A.
TABEL houdende berekening van de cijfers van aanslag aangewezen in art. 5 van het
amendement.
4
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden.
Waar we naar den inhoud der amendementen de pro
gressie in de tien eerste klassen geleidelijk zien afdalen
van 0.109 tot 0.042, ontmoeten we bij Burgemeester en
Wethouders van de 2e tot de 4e klasse eene opklimming
van 0 93 tot 0.136 dan weer eene afdaling tot de 7e
klasse van 0.123 tot 0.98; vervolgens eene opklimming tot
de 9e klasse ten bedrage van 0.144dan weer eene
afdaling in de 10e klasse tot 0.123; vervolgens eene
opklimming in de 12e klasse tot 0.138, enz.
Het springt in het oogdat eene meer regelmatige
afdaling in de progressie een billijker grondslag voor be
lastingheffing vormt dan eene onregelmatige als door
Burgemeester en Wethouders wordt voorgesteld. Deze is
alleen te motiveeren, waar zij onmogelijk te vermijden is,
d. i. waar bij de middelsom der klasse een hooger bedrag
wordt bijgevoegd dan in de voorafgaande klasse. Dit is
in het amendement het geval in de 11e op de 12e op
de 13e klasse; in de 21e op de 22e op de 23e; in de
31e op de 32e op de 33e; in de 41e op de 42e op de
43e in de 51e op de 52e op de 53e in de 61e op de 62e
op de 63e; in de 71e op de 72e op de 73e; in de 81e
op de 82e op de 83een in de 92e op de 93e op de
94e. Men merke evenwel opdat zelfs daar de opklim
ming zeer gering is en zooals gezegd onvermijdelijk.
De vorming van een grooter aantal klassen heeft dit
nadeel tot zeer kleinen omvang ingekrompen. Bovendien
wordt deze meerdere opklimming voor de volgende klassen
zoo spoedig mogelijk weer teruggebracht tot het oude ver
schil door in die volgende klassen het Pet. van het accres
gelijk te laten blijven. Vermindering van dat Pet zou
in strijd zijn met art. 243 al. 2 slot der gemeentewet.)
De in de amendementen voorgestelde progressie bereikt
niet het maximum van wat de gemeentewet toelaat. Zij
laten eenige ruimte om bij de vorming van grootere inko
mens dat maximum in de toekomst toe te passen.
Door van het totale bedrag der fictieve inkomens (d. i.
van de cijfers, die voor de belasting hij toepassing van
een gelijk percentage in aanmerkingen komen) 3.5 °/0 te
nemen (zie bijlage li), komt men tot een bedrag van
207,526.65 7j, terwijl naar opgave van Burgemeester en
Wethouders de opbrengst moet zijn ƒ203,678.30, maakt
een voordeelig verschil van 3,848.40'/j-
Elk 7xoo verhooging of verlaging van de belasting
geeft een verschil van 2,075.26elk t/l0 °/0 vermeer
dering of vermindering van het te heffen Pet. een ver
schil van 5,929.3372. Een percentage van 3,71036
kan geheven worden voor het maximum van ƒ220,000
wordt overschreden.
Ter toelichting der amendementen op hot tarief in de
artt. 4 en 5 worden hierbij overgelegd
Tabelhoudende berekening van de cijfers van aanslag
aangewezen in art. 5 van het amendement (bijlage A.)
Staathoudende eene vergelijking der uitkomsten vol
gens het ontwerp van Burgemeester en Wethouders en het
amendement (bijlage B.)
Grafische voorstelling van het percentage van het accres
(bijlage C.)
Grafische voorstelling van de progressie in het percen-
tage van het belastbaar inkomen (bijlage D.)
Grafische voorstelling van de progressie in het te heffen
procent (bijlage E.)
Grafische voorstelling van de progressie in het te heffen
procentzijnde de vergrooting van bijlage E in de 73
eerste klassen van de amendementen (bijlage F.)
