Bijlage No. 27.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden.
1
VOORSTEL van burgemeester en wethouders
van Leeuwarden tot vaststelling eener
verordening, regelende de sluiting gedu
rende den nacht van de bruggen, waar
van de opbrengst bij gadering wordt
geind.
Aan den Baad.
Bij uw besluit van 9 April 1895 tot hefting van brug
geld voor liet afdraaien van de beide bruggen over het
Nieuwe Kanaal, werden, overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders (bijlage no. 5 der handelingen
over dat jaar), de bepalingen omtrent een verhoogd nacht
tarief achterwege gelaten.
Dit geschiedde evenzeer bij uw besluit van 22 December
189(3, waarbij genoemde heffing opnieuw werd vastgesteld,
en bij uw besluit van 25 Januari 1898 tot heffing van
bruggeld voor het afdraaien der Wirdumerpoorts-, Prins
Hendrik-, Harlingervaarts-, Vrouwenpoorts-, Noorder- en
Verversbruggen. Onze voorstellenopgenomen in de
bijlagen nos. 29 van 1896 en 3 van 1898, hadden hierop
betrekking.
Bij de beraadslaging over laatstgenoemde heffing werd
evenwel de opmerking gemaakt, dat, bij afschaffing van
het nachttarief, het scheepvaartverkeer des nachts, vooral
in den zomer, zou toenemen en dat dit wellicht voor de
gemeente eenige meerdere uitgaaf zou tengevolge hebben.
Burgemeester en wethouders deelden die vrees niet en
waren van oordeel, dat de afschaffing van het nachttarief
op het scheepvaartverkeer bij nacht weinig invloed zou
hebben.
Intusschen is bij de behandeling van de gemeente-
begrooting voor het dienstjaar 1899 de zaak andermaal
ter sprake gebracht en aan burgemeester en wethouders
verzocht een onderzoek in te stellen naar het gebruik,
dat 's nachts van de bruggen wordt gemaakt. De ver
wachting werd uitgesproken, dat daaruit zou blijken, dat
de gelijkheid van tarief bij nacht en bij dag aanleiding
gaf tot misbruik, dat op den duur meerdere uitgaven
voor de gemeente tengevolge moest hebben, omdat aan
de brugwachters hooger loon of adsistentie zou moeten
worden verleend.
Door burgemeester en wethouders werd daarop mede
gedeeld, dat met het gevraagde onderzoek bereids een
aanvang was gemaakt, doch dat dit nog diende te worden
voortgezet, om over nauwkeurige gegevens te kunnen
beschikken.
Thans zijn wij in staat u, Mijne Heerendeze gegevens
te verstrekken en daaraan een voorstel te verbinden, dat
aan de geopperde bedenkingen tegemoet komt.
Aan de gaarders van de niet verpachte bruggen was
opgedragen om nauwkeurig aanteekening te houden van
alle schepen, waarvoor tusschen des avonds Hen en des
morgens zes uur de bruggen werden afgedraaid, met ver
melding van het uur, waarop dit geschiedde.
"TJit de ontvangen opgaven zijn door ons, over het
tijdvak van 1 Juni 1898 tot 31 Mei 1899 do staten ge
trokken, die als bijlagen hiernevens zijn gevoegd. De
opgaven omtrent de Verversbrug zijn achterwege gelaten,
omdat zij door de tijdelijke vervanging van gemelde brug
door de hulpbrug, niet over een vol jaar liepen, terwijl
voorts het getal schepen, dat des nachts van deze brug
gebruik maakt, zoo gering is, dat het veilig buiten be
schouwing kan blijven.
