Bijlage No. 5. ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft ft 2 Bijlage tot liet verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden. Waar nu periodieke uitkeeringen aan uitwonende bloed verwanten in de rechte lijn afgetrokken kunnen worden ofschoon die uitkeeringen in menig geval niet dringend noodzakelijk kunnen worden geacht, daar schijnt bet niet meer dan billijkdatwaar belastingplichtigen met zeer middelmatige inkomens worden geplaatst voor onvermij delijke voor hen zeer bezwarende uitgaven wegens ziekte, deze die uitgaven mede in rekening kunnen brengen. Indien die aftrek beperkt wordt tot de aangegeven meest bezwarende gevallen en tevens tot '/3 het inkomen, dan schijnen de door rapporteurs geopperde bedenkingen, hoewel geenszins ongegrond toch geen overwegend be zwaar op te leveren. De laatste alinea van art. 9 zou dan aldus kunnen luiden „de periodieke uitkeeringen of giften aan uitwonende meerderjarige bloedverwanten of aangehuwden in de rechte lijn en de uitgaven ten behoeve van echtgenooten of kinderen nog ten laste van den belastingplichtige zijndedie wegens krankzinnigheid buiten de gemeente verpleegd worden of tengevolge van eene chronische ziekte in het buitenland moeten vertoeven, doch gezamen lijk ten hoogste tot een derde van het totaal zuiver inko men van den belastingplichtige." Ten aanzien van deze zinsnede wordt in het rapport de vraag gedaan of geen beperking noodig wordt geacht, door te vermelden den graad van bloedverwantschap. Wij meenen die vraag ontkennend te moeten beant woorden. Er is alleen sprake van uitkeeringen of giften aan uit wonende meerderjarige bloedverwanten of aangehuwden in de rechte lijn. Dusin de opgaande lijn van ouders en grootouders, en in de nederdalende lijn, van kinderen en kleinkinderen. Men kan toch gerust aannemendat het wel nooit zal voorkomen of althans bij zeer hooge uitzonderingdat uitkeeringen of giften worden gedaan aan betovergrootouders of achterkleinkinderen. Zelfs zal het wel zeer zelden gebeuren dat uitkeeringen ge schieden aan uitwonende ouders en aan uituonende meerderjarige kleinkinderen. Daarom schijnt eene meer beperkende redactie van be doelde bepaling niet noodig. Art. 13. Tegen de vervanging van het woord „gege vens" door „opgaven" hebben wij volstrekt geen bezwaar. Ook bestaat bij ons geen bezwaar om voor de woorden „dan zendt de commissie aan den reclamant" enz. te lezen „dan heeft de commissie de bevoegdheid aan den reclamant" enz. 0NTWERP-VER0RDEN1NG op de invordering. Art. 2. Naar aanleiding van den uitgedrukten wensch, dat aan de keerzijde van de aanslagbiljetten zal worden gedrukt, dat formulieren voor de bezwaarschriften ten secretarie zijn te verkrijgen, zijn wij zoo vrij te doen opmerken, dat het niet de bedoeling is om daarvoor een formulier vast te stellen. Trouwens, het gaat ook moeilijk voor reclames een be paald formulier voor te schrijven, daar de bezwaren van verschillenden aard kunnen zijn, terwijl, waar het de berekening van het inkomen betreft, de opgaven vaak zeer eenvoudig kunnen zijn, b.v waar het inkomen alleen bestaat uit een vast tractement. Daarentegen moeten de op gaven vaak weer zeer gedetailleerd zijnwaar de inkomsten uit verschillende bronnen worden geput. Waar nu art. 13 van het heffings-besluit reeds aan de reclame-commissie de bevoegdheid geeft, naar een vast gesteld formulier nadere opgaven omtrent het inkomen te vragen, waarvan in den regel wel alleen gebruik zal worden gemaakt, wanneer inkomens uit verschillende deelen zijn samengesteld, zoo schijnt een vast formulier voor reclames nog te minder noodig. Verder wordt voorgesteld, de 3e zinsnede