schorsing krachtens
de bepalingen van dit artikelop geenerlei schadeloos
stelling aanspraak kunnen maken.
Burgemeester en wethouders zullen de schorsing van
den dienst zoo kort mogelijk doen duren en die minstens
drie dagen te voren aankondigenwanneer er geene
urgentie bestaat.
Is dit naar het oordeel van burgemeester en wethouders
het gevaldan kan het college onmiddellijk den dienst
doen staken.
Art. 31.
Bij het eindigen der concessie of ingeval de intrekking
daarvan tusschentijds geheel of gedeeltelijk plaats heeft
worden de werken, door den concessionaris aangelegd of
veranderd en voor zoover daartoe door burgemeester en
wethouders nader aan te wijzendoor hern weggenomen
en alles weder in dien staat gebracht, waarin het zich
vóór den aanleg bevondvoor zooveel dit door burge
meester en wethouders noodig zal worden geacht.
Do wegruiming geschiedt binnen den door burge
meester en wethouders te bepalen tijd en bij gebreko
daarvan door de gemeente voor rekening van den con
cessionaris.
De brug over de Harlinger vaart en do daaraan
belendende werken blijven in elk geval het eigendom
van do gemeente en hiervoor zal geenerlei verrekening
plaats hebben.
1
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden 1897.
7 aan den conces-
Art 32. geheel of gedeeltelijk wordt gestaakttenzij door over
macht of om door burgemeester en wethouders als geldig
De gemeente behoudt zich do bovocgdheid voorom erkende redenen
bij het eindigen of hij intrekking der concessie het mate- c. indien bij de uitvoering der concessie zie bij jmr-
rieel over te nemen hetzij geheel of gedeeltelijk tegen haling ernstige overtredingen gevaarlijk voor de veilig-
eene schadeloosstellingdie bij minnelijke schikkingot heid voordoen
in geval van verschil, door drie deskundigen, van welke bij met-naleving van de in art.
een door den concessionaris, een door burgemeester en sionaris opgelegde verplichtingen. h j
wethouders en een door den kantonrechter, of door den Bij intrekking der concessie vervalt het nog panden
ambtenaar, die bij het einde der concessie de met het waarborgfonds, bedoeld bij art 7, aan de gemeente,
kantonrechterschap ongeveer overeenkomende betrekking
zal bekleeden te benoemen zal worden bepaald. Art. 34.
Ingeval van waardeering door deskundigenzal het
vaste materieeldat zich op of in den openbaren weg p)e concessionaris is aansprakelijk voor alle eischen tot
bevindt, worden berekend tegen de waarde, die daaraan schadevergoeding, dio door derden zouden kunnen worden
op de plaats zelve, d. i. met inbegrip van de kosten van ingesteld tegen de gemeente naar aanleiding van den
het leggen en met het oog op de voortzetting derexploi- aanleg of de exploitatie van den tram we"
tatie kan worden toegekendzonder hierbij het oog te
vestigen op de meer of mindere rentabiliteit van de lijn.
Ten minste drie maanden vóór het eindigen van dn
concessie of bij intrekking der concessiekrachtens art.
33, binnen 2 maanden na die intrekking, verklaart de
gemeente of, en in hoeverre, zij van bovenbedoelde be
voegdheid gebruik maakt.
Art. 33.
Art. 35.
Indien de in deze concessie-voorwaarden bedoelde
rechten van den concessionaris op eenig ander persoon
of coöperatie overgaanbedingt de gemeente voor zich
het recht om per kilometer binnen deze gemeente eene
jaarlijksche retributie te heffen van f 300behalve van
dat gedeelte hetwelk op eigendom der Maatschappij ligt.
Onverminderd het in art. 2 bepaaldekan deze con
cessie ook door den gemeenteraad op voorstel van burge
meester en wethouders worden ingetrokken j De concessionaris
a. wanneer de concessionaris, na door burgemeester i verklaring domicilie
en wethouders tweemaal, met eene tijdsruimte van veertien
dagenschriftelijk aan zijne verplichtingen te zijn her
innerd, in gebreke blijft om den tramweg binnen den bij
art. 6 genoemden termijn te voltooien en in exploitatie
te brengen
b. indien tijdens den loop der concessie de exploitatie
Art. 36.
kiest in de bij art. 7 aangeduide
binnen de gemeente Leeuwarden
bij gebreke daarvan wordt hij geacht domicilie gekozen
te hebben ten raadhuize der gemeente Leeuwarden.
Art. 37.
Alle kosten en rechten, op deze concessie vallende
l/. IIIUIUII UJUOIIÖ UVil iv/vj/ vavyj. j.
herhaaldelijk of gedurende acht achtereenvolgende dagen i komen voor rekening van den concessionaris.
Stoom Bock- en Steendrukkerij van N. MIEDKMA Co.