Het heeft de attentie van ondergeteekenden getrokken,
dat in het ontwerp geene bepaling voorkomt ten opzichte
van den kinderaftrekwaar deze materie geregeld werd
in art. 4 van het ontwerp van 1898 (Bijlage 24 van het
verslag van 1898).
Wat voor de weglating van kinderaftrek in de memorie
van toelichting wordt aangevoerd kan kwalijk als een
degelijk argument gelden. Eene vermindering van belas
ting in de 18 eerste klassen (die trouwens van zeer ge
ringen omvang is) kan niet genoemd worden eene com
pensatie voor kinderaftrekdie bij een eenigszins groot
gezin de bedoelde vermindering zou overtreffen. En wat
aangaat de opmerkingdat kindei aftrek ook de hoogere
vermogens ten goede komtzij hier tegenover aangevoerd,
dat de invloed geringer wordt naar mate de inkomsten
stijgen. Zoo is de aftrek voor één kind in de le klasse
18 maal begrepen in het vrijgestelde bedrag van ƒ450.
Daarentegen is de vrijstelling ad 450, 252 maal begrepen
in de middelsom der 66e klasse zoodat de invloed in de
laagste en hoogste klasse bij één kind staat als 1 4530.
Liever dan met de argumenten voorkomende in de
M. v. T., vereenigen zich ondergeteekenden met die
waarbij door Burgemeester en Wethouders de kinderaftrek
werd aanbevolen zooals die zijn uiteengezet in de M. v.
T. behoorende bij het ontwerp van 1898 en welke voor
komen op bl. 6 der bijlage no. 24 van het verslag van
1898 nader aangedrongen op bl. 2 van bijlage 5 van
1899 en eindelijk nog verdedigd door den heer Troelstra
op 9 Mei 1899 (zie verslag van 1899 bl. 51 en 52).
In afwijking van wat door Burgemeester en Wethouders
werd voorgesteld in haar ontwerp van 1898, komt het
ons voor, dat de kinderaftrek tot den leeftijd van 16jaar
moet beperkt blijven. Waar oudere kinderen nog geheel
zijn ten laste der ouders en nog onderwijs genieten, kan
gerekend worden dat een zekere maatschappelijke wel
stand aanwezig isdie verdere kinderaftrek niet nood
zakelijk maakt. Het ontwerp van 1898 gaat ondergetee
kenden te verwaar dit nog kinderaftrek toeliet tot
21-jarigen leeftijd, wanneer alsdan nog lager- middelbaar-
of gjrmnasiaal onderwijs werd genoten.
Wat betreft de financiëele gevolgen van kinderaftrek zij
opgemerkt, dat naar raededeeling van den Voorzitter in
eene der sectiën het belastbaar inkomen ƒ300.000 zou
verminderen. Gerekend naar het middencijfer van het tarief
zou dit een bedrag aan belasting vertegenwoordigen van
ƒ16.000. Hiervan zou naar eene belasting van 3 7,
gedekt zijn ongeveer ƒ4000, rest ƒ12000. Deze som is
evenwel aanmerkelijk te hoog: 1° omdat bij vermindering
van het belastbaar inkomen ad ƒ300.000 gerekend is op
een kinderaftrek volgens het ontwerp van 1898, dat uit
gebreider was, 2° omdat, waar het aantal klassen van 66
op 125 is gebracht, telkens de persoon, die in een der
66 klassen vielin de laagste klasse zijner cathegorie in
de 125 is gebracht. Daardoor is het voor de onderge
teekenden nadeeligste cijfer voor den aanslag aangenomen.
Er komt nog bij dat verreweg de meeste belastingschul
digen in de laagste klassen gevonden worden zoodat het
middencijfer der belasting een te hoog Pet. is om als norm
voor den kinderaftrek te kunnen gelden waaruit volgt
dat het bedrag voor belastingverlies eveneens te hoog is
genomen. Eerst de toepassing van kinderaftrek kan aan
het licht brengen hoeveel het verschil bedraagt.
