A. TABEL houdende berekening van de cijfers van aanslag aangewezen in art. 5 van het amendement. 4 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden. Waar we naar den inhoud der amendementen de pro gressie in de tien eerste klassen geleidelijk zien afdalen van 0.109 tot 0.042, ontmoeten we bij Burgemeester en Wethouders van de 2e tot de 4e klasse eene opklimming van 0 93 tot 0.136 dan weer eene afdaling tot de 7e klasse van 0.123 tot 0.98; vervolgens eene opklimming tot de 9e klasse ten bedrage van 0.144dan weer eene afdaling in de 10e klasse tot 0.123; vervolgens eene opklimming in de 12e klasse tot 0.138, enz. Het springt in het oogdat eene meer regelmatige afdaling in de progressie een billijker grondslag voor be lastingheffing vormt dan eene onregelmatige als door Burgemeester en Wethouders wordt voorgesteld. Deze is alleen te motiveeren, waar zij onmogelijk te vermijden is, d. i. waar bij de middelsom der klasse een hooger bedrag wordt bijgevoegd dan in de voorafgaande klasse. Dit is in het amendement het geval in de 11e op de 12e op de 13e klasse; in de 21e op de 22e op de 23e; in de 31e op de 32e op de 33e; in de 41e op de 42e op de 43e in de 51e op de 52e op de 53e in de 61e op de 62e op de 63e; in de 71e op de 72e op de 73e; in de 81e op de 82e op de 83een in de 92e op de 93e op de 94e. Men merke evenwel opdat zelfs daar de opklim ming zeer gering is en zooals gezegd onvermijdelijk. De vorming van een grooter aantal klassen heeft dit nadeel tot zeer kleinen omvang ingekrompen. Bovendien wordt deze meerdere opklimming voor de volgende klassen zoo spoedig mogelijk weer teruggebracht tot het oude ver schil door in die volgende klassen het Pet. van het accres gelijk te laten blijven. Vermindering van dat Pet zou in strijd zijn met art. 243 al. 2 slot der gemeentewet.) De in de amendementen voorgestelde progressie bereikt niet het maximum van wat de gemeentewet toelaat. Zij laten eenige ruimte om bij de vorming van grootere inko mens dat maximum in de toekomst toe te passen. Door van het totale bedrag der fictieve inkomens (d. i. van de cijfers, die voor de belasting hij toepassing van een gelijk percentage in aanmerkingen komen) 3.5 °/0 te nemen (zie bijlage li), komt men tot een bedrag van 207,526.65 7j, terwijl naar opgave van Burgemeester en Wethouders de opbrengst moet zijn ƒ203,678.30, maakt een voordeelig verschil van 3,848.40'/j- Elk 7xoo verhooging of verlaging van de belasting geeft een verschil van 2,075.26elk t/l0 °/0 vermeer dering of vermindering van het te heffen Pet. een ver schil van 5,929.3372. Een percentage van 3,71036 kan geheven worden voor het maximum van ƒ220,000 wordt overschreden. Ter toelichting der amendementen op hot tarief in de artt. 4 en 5 worden hierbij overgelegd Tabelhoudende berekening van de cijfers van aanslag aangewezen in art. 5 van het amendement (bijlage A.) Staathoudende eene vergelijking der uitkomsten vol gens het ontwerp van Burgemeester en Wethouders en het amendement (bijlage B.) Grafische voorstelling van het percentage van het