t
b. do voor particulieren bestemde spoorwagens
tot op de aan dezen behoorende binnen de gemeente
gelegen en naar het oordeel van Burgemeester en
Wethouders voldoend ingerichte eigen spoorbanen,
tegen den prijs van ten hoogste f 5.voor eiken
wagen, geladen tot gelijk gewicht.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den Gemeenteraad van Leeuwarden, 1909.
Burgemeester en Wethouders onverwijld die her
stellingen aan den weg, de bermen, de kunstwerken
enz. aan te brengen, welke door Burgemeester en
Wethouders noodzakelijk worden geacht, die daarbij
een termijn stellen binnen welken de herstelling-
moet plaats hebben.
Bij gebreke van herstelling binnen den bepaalden
termijn is de gemeente bevoegd, van harentwege
het gebrekkige werk voor rekening van de conces
sionaris te doen verbeteren.
Art. 9.
De concessionaris is gehouden volledig in alle
deelen uitgewerkte plannen van de te volgen rich
ting en van alle werken in den openbaren weg ten
minste drie maanden vóór het begin van uitvoering
daarvan, aan de goedkeuring van Burgemeester en
Wethouders te onderwerpen.
Vóór dat die goedkeuring op elk onderdeel ver
leend is, mag met den aanleg niet worden begon
nen. Yan den weg in 't algemeen moet een over
zichtskaart worden overgelegd op een schaal van
1 a 2500, met aanduiding van alle kadastrale per-
ceelen op en binnen 30 meter ter weerszijden van
den weg.
Voor zoover dit nader door Burgemeester en
Wethouders zal worden gevorderd, moeten van
onderdeden van den weg bovendien teekeningen
op een schaal van 1 a 200 worden overgelegd en
van kunstwerken op een schaal van 1 a 100 een
en ander met duidelijke omschrijving.
Elke verandering of noodig gebleken wijziging
in een in den openbaren weg gelegen werk moet
de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders
hebben verkregen, vóór zij wordt uitgevoerd.
Art. 10.
Onverminderd do verplichting, voortvloeiende uit
het bepaalde bij art. 6, 2e lid, is de concessionaris
gehouden die gedeelten der baan, waar volgens het
oordeel van Burgemeester en Wethouders behoefte
bestaat aan vorharding van het wegvlak, over eene
breedte van tenminste 2.50 meter te bestraten met
waalstraatklinkers op hun kant, de rails te plaatsen
op stoelen en te voorzien van contrarails, binnen
3 maanden na ontvangst van den last daartoe.
Voor zoover de tramweg zal loopen over ter
reinen, lager gelegen dan 0.80 meter boven F. Z. P.
en die naar het oordeel van Burgemeester en Wet
houders op den duur niet door bemaling water-
vrij kunnen worden gehouden, zal die weg met
bermen door en voor rekening van de concessionaris
op het genoemde peil moeten worden gebracht.
Art. 11.
Waar de afwatering van den weg of de bermen
door de ophooging of door do spoorstaven mocht
worden belemmerd, moeten binnen zes weken na
de daartoe door Burgemeester en Wethouders ge
dane aanschrijving en volgens hunne aanwijzing,
onder den weg de noodige ijzeren buizen met zink-
kolken zijn gelegd, voor zooveel noodig met goten,
van klinkers op hun kant, bij gebreke waarvan
zulks van gemeentewege op kosten van de conces
sionaris zal geschieden.
Art. 12.
De spoorstaven mogen geene belemmeringen op
leveren voor den overgang van uitwegen naar
aansluitende wegen en particuliere eigendommen.
Waar deze overwegen niet bestraat zijn, moet over
drie meter breedte tusschen de rails en tot 1.50
meter aan weerszijden van den tramweg daarin door
'klinkers op hun kant worden voorzien, over welke
breedte do weg in dien staat moet worden onder
houden.
Art. 13.
Het midden van. den tramweg moet minstons
2.50 meter uit het hart van boomon en minstens 2
meter uit den buitenkant van rasterwerken, gebouwen
enz. verwijderd zijn.
Tn bijzondero gevallen kunnen Burgemeester en
Wethouders hierop uitzonderingen toestaan.
Art. 14.
De te maken wissels moeton geheel buiten de
kunstbanen der wegen vallen.
In bijzondero gevallen of als Burgemeester en
Wethouders dit noodig voorkomt kunnen zij hiervan
afwijking toestaan.
Spoorstaven of andere onderdeelen van den tram-
weg, die in de kunstwegen liggen, mogen noch tor
buiten-, noch ter binnenzijde boven hot straatvlak
uitstoken.
Art. 15.
Waar de tramweg waterlossingen kruist, moeton
voor rekening van de concessionaris de duikers
aldaar worden verlengd, versterkt of afzonderlijke
duikers of bruggen gebouwd worden van voldoende
sterkte en afmetingen ten genoegen van Burge
meester en Wethouders; een en ander behoudens
de rechten en verplichtingen van de concessionaris
tegenover derdon.
Art. 16.
De concessionaris is gehouden, zich bij de uit
voering der werken in 't algemeen stipt te gedragen
naar de voorschriften dezer vergunning en de goed
gekeurde ontwerpen en bestekken.