De billijkheid eischtdat wien het ongeluk overkomt,
dat man of vrouw buitenshuis verpleegd moet worden
(bijv. in een gesticht voor krankzinnigen) zij of hij voor
die buitengewone kosten wordt vrijgesteld.
De vrijstelling voor uitwonende meerderjarige bloedver
wanten of aangehuwden in de rechte lijn is ingekrompen
tot het wettelijk verschuldigde levensonderhoud. Deze
beperking kwam ons billijk vooromdat voor zoover die
uitkeeringen het noodzakelijk levensonderhoud overschrij
den deze gerekend kunnen worden luxe-uitgaven te zijn,
waarmede de belastingheffer geen rekening kan houden.
Leven de kinderen op grooteren voet dan hunne verdien
sten kunnen goedmaken, dan is de toevoeging door bloed
of aangehuwd ouders eene besteding hunner inkomsten,
die geheel vrijwillig is en buiten eenige bemoeiing behoort
te blijven van den fiscusdie heft op het inkomen en
zich slechts zeer exceptioneel inlaat met de wijze waarop
dat inkomen wordt besteed.
De toepassing van kinderaftrek voor lijdenden tusschen
16 en 23 jarigen leeftijd is in overeenstemming met art.
4 van het ontwerp van 1898 in het amendement opge
nomen.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden.
5
Van boven
tot en met.
1
450
500
550
600
650
700'
750'
800
850
900
950
1000
1100
1200
1300
1400
1500
1600
1700
1800
1900
2000
2200
2400
2600
2800
3000
3200
3400
3600
3800
4000
4300
4600
4900
5200
5500
5800
6100
6400
6700
7000
7400
7800
8200
8600
9000
9400
9800
10200
10600
11000
11500
12000
12500
13000
13500
14000
14500
15000
15500
16000
-500
-550
-600
-650
—700
—750
-800
—850
—900
-950
-1000
1100
1200
1300
1400
1500
-1600
—1700
1800
1900
—2000
—2200
—2400
—2600
—2800
—3000
—3200
-3400
—3600
—3800
—4000
—4300
—4600
—4900
-5200
5500
-5800
-6100
-6400
-6700
-700'!
7400
-7800
-8200
-8600
-9000
-9400
-9800
-10200
-10600
-11000
-11500
-12000
-12500
-13000
-13500
-14000
-14500
-15000
-15500
-16000
-16750
Middel
som der
klasse.
475
525
575
625
675
725
775
825
875
925
975
1050
1150
1250
1350
1450
1550
1650
1750
1850
1950
2100
2300
2500
2700
2900
3100
3300
3500
3700
390°
4150
4450
4750
5050
5350
5650
5950
6250
6550
6850
7200
7600
8000
8400
8800
9200
9600
10000
10400
10800
11250
11750
12250
12750
13250
13750
14250
14750
15250
15750
16375
Bel. ink.
°l
0
Belasting
Belasting
Cijfer van
Opklim
na aftrek
Accres.
van het
van
van het
van het
aansl. bij
ming °/o v-
van ƒ450.
accres.
het accres.
bel. inkom.
bel. ink.
gelijk
h. bel. ink.