accres (bijlage C.) Grafische voorstelling van de progressie in het percen- tage van het belastbaar inkomen (bijlage D.) Grafische voorstelling van de progressie in het te heffen procent (bijlage E.) Grafische voorstelling van de progressie in het te heffen procentzijnde de vergrooting van bijlage E in de 73 eerste klassen van de amendementen (bijlage F.) Het heeft de attentie van ondergeteekenden getrokken, dat in het ontwerp geene bepaling voorkomt ten opzichte van den kinderaftrekwaar deze materie geregeld werd in art. 4 van het ontwerp van 1898 (Bijlage 24 van het verslag van 1898). Wat voor de weglating van kinderaftrek in de memorie van toelichting wordt aangevoerd kan kwalijk als een degelijk argument gelden. Eene vermindering van belas ting in de 18 eerste klassen (die trouwens van zeer ge ringen omvang is) kan niet genoemd worden eene com pensatie voor kinderaftrekdie bij een eenigszins groot gezin de bedoelde vermindering zou overtreffen. En wat aangaat de opmerkingdat kindei aftrek ook de hoogere vermogens ten goede komtzij hier tegenover aangevoerd, dat de invloed geringer wordt naar mate de inkomsten stijgen. Zoo is de aftrek voor één kind in de le klasse 18 maal begrepen in het vrijgestelde bedrag van ƒ450. Daarentegen is de vrijstelling ad 450, 252 maal begrepen in de middelsom der 66e klasse zoodat de invloed in de laagste en hoogste klasse bij één kind staat als 1 4530. Liever dan met de argumenten voorkomende in de M. v. T., vereenigen zich ondergeteekenden met die waarbij door Burgemeester en Wethouders de kinderaftrek werd aanbevolen zooals die zijn uiteengezet in de M. v. T. behoorende bij het ontwerp van 1898 en welke voor komen op bl. 6 der bijlage no. 24 van het verslag van 1898 nader aangedrongen op bl. 2 van bijlage 5 van 1899 en eindelijk nog verdedigd door den heer Troelstra op 9 Mei 1899 (zie verslag van 1899 bl. 51 en 52). In afwijking van wat door Burgemeester en Wethouders werd voorgesteld in haar ontwerp van 1898, komt het ons voor, dat de kinderaftrek tot den leeftijd van 16jaar moet beperkt blijven. Waar oudere kinderen nog geheel zijn ten laste der ouders en nog onderwijs genieten, kan gerekend worden dat een zekere maatschappelijke wel stand aanwezig isdie verdere kinderaftrek niet nood zakelijk maakt. Het ontwerp van 1898 gaat ondergetee kenden te verwaar dit nog kinderaftrek toeliet tot 21-jarigen leeftijd, wanneer alsdan nog lager- middelbaar- of gjrmnasiaal onderwijs werd genoten. Wat betreft de financiëele gevolgen van kinderaftrek zij opgemerkt, dat naar raededeeling van den Voorzitter in eene der sectiën het belastbaar inkomen ƒ300.000 zou verminderen. Gerekend naar het middencijfer van het tarief zou dit een bedrag aan belasting vertegenwoordigen van ƒ16.000. Hiervan zou naar eene belasting van 3 7, gedekt zijn ongeveer ƒ4000, rest ƒ12000. Deze som is evenwel aanmerkelijk te hoog: 1° omdat bij vermindering van het belastbaar inkomen ad ƒ300.000 gerekend is op een kinderaftrek volgens het ontwerp van 1898, dat uit gebreider was, 2° omdat, waar