4 Bjjiage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden1897. het station van den Staatsspoorweg tot en met do Spanjaardslaan, tot aansluiting aan of medegebruik van een of meer gedeelten van de baan met spoorstaven en kunstwerken onder eene, na verhoor van den concessionaris, door drie deskundigente benoemen als in art. 32 is bepaaldte bepalen schadeloosstelling en onder door burgemeester en wethouders vast te stellen voorwaarden omtrent het gemeenschappelijk gebruik. Art. 23. Voor het maken van bureaux, halten, of stations, zoomede voor het vaststellen van los- en laadplaatsen voor goederen en vee op gemeentegrondenmoet de concessionaris zich geheel gedragen naar de voorschriften, welke hem deswege door burgemeester en wethouders zullen worden gegeven. De Willemskade en de Sophialaan zullen in geen geval voor bedoelde los- of laadplaatsen gebruikt mogen worden. De verschillende halten en stations worden door te- lepboon- of andere electrische geleidingen verbonden. De gemeente zal het plaatsen der telegraafpalen op haren grond langs den wegop door burgemeester en wethouders aan te wijzon plaatsenduldenzonder ver goeding. De concessionaris is evenweldes verlangd verplicht om waar telegraafpalen of andere voorwerpen aanwezig zijn, geschikt tot bevestiging der draden, deze, behoudens de rechten van derden daartoe te bezigen. Art. 24. Er zullen op eiken dag der week vier en Zondags minstens twee trammen in iedere richting loopen. De lijn zal worden verdeeld in ten minste 2 sec tiën, waarvan de eerste sectie zal strekken van het station der Staatsspoorwegen tot de uitspanning „de Kleine Bontekoe". De prijs per persoon zal per kilometer of gedeelte daarvan hoogstens bedragen voor de eer3te klasse 5 en voor de tweede klasse 3 cents. Het personeel der gemeente-politie heeftin dienst zijndevrijdom van vervoer. Do reizigers kunnenzonder daarvoor iets ver schuldigd te zijn in de tramwagens goederen van ge ringen omvang vervoeren, mits die, ter beoordeeling van den conducteurdoor hun inhoud of afmetingen voor de andere reizigers niet hinderlijk zijn. De concessionaris heeft het recht, boven en behalve de treinen der dienstregeling, volks-, pleizier- of andere extratreinen als ook goederen- en werktreinen te laten loopen. Art. 25. De wijdte der sporen moet die van normaal spoor wezenterwijl de inrichting en aanleg zoodanig moet zijndat per spoor aangekomen goederenwagens direct dus zonder overlading, over de lijn kunnen worden ver voerd en tevens, dat beladen wagens zonder veel opont houd langs de tramlijn kunnen doorrijden op het Staats spoor. De aansluiting aan den Staatsspoorweg moet plaats hebben vóórdat met do exploitatie van den tramweg een aanvang wordt gemaakt. Art. 26. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd omwaar dit naar hun oordeel in het belang van het verkeer ver- eischt wordthet plaatsen van een wachter voor te schrij ven. De kosten welke daarvan het gevolg zijn komen I ten laste van den concessionaris. Wanneer evenwel op het puntwaar deze tramweg door een anderen mocht worden gekruisthet plaatsen van een wachter wordt voorgeschrevendan zijn de kosten van dien wachter niet ton laste van dezen concessionaris. Art. 27. Do tramwagens en locomotieven moetenwat in richting en doelmatigheid betreftgelijk staan met de beste soort wagens en locomotieven die bij stoomtram wegen in Nederland gebezigd worden. Bij krommingen in de baan is de concessionaris verplichtmet betrekking tot het remmen alle die maat regelen te nemen, welke door burgemeester en wethouders voor de veiligheid van het verkeer noodzakelijk worden geacht. Art. 28. De concessionaris is verplichtbehoudens het naleven van wetten en verordeningen het tramverkeer betreffende, zich bovendien te houden aan een bijzonder reglement dat burgemeester en wethouders, na den concessionaris gehoord te hebbenzullen kunnen vaststellen. Het is hem verbodenzonder vergunning van burgemeester en wethouders, in de bebouwde kom van de gemeente te doen rijden met grootere snelheid dan van vijf kilometer per uur. Art 29. Met de exploitatie der lijn mag niet worden begonnen, dan met schriftelijke vergunning van burgemeester en wethouders. Die vergunning zal eerst dan worden verleend, wanneer de weg goedgekeurd is. Art. 30 Burgemeester en wethouders zullen het recht hebben den dienst tijdelijk te schorsen ter zake van a. werkzaamheden, uit te voeren op of langs den weg of aan de buizen kanalen leidingen duikers bruggen of andere werken in of onder den grond die reeds be staan of nog gemaakt zullen worden b. buitengewone opeenhooping van volkbij gelegen heid van