2 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden 1897. onderwijs genieten". Nu meen ik te mogen opmerken dat op geene enkele school met driejarigen cursus eene vreemde taal geleerd zal worden, om haren beschavenden invloed; blijft dus de eisch der practijk. en deze vordert, zoo men iemand in een korten tijd Engelsch wil leeren, dat hij Fransch kent, althans zich een schat van Fransche woorden heeft eigengemaakt. Of het Fransch voor een Fries minder noodig is? liet hangt er van af, wat die Fries zal worden (zie pag. 2 van het rapport der commissie). Een architect b.v. zal het zonder Fransch niet kunnen stellen, en bij alle examens (en voor welke postjes houdt men tegenwoordig niet eene soort van vergelijkend examen) moet steeds in de eerste plaats Fransch worden gekend. Mijn laatste bezwaar is, dat de nieuwe inrichting niets voor de meisjes zal doen. Waarom moet de vrouw niet tot haar vijftiende jaar ijoed onderwijs hebben Zij heeft eene even zware concurrentie als de man. Men leze het orgaan der vereeniging ,,TesseJschade" en ziewat er al niet van eene vrouwdie niet trouwt (en dat gebeurt nog al eensverlangd wordtzoo zij door de wereld wil komen, en noch het getal onderwijzeressen kun, noch het getal apothekersbedienden wil vermeerderen. Daarbij, als de jongens van den kleinen burger voor ƒ5 leeren meer dan velen hunner misschien goed ismogen ook de meisjes (die niet te geleerd mogen worden) toch wel gelegenheid hebben wat onderricht in de huishoudelijke bezigheden handwerken, koken enz. te ontvangen. Men wordt onbillijk tegenover de grootste helft der kinderenzoo men de kleinste helft om niet inet het goede overlaadt, ten einde de anderen niets te geven. Uit een en ander blijkt: le. Dat mij eene regeling, waarbij twee concurreerende inrichtingendie geen van beide een behoorlijk en volledig uitgebreid onderwijs geven en waarvan de eene door een minimum school geld de andere eenvoudig zou desorganiseeren, uit een on derwijskundig en financieel oogpunt hoogst ongewenscht toeschijnt2e. Dat het leerplan, enz. der nieuw op te richten school zulke ernstige bezwaren heeft, dat herzie ning daarvan onvoorwaardelijk noodig is. Maar wat dan in de plaats der burgerdagschool Mijn antwoord moet luiden Iets in den geest van hetgeen reeds vóór vele jaren voor Leeuwarden noodig werd geacht, n.l. eene flinke uitgebreid lagere school met driejarigen cursus, het zesde jaar van de lagere school, toegankelijk zoowel voor jongens als voor meisjes (school A). Naast deze eene school voor voortgezet lager onder wijs (school B) met eene of twee vreemde talen (liefst Duitsch) voor allendie wat meer behoevendan het lager onderwijs geven kan, zoodat zij, die thans gewoonlijk twee jaar in de hoogste klassen der lagere school blijvm, allen geholpen worden. Dan wordt de toestand ongeveer als te Groningen, en dat zou Leeuwarden passen. In school A (deze worde om de meerdere ruimte in het gebouw in de Bagijnestraat geplaatst) vinden allen baatdie aan onderwijs, van omvang gelijk aan dat van eene II. B. S. met driejarigen cursusbehoefte hebben. Zij moeten op die school kunnen worden toegelaten (met het oog op het leeren der Fransche taal) na het 5e leerjaar der lagere school goed te hebben afgeloopen (op verklaring der res pectieve hoofden). Aan deze inrichting wordt dus het lager onderwijs voortgezet, en met het Fransch begonnen gedurende 8 uren per week, teneinde de leerlingen spoedig op eene flinke hoogte te brengen. In het 7e leerjaar (het le jaar van de eigenlyk uitgebreid lagere school) wordt begonnen met 4 uur Engelsch, terwijl het Fransch gedurende 4 uur per week wordt voortgezet. In het 8e leerjaar komen er 4 uren Duitsch bij. Er wordt aan deze schooi vier avonden gedurende 2 uren per avond les gegeven. Waarom Huiswerk