Bijlage no. 15. HEFFING van bruggeld voor het af draaien der brug over de Potmarge en uitbaggering van dit water. Aan den Raad. Mijne Heeren In verband met de totstandkoming van het Nieuwe Kanaal werd bij Uw besluit van den .Sen October 1895 de l'otmargebrug voor de doorvaart van sche pen gesloten verklaard teu einde te bewerken dat deze niet anders dan door de Kanaalbruggen de Tijnje zouden kunnen bereiken, lïij latere besluiten zijn op dezen regel uitzonderingen toegelatenmet name behalve voor de vaartuigen van den reinigingsdienst, landerijen, de Potmarge wenschen in te varen. U dus een voorstel tot wijziging der begrooting voor 1905, waar die post thans voorkomt, en der begrooting voor 1906 waarheen hij zal moeten worden overge bracht, aangeboden. Wat ten slotte het concept-heffingsbesluit en de verordening op de invordering aangaat, deze behoeven, naar ons oordeelslechts weinige nadere toelichting. De voorgestelde bedragen zijn gelijk aan diewelke door den brugwachter van de Wirdumerpoortsbrug, aan wien tevens het afdraaien der Potmargebrug is opgedragen, op onzen last worden gevraagd voor die enkele schepenwaarvoor zij nog wordt geopend. Toename van eenig belang in het getal vaartuigen dat voortaan de brug zal passeeren, mag niet worden verwacht, Reeds thans staat zij open voor de vaart naar de aan het water gelegen fabrieken en naar Huizum en Wirdum; hoogstens zullen een enkele maal, behalve deze, nog schepen, bestemd voor hooi-of mest- vervoer voor aan deze zijde van den dam gelegen in 1902 1903 1904 1905 ■•emiddeld ten aanzien van eenige aan de Potmarge gelegen fabrieken en werkplaatsen en van de vaart op Huizum en Wirdum. Nu reeds tot het leggen van den dam in de Pot marge op 1500 M. uit het terrein der stroocarton- fabriek is overgegaan en de vrije doorvaart van dat water daarmede is opgeheven, bestaat er geen reden meer de brug in den Grachtswal nog langer voor het scheepvaartverkeer, gesloten te houden en kan zij wederom onder de bruggen worden opgenomen, voor welker afdraaien bruggeld verschuldigd is. I)e hieronder volgende ontwerp-verordening strekt om die heffing in het leven te roepen. Noodwendig zal evenwel met het ongehinderd toe laten van de scheepvaart ook het behoorlijk op diepte brengen van het vaarwater gepaard moeten gaan. lleeds bij de vaststelling van den laatsten suppletoiren i beneden de kosten staat van waterstaatswerken wezen Gedeputeerde Sta ten hierop en uit een nader rapport van den Directeur der Gemeentewerken blijkt dat de dieptedie overal volgens den legger 1.50 M. beneden P. Z. P. moet Als maatstaf van de opbrengst zal dus vrij veilig hot gemiddelde van de opbrengst der laatste jaren kunnen Kelden. Deze bedroes voor des daags 834 1189 910 776 3709 927 's nachts 48 schepen 90 72 39 249 62 dooreengenomen 108.20. Stelt men daartegenover het destijds alleen voor de stichting der brug bestede kapitaal ad 12,500 en bere kent daarvan een rente naar 3 om andere uitgaven thans buiten rekening te laten dan is het duidelijk dat bij deze heffing de inkomsten verre zullen blijven zijn, veel te wenschen overlaat. Volstaan zal echter kunnen worden met uitbagge ring daar, waar uitsluitend passage van grootere vaar tuigen kan worden verwachthet gedeelte van de stadsgracht tot de Huizumer vaart en ter plaatse waar de Potmarge in de Tijnje valt. Blijkens bij gaande begrooting van den Directeur der Gemeente werken zalbij uitvoering in eigen beheer, met dit werk eene som van ƒ2500,gemoeid zijn, een be drag dat met de kosten van de dauilegging ad 525.— gevonden zal kunnen worden uit de geldenop welker besteding bij achtereenvolgende begrootingen reeds is gerekend. Ten einde de uitgaven uit een daarvoor aan gewezen begrootingspost te kunnen bestrijdenwordt Wij hebben alzoo de eer U voor te stellen te besluiten 1. Burgemeester en Wethouders een crediet te verleenen van ƒ2500.voor het uitbaggeren der Potmarge van de stadsgracht tot aan de Huizumer opvaart en in den mond van de Tijnje; 2. vast te stellen de verordeningen tot heffing en op de invordering van eene belasting onder den naam van bruggeld voor het afdraaien van de l'otmarge brug volgens bijgaande ontwerpen. Leeuwarden 18/28 April 1906. Burgemeester en Wethouders ZIM M ER MAN, Burgemeester. M. GOSLINGS, Secretaris. 101

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1906 | | pagina 51