Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1004. Nu komt de Directeur, blijkens zijne overgelegde begrooting. tot een uitgaaf van 22000, doch daarbij is gerekend op een vaste houten brug over het Vliet, ofschoon hij, blijkens zijn schrijven, de voorkeur geeft aan een ijzeren brug. Besluit men tot den aanleg van den geprojecteerden weg, dan dient, naar onze meening, tevens beslo ten te worden tot het maken van een ijzeren brug, zij het ook dat de kosten daarvoor met 3500 verhoogd moeten worden. Op grond van al liet vorenstaande hebben wij de eer U voor te stellen te besluiten lo. van Mejuffrouw (1. II. Beekhuis te Amsterdam voor den prijs van ƒ1.in eigendom over te nemen een strook grond, ter breedte van 12 meter, deel uitmakende van en loopende over de perceclen kadastraal bekend gemeente Leeuwarden, Sectie G mis. 281!), 2820 en 4337, op bijgaande teekening aange wezen wordende Burgemeester en V ethouders gemachtigd, om, zoo dit door de eigenares wordt gewenscht, bedoelde strook grond iets oostelijker te projecteerenbeuevens eene ten westen van de geprojecteerde brug gelegen strook grond langs het vaarwater het Vliet over de kadastrale perceelen nos. 2819 en 2816 tor breedte van 10 meter, een en ander op voorwaarden door Burgemeester en Wethouders met de eige nares overeen te komen; 2o. tot den aanleg van een rijweg, met een vaste ijzeren brug over het vaarwater het Vliet, volgens bijgaande teekening en verder overeenkomstig de voorstellen van den Directeur der Gemeentewerken, ge daan bij missive van den 15 (October j.l. no. 053/13, waarvan de kosten worden begroot op ƒ25.500; 3o. Burgemeester en Wethouders uit te noodigen, voor de uitvoering dezer werken te zijner tijd de vercischte financieele voorstellen te doen 4o. aan de hoeren J. G. v. d. Meij e.s. te berichten, dat op hun verzoek is gelet. Leeuwarden, den 13 December 1904. Burgemeester en Wethouders, ZIMMERMANBurgemeester. 31. GOSLLNGS, Secretaris. Adres run de herren J. G. ran der Meij c.s. Aan den Baad der Gemeente Leeuwarden. Geven te kennen, ondergeteekendenallen eigenaren of bewoners van huizen, fabrieken en boerderijen, gelegen aan en ten Noorden van het vaarwater het Vliet: dat zij reeds lang met veel belangstelling hebben uitgezien naar een betere communicatie van bovenge noemde gedeelten der gemeente Leeuwarden, dan tot heden het geval is met de verkeerswegen, gelegen ten Oosten en Zuiden van het Vliet en langs het Nieuwe Kanaal; dat toch met de tegenwoordige overbrugging van het Vliet, de Poppebrugde afstand van het Vliet naai de nieuwe wijken aan liet Kanaal voor voetgangers wordt bekort; dat echter genoemde brug in zeer slechten staat van onderhoud verkeert, zoodat de passage bij avond gevaarlijk wordt; dat echter het spoorwegstation, de Zuivelfabriek aan liet Nieuwe Kanaal met voertuigen alleen langs een grooten omweg is te bereiken; dat omgekeerd zich dit overwegend bezwaar vooral gevoelen doet lijj eventucelen uitbraak van brand omdat het onmogelijk zou zijn een brandspuit de Poppebrug te doen paseeren; dat het gevaar voor brand in dit stadsgedeelte steeds verhoogd wordt door uitbreiding of aanbouw van fabrieken en huizen ter plaatse; dat zij tot heden steeds hadden gehoopt, dat met den aanleg van de tramlijn Leeuwarden(juatrebras een betere communicatie voor dat stadsgedeelte zou tot stand komen, omdat immers die tramaanleg in zich sloot eene overbrugging van het Vliet, ter plaatse