Bijlage no. 3.
VERORDENINGEN op het in gebruik geven
van schoollokalen en tot het
heffen eener vergoeding voor dat
gebruik.
Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1908.
a.
onderhoud aan de bruggen
b.
in 1902.
1903
1904
1905
1906
onderhoud van brug
wachterswoningen
in 1902
1903
1904
1905
1906
c. kosten van vervanging
van gaarders der brug
gelden verwarming
van het wachthuisje bij
de le kanaalbrug enz.
1,796.31
1.809.125
3,243.625
4,412.44
2,452.19
ƒ13,713.69
61.47
186.815
225.85
265.015
212.41"
951.565
in
1902
-
418.10
1903
JJ
432.40"
n
1904
JJ
462.995
V
1905
JJ
400.45
V
1906
JJ
721.27
2,435.52
of gemiddeld per jaar
Jaarwedden van de gaarders dei-
bruggelden
Annuïteit van het kapi
taal, benoodigd geweest
voor het maken van de ge
noemde bruggen en voor
de daarbij behoorende
werken als
de Noorderbrug en de
Harlingervaartsbrug, in
1859 aanbesteed voor 12,379.
de Prins Hendrikbrug,
in 1868 aanbesteed voor
de Yerversbrug, in
1869 aanbesteed voor
de Yrouwenpoortsbrug,
in 1870 aanbesteed voor
de Wirdumerpoortsbrug,
in 1872 aanbesteed voor
wachters woningen, in
186062 opgericht voor
Transporteeren
ƒ17,100.775
3,420.155
4,576—
7,472—
2,990—
5,470—
13,300—
11,000—
Vernieuwing
Transport
van de
Prins Hendrikbrug, in
1896 uitgevoerd voor
Hierbij de kosten van
het maken van de pijlers
en der walhoofden van
bruggen met twee door-
vaartopeningen, te zamen
Het bouwen van de
wachterswoningen' bij de
Prins Hendrikbrug en de
Wirdumerpoortsbrug
Het bouwen van eene
wachters woning bij de
52,611— 7,996.15®
20,000,-
Harliugervaartsbrug
O O
in
1902
Het bouwen der beide
kanaalbruggen en van
eene brugwachters woning
in 1896
45,500.-
9,000.-
4,500.-
54,200—
7,448.98
Samen ƒ185,811.
Aangenomen dat een goed onder
houden brug en bij behoorende werken
na 60 jaren moet worden vernieuwd en
voor rente van schuld gemiddeld 3y2
moet worden gerekend, zou de annuï
teit per 1,000.— bedragen 40.089
en, voor de geheele schuld
Hoewel van deskundige zijde werd
medegedeeld dat vernieuwing om de
50 jaren moest plaats vinden doch dit
geheel van bijzondere omstandigheden
kan afhangen, is met het oog op de
opgedane ervaring op 60 jaar gerekend.
Voor verlichting der bruggen moet
worden gerekend
Voor politiebewaking op marktdagen
Geraamde huur van eene aange
kochte brugwachterswoning
In 1907 is de wenschelijkheid ge
bleken, aan meerdere gaarders op drukke
dagen hulp te verschaffen. De uitga
ven over dat jaar in aanmerking ge
nomen, moet hiervoor worden gere
kend ongeveer
Totaal 17,155.135
Do artikelen der beide concept-verordeningen
700—
160—
250—
600—
52,611.7,996.155 j behoeven wel geene nadere toelichting.
?'2
Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1908. Bijl. no. 3.
Aan den Gemeenteraad.
Herhaaldelijk worden door vereenigingen of door
particuliere personen tot Uwe Vergadering of tot
ons college verzoeken gericht om voor het geven
van lessen of cursussen of voor het houden van
bijeenkomsten en vergaderingen gebruik te mogen
maken van een of meer lokalen van gemeente
scholen en niet zelden zijn de aanvragers van mee
ning dat, waar toch een groot gedeelte van den
dag de lokaliteiten ongebruikt staan, de billijkheid
behoort mede te brengen dat „voor het goede doel"
het verzoek moet worden ingewilligd, zonder dat
nog de gemeente voor den afstand der schoolruimte
naar behooren schadeloos wordt gesteld. Als maat
staf geldt bij het beoordeelen van die verzoeken
bij ons in den regel in de eerste plaats of en in hoe
verre het geven van onderwijs in het voornemen
ligt en daarnaast of door den gevraagden afstand
niet ook de belangen der gemeente zullen worden
geschaad. In het tegenovergestelde geval worden de
verzoekers meestal verwezen naar de vereenigings-
lokalen in de stad, waarmee de gemeente niet in
concurrentie kan noch wil treden.
