Bijlage tot het verslag Her handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1897. Het komt ons voordatmet het oog op deze feiten het leerplan der burgerdagschool niet juist is. Waar men bij de beter voorbereide leerlingen met de genoemde vakken eerst op het 15e of 16e jaar begint, is het eene misvatting, de minder voorbereide jongens daarmede op hun 12e of 13e jaar te laten aanvangen Dit moet het erlangen van eenige degelijke kennis bijna onmogelijk maken, vooral waar, zooals in de twee laatst genoemde vakken slechts gedurende één jaar onderwijs wordt gegeven. Waar echter de wijziging van het leerplan zal worden besproken dient in goene vreemde taal onderwijs gehad. Zij beginnen dus in de eerste klasse met eene vreemde taaldie voor hen nieuw is. Kan men niet meer dan twee jaren besteden om hun die te leeren, dan moet men in elk geval tot het tweede jaar wachten vóór zij met. eene tweede vreemde taal beginnen. Heeft de school een tweejarigen cursus dan schijnt ons het onderwijs in die tweede taal gedurende slechts één jaar te weinig, om hun in dien tijd eenige wezenlijke konnis van deze taal bij te brengen. Wordt het onderwijs in twee vreemde talen wenschelijk geachtdan meenen wijflat een driejarige cursus noodig is, opdat in de tweede vreemde taal althans ge- men zich eerst rekening te geven van I t. den aard der leerlingen voor wie de school bestemd is. durende twee jaren onderwijs kan worden gegeven. Dat hierbij ook de bestemming der avondschool als van Na rijp beraad zijn wij van oordeeldat onderwijs in ba Vnmf rtn) ..„iUI:ïiix. zelf ter sprake komtzal uit het volgende blijken. Nu de ambachtsschool volledig onderwijs in eenige hoofd vakken aan toekomstige ambachtslieden geeftkomen de jongens, die deze vakken willen leeren, niet op de burger dagschool. Wel komen er jongensdie later in andere ambachten willen gaan doch dat getal is zeer beperkt. Veelal toch laten de omstandigheden der ouders niet toe, nog twee jaren lang elke verdienste van hunne knapen te missen. Wel wordt door de jongens, die des daags hot ambacht leeren, hetzij in de werkplaats, hetzij zelfs op de ambachts school veel prijs gesteld op den cursus van de burger avondschool, die hoofdzakelijk door hen wordt bezocht. Voor de aanstaande ambachtslieden strekt dus feitelijk de avondschool. De dagschool daarentegen wordt in hoofdzaak bevolkt twee vreemde talen wenschelijk en noodig is. Waar wij zoo aanstonds de keuze dier talen zullen bespreken, zullen wij dit nader kunnen ontwikkelen. Hier zij reeds opge merkt dat in verschillende administration en wel in het bijzonder van de spoorwegen bij examens van toelating de kennis van drie vreemde talen wordt gevorderd. Het is daarom van overwegend belangdat de sollici tanten althans twee talen op de school zich hebben kunnen eigen maken. Zij zullen dan nog op eigen gelegenheid de derde vreemde taal moeten leeren. Het komt ons echter ondoenlijk voorin een driejarigen cursus drie vreemde talen te doen onderwijzenwaar de leerlingen zelfs niet van één taal vooraf eenige kennis hebben opgedaan. Maar ook voor een voldoend eind-onderwijsmits praktisch ingerichtin de andere vakken van het lager en meer uitgebreid lager onderwijskomt ons een drie door eene andere kategorie van leerlingen. Jongens, deels jarige cursus het meest gewenscht uit den werkmansstand deels uit de kleine burgerijdie later op de meest uiteenloopende wijze in hun levens onderhoud zullen trachten te voorzien als klerk op zeer verschillende kantoren en bureaux, als onderwijzer, als bediende in allerlei winkels, als negociant in kleinere handelszaken en in allerlei ambachten en bedrijven ter opleiding waartoe bij ons tot dusver geen vakonderwijs wordt verstrekt in allen gevalle jongensvoor wie hunne minder bemiddelde doch weldenkende ouders voort