t b. do voor particulieren bestemde spoorwagens tot op de aan dezen behoorende binnen de gemeente gelegen en naar het oordeel van Burgemeester en Wethouders voldoend ingerichte eigen spoorbanen, tegen den prijs van ten hoogste f 5.voor eiken wagen, geladen tot gelijk gewicht. Bijlage tot het verslag der handelingen van den Gemeenteraad van Leeuwarden, 1909. Burgemeester en Wethouders onverwijld die her stellingen aan den weg, de bermen, de kunstwerken enz. aan te brengen, welke door Burgemeester en Wethouders noodzakelijk worden geacht, die daarbij een termijn stellen binnen welken de herstelling- moet plaats hebben. Bij gebreke van herstelling binnen den bepaalden termijn is de gemeente bevoegd, van harentwege het gebrekkige werk voor rekening van de conces sionaris te doen verbeteren. Art. 9. De concessionaris is gehouden volledig in alle deelen uitgewerkte plannen van de te volgen rich ting en van alle werken in den openbaren weg ten minste drie maanden vóór het begin van uitvoering daarvan, aan de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders te onderwerpen. Vóór dat die goedkeuring op elk onderdeel ver leend is, mag met den aanleg niet worden begon nen. Yan den weg in 't algemeen moet een over zichtskaart worden overgelegd op een schaal van 1 a 2500, met aanduiding van alle kadastrale per- ceelen op en binnen 30 meter ter weerszijden van den weg. Voor zoover dit nader door Burgemeester en Wethouders zal worden gevorderd, moeten van onderdeden van den weg bovendien teekeningen op een schaal van 1 a 200 worden overgelegd en van kunstwerken op een schaal van 1 a 100 een en ander met duidelijke omschrijving. Elke verandering of noodig gebleken wijziging in een in den openbaren weg gelegen werk moet de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders hebben verkregen, vóór zij wordt uitgevoerd. Art. 10. Onverminderd do verplichting, voortvloeiende uit het bepaalde bij art. 6, 2e lid, is de concessionaris gehouden die gedeelten der baan, waar volgens het oordeel van Burgemeester en Wethouders behoefte bestaat aan vorharding van het wegvlak, over eene breedte van tenminste 2.50 meter te bestraten met waalstraatklinkers op hun kant, de rails te plaatsen op stoelen en te voorzien van contrarails, binnen 3 maanden na ontvangst van den last daartoe. Voor zoover de tramweg zal loopen over ter reinen, lager gelegen dan 0.80 meter boven F. Z. P. en die naar het oordeel van Burgemeester en Wet houders op den duur niet door bemaling water- vrij kunnen worden gehouden, zal die weg met bermen door en voor rekening van de concessionaris op het genoemde peil moeten worden gebracht. Art. 11. Waar de afwatering van den weg of de bermen door de ophooging of door do spoorstaven mocht worden belemmerd, moeten binnen zes weken na de daartoe door Burgemeester en Wethouders ge dane aanschrijving en volgens hunne aanwijzing, onder den weg de noodige ijzeren buizen met zink- kolken zijn gelegd, voor zooveel noodig met goten, van klinkers op hun kant, bij gebreke waarvan zulks van gemeentewege op kosten van de conces sionaris zal geschieden. Art. 12. De spoorstaven mogen geene belemmeringen op leveren voor den overgang van uitwegen naar aansluitende wegen en particuliere eigendommen. Waar deze overwegen niet bestraat zijn, moet over drie meter breedte tusschen de rails en tot 1.50 meter aan weerszijden van den tramweg daarin door 'klinkers op hun kant worden voorzien, over welke breedte do weg in dien staat moet worden onder houden. Art. 13. Het midden van. den tramweg moet minstons 2.50 meter uit het hart van boomon en minstens 2 meter uit den buitenkant van rasterwerken, gebouwen enz. verwijderd zijn. Tn bijzondero gevallen kunnen Burgemeester en Wethouders hierop uitzonderingen toestaan. Art. 14. De te maken wissels moeton geheel buiten de kunstbanen der wegen vallen. In bijzondero gevallen of als Burgemeester en Wethouders dit noodig voorkomt kunnen zij hiervan afwijking toestaan. Spoorstaven of andere onderdeelen van den tram- weg, die in de kunstwegen liggen, mogen noch tor buiten-, noch ter binnenzijde boven hot straatvlak uitstoken. Art. 15. Waar de tramweg waterlossingen kruist, moeton voor rekening van de concessionaris de duikers aldaar worden verlengd, versterkt of afzonderlijke duikers of bruggen gebouwd worden van voldoende sterkte en afmetingen ten genoegen van Burge meester en Wethouders; een en ander behoudens de rechten en verplichtingen van de concessionaris tegenover derdon. Art. 16. De concessionaris is gehouden, zich bij de uit voering der werken in 't algemeen stipt te gedragen naar de voorschriften dezer vergunning en de goed gekeurde ontwerpen en bestekken. Kleine noodzakelijke afwijkingen zijn toegelaten, mits na voorafgaande machtiging van Burgemeester