Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1905. ganiseeren en daardoor wordt de regeling van den rechtstoestand van den werkman noodzakelijk en nuttig dit laatste, omdat het den arbeider moed en kracht geeft te doen wat van hem kan worden gevorderd, doordat hij bewust is achter zich te hebben een onpartijdig vertrouwd college tegen overmatigen arbeid en willekeurige behandeling of verdrukking Scheidsgerechten ondermijnen het gezagwordt er gezegd. Wanneer bijvoorbeeld een directeur, op gezag van den opzichter, een werkman bestraft en door dezen het scheidsgerecht wordt ingeroepen, dan zou, bij eene beslissing ten gunste van den arbeider, het prestige van den superieuren ambtenaar bedoeld, daaronder lijden. Dit is juist, wanneer die bestraffing had plaats gehad door misplaatste willekeur, doch immers als deze op de noodige rechtvaardigheid en rechtschapenheid van de zijde dier ambtenaren berustte dan zoude eene zoodanige uitspraak van liet scheidsgerecht onmogelijk zijn. Amsterdam is ons in dezen voorgegaan en daar moest de heer den Hertog, na een Hink onderzoek, de ontboezeming doen hoorenHet scheidingsgerecht is een zegen voor de gemeente en een gemak voor den Baad. Waar nu eenerzijds het groote belang van het onderwerp niet kan worden ontkend en anderzijds de bevoegdheid van den gemeenteraad vaststaat, daar mag de Iiaad zich niet langer onttrekken aan deze gewichtige sociale taak. Op zijn plaats is hier de clausule, voorkomende in het prae-advies van heeren Burgemeester en Wet houders op het adres van de 9uur 's avonds winkelsluitingaanvrage, waar zij zeggen „zeker een dergelijke overheidsdwang (een ingrijpen vau gemeentewege) dien de geest der tijden hoe „langer hoe meer schijnt mede te brengen, kan dikwijls op zijn plaats zijn, waar het geldt den economisch „zwakkere te beschermen en staande te houden." En waarom is het te Leeuwarden noodig Omdat in den laatsten tijd zeker het sterkste gebleken is dat er veel verschil van inzicht heerscht, op het gebied van de rechten van den werkman. Wij verwijzen u dan alleen maar naar de historie „motie Middelkoop." Zoolang er gestraft of berecht moet worden zijn scheidsgerechten gebiedend. Alle voorwaarden, bij het werk bedongen zullen niets opleveren, zoolang niet een beroep bij een on partijdig liooger geplaatst college openstaat. En bestaat dit, dan zal het vertrouwen tusschen werkge vers en werkman, tusschen hoog en laag, herboren worden, ten zegen van de gemeente, hare werklieden en hare inwoners. Op vorenstaande gronden hebben ondergeteekenden de eer U voor te stellen te besluiten tot het instellen van een scheidsgerecht in deze gemeente en in verband daarme le vast te stellen de hierna volgende be palingen. Art. 1. 4 Het scheidsgerecht bestaat uit vijf leden en even zooveel plaatsvervangende leden. Art. 2. Twee leden en evenzooveel plaatsvervangende leden worden benoemd door den gemeenteraad, twee leden en evenzooveel plaatsvervangende leden worden be noemd door de betrokken werklieden, in dienst der gemeente, bij geheime stemming. De vier leden be noemen samen een vijfde lid en een plaatsvervangend 5e lid, die respectievelijk voorzitters van het scheids gerecht zijn. Mochten deze vier niet bij meerderheid van stem men kunnen beslissen omtrent de benoeming van het 5e lid of het plaatsvervangend 5e lid, dan geschiedt de benoeming daarvan door den gemeenteraad, op verzoek van de eerstgereede partij. De leden van het scheidsgerecht worden benoemd voor den tijd van één jaar, doch zijn dadelijk herkies baar. Niet verkiesbaar zijnde Burgemeester, de leden 27U Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1905. nijLno. van den gemeenteraad, de gemeente-ambtenaren en -werklieden. Art. 9. De wijze, waarop de door de werklieden te kiezen leden en hunne plaatsvervangers zullen worden ge kozen, zal door Burgemeester en Wethouders worden bepaald. Art. 4. Indien een ambtenaar termen vindt dat een onder hem geplaatste werkman straf moet worden opgelegd of uit den dienst moet worden ontslagen, dan doet hij daartoe een met redenen omkleed voorstel aan Burgemeester en Wethouders. Van het feit en de voorgestelde straf wordt door Burgemeester en Wethouders schriftelijk kennis ge geven aan den werkman, onder inededeeling dat Bur gemeester en Wethouders over de voorgestelde straf uitspraak zullen doen, tenzij de werkman zijn zaak door het scheidsgerecht bedoeld in artikel 1 wenscht onderzocht te zien, in welk geval hij daarvan aan Burgemeester en Wethouders voor het einde van den volgenden dag moet kennis geven. Doet de werkman geen beroep op het scheidsge recht, dan zullen Burgemeester en Wethouders de maximum straf niet hooger mogen stellen dan de eenmaal voorgestelde. Burgemeester en Wethouders kunnen ook, voor zij een straf definitief bepalen, een onderzoek der zaak aan het scheidsgerecht opdragen. Art. 5. liet scheidsgerecht vangt zijn onderzoek aan binnen eene week na het ontvangen van het beroep of van de opdracht tot onderzoek van Burgemeester en Wet houders. Art. tl. Bij ontslag wordt de meening van het scheidsge recht gemotiveerd, als advies, aan Burgemeester en Wethouders gebonden. Art. L IngeVal Vah befoep van deü werkman óp het scheidsgerecht, doen Burgemeester en Wethouders daarvan onmiddellijk mededeeling aan het scheidsge recht, dat na zoowel den werkman als de betrokken ambtenaren en andere, bij het geval betrokken per sonen te hebben gehoord, in hoogste ressort beslist of de werkman strafbaar is en welke straf hem kan worden opgelegd. Van de uitspraak wordt onmiddellijk aan Burge meester en Wethouders en aan den werkman kennis gegeven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1905 | | pagina 136