Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1004.
Nu komt de Directeur, blijkens zijne overgelegde begrooting. tot een uitgaaf van 22000, doch daarbij
is gerekend op een vaste houten brug over het Vliet, ofschoon hij, blijkens zijn schrijven, de voorkeur
geeft aan een ijzeren brug.
Besluit men tot den aanleg van den geprojecteerden weg, dan dient, naar onze meening, tevens beslo
ten te worden tot het maken van een ijzeren brug, zij het ook dat de kosten daarvoor met 3500 verhoogd
moeten worden.
Op grond van al liet vorenstaande hebben wij de eer U voor te stellen te besluiten
lo. van Mejuffrouw (1. II. Beekhuis te Amsterdam voor den prijs van ƒ1.in eigendom over te
nemen een strook grond, ter breedte van 12 meter, deel uitmakende van en loopende over de perceclen
kadastraal bekend gemeente Leeuwarden, Sectie G mis. 281!), 2820 en 4337, op bijgaande teekening aange
wezen wordende Burgemeester en V ethouders gemachtigd, om, zoo dit door de eigenares wordt gewenscht,
bedoelde strook grond iets oostelijker te projecteerenbeuevens eene ten westen van de geprojecteerde
brug gelegen strook grond langs het vaarwater het Vliet over de kadastrale perceelen nos. 2819 en 2816
tor breedte van 10 meter, een en ander op voorwaarden door Burgemeester en Wethouders met de eige
nares overeen te komen;
2o. tot den aanleg van een rijweg, met een vaste ijzeren brug over het vaarwater het Vliet, volgens
bijgaande teekening en verder overeenkomstig de voorstellen van den Directeur der Gemeentewerken, ge
daan bij missive van den 15 (October j.l. no. 053/13, waarvan de kosten worden begroot op ƒ25.500;
3o. Burgemeester en Wethouders uit te noodigen, voor de uitvoering dezer werken te zijner tijd de
vercischte financieele voorstellen te doen
4o. aan de hoeren J. G. v. d. Meij e.s. te berichten, dat op hun verzoek is gelet.
Leeuwarden, den 13 December 1904.
Burgemeester en Wethouders,
ZIMMERMANBurgemeester.
31. GOSLLNGS, Secretaris.
Adres run de herren J. G. ran der Meij c.s.
Aan den Baad der Gemeente Leeuwarden.
Geven te kennen, ondergeteekendenallen eigenaren of bewoners van huizen, fabrieken en boerderijen,
gelegen aan en ten Noorden van het vaarwater het Vliet:
dat zij reeds lang met veel belangstelling hebben uitgezien naar een betere communicatie van bovenge
noemde gedeelten der gemeente Leeuwarden, dan tot heden het geval is met de verkeerswegen, gelegen
ten Oosten en Zuiden van het Vliet en langs het Nieuwe Kanaal;
dat toch met de tegenwoordige overbrugging van het Vliet, de Poppebrugde afstand van het Vliet naai
de nieuwe wijken aan liet Kanaal voor voetgangers wordt bekort;
dat echter genoemde brug in zeer slechten staat van onderhoud verkeert, zoodat de passage bij avond
gevaarlijk wordt;
dat echter het spoorwegstation, de Zuivelfabriek aan liet Nieuwe Kanaal met voertuigen alleen langs een
grooten omweg is te bereiken;
dat omgekeerd zich dit overwegend bezwaar vooral gevoelen doet lijj eventucelen uitbraak van brand
omdat het onmogelijk zou zijn een brandspuit de Poppebrug te doen paseeren;
dat het gevaar voor brand in dit stadsgedeelte steeds verhoogd wordt door uitbreiding of aanbouw van
fabrieken en huizen ter plaatse;
dat zij tot heden steeds hadden gehoopt, dat met den aanleg van de tramlijn Leeuwarden(juatrebras
een betere communicatie voor dat stadsgedeelte zou tot stand komen, omdat immers die tramaanleg in
zich sloot eene overbrugging van het Vliet, ter plaatse van de tegenwoordige Poppebrug;
dat nu die plannen blijken iu de naaste toekomst niet verwezenlijkt te worden zij zich wenden tot II
met liet eeibiodig, doch dringend verzoek den onhoudbaren toestand te doen ophouden en het gedeelte der
ÉPS» V
AFm
Bijlage tot hot verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1904. Bijl no.30.