van de tegenwoordige Poppebrug; dat nu die plannen blijken iu de naaste toekomst niet verwezenlijkt te worden zij zich wenden tot II met liet eeibiodig, doch dringend verzoek den onhoudbaren toestand te doen ophouden en het gedeelte der ÉPS» V AFm Bijlage tot hot verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1904. Bijl no.30. gemeente Leeuwarden ten Noorden van liet Vliet iu de nabijheid der Poppebrug een betere verbinding te geven, zoowel met de zuivelfabriek aan het Nieuwe Kanaal en het spoorwegstation als met den Groninger straatweg, en in verband daarmede vervanging van de Poppebrug door een brug, geschikt voor gewoon verkeer. Leeuwarden, Juni 1904. PABER ZETLINGA. Gebroeders R. de ROOS. K. WESTER1IU IS. Jon. BOTTEMA Jz. H. li. SCHRODER. II. IIORNSTRA. IJ. A. OOSTEN BRUG. 't AVclk doende, J. G. v. n. MEIJ. MOLEMA, LANDEAVEEll STEMMER. G. R. 11. PEL. F. POELSMA. A. D. ALGERA. G. de WITT. S. F. POELSMA 1'. SANTEMA. Advies van den Directeur der Gemeentewerken. Leeuwarden, 15 October 1904. Bij Uwe apostille van 18 Juni j.l. No. 436 afd. B., stelde U bijgaand adres in mijne handen om daarop te adviseeren. De omvangrijke andere bezigheden, die m. i. moer haast hadden, beletten mjj, eerder met de behande ling van dit adres te beginnen. liet heeft anders mijn onverdeelde sympathie. Het is U bekend dat ik reeds van 't begin van mijn hier zijn af en bij het inzenden van 't ontwerp voor bouwterrein-aanleg aan 't Nieuwe Kanaal iu 't bij zonder heb aangedrongen op eene verbinding van deze terreinen met den Groniugerstraatweg. Alleen de financieele nood vau de gemeente drong I op dit voorstel niet in te gaan. Gelukkig kreeg ik, door liet indienen van een tramplan, weer gelegenheid de zaak te berde te brengen. De heer llamelink wilde van den Groniagerstraatweg door den Arendstuin naar den Ilarlingerstraatweg, maar ik bracht hem er toe, dadelijk van den Groningerstraatweg zuidwaarts te buigen over 't Vliet, het Kanaal en de Potmarge naar het Spoorstation, waar hij toch moest komen van de andere zijde. De heer Hamelink gaf toe en nam in zijn plan een rij brug over 't Vliet op en een weg vandaar naar de 2e Kanaalbrug. Maar ook hierop valt door de minder gunstige omstandigheden, waarin de Nederlandsehe Tramwegmaat- schappij verkeert, niet meer te rekenen. Helpt de gemeente zich zelve niet, dan zal hier de verbetering in 't verkeerdie ook zonder de be langen van de kanaalterreinen mee te rekenen, reeds dringend noodig is, wel tot de vrome wenschen blijven belmoren. 31 aar hoe zal dit moeten geschieden 't Zal het ontwerp van de tram gevolgd worden, die daartoe het land van den heer Feitz doorsnijden moest, bij de Poppebrug belangrijke onteigeningen verrichten, en ophoogingen maken, die de uitvoering zeer bemoeilijken, te meer ook, omdat de belangen van verschillende eigenaren daarbij betrokken zouden worden f 't Is dunkt mij beter dit te ontwijken door du indiening van bijgaand plan. Hierop heb ik ontworpen de wegen E. J. F. G. K. N. O. P. en G. IL, waarbij maar met slechts één eigenares behoeft te worden onderhandeld. De perceelen Sectic G. Nos. 62472830286428532860 belmoren alle aan de gemeente en alleen de scheepshelling van de Roos, bekend onder de Nos. 2816 tot en met 2820, en het daarachter liggend weiland INo. 4337 belmoren beide aan 31ej. Gecrtruida Wilhelmina Beekhuis (e 's Gravenhage. 'J F

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1904 | | pagina 90