ffl 6 Bijlage tot liet verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden 1902. c gelegenheid tot onderwijs in het FranschDuitsch en Engelsch (do aanvangstijdstippen met tusschenruimten van 1 en 2 jaar d avondcursus voor handel en administratie, (Dezen cursus laat ik verder buiten beschouwingomdat hij wordt overgenomen.) Daarentegen zullen naar mijn concept kunnen komen: 1° een voldoend getal lokalen voor de eerste zes leer jaren 2 twee lokalen voor het zoogenaamde 7e leerjaar, waar door de toeloop naar het U. L. O. uit den aard der zaak met zt 80 leerlingen wordt verminderd 3" negen lokalen voor U. L. O. 4" gelegenheid tot onderwijs in de drie moderne talen, waarbij op paedagogische gronden een tijdsverloop van twee jaren tusschen de aanvangstijdstippen der beoe fening van de eerste en tweede vreemde taal wordt gesteld. De door de commissie ontworpen school telt 8 lokalen, bestemd voor 3 leerjaren. De parallelklassen moeien dientengevolge aldus worden verdeeld eerste leerjaar 4 lokalen, tweede 3 derde 1 Bouwt men nu een school, insgelijks lire, met 12 lokalenis men in staat door de invoering van een lager schoolgeld van b.v. f7 (2 x 3.50) 160 leerlingen van de scholen II/; met zc. 1160 leerlingen, dus zr 14 daarheen over te brengen. Vergroot men school no. 7 met 6 lokalen en wordt school no. 6 tot eene kostelooze school bestemd, dan verkrijgt men den volgenden toestand a kostelooze scholen 1° scholen nos. 6, 8, 9, 10 en 11, 43 localen-maximum 1720 leerlingen, (thans 1669 j) b. scholen 116 scholen nos. 15 en 7 25 lokalen, maximum 1000 leerlingen, thans 1143, evenwel te verminderen met 160, die over gaan naar de scholen lire en 80 zevende leerjaar, rest derhalve 903.) |De scholen 116 tellen evenwel niet 25 maar 28 lo kalen, 2 daarvan worden echter door mij gereserveerd voor een 7e leerjaar, terwijl in verband met mogelijke verbetering van school no. 5 een lokaal zou kunnen worden opgeofferd.] c Seinden 1 Ier, 24 lokalen, waarvan 9 lokalen te reserveeren voor 7e, 8e en 9e leerjaar, rest dus 15 lokalen voor 15 X 32 of 480 leerlingen. De eerste zes leerjaren van de school no. 4 tellen 289 leerlingen, waarbij komen 160 leerlingen van de scholen 116, totaal 449 leerlingen. Vaar de tabel houden wij dus als ruimte over op de li kostelooze scholen voor 51 leerlingen, 2o scholen 116 voor zn 100 leerlingen, 3° Ure 30 De 11 lokalen voor voortgezet onderwijs (7e, 8e en 9e leerjaren) in de plaats komende voor de 9 lokalen der Commissie, zouden door mij aldus worden verdeeld: 2 localen beurtelings aan een der scholen 116 4 lokalennieuwe school Kanaal 5 school no. 4. Door den cursus aan de nieuwe school te doen aan vangen met 1° Meidien aan school no. 4 met half Au gustus en het onderwijs in het Fransch aan eerstgenoemde te doen beginnen met het 7e leerjaardaarentegen aan school no. 4 (waar ook Duitsch en Engelsch zal worden gegeven met het 6e leerjaar) worden alle mijn bezwaren uit den weg geruimd. 1). Bijkomstige voordeden a. Yerdeeling der scholen over de gemeente 1° 5 kostelooze scholen in plaats van 4derhalve in korting van schoolpaden 2" 2 scholen lire, 1 in 't Oosten en 1 in 't Westen, derhalve inkorting van schoolpaden en in 't centrum der wijken van de burgerklasse 3° bij latere reorganisatie als gevolg van verdere uit breiding der stad beschikking over 2 schoolgebouwen met 12 lokalen, dan meer in het centrum gelegen. 4°. Yele leerlingen van 't U. L. O. kunnen een en dezelfde school geheel afloopen. De meest gegoede klasse van scholen 116 zal nu dadelijk op een der scholen lire komen 6 tinantieele voordeelen 1° hoogere opbrengst van schoolgelden van 160 leer lingen een kleiner getal in gebruik te nemen lokalen en aan te stellen onderwijzend personeel, 2- de verbouw van school no. 5 kan tot later in over weging worden genomen 3° voordeeliger bouwenin plaats van eene nieuwe bewaarschool met verbouwing der oude tot vier lokalen de stichting van vier lokalen méér aan de nieuwe school, 4° door de aanwezigheid van een school lire winnen de gemeente-terreinen aan verkoopbaarheid. c. gelijdelijkheid in uitvoering. Men vange aan met den bouw der nieuwe school en gebruike daarna enkele lokalendie voorloopig overbo dig zullen blijken te zijnmet de burgerdagschool tot berging van een deel der leerlingen tijdens de verbou wing van school no. 7. Werden aan het nieuwe schoolgebouw (Kanaal) nog toegevoegd re een teekenlokaal 6 een lokaal voor natuurkunde, een gymnastieklokaal, dan zou het gebouw der burgerdagschool slechts in dienst behoeven te worden genomen in tijden van nood. De burgeravondschool toch zou naar het nieuwe school gebouw kunnen worden overgebracht en de kwestie van het gymnastiek-onderwijs gemakkelijk worden opgelost. d mogelijke vermeerdering van schoollokalen in vervolg van tijd. In petto bleven 1° optrekking van school