Bijlage
no.
15.
HEFFING van bruggeld voor het af
draaien der brug over de Potmarge
en uitbaggering van dit water.
Aan den Raad.
Mijne Heeren
In verband met de totstandkoming van het Nieuwe
Kanaal werd bij Uw besluit van den .Sen October
1895 de l'otmargebrug voor de doorvaart van sche
pen gesloten verklaard teu einde te bewerken dat
deze niet anders dan door de Kanaalbruggen de Tijnje
zouden kunnen bereiken, lïij latere besluiten zijn op
dezen regel uitzonderingen toegelatenmet name
behalve voor de vaartuigen van den reinigingsdienst, landerijen, de Potmarge wenschen in te varen.
U dus een voorstel tot wijziging der begrooting voor
1905, waar die post thans voorkomt, en der begrooting
voor 1906 waarheen hij zal moeten worden overge
bracht, aangeboden.
Wat ten slotte het concept-heffingsbesluit en de
verordening op de invordering aangaat, deze behoeven,
naar ons oordeelslechts weinige nadere toelichting.
De voorgestelde bedragen zijn gelijk aan diewelke
door den brugwachter van de Wirdumerpoortsbrug,
aan wien tevens het afdraaien der Potmargebrug is
opgedragen, op onzen last worden gevraagd voor die
enkele schepenwaarvoor zij nog wordt geopend.
Toename van eenig belang in het getal vaartuigen
dat voortaan de brug zal passeeren, mag niet worden
verwacht, Reeds thans staat zij open voor de vaart
naar de aan het water gelegen fabrieken en naar
Huizum en Wirdum; hoogstens zullen een enkele maal,
behalve deze, nog schepen, bestemd voor hooi-of mest-
vervoer voor aan deze zijde van den dam gelegen
in
1902
1903
1904
1905
■•emiddeld
ten aanzien van eenige aan de Potmarge gelegen
fabrieken en werkplaatsen en van de vaart op Huizum
en Wirdum.
Nu reeds tot het leggen van den dam in de Pot
marge op 1500 M. uit het terrein der stroocarton-
fabriek is overgegaan en de vrije doorvaart van dat
water daarmede is opgeheven, bestaat er geen reden
meer de brug in den Grachtswal nog langer voor het
scheepvaartverkeer, gesloten te houden en kan zij
wederom onder de bruggen worden opgenomen, voor
welker afdraaien bruggeld verschuldigd is.
I)e hieronder volgende ontwerp-verordening strekt
om die heffing in het leven te roepen.
Noodwendig zal evenwel met het ongehinderd toe
laten van de scheepvaart ook het behoorlijk op diepte
brengen van het vaarwater gepaard moeten gaan.
lleeds bij de vaststelling van den laatsten suppletoiren i beneden de kosten
staat van waterstaatswerken wezen Gedeputeerde Sta
ten hierop en uit een nader rapport van den Directeur
der Gemeentewerken blijkt dat de dieptedie overal
volgens den legger 1.50 M. beneden P. Z. P. moet
Als maatstaf van de opbrengst zal dus vrij veilig
hot gemiddelde van de opbrengst der laatste jaren
kunnen Kelden. Deze bedroes voor
des daags
834
1189
910
776
3709
927
's nachts
48 schepen
90
72
39
249
62
dooreengenomen 108.20.
Stelt men daartegenover het destijds alleen voor de
stichting der brug bestede kapitaal ad 12,500 en bere
kent daarvan een rente naar 3 om andere uitgaven
thans buiten rekening te laten dan is het duidelijk
dat bij deze heffing de inkomsten verre zullen blijven
zijn, veel te wenschen overlaat.
Volstaan zal echter kunnen worden met uitbagge
ring daar, waar uitsluitend passage van grootere vaar
tuigen kan worden verwachthet gedeelte van de
stadsgracht tot de Huizumer vaart en ter plaatse
waar de Potmarge in de Tijnje valt. Blijkens bij
gaande begrooting van den Directeur der Gemeente
werken zalbij uitvoering in eigen beheer, met dit
werk eene som van ƒ2500,gemoeid zijn, een be
drag dat met de kosten van de dauilegging ad 525.—
gevonden zal kunnen worden uit de geldenop welker
besteding bij achtereenvolgende begrootingen reeds is
gerekend.
Ten einde de uitgaven uit een daarvoor aan
gewezen begrootingspost te kunnen bestrijdenwordt
Wij hebben alzoo de eer U voor te stellen te
besluiten
1. Burgemeester en Wethouders een crediet te
verleenen van ƒ2500.voor het uitbaggeren der
Potmarge van de stadsgracht tot aan de Huizumer
opvaart en in den mond van de Tijnje;
2. vast te stellen de verordeningen tot heffing en
op de invordering van eene belasting onder den naam
van bruggeld voor het afdraaien van de l'otmarge
brug volgens bijgaande ontwerpen.
Leeuwarden 18/28 April 1906.
Burgemeester en Wethouders
ZIM M ER MAN, Burgemeester.
M. GOSLINGS, Secretaris.
101