krijgen de leerlingen anders tóch medemaar wat er in den regel van het huiswerk terecht komt bij jeugdige leerlingenvooral uit standen bij welke men thuis nóch eenige hulpnóch een geschikt vertrekje tot werken kan aanbieden weten allendie het onderwijs uit de practijk kennenof die kinderen hebben welke zonder toezicht chronisch aan huiswerk sukkelen. De avonduren tredon voor dit huiswerk in de plaats. Het eerste jaar (de 6e klasse der lagere school) zijn 4 avonduren en 4 daguren voor het Fransch bestemd. In het 2e jaar worden 2 daguren van het Fransch aan het Engelsch afgestaan en komen er 2 avonduren voor het Engelsch bijin het 3e en 4e leerjaar (in de gewone vakken heeft de leerling dan reeds vrij groote vorderingen gemaakt in de dagschool) worden 2X4 avonduren voor tweo talen en 4 daguren voor de derde taal bestemd. De uren voor handteekenen (voor de meisjes handwerken) kennis der natuur en gymnastiek worden zooveel mogelijk des namiddags gegeven de taalonderwijzers zullen dan den namiddag bijna geheel vrij hebben en daarentegen des avonds bezet zijn. Hierdoor wordt tevens een bezwaar opgelostdat de commissie niet heeft besproken. Wel stelt deze eenige uren voor vakonderwijzers in teekenen en natuurkennis beschikbaar en huldigt dus vakonderwijsmaar ze zegt nietwat de klasse-onderwijzer in die voor hem open gevallen uren moet doen. In liet door mij voorgestane stelsel wordt vakonderwijs in de 3 hoogste leerjaren regel, de morgenuren worden door de alleen aan de school verbonden onderwijzers gegevenieder van hen neemt bepaalde vakkende namiddaguren blijven in hoofdzaak voor natuurkennis en teekenen bestemdin de avonduren treden de onderwijzers weder op, ieder in de taalwaarin hij zich het meest heeft bekwaamd. Er kan dan onder wijs worden gegevendat goed en degelijk is Op 80 leerlingen is m i. zeker te rekenen dit getal zal ver moedelijk echter vrij wat grooter worden. Maarzitten de leerlingen niet te lang op de school banken Wat is beter: des avonds een paar uren inge spannen, maar dikwijls vruchtelooze arbeid thuis, in soms onvoldoende vertrekjesof een paar uren nuttige arbeid in goede lokalen onder leiding van een bekwaam taal onderwijzer. Bovendiende leerlingen zijn dan al wat ouderterwijl de namiddag-teekenurenvooral door de afwisselingeene aangename ontspanning geven. Daarbij komt het mij voor, dat men verkeerdelijk voor alle leerlingen de 3e les of avondschool heeft afgeschaft; ze- worde in Leeuwarden hersteld ten bato van het onderwijs. Het schoolgeld zij niet te laag. Aan hendie zulks verlangen kan immers geheele of gedeeltelijke ontheffing worden gegeven door burgemeester en wethoudersna onderzoek en op voorstel van de schoolcommissie. School B thans gemeenteschool 4worde in haar uitgebreider deel bestemd voor hen, die wat meer moeten weten,dan de lagere school kan gevenen neme de verschillende leerlingen op, die nu kleine klasjes in verschillende scho len vormen. Voorloopigdit ben ik met den heer districts-schoolopziener eensmoet eene dergelijke school niet te veel willen de cursus worde tweejarig en men zie van het Engelsch af, om Fransch en Duitsch (of Duitsch alleen) te geven. Vooral het lager onderwijs kome hier tot zijn recht; het schoolgeld zij laag. InJien mijn advies in hoofdzaak instemming mocht vinden, krijgt de gemeente Leeuwarden ééne uitgebreid lagere school met volledig onderwijs in allo hoofdvakken, die klinkt als eene klok en ééne school voor hen die nog een paar jaar de op de lagere school opgedane ont wikkeling zullen voortzetten. De financieele opofferingen, die de gemeente zich daarvoor moet getroosten zullen zeker niet grooter zijn dan wanneer het thans voorge stelde plan wordt gevolgd integendeelhet schoolgeld op A te heffen zal niet onbelangrijk in die kosten tege moet komen. En is daar of ergens anders een lokaal over, hoe goed zou dat gebruikt kunnen worden voor eene kookschool. Leeuwarden zou slechts toonen, geheel vooraan te willen blijven in de onderwijs-beweging dus de plaats te behoudendie het altijd vol eere innam zoo do autoriteiten voor de meisjes uit den minderen stand eene gelegenheid openden om dit zich steeds meer opdringend onderwijs te genieten. Met geringe kosten zou hier eene weldaad zijn te bewijzen ook de onder wijskrachten zoude men niet ver behoeven te zoeken. 