en Wethouders. Alvorens tot de uitvoering van eenig werk over te gaan, verschaft de concessionaris aan Burge meester en Wethouders zoovele go waarmerkte 294 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1909. Bijl. no. 28, copieën van bestekken en teekeningen als dezen noodig zullen oordeelen. Bovendien moet, vóór met den aanleg der werken wordt aangevangen, de richting en de hoogte van den weg nauwkeurig zijn uitgezet en goedgekeurd. Elke schade, die tengevolge van den aanleg of de exploitatie van den tramweg aan de gemeente- eigendommen wordt toegebracht, moet door en op kosten van de concessionaris onmiddellijk hersteld worden ten genoegen van Burgemeester en Wet houders, bij gebreke waarvan dit college bevoegd is, daartoe op kosten van de concessionaris zelf over te gaan. Waar de bestrating wordt opgebroken, moetende onbruikbaar gebleken steenen door geheel nieuwe van dezelfde soort worden vervangen. Bij elke afwijking in de voor de uitvoering ge stelde voorwaarden is de concessionaris verplicht, het in strijd daarmede gemaakte op te breken en geheel overeenkomstig het goedgekeurde ontwerp opnieuw te maken, een en ander naar de voorschrif ten en ten genoegen van Burgemeester en Wet houders. Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd, de werken onmiddellijk te doen staken, zoodra in strijd met de goedgekeurde bestekken of met de voor waarden dezer vergunning of met hunne bevelen gehandeld wordt. Art. 17. Indien de uitvoering van deze of gene werken van algemeen nut eene wijziging medebrengt van den openbaren weg, met dit gevolg, dat het naar het oordeel van Burgemeester en Wethouders noodig is, de richting of de hoogte van de sporen te ver anderen, zal de concessionaris, behoudens nader te treffen regeling omtrent do kosten, tot die veran dering gehouden zijn. Indien evenwel die verandering noodig is voor werken, die rechtstreeks door en voor rekening van de gemeente worden gemaakt, zullen de kosten daarvan ten laste van de concessionaris blijven. Mocht volgens het oordeel van Burgemeester en Wethouders ook het privaat belang der gemeente eene wijziging van de richting of de hoogte der sporen vorderen, dan zal de concessionaris ook tot die verandering gehouden zijn, doch hiervoor zullen haar dan de aan werkloonen en materialen te maken kosten van gemeentewege worden vergoed. Art. 18. De van den tramweg op te ruimen sneeuw mag niet op den kunstweg van den gemeenteweg gebracht worden. Mocht onverhoopt bij sneeuwopruiming van den kunstweg sneeuw op de spoorbaan komen, dan zal de concessionaris daaraan geenerlei recht tot schade- vergooding kunnen ontleenen. Voorts mag niet dan met speciale vergunning van Burgemeester en Wethouders sneeuw of ijs door kunstmiddelen, als zout of dergelijke, verwij derd worden. Art. 19. Voor het maken van bureaux, halten of stations, zoomede voor het vaststellen van los- en laad plaatsen voor goederen en vee op gemeentegronden, moet de concessionaris zich geheel gedragen naar de voorschriften, welke haar deswege door Burge meester en Wethouders zullen worden gegeven. Het Zuiderplein en de Willem Lodewijkstraat zullen in geen geval voor bedoelde los- en laad plaatsen gebruikt mogen worden. De verschillende halten en stations worden door telephoon- of andere electrische geleidingen ver bonden. De gemeente zal het plaatsen van telegraafpalen op haren grond langs den weg op door Burge meester en Wethouders aan te wijzen plaatsen en onder door dezen te stellen voorwaarden dulden, zon der daarvoor schadevergoeding te kunnen vorderen. De concessionaris is evenwel, des verlangd, ver plicht om, waar telegraafpalen of andere voorwer pen aanwezig zijn, geschikt tot bevestiging der draden, deze, behoudens de rechten van derden, daartoe te bezigen. Art. 20. De vervoerprijs per persoon zal per kilometer of gedeelte daarvan ten hoogste bedragenvoor de eerste klasse 5 en voor de tweede klasse 3 cents. Het personeel der gemeentepolitie heeft, in dienst zijnde, vrijdom van vervoer. De reizigers kunnen, zonder daarvoor iets ver schuldigd te zijn, in de tramwagens goederen van geringen omvang vervoeren, mits die, ter beoor deeling van den conducteur, door hun inhoud of afmetingen voor de andere reizigers niet hinderlijk zijn. De concessionaris is gehouden om binnen deze gemeente en voor zoover zulks over de lijnen der maatschappij mogelijk is, tusschen het station van den Staatsspoorweg en de plaats van bestemming te vervoeren, heen of terug a. alle voor de gemeente of hare instellingen of bedrijven bestemde spoorwagens, tegen den prijs van ten hoogste f 3.voor eiken wagen, beladen met een gewicht tot 10.000 K.G. Art. 21. Bij het eindigen dor concessie of ingeval de 295

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1909 | | pagina 148