Kleine noodzakelijke afwijkingen zijn toegelaten,
mits na voorafgaande machtiging van Burgemeester
en Wethouders.
Alvorens tot de uitvoering van eenig werk over
te gaan, verschaft de concessionaris aan Burge
meester en Wethouders zoovele go waarmerkte
294
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1909. Bijl. no. 28,
copieën van bestekken en teekeningen als dezen
noodig zullen oordeelen.
Bovendien moet, vóór met den aanleg der werken
wordt aangevangen, de richting en de hoogte van
den weg nauwkeurig zijn uitgezet en goedgekeurd.
Elke schade, die tengevolge van den aanleg of
de exploitatie van den tramweg aan de gemeente-
eigendommen wordt toegebracht, moet door en op
kosten van de concessionaris onmiddellijk hersteld
worden ten genoegen van Burgemeester en Wet
houders, bij gebreke waarvan dit college bevoegd
is, daartoe op kosten van de concessionaris zelf
over te gaan.
Waar de bestrating wordt opgebroken, moetende
onbruikbaar gebleken steenen door geheel nieuwe
van dezelfde soort worden vervangen.
Bij elke afwijking in de voor de uitvoering ge
stelde voorwaarden is de concessionaris verplicht,
het in strijd daarmede gemaakte op te breken en
geheel overeenkomstig het goedgekeurde ontwerp
opnieuw te maken, een en ander naar de voorschrif
ten en ten genoegen van Burgemeester en Wet
houders.
Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd, de
werken onmiddellijk te doen staken, zoodra in strijd
met de goedgekeurde bestekken of met de voor
waarden dezer vergunning of met hunne bevelen
gehandeld wordt.
Art. 17.
Indien de uitvoering van deze of gene werken
van algemeen nut eene wijziging medebrengt van
den openbaren weg, met dit gevolg, dat het naar
het oordeel van Burgemeester en Wethouders noodig
is, de richting of de hoogte van de sporen te ver
anderen, zal de concessionaris, behoudens nader te
treffen regeling omtrent do kosten, tot die veran
dering gehouden zijn.
Indien evenwel die verandering noodig is voor
werken, die rechtstreeks door en voor rekening van
de gemeente worden gemaakt, zullen de kosten
daarvan ten laste van de concessionaris blijven.
Mocht volgens het oordeel van Burgemeester en
Wethouders ook het privaat belang der gemeente
eene wijziging van de richting of de hoogte der
sporen vorderen, dan zal de concessionaris ook tot
die verandering gehouden zijn, doch hiervoor zullen
haar dan de aan werkloonen en materialen te maken
kosten van gemeentewege worden vergoed.
Art. 18.
De van den tramweg op te ruimen sneeuw mag
niet op den kunstweg van den gemeenteweg gebracht
worden.
Mocht onverhoopt bij sneeuwopruiming van den
kunstweg sneeuw op de spoorbaan komen, dan zal
de concessionaris daaraan geenerlei recht tot schade-
vergooding kunnen ontleenen.
Voorts mag niet dan met speciale vergunning
van Burgemeester en Wethouders sneeuw of ijs
door kunstmiddelen, als zout of dergelijke, verwij
derd worden.
Art. 19.
Voor het maken van bureaux, halten of stations,
zoomede voor het vaststellen van los- en laad
plaatsen voor goederen en vee op gemeentegronden,
moet de concessionaris zich geheel gedragen naar
de voorschriften, welke haar deswege door Burge
meester en Wethouders zullen worden gegeven.
Het Zuiderplein en de Willem Lodewijkstraat
zullen in geen geval voor bedoelde los- en laad
plaatsen gebruikt mogen worden.
De verschillende halten en stations worden door
telephoon- of andere electrische geleidingen ver
bonden.
De gemeente zal het plaatsen van telegraafpalen
op haren grond langs den weg op door Burge
meester en Wethouders aan te wijzen plaatsen en
onder door dezen te stellen voorwaarden dulden, zon
der daarvoor schadevergoeding te kunnen vorderen.
De concessionaris is evenwel, des verlangd, ver
plicht om, waar telegraafpalen of andere voorwer
pen aanwezig zijn, geschikt tot bevestiging der
draden, deze, behoudens de rechten van derden,
daartoe te bezigen.
Art. 20.
De vervoerprijs per persoon zal per kilometer of
gedeelte daarvan ten hoogste bedragenvoor de
eerste klasse 5 en voor de tweede klasse 3 cents.
Het personeel der gemeentepolitie heeft, in dienst
zijnde, vrijdom van vervoer.
De reizigers kunnen, zonder daarvoor iets ver
schuldigd te zijn, in de tramwagens goederen van
geringen omvang vervoeren, mits die, ter beoor
deeling van den conducteur, door hun inhoud of
afmetingen voor de andere reizigers niet hinderlijk
zijn.
De concessionaris is gehouden om binnen deze
gemeente en voor zoover zulks over de lijnen der
maatschappij mogelijk is, tusschen het station van
den Staatsspoorweg en de plaats van bestemming
te vervoeren, heen of terug
a. alle voor de gemeente of hare instellingen
of bedrijven bestemde spoorwagens, tegen den prijs
van ten hoogste f 3.voor eiken wagen, beladen
met een gewicht tot 10.000 K.G.
Art. 21.
Bij het eindigen dor concessie of ingeval de
295