het aantal klassen van 66 op 125 is gebracht, telkens de persoon, die in een der 66 klassen vielin de laagste klasse zijner cathegorie in de 125 is gebracht. Daardoor is het voor de onderge teekenden nadeeligste cijfer voor den aanslag aangenomen. Er komt nog bij dat verreweg de meeste belastingschul digen in de laagste klassen gevonden worden zoodat het middencijfer der belasting een te hoog Pet. is om als norm voor den kinderaftrek te kunnen gelden waaruit volgt dat het bedrag voor belastingverlies eveneens te hoog is genomen. Eerst de toepassing van kinderaftrek kan aan het licht brengen hoeveel het verschil bedraagt. De billijkheid eischtdat wien het ongeluk overkomt, dat man of vrouw buitenshuis verpleegd moet worden (bijv. in een gesticht voor krankzinnigen) zij of hij voor die buitengewone kosten wordt vrijgesteld. De vrijstelling voor uitwonende meerderjarige bloedver wanten of aangehuwden in de rechte lijn is ingekrompen tot het wettelijk verschuldigde levensonderhoud. Deze beperking kwam ons billijk vooromdat voor zoover die uitkeeringen het noodzakelijk levensonderhoud overschrij den deze gerekend kunnen worden luxe-uitgaven te zijn, waarmede de belastingheffer geen rekening kan houden. Leven de kinderen op grooteren voet dan hunne verdien sten kunnen goedmaken, dan is de toevoeging door bloed of aangehuwd ouders eene besteding hunner inkomsten, die geheel vrijwillig is en buiten eenige bemoeiing behoort te blijven van den fiscusdie heft op het inkomen en zich slechts zeer exceptioneel inlaat met de wijze waarop dat inkomen wordt besteed. De toepassing van kinderaftrek voor lijdenden tusschen 16 en 23 jarigen leeftijd is in overeenstemming met art. 4 van het ontwerp van 1898 in het amendement opge nomen. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden. 5 Van boven tot en met. 1 450 500 550 600 650 700' 750' 800 850 900 950 1000 1100 1200 1300 1400 1500 1600 1700 1800 1900 2000 2200 2400 2600 2800 3000 3200 3400 3600 3800 4000 4300 4600 4900 5200 5500 5800 6100 6400 6700 7000 7400 7800 8200 8600 9000 9400 9800 10200 10600 11000 11500 12000 12500 13000 13500 14000 14500 15000 15500 16000 -500 -550 -600 -650 —700 —750 -800 —850 —900 -950 -1000 1100 1200 1300 1400 1500 -1600 —1700 1800 1900 —2000 —2200 —2400 —2600 —2800 —3000 —3200 -3400 —3600 —3800 —4000 —4300 —4600 —4900 -5200 5500 -5800 -6100 -6400 -6700 -700'! 7400 -7800 -8200 -8600 -9000 -9400 -9800 -10200 -10600 -11000 -11500 -12000 -12500 -13000 -13500 -14000 -14500 -15000 -15500 -16000 -16750 Middel som der klasse. 475 525 575 625 675 725 775 825 875 925 975 1050 1150 1250 1350 1450 1550 1650 1750 1850 1950 2100 2300 2500 2700 2900 3100 3300 3500 3700 390° 4150 4450 4750 5050 5350 5650 5950 6250 6550 6850 7200 7600 8000 8400 8800 9200 9600 10000 10400 10800 11250 11750 12250 12750 13250 13750 14250 14750 15250 15750 16375 Bel. ink. °l 0 Belasting Belasting Cijfer van Opklim na aftrek Accres. van het van van het van het aansl. bij ming °/o v- van ƒ450. accres. het accres. bel. inkom. bel. ink. gelijk h. bel. ink. 3 