Deze staten stellen in het licht:
a. dat tusschen 10 uur s avonds en zes uur 's morgens
een vrij veelvuldig gebruik van de bruggen wordt ge
maakt; echter voor verreweg het grootste gedeelte tus
schen 5 en 6 uur des morgens;
b. dat het betrekkelijk geringe cijfer, dat tusschen 10
uur 's avonds en vijf uur des morgens wordt bereikt, op
zijn beurt tot bijna op do helft vermindert tusschen 10'
uur 'savonds en 4uur 's morgens;
c. dat de vaart door de bruggen bij nacht aanmerkelijk
geringer is in de wintermaanden (October Maart) dan
in de zomermaanden (April—September)
d. dat, kortom, het scheepvaartverkeer door de bruggen
bij nacht, in de zomermaanden tusschen lOx/% uur 'savonds
en 4\uur 's morgens, in de wintertnaanden zelfs tusschen
10 uur 's avonds en uur's morgens, zeer onbeteekenend
mag worden genoemd (cl. gemiddeld resp. r 9 en 6
schepen per maand en per brug).
Blijkt, derhalve, naar ons gevoelen, uit de verzamelde
gegevens in geenen deele de noodzakelijkheid om terug
te komen op de eenmaal aangenomen afschaffing van het
nachttarief, uit het ingestelde onderzoek blijkt tevens, dat
op andere wijze de dienst der brugwachters kan worden
verlicht, waardoor de vrees, dat hun van gemeentewege
adsistentie zou moeten worden verleend, komt te vervallen.
Dit kan namelijk geschieden door te bepalen, dat de
bruggen, waarvan de opbrengst wordt gegaderd, gesloten
[zullen zijn tusschen lÖ'/j uur 's avonds en 4'/j uur
's morgens in de maanden April, Mei, Juni, Juli, Augus
tus en September, en tusschen 10 uur 's avonds en 5 uur
's morgens in de overige maanden; zulks behoudens bui
tengewone gevallen, waarvoor door den burgemeester of
een van zijnentwege aan te wijzen ambtenaar vergunning
voor het afdraaien der bruggen kan worden verleend.
Uit de verstrekte gegevens blijkt, dat zoodanig besluit
voor de schipperij geen overwegend nadeel kan opleveren
immers heeft de ondervinding aangetoond, dat gedurende
genoemde tijdvakken de bruggen uiterst zelden worden
afgedraaid. Zoodoende zal voorts een eind worden gemaakt
aan het willekeurig gebruik, dat somtijds zonder noodzaak
des nachts van de bruggen wordt gemaakt, terwijl indien
deze werkelijk noodig is, de daarvoor vereischte vergun
ning niet zal worden geweigerd.
Op grond van het bovenstaande hebben wij de eer uwe
vergadering in overweging te geven, het hierbij aange
boden ontwerp-besluit te willen vaststellen. Het komt
ons wenschelijk voor, den nieuwen maatregel op 15 October
e.k. te doen ingaan, ten einde daaraan vooraf tijdig ruime
publiciteit te kunnen geven.
Leeuwarden, den 12 September 1899.
Burgemeester en Weihouders van Leeuwarden
A. RÖELL, Burgemeester.
P. A. BERGSMA Secretaris.
ONT WEBl\
De Raad der gemeente Leeuwarden
Overwegende, dat de wenschelijkheid is gebleken, om
gedurende den nacht een vasten tijd van sluiting te be
palen voor de bruggen, waarvan de opbrengst bij gadering
wordt geind;
Besluit:
Art. 1.
De Wirdumerpoortsbrug, de le Kanaalbrug, de 2e Ka-
naalbrug, de Verversbrug, de Noorderbrug, de Vrouwen-
poortsbrugde Harlingervaarts- en de Prins-Hendrik brug
zullen gesloten zijn
van 1 April tot en met 30 September van des avonds
10Vj uur tot des morgens 4i/i uur;
van 1 October tot en met 31 Maart van des avonds
10 uur tot des morgens 5 uur.
Art. 2.
In buitengewone gevallen kan tot het afdraaien van de
in artikel 1 genoemde bruggen gedurende de sluitingsuren
schriftelijk vergunning worden verleend door den Burge
meester of een door dezen aan te wijzen ambtenaar.
Art. 3.
Dit besluit treedt in werking den I5en October 1899.
De Baad voornoemd
I-""Ï jfcjrj ili«ACHT Tï w i*. <>4in r* f