Waar het zich laat voorzien dat in de toekomst
deze aanvragen, in plaats van af te nemen of zelfs
stationnair te blijven, eerder zullen toenemen, is het
ons wenschelijk voorgekomen, voor deze materie
eens en vooral vaste regelen te stellen, zoodat
door Uwe Vergadering bij verordening worde bepaald
in hoeverre en voor welke soorten van gebruik en
tegen welke vergoeding zij de gemeentelijke school
lokalen, naast hun eigenlijk doel, bovendien nog be
schikbaar wil stellen. Elke aanvrage kan dan aan dien
eens gegeven regel worden getoetst en de beslissing
worden losgemaakt van voor ieder afzonderlijk ge
val mogelijk wisselende inzichten. Daarenboven
zal aan de gemeente, beter dan tot dusver en meer
voldoende, restitutie der kosten, die zij voor ver
warming, verlichting, schoonmaken, conciergedien-
sten moet maken, verzekerd zijn en zij schadeloos wor
den gesteld voor de onderhoudskosten welke, naar
evenredigheid van het gebruik, te haren laste komen.
Wij hebben gemeend dat, komt een verzoek tot
ingebruikgeving van een schoollokaal in. in aan
sluiting aan den boven omschreven bij ons college
geldenden regel, voortaan den doorslag zal moeten
blijven geven de vraag, of inderdaad de aanvrage
voor met het geven van onderwijs samenhangende
doeleinden geschiedt. Die beslissing zal echter in
elk bijzonder geval gegeven worden door Burge
meester en Wethouders. Daarnaast moet het, in
geval de eischen van een behoorlijk onderhoud dei-
lokalen, of andere soortgelijke, dit wenschelijk maken,
aan hun college vrij staan, de vergunning te weigeren.
In art. 1 der aangeboden ontwerp-verordening
(ontwerp A I) is dit beginsel neergelegd. Als model
heeft overigens gediend de verordening houdende
bepalingen omtrent het gebruik van gymnastiek
lokalen voor particuliere lessen (gemeenteblad no.
26 van 1886), waarbij reeds voor de lokaliteiten en
gymnastiekscholen is bepaald hetgeen thans algemeen
voor alle schoolruimten zal gelden. Bovendien wordt,
evenals in genoemde verordening, voorgesteld het
betalen der vergoeding bij afzonderlijk lieffings-
en invorderings-besluit te regelen.
Tot toelichting van de ontwerpen diene nog het
volgende.
Als degene met wien de gemeente bij het afstaan
liarer schoollokalen te maken heeft, wordt beschouwd
hij, die bij de aanvrage als de „gebruiker" wordt
aangewezen. Wordt ten behoeve van vereenigingen
de vergunning verleend, dan komt deze eveneens
ten name van den „gebruiker" te staan. Hij is het
die voor de goede orde en het naleven der voor
schriften te waken heeft en daarvoor verantwoorde
lijk is en die krachtens het heffingsbes]uit voor de
te betalen vergoedingen wordt aangeslagen.
Elke vergunning wordt ten hoogste tot den eerst-
volgenden len Juli verleend. Voor het goede
overzicht en dus voor een deugdelijke admini
stratie en controle is het gewenscht de ver
gunningen alle gelijktijdig te doen afioopen
en daarmede de lokalen dan wederom vrij te hebben.
Voortzetting van het gebruik zal dus tijdig moeten
worden aangevraagd. In de schoolvacantiën moet,
behoudens uitzondering in daarvoor geoigende go-
vallen ter beoordeeling van Burgemeester en Wet
houders. het hier geregelde gebruik tijdelijk ophouden
opdat aan afdoende reiniging en het noodzakelijk
nazien der lokalen niets in den weg sta.
De te betalen vergoeding is in twee soorten
onderscheiden die sub A (art. 1 van het heffings-
besluit) wordt voldaan voor het onderhoud, de ver
lichting en de verwarming, waarvan de kosten
anders voor rekening der gemeente zouden komen
de sub B geregelde is eene schadeloosstelling voor
door de werkster of den concierge van het gebouw
te verrichten buitengewone werkzaamheden. Van
daar de bepaling in het vierde lid van art. 1 der
heffings verordening dat de sub B genoemde bedragen
niet vermeerderen als van een lokaal meer uren achter-
een gebruikt wordt gemaakt. De bedoelde werk
zaamheden toch worden voornamelijk verricht bij
den aanvang en het einde van het dagelijksch ge
bruik en vermeerderen geenszins in evenredigheid
met het aantal uren dat het lokaal wordt ingenomen.
Met deze onderscheiding hangen verder samen de
73