gemeente Leeuwarden ten Noorden van liet Vliet iu de nabijheid der Poppebrug een betere verbinding te
geven, zoowel met de zuivelfabriek aan het Nieuwe Kanaal en het spoorwegstation als met den Groninger
straatweg, en in verband daarmede vervanging van de Poppebrug door een brug, geschikt voor gewoon
verkeer.
Leeuwarden, Juni 1904.
PABER ZETLINGA.
Gebroeders R. de ROOS.
K. WESTER1IU IS.
Jon. BOTTEMA Jz.
H. li. SCHRODER.
II. IIORNSTRA.
IJ. A. OOSTEN BRUG.
't AVclk doende,
J. G. v. n. MEIJ.
MOLEMA, LANDEAVEEll STEMMER.
G. R. 11. PEL.
F. POELSMA.
A. D. ALGERA.
G. de WITT.
S. F. POELSMA
1'. SANTEMA.
Advies van den Directeur der
Gemeentewerken.
Leeuwarden, 15 October 1904.
Bij Uwe apostille van 18 Juni j.l. No. 436 afd. B., stelde U bijgaand adres in mijne handen om daarop
te adviseeren.
De omvangrijke andere bezigheden, die m. i. moer haast hadden, beletten mjj, eerder met de behande
ling van dit adres te beginnen.
liet heeft anders mijn onverdeelde sympathie. Het is U bekend dat ik reeds van 't begin van mijn
hier zijn af en bij het inzenden van 't ontwerp voor bouwterrein-aanleg aan 't Nieuwe Kanaal iu 't bij
zonder heb aangedrongen op eene verbinding van deze terreinen met den Groniugerstraatweg.
Alleen de financieele nood vau de gemeente drong I op dit voorstel niet in te gaan.
Gelukkig kreeg ik, door liet indienen van een tramplan, weer gelegenheid de zaak te berde te brengen.
De heer llamelink wilde van den Groniagerstraatweg door den Arendstuin naar den Ilarlingerstraatweg,
maar ik bracht hem er toe, dadelijk van den Groningerstraatweg zuidwaarts te buigen over 't Vliet, het
Kanaal en de Potmarge naar het Spoorstation, waar hij toch moest komen van de andere zijde.
De heer Hamelink gaf toe en nam in zijn plan een rij brug over 't Vliet op en een weg vandaar naar
de 2e Kanaalbrug.
Maar ook hierop valt door de minder gunstige omstandigheden, waarin de Nederlandsehe Tramwegmaat-
schappij verkeert, niet meer te rekenen.
Helpt de gemeente zich zelve niet, dan zal hier de verbetering in 't verkeerdie ook zonder de be
langen van de kanaalterreinen mee te rekenen, reeds dringend noodig is, wel tot de vrome wenschen
blijven belmoren.
31 aar hoe zal dit moeten geschieden 't
Zal het ontwerp van de tram gevolgd worden, die daartoe het land van den heer Feitz doorsnijden
moest, bij de Poppebrug belangrijke onteigeningen verrichten, en ophoogingen maken, die de uitvoering
zeer bemoeilijken, te meer ook, omdat de belangen van verschillende eigenaren daarbij betrokken zouden
worden f 't Is dunkt mij beter dit te ontwijken door du indiening van bijgaand plan.
Hierop heb ik ontworpen de wegen E. J. F. G. K. N. O. P. en G. IL, waarbij maar met slechts één
eigenares behoeft te worden onderhandeld.
De perceelen Sectic G. Nos. 62472830286428532860 belmoren alle aan de gemeente en alleen
de scheepshelling van de Roos, bekend onder de Nos. 2816 tot en met 2820, en het daarachter liggend
weiland INo. 4337 belmoren beide aan 31ej. Gecrtruida Wilhelmina Beekhuis (e 's Gravenhage.
'J F