no. 5, waardoor 5 lokalen van school 116 worden gewonnen, 2U vergrooting van school no. 6 met front naar het Zuidenwaardoor de welstand aldaar zou worden be vorderd en bovendien te verkiezen boven 3° de vergrooting van school no. 10 (lees: 11), omdat stichting eener nieuwe bewaarschool daarmede gepaard moet gaan. Welke nadeelen staan tegenover deze groote voordeelen Een werkelijke en een oogenschijnlijke. re. Het werkelijkemaar betrekkelijk geringe, nadeel zal zijn, dat de tegenwoordige leerlingen van school no. 6 ten Koorden van het Nieuwe Kanaal wonende, de vergrootte school no. 7 zullen moeten bezoeken, voor zoover zij niet aan eene plaatsing op de nieuwe school met hooger schoolgeld de voorkeur geven (die ten zuiden van het Kanaal wonen kunnen naar school no. 1 gaan.) 6. Het oogenschijnlijke Er zal geen inrichtingdie klinkt als een klok worden opgericht. Onderzoeken wij deze kwestie iets dieper. Dat klinken als een klok kan slechts bestaan in het samenzijn van veel parallelklassen, welke door mij over twee scholen worden verdeeld. Het hoofd mijner nieuwe school kan toch dezelfde zijn als het hoofd der inrichting van de Commissie. De on derwijzers gedeeltelijk te ontnemen aan school no. 4 zullen dezelfde zijn. Het hoofd zal zijne leerlingen aanvankelijk niet kennen en sommigen nooit leeren kennen (de éénjarigen) omdat zij te vroeg verdwijnen. In mijn plan kennen beide hoofden de leerlingen voor het grootste deel reeds van hun 6e jaar af; slechts bij den aanvang van liet 6e leerjaar zal er ruiling moeten plaats vinden terwijl bij den aanvang van het zevende Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad te Leeuwarden1902. een (door de gewijzigde schoolgeldheffing veel geringer) contingentdoor de scholen 116 geleverddaarbij zal komen. Dientengevolge zijn ook de vorderingen der leerlingen in de onderscheidene vakken meer gelijkmatig en kan beter klassikaal onderwijs worden gegeven, hetgeen den werkelijkenniet den schijnbaren bloei der inrichting ten goede komt. In stede van een nadeelacht ik de verdeeling der parallelklassen over twee inrichtingen een groot voordeel. E. Wijzigingen in de conclusiën III, IY en YI. Gaarne de redactie van de noodzakelijke wijzigingen aan anderen overlatende, veroorloof ik mij de volgende aan de hand te doen tot verduidelijking mijner denk beelden. Hire op te richten 1". Een dreyschool voor gewoon en voortgezet lager onderwijs der tweede klasse a met achtjarigen cursus en met onderwijs in de beginselen van althans een vreemde taalwaarvan het begin van het zevende leerjaar zal aansluiten aan het leerplan der tegenwoordige openbare lagere scholen van de klassen 116 en HI en bestemd voor jongens en meisjes. 2« een recowc/cursus voor onderwijs ten dienste van handel en administratie voor jongens en meisjesaan sluitende aan de sub IV genoemde dagschool 3° twee éénjarige dagcursussen (zoogenaamde 7e leer jaren) aan een der scholen van klassen 116, in aanslui ting aan het leerplan der tegenwoordige openbare lagere scholen van de klassen 116 en III(waarvan één bestemd voor jongens en één voor meisjes?) 6. de burger avondschool te behouden (evenwel over te brengen naar de lokalen der nieuw te bouwen school?) IV. Gelijktijdig met de oprichting der sub III re 1° bedoelde dagschool het onderwijs aan de bestaande ge meentescholen der tweede klasse a uit te breiden met dat in de beginselen der Engelsche taal. Vlre. Een nieuw schoolgebouw op te richten met twaalf gewone lokalen (alsmede met afzonderlijke lokalen voor het onderwijs in teekenengymnastiek en natuur kunde op een gemeente-terrein aan de Zuidzijde van het Nieuwe Kanaal en bestemd hetzij voor de dagschool, bedoeld bij Hire sub 1°hetzij voor de bestaande school lirein welk laatste geval die van Hire sub 1" gevestigd wordt in schoolgebouw no. 4 (Schoolstraat 6 zes lokalen te doen bouwen bij de gemeenteschool no. 7 aan de Eestraat, c de beslissing over de verbouwing van gemeenteschool no. 5 aan het Oldehoofsterkerkhof aan te houden totdat de gebouwen sub re en 6 genoemd in gebruik zullen zijn genomen. Naschrift. Vraagt men ten slotte als proef op de som naar den sleutel van het geheim, hoe (volgens mijn plan) met minder lokalen in de behoeften van eenzelfde getal leer lingen beter kan worden voorziendan luidt mijn ant woord als volgt: Zooals B. en "W. terecht hebben ingezien zou school no. 1 (met 8 lokalen) voldoende zijn voor het getal toe komstige leerlingen voor school no. 4, waardoor 4 lokalen vrijkwamen. Door eene wijziging in de schoolgeldheffing kaïi men gemakkelijk 16Ü (4 x 40) leerlingen aan de scholen 116 onttrekken en daardoor de vrijgevallen loka len utiliseeren. De schoolopziener in het district Leeuwarden C. J. PRAKKEN. Stoomdrukkerij van C. Jongbloed Az. te Leeuwarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1902 | | pagina 36