zetting en uitbreiding van het op de lagere school ge leerde wenschelijk achten alvorens tot de keuze van- en de eigenlijke voorbereiding voor een beroep wordt over gegaan die allen hebben een opleiding noodig, welke zij op eene herhalingsschool van het lager onderwijs niet kunnen erlangen en waarvoor het bezoek van de rijks hoogere burgerschool veel te kostbaar is. In die richting wordt tot op zekere hoogte doelmatig onderwijs gegeven op de gemeenteschool klasse II maar j eensdeels is het schoolgeld van 18. per jaar, dat daar voor Omtrent de vaststelling van oen leerplan voor de door ons gewenschte school zal met het te benoemen hoofd dier school in overleg moeten worden getreden. Alleen willen wij hier neg onze overtuiging uitspreken der aan die school te onderwijzen omtrent de keuze vreemde talen. Van d drie vreemde talendie men hier te lande pleegt te leeren, is het Fransch voor den Fries zeker het moeielijkst. Daarbij bestaat hierdoor spoorwegen en stoomvaartzeker meer aanraking met Duitschland en Engeland dan met Frankrijk. Wel blijft de Fransche taal nog steeds die der beschaafde wereld maar het weinige wat men van die moeielijke taal door 2 jaren klassikaal onderwijs van zijn 12e tot zijn 14e jaar leert, is niet voldoende om daardoor den besehavenden invloed van het Fransch te kunnen gevoelen of met eenig gemak die taal te kunnen gebruiken. Het Duitsch taaleigen dat zooveel meer met het onze wordt gevorderd, voor de meesten van deze klasse van overeenkomst, heeft wel zijne moeielijk te leeren spraakleer jongens te^ hoog en anderdeels^ is het leerplan dier school i tegen zich doch wordt juist door die taalverwantschap niet geheel voor hunne behoeften ingericht. gemakkelijker geleerd. Er zal meer van blijven hangen Naar onze meening bestaat behoefte aan eene dagschool en het zal voor de leerlingen van deze school waarschijn- voor meer uitgebreid lager onderwijs, in hoofdzaak over- lijk meer te pas komen, hetzij zij op handelskantoren of eenkomende mpt Hp 3rio hnMir<fp Hnccon won >la avan»» ia„J,,,:.,;,.i, eenkomende met de drie hoogste klassen van de evenge- bij melde gemeenteschool en voornamelijk bestemd voor de of de administratie der spoorwegen eene plaats vinden zelfs als boekhouders of klerken bij den winkelier of klasse van leerlingendie in de bovengenoemde reeks den magazijn houder werkzaam worden, van betrekkingen eene toekomst zoeken. Natuurlijk is die Toch werd ook voor de Engelsche taal in onze com- groep van allerlei werkkringen nog met vele te ver- missie een warm woord gesproken. Het Engelsch wordt meerderen en zoude ook de kleine burgerij, die in winkel- meer en meer de wereldtaal als het die niet reeds is. nering, handel of klein-industrie haar bestaan vindt, voor Wie later naar Oost-Indië, China of Japan, naar de Ver- hare zonen allicht van deze school gebruik maken, als eenigde Staten of naar Zuid-Afrika gaat, moet volstrekt het leerplan eenigszins doelmatig wordt ingericht. Engelsch kennen. Bovendien leert men hier deze taal Van belang is het voor al deze jongelieden van hun gemakkelijker dan eenige andere en het feit, dat de spraak- 12e jaar af, als zij de lagere school hebben verlaten, leer van het Engelsch minder omslachtig is, beveelt ook dat eene voortzetting van het genoten onderwijs worde gegeven in den omvang van het meer uitgebreid lager onderwijs. De vraagof de school een twee- dan wel een drie jarigen cursus moet hebbenhangt geheel af van het leerplan en dit hangt op zijne beurt deze taal zeer aan. Het komt ons van groot belang voor, dat Duitsch en Engelsch beide aan de school worden onderwezen. Wil men beide talen aan de school laten onderwijzen, dan moet o. i. met het Duitsch in de le, met het Engelsch zijne beurt voor een groot deel in de 2e klasse worden begonnen. Wij mogen er bijvoegen, af