feesten of publieke vermakelijkheden c. iedere andere ernstige reden in het belang der publieke veiligheid of der ordeter beoordeeling van burgemeester en wethouders. De concessionaris zalingeval van schorsing krachtens de bepalingen van dit artikelop geenerlei schadeloos stelling aanspraak kunnen maken. Burgemeester en wethouders zullen de schorsing van den dienst zoo kort mogelijk doen duren en die minstens drie dagen te voren aankondigenwanneer er geene urgentie bestaat. Is dit naar het oordeel van burgemeester en wethouders het gevaldan kan het college onmiddellijk den dienst doen staken. Art. 31. Bij het eindigen der concessie of ingeval de intrekking daarvan tusschentijds geheel of gedeeltelijk plaats heeft worden de werken, door den concessionaris aangelegd of veranderd en voor zoover daartoe door burgemeester en wethouders nader aan te wijzendoor hern weggenomen en alles weder in dien staat gebracht, waarin het zich vóór den aanleg bevondvoor zooveel dit door burge meester en wethouders noodig zal worden geacht. Do wegruiming geschiedt binnen den door burge meester en wethouders te bepalen tijd en bij gebreko daarvan door de gemeente voor rekening van den con cessionaris. De brug over de Harlinger vaart en do daaraan belendende werken blijven in elk geval het eigendom van do gemeente en hiervoor zal geenerlei verrekening plaats hebben. 1 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden 1897. 7 aan den conces- Art 32. geheel of gedeeltelijk wordt gestaakttenzij door over macht of om door burgemeester en wethouders als geldig De gemeente behoudt zich do bovocgdheid voorom erkende redenen bij het eindigen of hij intrekking der concessie het mate- c. indien bij de uitvoering der concessie zie bij jmr- rieel over te nemen hetzij geheel of gedeeltelijk tegen haling ernstige overtredingen gevaarlijk voor de veilig- eene schadeloosstellingdie bij minnelijke schikkingot heid voordoen in geval van verschil, door drie deskundigen, van welke bij met-naleving van de in art. een door den concessionaris, een door burgemeester en sionaris opgelegde verplichtingen. h j wethouders en een door den kantonrechter, of door den Bij intrekking der concessie vervalt het nog panden ambtenaar, die bij het einde der concessie de met het waarborgfonds, bedoeld bij art 7, aan de gemeente, kantonrechterschap ongeveer overeenkomende betrekking zal bekleeden te benoemen zal worden bepaald. Art. 34. Ingeval van waardeering door deskundigenzal het vaste materieeldat zich op of in den openbaren weg p)e concessionaris is aansprakelijk voor alle eischen tot bevindt, worden berekend tegen de waarde, die daaraan schadevergoeding, dio door derden zouden kunnen worden op de plaats zelve, d. i. met inbegrip van de kosten van ingesteld tegen de gemeente naar aanleiding van den het leggen en met het oog op de voortzetting derexploi- aanleg of de exploitatie van den tram we" tatie kan worden toegekendzonder hierbij het oog te vestigen op de meer of mindere rentabiliteit van de lijn. Ten minste drie maanden vóór het eindigen van dn concessie of bij intrekking der concessiekrachtens art. 33, binnen 2 maanden na die intrekking, verklaart de gemeente of, en in hoeverre, zij van bovenbedoelde be voegdheid gebruik maakt. Art. 33. Art. 35. Indien de in deze concessie-voorwaarden bedoelde rechten van den concessionaris op eenig ander persoon of coöperatie overgaanbedingt de gemeente voor zich het recht om per kilometer binnen deze gemeente eene jaarlijksche retributie te heffen van f 300behalve van dat gedeelte hetwelk op eigendom der Maatschappij ligt. Onverminderd het in art. 2 bepaaldekan deze con cessie ook door den gemeenteraad op voorstel van burge meester en wethouders worden ingetrokken j De concessionaris a. wanneer de concessionaris, na door burgemeester i verklaring domicilie en wethouders tweemaal, met eene tijdsruimte van veertien dagenschriftelijk aan zijne verplichtingen te zijn her innerd, in gebreke blijft om den tramweg binnen den bij art. 6 genoemden termijn te voltooien en in exploitatie te brengen b. indien tijdens den loop der concessie de exploitatie Art. 36. kiest in de bij art. 7 aangeduide binnen de gemeente Leeuwarden bij gebreke daarvan wordt hij geacht domicilie gekozen te hebben ten raadhuize der gemeente Leeuwarden. Art. 37. Alle kosten en rechten, op deze concessie vallende l/. IIIUIUII UJUOIIÖ UVil iv/vj/ vavyj. j. herhaaldelijk of gedurende acht achtereenvolgende dagen i komen voor rekening van den concessionaris. Stoom Bock- en Steendrukkerij van N. MIEDKMA Co.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1897 | | pagina 35