4 Bijlage tot het Terslag der handelingen van den gemeenteraad van Loeuwarden1898. brekkig werk voor rekening van den concessionaris te worden bepaald door drie deskundigen, te benoemen op doen verbeteren. de wijze zooals in art. 31 is voorgeschreven. Indien de Art. 17. gemeente zelf tot aanleg van een tramweg of tramwegen mocht overgaanzal zij dezelfde rechten hebben onder De concessionaris zal alle door de gemeente verleende gelijke bepalingen en voorwaarden, of in het vervolg te verleenen concession voor den aanleg van gas-, water- en telegraatleidingen of andere onder- Art. 22. nemingen moeten eerbiedigen Hij zal de tot dit doel of Voor het maken van bu half of 5tations wethui 'JkW '"V"? Ta" burgemeester en zoomcde voor vaststellen v;m' los. eli badplaatsen wethouders to billijken reden te verrichten werkzaamheden vuor deren en vee gemeentegrondenmoet de He gLl if J T m° toestaan, zonder van concessionaris zidl ge|,eel gedragen naar de voorschriften, t* l °.nd?rneTDgen°i Va" ,brndr welke bom deswege door burgemeester en wethouders petsonen, tot het verrichten dezer werkzaamheden be- zll,|en worden fereChtlS eemf SChadr?rfed",g ,te k"nner Be Willemskade, de Sophialaan, liet Zuiderplein en de wear4„^„iflehi !„„SlT"180 s in Graehtswal zullen in geen geval voor bedoelde los- of c, i i U"i'V len'ti i tl laadplaatsen gebruikt mogen worden. Evenwel zal in dergelijke gevallen het gemeentebestuur De vers,hili,nde halten en stations worden door te. die maatregelen nemen welke het noodig zal oordeelen j hoo„. of allder(. decrisdo geleidingen verbonden. mLIhT vi „ï6H l beIetse'e" 6" ter voorkoming zooveel Do ,,m„ zal hpt (l(£ t, f mogelijk van al datgene, wat de rechten en belangen van haren |rond deil P door burlen,ePester 0P den concessionaris zoude kunnen benadeelen. 1 1 u wetliouders aan te ijzen plaatsen duldenzonder ver- Art. 18. goeding. De concessionaris is evenweldesverlangdverplicht Indien de uitvoering van deze of gene werken van om, waar telegraafpalen of andere voorwerpen aanwezig algemeen nut eene wijziging medebrengt van den open- zijn, geschikt tot bevestiging der draden, deze, behoudens baren weg, met dit gevolg, dat het naar het oordeel van de rechten van derden daartoe te bezigen. burgemeester en wethouders noodig is, de richting of dc hoogte van de sporen te veranderen, zal de concessionaris I Art. 23. tot die verandering gehouden zijn op kosten van die ondernemingenvoor welke die verlangd worden. Indien evenwel die veranderingen noodig zijn voor werken die rechtstreeks door en voor rekening van de gemeente worden gemaakt, zullen de kosten daarvan ten laste van den concessionaris blijven. Mocht volgens het Er zullen op eiken dag der week vier en Zondags ten minste twee trammen in iedere richting loopen. De prijs per persoon zal per kilometer of gedeelte daarvan ten hoogste bedragen voor do eerste klasse 5 en voor de tweede klasse 3 cents. o,,.!..! - w„T,„. «i i»r p.™, belang der gemeente eene waziging van de richting of n„ i de hoogte de? sporen vorderen, dan zal de concessionaris tfl D° kunnen, z™der daarvoor iets verschuldigd ook tot die verandering gehouden zijndoch hiervoor Z,jn' ln de.(tra,mwagens g'cederen van genngen omvang zullen hem dan de aan werkloonen en materialen te maken ^"T"' t beoordeellnS T,an ^conducteur, kosten van gemeentewege worden vergoed. n"t h'nderü]k°zyn Art. 19. De concessionaris heeft het recht, boven en behalve .p. de treinen der dienstregelingvolks-pleizicr- of andere e \an den tramweg op te ruimen sneeuw mag niet extratreinen als ook goederen- en werktreinen te laten op den kunstweg van den gemeenteweg gebracht worden, loopen. Mocht onverhoopt bij sneeuwopruiming van den kunstweg sneeuw op de spoorbaan komen, dan zal de concessionaris daaraan geenerlei recht tot schade- De wijdte der sporen moet die van normaal spoor vergoeding kunnen ontleenen. wezen, terwijl de inrichting en aanleg zoodanig moet zijn, Vooits mag niet dan met speciale vergunning van dat