4 5 6 7 8 9 10 25 25 3.0000 0 75 0 75 3.0000 25 00000 75 50 3.1600 1 58 2 33 3.1090 77 0 1090 125 50 3.3300 1 66' 4 00' 3.2060 133 0 0970 175 50 3.5100 1 755 5 76 3.2910 192 0 0850 225 50 3.6200 1 81 7 57 3.3650 252 0 0740 275 50 3.7200 1 86 9 43 3.4300 314 0 0650 325 50 3.8000 1 90 11 33 3.4860 377 0 0560 375 50 3.8700 1 93' 13 26' 3.5370 442 0 0510 425 50 3.9400 l 97 15 23' 3.5850 507 0 0480 475 50 4.0100 2 00' 17 24 3.6300 574 0 0450 525 50 4.0800 2 04 19 28 3.6720 642 0,0420 600 75 4.0800 3 06 22 34 3.7230 744 0 0510 700 100 4.0850 4 085 26 42' 3.7750 880 0 0520 800 100 4.1050 4 105 30 53 3.8160 1017 0 0410 900 100 4.1750 4 17' 34 70' 3.8560 1156 0 0400 1000 100 4.2450 4 245 38 95 3.8950 1298 0 0390 1100 100 4.3150 4 31s 43 26' 3.9330 1442 0 0380 1200 100 4.3750 4 375 47 64 3.9700 1588 0 0370 1300 100 4.4400 4 44 52 08 4.0060 1736 0 0360 1400 100 4.5000 4 50 56 58 4.0415 1886 0 0355 1500 100 4.5650 4 565 61 14' 4.0765 2038 0 0350 1650 150 4.5650 6 84' 67 99 4.1206 2266 0 0441 1850 200 4.5650 9 13 77 12 4.1686 2570 0 0480 2050 200 4.5650 9 13 86 25 4.2073 2875 0 0387 2250 200 4.5950 9 19 95 44 4.2418 3181 0 0345 2450 200 4.6570 9 31' 104 75' 4.2758 3491 0 0340 2650 200 4.7200 9 44 114 19' 4.3093 3806 0 0335 2850 200 4.7800 9 56 123 75' 4.3423 4125 0 0330 3050 200 4.8370 9 675 133 43 4.3748 4447 0 0325 3250 200 4.8950 9 79 143 22 4.4068 4774 0 0320 3450 200 4.9500 9 90 153 12 4.4383 5104 0 0315 3700 250 4.9500 12 37' 165 49' 4.4728 5516 0 0345 4000 300 4.9500 14 85 180 34' 4.5086 6011 0 0354 4300 300 4.9510 14 85' 195 20 4.5396 6506 0,0310 4600 300 5.0080 15 02s 210 22' 4.5701 7007 010305 4900 300 5.0600 15 18 225 40' 4.6001 7513 00300 5200 300 5.1150 15 34' 240 75 4.6298 8025 0 0297 5500 300 5.1683 15 505 256 25' 4.6592 8541 00294 5800 300 5.2216 15 665 271 92 4.6883 9064 0 0291 6100 300 5.2750 15 825 287 74' 4.7171 9591 00288 6400 300 5.3250 15 97' 303 72 4.7456 10124 00285 6750 350 5.3250 18 63' 322 35' 4.7757 10745 00301 7150 400 5.3250 21 30 343 65' 4.8063 11455 00306 7550 400 5.3500 21 35 365 00' 4.8345 12166 0 0282 7950 400 5.3887 21 55' 386 56 4.8624 12885 00279 8350 400 5.4387 21 75' 408 31' 4.8900 13610 0|0276 8750 400 5.4875 21 95 430 26' 4.9173 14342 0 0273 9150 400 5.5350 22 14 452 40' 4.9443 15080 00270 9550 400 5.5812 22 32' 474 73 4.9710 15824 0 0267 9950 400 5.6275 22 51 497 24 4.9974 16574 00264 10350 400 5.6725 22 69 519 93 5.0235 17331 00261 10800 450 5.6725 25 52' 545 45' 5.0505 18181 0 0270 11300 500 5.6725 28 36 573 81' 5.0780 19127 00275 11800 500 5.6870 28 43' 602 25 5.1038 20075 0 0258 12300 500 5.7310 28 65' 630 90' 5.1293 21030 0 0255 12800 500 5.7740 28 87 659 77' 5.1545 21992 0 0252 13300 500 5.8200 29 10 688 87' 5.1795 22962 0 0250 13800 500 5.8640 29 32 718 19' 5.2043 23939 0 0248 14300 500 5.9080 29 54 747 73' 5.2289 24924 0 0246 14800 500 5.9510 29 75' 777 49 5.2533 25916 0 0244 15300 500 5.9930 29 96' 807 45' 5.2775 26915 0,0242 15925 625 5.9930 37 45' 844 91 5.3055 28163 0J0280

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1901 | | pagina 31