179 Bijlage tot liet verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1908. Het geheele waarborgfonds is ten behoeve van de gemeente verbeurd, indien de concessionaris op 1 Januari 1911 niet aan de hem opgelegde ver plichtingen heeft voldaan. Do coupons van de gedeponeerde geldswaardige papieren zullen, zoolang die het eigendom zijn van den concessionaris, op de vervaldagen aan hem worden uitgereikt. Art, 8. De concessionaris is verplicht geheel op eigen kosten in den besten staat naar genoegen van Burgemeester en Wethouders te onderhouden die gedeelten van aan de gemeente behoorende straten, wegen en bermen, die tusschen de rails en tot op 0.45 meter daarbuiten gelegen zijn, alsook de kunst werken, die door hem daarin aangebracht zijn. Hij is verplicht na schriftelijke kennisgeving van Burgemeester en Wethouders, onverwijld die her stellingen aan den weg, de bermen, de kunstwerken enz. aan te brengen, welke door Burgemeester en Wethouders noodzakelijk worden geacht, die daarbij een termijn stellen binnen welken de herstelling moet plaats hebben. Bij gebreke van herstelling binnen den bepaalden termijn is de gemeente bevoegd, van harentwege het gebrekkig werk voor rekening van den conces sionaris te doen verbeteren. Art. 9. De concessionaris is gehouden volledig in alle deelen uitgewerkte plannen van de te volgen rich ting en van alle werken in den openbaren weg ten minste drie maanden vóór het begin van uitvoering daarvan, aan de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders te onderwerpen. Vóór dat die goedkeuring op elk onderdeel ver leend is, mag met den aanleg niet worden begon nen. Van den weg in 't algemeen moet een over zichtskaart worden overgelegd op een schaal van 1 a 2500, met aanduiding van alle kadastrale per- ceelen op en binnen 30 meter ter weerszijden van den weg. Voor zoover dit nader door Burgemeester en Wethouders zal worden gevorderd, moeten van onderdeelen van den weg bovendien teekeningen op een schaal van 1 a 200 worden overgelegd en van kunstwerken op een schaal van 1 a 100; een en ander met duidelijke omschrijving. Elke verandering of noodig gebleken wijziging in een in den openbaren weg gelegen werk moet de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders hebben verkregen, vóór zij wordt uitgevoerd. Art, 10. Onverminderd de verplichting, voortvloeiende uit het bepaalde bij art. 0, 3e lid, is de concessionaris gehouden de geheele baan voor zoover liggende j op voor het publiek toegankelijke plaatsen over eene breedte van tenminste 2.50 meter te bestraten met waalstraatklinkers op hun kant, de rails te plaatsen op stoelen en te voorzien van contrarails. Voor zoover de tramwegen zullen loopen over terreinen, lager gelegen dan 0.80 meter beneden F.Z.P. en die naar het oordeel van Burgemeèster en Wet houders op den duur niet door bemaling watervrij kunnen worden gehouden, zullen die tramwegen met bermen door en voor rekening van den con cessionaris op het genoemde peil moeten worden gebracht. Art. 11. Waar de afwatering van den weg of de bermen door de ophooging of door de spoorstaven mocht worden belemmerd, moeten binnen zes weken na de daartoe door Burgemeester en Wethouders ge dane aanschrijving en volgens hunne aanwijzing, onder den weg de noodige ijzeren buizen met zinkkolken zijn gelegd, voor zooveel noodig met goten, van klinkers op hun kant, bij gebreke waarvan zulks van gemeentewege op kosten van den conces sionaris zal geschieden. Art. 12. De spoorstaven mogen geene belemmeringen op leveren voor den overgang van uitwegen naar aansluitende wegen en particuliere eigendommen. Waar deze overwegen niet bestraat zijn, moet over drie meter breedte tusschen de rails en tot 1.50 meter aan weerszijden van den tramweg daarin door klinkers op hun kant worden voorzien en in dien staat worden onderhouden. Art. 13. Het midden van den tramweg moet minstens 2.50 meter uit het hart van boomen en minstens 2 meter uit den buitenkant van rasterwerken, gebouwen enz. verwijderd zijn. In bijzondere gevallen kunnen Burgemeester en Wethouders hierop uitzonderingen toestaan. Art. 14. De te maken wissels moeten geheel buiten de kunstbanen der wegen vallen. In bijzondere gevallen of als Burgemeester en Wethouders dit noodig voorkomt, kunnen zi j hiervan afwijking toestaan. Spoorstaven of andere onderdeelen van den tram weg, die in de kunstwegen liggen, mogen noch ter buiten-, noch ter binnenzijde boven het straatvlak uitsteken. Art. 15. Waar de tramweg waterlossingen kruist, moeten voor rekening van den concessionaris de duikers aldaar worden verlengd, versterkt of afzonderlijke Bijlage tot het verslag van de handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1908. Bijl. no. 12. duikers of bruggen gebouwd worden van voldoende sterkte en afmetingen ten genoegen van Burge meester en Wethouders een en ander behoudens de rechten en verplichtingen van den concessionaris tegenover derden. Art. 16. De concessionaris is gehouden, zich bij de uit voering der werken in 't algemeen stipt te gedragen naar de voorschriften dezer vergunning en de goed gekeurde ontwerpen en bestekken. Kleine noodzakelijke afwijkingen zijn toegelaten, mits na voorafgaande machtiging van Burgemeester en Wethouders. Alvorens tot de uitvoering van eenig werk over te gaan, verschaft de concessionaris aan Burge meester en Wethouders zoovele gewaarmerkte copieën van bestekken en teekeningen als dezen noodig zullen oordeelen. Bovendien moet, vóór met den aanleg der werken wordt aangevangen, de richting en de hoogte van den weg nauwkeurig zijn uitgezet en goedgekeurd. Elke schade, die tengevolge van den aanleg of de exploitatie van den tramweg aan de gemeente- eigendommen wordt toegebracht, moet door en op kosten van den concessionaris onmiddellijk hersteld worden ten genoegen van Burgemeester en Wet houders, bij gebreke waarvan dit college bevoegd is, daartoe op kosten van den concessionaris zelf over te gaan. Waar de bestrating wordt opgebroken, moeten de onbruikbaar gebleken steenen door geheel nieuwe van dezelfde soort worden vervangen. Bij elke afwijking in de voor de uitvoering ge stelde voorwaarden is de concessionaris verplicht, het in strijd daarmede gemaakte op te breken en geheel overeenkomstig het goedgekeurde ontwerp opnieuw te maken, een en ander naar de voorschriften van en ten genoegen van Burgemeester en Wet houders. Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd, de werken onmiddellijk te doen staken, zoodra in strijd met de goedgekeurde bestekken of met de voor waarden dezer vergunning, of met hunne bevelen gehandeld wordt. Art. 17. Indien de uitvoering van deze of gene werken van algemeen nut eene wijziging medebrengt van den openbaren weg, met dit gevolg, dat het naar het oordeel van Burgemeester en Wethouders noodig is, de richting of de hoogte van de sporen te ver anderen, zal de concessionaris, behoudens nader te treilen regeling omtrent de kosten, tot die veran dering gehouden zijn. Indien evenwel die verandering noodig is voor werken, die rechtstreeks door en voor rekening van de gemeente worden gemaakt, zullen de kosten daarvan ten laste van den concessionaris blijven. Mocht volgens het oordeel van Burgemeester en Wethouders ook het privaat belang der gemeente eene wijziging van de richting of de hoogte der sporen vorderen, dan zal de concessionaris ook tot die verandering gehouden zijn, doch hiervoor zullen hem dan de aan werkloonen en materialen te maken kosten van gemeentewege worden vergoed. Art. 18. De van den tramweg op te ruimen sneeuw mag niet op den kunstweg van den gemeenteweg gebracht worden. Mocht onverhoopt bij sneeuwopruiming van den kunstweg sneeuw op de spoorbaan komen, dan zal de concessionaris daaraan geenerlei recht tot schade vergoeding kunnen ontleenen. Voorts mag niet dan met speciale vergunning van Burgemeester en Wethouders sneeuw of ijs door kunstmiddelen, als zout of dergelijke, verwij derd worden. Art. 19. Voor het maken van bureauxhalten of stations, zoomede voor het vaststellen van los- en laad plaatsen voor goederen en vee op gemeentegronden, moet de concessionaris zich geheel gedragen naar de voorschriften, welke hem deswege door Burgemeester en Wethouders zullen worden ge geven. De Sophialaan, het Zuiderplein en de Willem Lodewijkstraat zullen in geen geval voor bedoelde los- en laadplaatsen gebruikt mogen wordende Willemskade alleen voor zoover zulks door Burge meester en Wethouders in bijzondere gevallen zal worden toegelaten. De verschillende halten en stations worden door telephoon- of andere electrische geleidingen ver bonden. De gemeente zal het plaatsen der telegraafpalen op haren grond langs den weg op door Burge meester en Wethouders aan te wijzen plaatsen en onder door dezen te stellen voorwaarden dulden, zonder vergoeding. De concessionaris is evenwel, desverlangd, ver plicht om, waar telegraafpalen of andere voorwer pen aanwezig zijn, geschikt tot bevestiging der draden, deze, behoudens de rechten van derden, daartoe te bezigen. Art. 20. De prijs per persoon zal per kilometer of gedeelte daarvan ten hoogste bedragen: voor de eerste klasse 5 en voor de tweede klasse 3 cents. Het personeel der gemeentepolitie heeft, in dienst zijnde, vrijdom van vervoer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1908 | | pagina 90