op het station van den Staatsspoorweg aangekomen buigemeester en wethouders sneeuw of ijs door kunst- goederenwagens direct, dus zonder overlading, over den middelen, als zout ot dergelijke, verwijderd worden. weg kunnen worden vervoerd en tevens, dat beladen 20 waSens zonder veel oponthoud langs den tramweg kunnen doorrijden op het Staatsspoor. Aan alle aanschrijvingen van burgemeester en wet- houders, alsmede aan de bevelen der politie, gedaan naar "K aanleiding van bestaande of te maken bepalingen, ten Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om, waar dit aanzien van den openbaron wegaltijd met eerbiediging naar hun oordeel in het belang van het verkeer vereischt van het bepaalde in art. 23, moet terstond worden vol- wordt, het plaatsen van een wachter voor te schrijven, daan, zonder dat het den concessionaris vrij staat, deswege De kosten welke daarvan het gevolg zijn komen ten eenige vergoeding voor geleden of beweerde schade in laste van den concessionaris. Wanneer evenwel op het rekening te brengen. punt, waar deze tramweg door een anderen mocht worden Art. 21. gekruist, het plaatsen van een wachter wordt voorgeschreven, Het gemeentebestuur behoudt zich het recht voor, om t? d® k°St0n Va" die" WaC'"er '"et te" laSt° Va" aan derden, kosteloos vergunning te verleenen tot kruising 1 ez n concesslonarls- der tramwegen. Art. 26. Eveneens heeft het gemeentebestuur het recht, tegen De tramwagens en locomotieven moeten, wat inrichting nader te bepalen aan den concessionaris te gevon vergoe- en doelmatigheid betreftgelijk staan met de beste soort ding en door burgemeester en wethouders vast te stellen wagens en locomotieven die bij stoomtramwegen in voorwaarden, vergunning te verleenen tot aansluiting van Nederland gebezigd worden. en tot medegebruik van een of meer gedeelten der tram- Bij krommingen in den weg is de concessionaris wegen met spoorstaven en kunstwerken gelegen tusschen verplicht, met betrekking tot het remmen alie die maat- de Spanjaardslaan en het station der Staatsspoorwegen en regelen te nemen, welke door burgemeester en wethouders van hier tot den Groninger straatweg. voor de veiligheid van het verkeer noodzakelijk worden De vergoeding zal na verhoor van den concessionaris geacht. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden1898. 5 Art. 27. De concessionaris is verplichtbehoudens het naleven van wetten en verordeningen het tramverkeer betreffende, zich bovendien te houden aan een bijzonder reglement, dat burgemeester en wethoudersna den concessionaris geboord te hebbenzullen kunnen vaststellen. Het is hem verbodenzonder vergunning van burgemeester en wethoudersin de bebouwde kom van de gemeente te doen rijden met grootere snelheid dan van vijf kilometer per uur. Art. 28. Met de exploitatie van den weg mag niet worden begon nen, dan met schriftelijke vergunning van burgemeester en wethouders. Die vergunning zal eerst dan worden verleend, wanneer de weg goedgekeurd is. Art. 29. Burgemeester en wethouders zullen het recht hebben, den dienst tijdelijk te schorsen ter zake van n. werkzaamheden, uit te voeren op of langs den weg of aan de buizen, kanalen, leidingen, duikers, bruggen of andere werken in of onder den gronddie reeds bestaan of nog gemaakt zullen worden b. buitengewone opeenhooping van volk bij gelegen, beid van feesten of publieke vermakelijkheden c. iedere andere ernstige reden in het belang der publieke veiligheid of der ordeter beoordeeling van burgemeester en wethouders. De concessionaris zalingeval van schorsing krachtens de bepalingen van dit artikelop geenerlei schadeloos stelling aanspraak kunnen maken. Burgemeester en wethouders zHÜen de schorsing van den dienst zoo kort mogelijk doen duren en die ten minste drie dagen te voren aankondigenwanneer er geene urgentie bestaat. Is dit naar het oordeel van burgemeester en wethouders het gevaldan kan hot college onmiddellijk den dienst doen staken. Art. 30. Bij het eindigen der concessie of ingeval