van de beslissing over de vraagof er ééne dan wel dat op de manier, zooals thans het onderwijs in de vreemde twee vreemde talen zullen worden onderwezen. talen wordt gegeventeneinde spoedig een praktisch De jongensdie op deze school komen hebben nog gebruik van de taal te kunnen makenmen gerust mag Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden 1897. aannemendat de school bij een 3-jarigen cursus van groot nut zal blijken voor do leerlingendie er het onderwijs genieten. worden in den regel ingewilligd hoewel het schoolgeld slechts f 5. per jaar bedraagt. Hierbij komt de aan schaffing van leerboeken. Tot nog toe waren daarvan een zeker getal exemplaren ten gebruike beschikbaardat In het algemeen achten wij eene schoolals door ons echter door slijtage vermindert en nu geheel ontoereikend wordt voorgesteld, meer beantwoordend aan de behoeften is geworden. dergenen die haar zullen bezoeken en beschouwen wij De voorgestelde school zal minstens even sterk als en haar dan als onmisbaar voor de talrijke schaar van jonge-zeer waarschijnlijk sterker dan de burgerdagschool bezocht lieden, die eene maatschappelijke positie denken te vinden worden door de zonen van werklieden en geëmployeerden in eene van de vole betrekkinge ihierboven door ons on van de kleine burgerij, die voor hunne kinderen niet aangegeven. oen schoolgeld van f 18.per jaar kunnen betalen en De school wordt dan eene instelling, waar het lager dan enkel deze school hebben om aan hunne jongens na onderwijs wordt voortgezet en tevens in de vakken van afloop van de lagere school nog e nig voortgezet onderwijs het meer uitgebreid lager onderwijs les wordt gegeven. te doen geven. Bij velen van deze ouders is het reeds Wordt de school op dien voet gewyzigddan zal wel eene opoffering, dat hunne jongens tot het 14e of 15e is waar vrijstelling moeten worden gevraagd aan de Hooge jaar buiten alle verdiensten moeten blijven. Regeering van de wettelijke verplichting tot het houden eener burgerdagschool, omdat niet meer het leerplan, voor Mocht de reorganisatie der school aanleiding geven tot zoodanige school bij de wet bepaald wordt gevolgd. toename van de bevolkingdan is vooreerst de ruimte Aan de inwilliging van dat verzoek zal echter wel geen j daarvoor in het bestaande schoolgebouw wel te vinden bezwaar in den weg staan, waar voor dezelfde groep van «»-«--■- - ..~u..Ai a jongens, die de burgerdagschool bezocht, eene school met doelmatiger leerplan in het leven wordt geroepen, terwijl in de behoefte aan onderwijs voor aanstaande ambachts lieden wordt voorzien door de ambachtsschool en de burgeravondschool. De vraag zou nog gesteld kunnen wordenof het denkbeeld om eene hoogere burgerschool met drie-jarigen cursus op te richten thans geene aanbeveling verdient, gelijk in 1883. Wij meenen die vraag ontkennend te moeten beant woorden. Dat Groningen met eene bevolking van 60,000 inwoners daaraan behoefte hadis begrijpelijk. Waar Leeuwardens bevolking de helft minder talrijk isachten wij de oprichting van zoodanige school niet noodzakelijk in do gegeven omstandigheden dewijl de rijksschool ge noegzaam in de behoefte aan middelbaar onderwijs voor zoude zonder ziet. Eene school met 3-jarigen cursus noodzaak als concurrent van de rijksschool optreden, deze overgaan onder het toezicht wellicht ten deele ontvolken en aldus zonder noodzaak op het lager onderwijs. Werd eene toename op gruoter schaal het gevolg, dan zal op beschikbaarstelling van meer lokaalruimte gezonnen moeten worden. Men zoude daarover dan niet mogen klagen, want het zoude het bewijs zijndat de reorganisatie der school doel had getroffen. Aan de .school zooals wij die wenschen ingericht te zien, zou het leerplan dus omvatten de volgende vakken de beginselen der Nedorlandsche taal die der Moogduitsche taal die