3 Ik ben overtuigddat eene dergelijke regelingals door mij in hoofdtrekken werd aangegeven, in de behoefte voorzietook van die der naaste toekomsten der ge meente meer waardig is dan twee uitgebreid lagen- scholen met een half leerplan ieder. In elk gevalzij werpt van het bestaande niets omverschept in dezelfde gemeente niet twee concurreerende inrichtingen en stelt j de financiën bij al deze voordeden op geene zwaardere proef. Eindelijk moet op de wenschelijkheid worden gewezen om de burgeravondschool in geen gevalwelk der ge dane voorstellen ook instemming vindein het gebouw der burgerdagschool te doen blijven. In alle steden van ons land (zonder uitzonderingnaar ik meen) waar am bachtsscholen zijn is de directeur dezer inrichting tevens directeur der burgeravondschoolen even algemeen wordt in al die plaatsen de burgeravondschool in de ambachts school gehouden. De wenschelijkheid hiervan springt in het oogook al zou men niets voelen voor het bezwaar (dat mij echter niet denkbeeldig voorkomt) om de burgerdagschool over dag aan de directie van het hoofd der uitgebreid lagere school toe te vertrouwen en des avonds aan die van den directeur der burgeravondschool. Daaruit kunnen ver rassende verwikkelingen voortvloeiendie bij réorgani- satie zoo mogelijk moeten worden vormeden. Met de commissie der ambachtsschool zal wel gemakkelijk eene regeling te treffen zijn. Hiermede meen ik to hebben voldaan aan uwen wensch, en kan dus gevoegelijk eindigen met de mededeeling, dat ik steeds bereid zal worden bevondenmijne inzichten, waar zo onduidelijk mochten zijn toe te lichten of wel de schets van het bijgevoegde leerplan nader te be spreken. De schoolopziener i/h. arr. Leeuwarden K. tkn BRUGGENCATE. SCHETS VAN EEN LEERPLAN. V akkex: Klasse I (6 der 1. school) Klasse II (1) Klasse III (2) Klasse IV (3). Uren: Uren: Uren: 6X3 morgenuren =18. 6X3 morgenuren 18. 6X3 morgenuren 18. 4X2 middaguren 8. 4X2 middaguren 8. 4X2 middaguren 8. 4 avonduren =4. 6 avonduren =6. 8 avonduren 8. 30. 1. Wiskunde 6 2. Teekenen (handwerk.) Jongens 3, Meisjes 1 (M. 2). 3. Kennis der Natuur 2 4. Aardrijkskunde 2 5. Vaderl. Geschiedenis 2 6. Algem. Geschiedenis 7. Nederlandsch 6 8. Fransch 8 9. Engelsch 10. Duitsch 11. Gymnastiek 1 32. 34. 30 5 5 5 3 (zie kl. 1) 3 (id.) 3 (id.) 2 2 2 2 2 I 2 2 2 1 2 2 6 5 6 6 4 4 4 4 4 4 4 1 1 1 32 34 34 N.B. Aan de vier klassen samen 130 uren daarvan afgetrokken 3 uur teekenen (of handwerken) 4- 2 uur kennis der natuur 1 uur gymnastiek voor elke klasse 24 uur voor vier klassenblijft 106 uur voor vier klasse-onderwijzers, of gemiddeld 26i/i uur voor ieder; mocht dit te veel worden geachtdan kan zéér gemak kelijk één uur voor elke klasse worden uitgewonnen op bet vak Nederlandsch, dat ruim bedeeld werd, omdat eene degelijke kennis der moedertaal met veel lectuur, 1 vooral van goede dichters en prozaschrijvers in de laatste ijaren, de beste grondslag is voor eene breede ontwikke ling. Door het uitwinnen van dit uur zou de Zaterdag- j dienst om 11 uur kunnen eindigen, zoodat men voor iedere klasse 5 morgens van 3 uur en één morgen van 2 uur, of 17 morgenuren verkreeg. K. ten BRUGGENCATE. Stoom Doek- en Steendrukkerij van N. MIKDMMA Co.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1897 | | pagina 93