de intrekking daarvan tusschentijds geheel of gedeeltelijk plaats hoeft worden de werkendoor den concessionaris aangelegd of veranderd en voor zoover daartoe door burgemeester en wethouders nader aan te wijzendoor hem weggenomen en alles weder in dien staat gebrachtwaarin het zich vóór don aanleg bevondvoor zooveel dit door burge meester en wethouders noodig zal worden geacht. De wegruiming geschiedt binnen den door burgemeester en wethouders tc bepalen tijd en bij gebreke daarvan door de gemeente voor rekening van den concessionaris. Alle bruggen en de daaraan belendende werkendie tevens voor gewoon verkeer worden gebruikt, blijven in elk geval het eigendom van de gemeente en hiervoor zal geenerlei verrekening plaats hebben. Art. 31. De gemeente behoudt zich de bevoegdheid voor, om bij het eindigen of bij intrekking der concessie hot mate rieel over te nemenhetzij geheel of gedeeltelijk tegen eene schadeloosstelling, die bij minnelijke schikking, of in geval van verschil, door drie deskundigen, van welke een door den concessionaris, een door burgemeester en wethouders en een door den kantonrechter, of door don ambtenaar, die bij het einde der concessie de met het kantonrechterschap ongeveer overeenkomende betrekking zal bekleeden, te benoemen, zal worden bepaald. Ingeval van waardeering door deskundigenzal het vaste materieeldat zich op of in den openbaren weg bevindt, worden berekend tegen de waardedie daaraan op de plaats zelve, d. i. met inbegrip van de kosten van het leggen en met het oog op de voortzetting der exploi tatie kan worden toegekend zonder hierbij het oog te vestigen op de meer of mindere rentabiliteit van den weg. Ten minste drie maanden vóór het eindigen van de concessie of bij intrekking der concessie, krachtens art. 33binnen 2 maanden na die intrekkingverklaart de gemeente of, en in hoeverre, zij van bovenbedoelde be voegdheid gebruik maakt. Art. 32. Onverminderd het in art. 2 bepaaldekan deze con cessie ook door den gemeenteraad op voorstel van burge meester en wethouders worden ingetrokken a. wanneer de concessionarisna door burgemeester en wethouders tweemaal, met eene tijdsruimte van veertien dagenschriftelijk aan zijne verplichtingen te zijn her innerd, in gebreke blijft om de tramwegen binnen de daar voor door den gemeenteraad vastgestelde of vast te stellen termijnen te voltooien en in exploitatie te brengen b. indien tijdens den loop der concessie de exploitatie herhaaldelijk of gedurende acht achtereenvolgende dagen geheel of gedeeltelijk wordt gestaakttenzij door over macht of om door burgemeester en wethouders als geldig erkende redenen c. indien by de uitvoering der concessie zich bij her haling ernstige overtredingengevaarlijk voor de veilig heid voordoen d. bij niet-naleving van de in art. 6 aan den conces sionaris opgelegde verplichtingen. Bij intrekking der concessie vervalt het nog voorhanden waarborgfonds, bedoeld bij art. 6, aan de gemeente. Art. 33. De concessionaris is aansprakelijk voor alle eischen tot schadevergoeding, die door derden zouden kunnen worden ingesteld tegen de gemeente naar aanleiding van den aanleg of de exploitatie van den tramweg. Art. 34. Indien de in deze concessie-voorwaarden bedoelde rechten van den concessionaris op eenig ander persoon of coijperatie overgaanbedingt de gemeente voor zich het recht om per kilometer binnen deze gemeente eene jaarlijksche retributie te heffen van f 300behalve van dat gedeeltehetwelk op eigendom der Maatschappij ligt. Art. 35. De concessionaris kiest domicilie ten raadhuizc der gemeente Leeuwarden. Art. 36. Alle kosten en rechtenop deze concessie vallende komen voor rekening van den concessionaris. Voorgesteld ter raadsvergadering van Dinsdag den 28 Juni 1898 door Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden J. TROELSTRAloco-Burgemeester. P. A. BERGSMA.Secretaris. Stoom Doek- en Steendrukkerij van N. Miedema Sc Co., Leeuwarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1898 | | pagina 49