der Engelsche taal die der wiskunde die der vadcrlandsche geschiedenis die «Ier nieuwere algemeene geschiedenis die van de kennis der natuur het handteekenen de gymnastiek. Zij zal als school van meer uitgebreid lager onderwijs an de commissie van toezicht een deel der rijkszorg overbrengen op de schouders der gemeentedie reeds meer dan voldoende belast zijn. Na deze oveiwegingen doet zich de vraag voor, of de nieuwe school zou kunnen gevoegd worden bij de meer gemelde school, onder het bestuur van den heer Boersma. Om verschillende redenen echter komt ons dit niet mogelijk voorofschoon aanvankelijk mot het oog op de kosten die samenvoeging niet ongewenscht scheen. De leerplannen van beide scholen loopen uiteen wat het onderwijs in vreemde talen betreftzoowel als wat de voorbereiding der leerlingen aangaatwanneer zij op 12- a 13-jarigen leeftijd in de 7e klasse komen. Men zou dus parallel-klassen moeten maken van de leerlingen, gereorganiseerd, niet meer zal strekken tot opleiding van die, van andere gemeentescholen komende, toegang tot aanstaande ambachtslieden, zal daarentegen de avondschool de 7e klasse vroegen. Bovendien zou men dan voor die juist dat karakter moeten behouden en achten wij haar leerlingen een lager schoolgeld moeten bepalen. Die wijze als zoodanig bij voortduring van veel nut, vooral wanneer Als eene laatste opmerking meenen wij aan het reeds ontwikkelde nog te moeten toevoegen dat aan de dag school, wordt zij volgens ons advies ingericht, het toela tingsexamen kan vervallen, dewijl het onderwijs geheel aan dat der lagere school zal aansluiten. De leerlingen kunnen dus worden toegelaten op de vorklaring van het hoofd der schoolwelke zij bezocht hebben dat zij de lagere school met vrucht hebben doorloopen. J'urgera co nd school. Terwijl de dagschool, indien zij volgens ons advies wordt men zich nu voortaan geheel losmaakt van de oude op vatting, dat de avondschool een vervolg van de dagschool is. Daaraan valt niet meer te denken, zoodra de dagschool leerlingen bestemd is en een van a ra- van splitsing in tweederlei school onder één hoofd mogen wij niet aanraden. Een drie-jarigen cursus van meer uitgebreid lager onder wijs te verbinden aan eene der andere lagere scholen, is voor andere groepen van leerlingen bestemd i ons bij onderzoek voorgekomen ook niet praktisch te zijn. onderwijs geeft, dat niet strekt tot opleiding Dan krijgt men niet zoo licht de jongens van de andere bachtslieden. lagere scholen. 11 Het eenvoudigst achten wij dusin het bestaande ge bouw van de burgerdag- en avondschool eene dagschool met drie-jarigen cursus van voortgezet en meer uitgebreid Het leerplan zal dientengevolge wel eenige herziening behoeven, doch het zal wenschelijk zijn, deze uit te stellen, totdat daarover de aan te stellen directeur der avond school kan worden geraadpleegd. Wellicht zal het mogelijk met arie-jangen cursus van vuungczioi o:i moei «mguuiuu 0.t.w lager onderwijs te openen ter vervanging van de burger- zijn, dan eenig meerder verband te brengen tusschen het dagschool. onderwijs aan do ambachtsschool en dat aan de burger avondschool. Wat de onderwijskrachten voor de nieuwe dagschool Het praktisch onderwijs toch neemt in de ambachtsschool aangaatenz. zooveel tijd in beslag, dat voor het theoretisch onderwijs, Het schoolgeld moetnaar het ons voorkomtniet voor zoover dat niet uitsluitend tot voorbereiding van het worden verhoogd. Ging men daartoe overdan zoude ambacht dient, betrekkelijk niet veel tijd beschikbaar blijft, zulks allicht ongunstig op het bezoek der school werken. Van wezenlijk belang is het dus voor hare leerlingen, Reeds nu zijn aanvragen om vrijstelling niet zeldzaam en dat zij niet alleen het teekenen aan de avondschool

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1897 | | pagina 91