van dit artikel aldus te lezen „Het aanslagbiljet wordt uitgereikt door den gemeente ontvanger in een gesloten couvert aan die belastingschul digen, die daartoe hun verlangen hebben te kennen gegeven". Wij doen opmerken, dat reeds in de 2e alinea is bepaald, dat de uitreiking geschiedt door de zorg van den gemeente ontvanger. Het is dus minder wenschelijk dit in de 3e alinea te herhalen. Het komt ons daarom beter voor bedoelde zinsnede aldus te lezen „Het aanslagbewijs wordt uitgereikt in een gesloten couvert aan die belastingschuldigen, die daartoe hun ver langen aan den gemeente-ontvanger hebben te kennen gegeven". Art. 6. De 2e zinsnede is abusief uit de oorspronke lijke ontwerp-verordening overgedrukt. Leeuwarden, den 2 Februari 1901. Burgemeester en Wethouders J. TROELSTRA loco-Burgemeester P. A. BERGSMA Secretaris. Stoom Boek- en Steendrukkerij van N. Miedema Co. Leeuwarden. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden. 1 Aan den Gemeenteraad. Mijne Heeren Ondergeteekenden hebben de eerU hierbij te doen toekomen een 5-tal amendementen op het door Burge meester en Wethouders bij missive van 27 November 1900 (Bijlage 28) ingezonden ontwerp-verordening tot het heffen van een hoofdelijken omslag naar het inkomen De voorgestelde amendementen zijn toegelicht in do met een 6-tal bijlagen hiernevens gevoegde memorie. Leeuwarden den 9 Februari 1901. Z. MIDDELKOOP. S. JANSMA. D. LAUTENBACH. Art. 4, 2e lid te lezen le klasse van boven f 450 tot en met 500 2e 500 550 3e 550 2> 600 4e 600 650 5e 650 700 6e 700 750 7e 750 800 8e 800 V V> 850 9e 850 900 10e 900 950 lle 950 J» 1000 12e 1000 1100 13e 1100 y 1200 14e 1200 1300 15e V 1300 V 1400 16e V) 1400 1500 17e 1500 1600 18e 1600 1700 19e 1700 1800 20e 1800 1900 21e 1900 2000 22e 2000 2200 23e 2200 V 2400 24e 2400 2600 25e 2600 2800 26e 2800 3000 27e 3000 3200 28e 3200 3400 29e 3400 3600 30e 3600 3800 31e 3800 4000 32e 4000 4300 33e 4300 4600 34e 4600 4900 35e 4900 5200 36e 5200 J> 5500 37e 5500 s> 5800 38e 5800 6100 39e 6100 6400 40e 6400 2> 6700 41e i> 6700 7000 42e 7000 7400 43e 7400 7800 44e 7800 8200 46 6 8200 8600 46e 8600 9000 47e 9000 9400 48e 9400 r> •9800 49e 9800 10200 50e 10200 10600 51e 10600 JV 11000 52e 11000 7> 11500 536 11500 12000 54e 12000 12500 556 klasse van boven 12500 tot en met 13000 56e 13000 13500 57e 13500 14000 58e 14000 14500 59e 14500 15000 60e 15000 15500 61e 15500 16000 62e 16000 16750 63e 16750 17500 64e 17500 18250 65e V 18250 19000 66e 19000 19750 67e 19750 20500 68e 20500 21250 69e 21250 22000 70e 22000 22750 716 22750 23500 72° 23500 9 24500 73e 24500 25500 746 25500 26500 756 26500 27500 76e 27500 28500 77e 28500 29500 78e 29500 30500 796 30500 31500 80e v 31500 32500 81e 32500 33500 82e 33500 35000 83e 35000 36500 84e 36500 38000 856 38000 39500 86e 39500 41000 87e 41000 42500 88e 42500 v 44000 89e 44000 45500 90e V 45500 47000 91e 47000 48500 92e 48500 50000 936 50000 52000. Art. 4, 3e lid te lezen Elke ƒ2000 boven de ƒ52000 vormt eene hoogere klasse. Aan art. 4 toe te voegen Indien een belastingschuldige op 1 Januari van het dienstjaar, waarover de belasting wordt geheven, kinderen of aangehuwd-kinderen heeft beneden den leeftijd van 16 jaren wordt voor elk zoodanig kind van de resteerende som 50 afgetrokken. Art. 5 te lezen De aanslag geschiedt naar de volgende cijfers voor de ie klasse naar het cijfer 25 2e 77 3e 133 46 192 5e 252 6e 314 7e 377 8e 442 9e 507 10e 574 lle 642 12e 744 13e 880 14e 5> 1017 I5e 1156 16e 9 1298 17e 1442 18e 1588 19e 1736 20e 1886 21e 2038 22e 2266 23e 2570 24e 2875 25e 3181

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1901 | | pagina 29