3
4
5
6
7
8
9
10
25
25
3.0000
0
75
0
75
3.0000
25
00000
75
50
3.1600
1
58
2
33
3.1090
77
0
1090
125
50
3.3300
1
66'
4
00'
3.2060
133
0
0970
175
50
3.5100
1
755
5
76
3.2910
192
0
0850
225
50
3.6200
1
81
7
57
3.3650
252
0
0740
275
50
3.7200
1
86
9
43
3.4300
314
0
0650
325
50
3.8000
1
90
11
33
3.4860
377
0
0560
375
50
3.8700
1
93'
13
26'
3.5370
442
0
0510
425
50
3.9400
l
97
15
23'
3.5850
507
0
0480
475
50
4.0100
2
00'
17
24
3.6300
574
0
0450
525
50
4.0800
2
04
19
28
3.6720
642
0,0420
600
75
4.0800
3
06
22
34
3.7230
744
0
0510
700
100
4.0850
4
085
26
42'
3.7750
880
0
0520
800
100
4.1050
4
105
30
53
3.8160
1017
0
0410
900
100
4.1750
4
17'
34
70'
3.8560
1156
0
0400
1000
100
4.2450
4
245
38
95
3.8950
1298
0
0390
1100
100
4.3150
4
31s
43
26'
3.9330
1442
0
0380
1200
100
4.3750
4
375
47
64
3.9700
1588
0
0370
1300
100
4.4400
4
44
52
08
4.0060
1736
0
0360
1400
100
4.5000
4
50
56
58
4.0415
1886
0
0355
1500
100
4.5650
4
565
61
14'
4.0765
2038
0
0350
1650
150
4.5650
6
84'
67
99
4.1206
2266
0
0441
1850
200
4.5650
9
13
77
12
4.1686
2570
0
0480
2050
200
4.5650
9
13
86
25
4.2073
2875
0
0387
2250
200
4.5950
9
19
95
44
4.2418
3181
0
0345
2450
200
4.6570
9
31'
104
75'
4.2758
3491
0
0340
2650
200
4.7200
9
44
114
19'
4.3093
3806
0
0335
2850
200
4.7800
9
56
123
75'
4.3423
4125
0
0330
3050
200
4.8370
9
675
133
43
4.3748
4447
0
0325
3250
200
4.8950
9
79
143
22
4.4068
4774
0
0320
3450
200
4.9500
9
90
153
12
4.4383
5104
0
0315
3700
250
4.9500
12
37'
165
49'
4.4728
5516
0
0345
4000
300
4.9500
14
85
180
34'
4.5086
6011
0
0354
4300
300
4.9510
14
85'
195
20
4.5396
6506
0,0310
4600
300
5.0080
15
02s
210
22'
4.5701
7007
010305
4900
300
5.0600
15
18
225
40'
4.6001
7513
00300
5200
300
5.1150
15
34'
240
75
4.6298
8025
0 0297
5500
300
5.1683
15
505
256
25'
4.6592
8541
00294
5800
300
5.2216
15
665
271
92
4.6883
9064
0 0291
6100
300
5.2750
15
825
287
74'
4.7171
9591
00288
6400
300
5.3250
15
97'
303
72
4.7456
10124
00285
6750
350
5.3250
18
63'
322
35'
4.7757
10745
00301
7150
400
5.3250
21
30
343
65'
4.8063
11455
00306
7550
400
5.3500
21
35
365
00'
4.8345
12166
0 0282
7950
400
5.3887
21
55'
386
56
4.8624
12885
00279
8350
400
5.4387
21
75'
408
31'
4.8900
13610
0|0276
8750
400
5.4875
21
95
430
26'
4.9173
14342
0 0273
9150
400
5.5350
22
14
452
40'
4.9443
15080
00270
9550
400
5.5812
22
32'
474
73
4.9710
15824
0 0267
9950
400
5.6275
22
51
497
24
4.9974
16574
00264
10350
400
5.6725
22
69
519
93
5.0235
17331
00261
10800
450
5.6725
25
52'
545
45'
5.0505
18181
0 0270
11300
500
5.6725
28
36
573
81'
5.0780
19127
00275
11800
500
5.6870
28
43'
602
25
5.1038
20075
0
0258
12300
500
5.7310
28
65'
630
90'
5.1293
21030
0
0255
12800
500
5.7740
28
87
659
77'
5.1545
21992
0
0252
13300
500
5.8200
29
10
688
87'
5.1795
22962
0
0250
13800
500
5.8640
29
32
718
19'
5.2043
23939
0
0248
14300
500
5.9080
29
54
747
73'
5.2289
24924
0
0246
14800
500
5.9510
29
75'
777
49
5.2533
25916
0
0244
15300
500
5.9930
29
96'
807
45'
5.2775
26915
0,0242
15925
625
5.9930
37
45'
844
91
5.3055
28163
0J0280