80 81 Bijlage tot liet verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1909. Amersfoortsch systeem in het vuur gebracht, ik heb daaraan nog zelf iets toe te voegen wat m.i. niet van belang ontbloot is. Het Amersfoortsch systeem onderstelt de oprichting van vereenigingen van vakgenooten speciaal voor de werkloozenverzekering, echter zal een bestaande timmerlieden^aw^fvereeniging, een typografenidscA- vereeniging en een Tabakbewerkerstoo«eeZcZw&, als zijnde eveneens „vereenigingen van vakgenooten" niet de toegang tot het fonds en de bijslag kunnen worden ontzegd. Voor hen die het Gentsche stelsel als een „ver zekering" eeren, zij al direct opgemerkt dat natuurlijk in een speciale organisatie voor de werkloozenver zekering in het Amersfoortsch systeem alleen de slechte risico''s treden, geen personen die leans hebben werk loos te worden, maar zij die zeker weten dat lot te zullen deolen, de gemeente zal daar treden op hot terrein van verkapte armenzorg. Voor de speciale werkloozenverzekering-vereeni- gingen plus de andere vereenigingen van vakge nooten, bijeengekomen voor een of ander genoegen als bovengenoemd, geldt nog het volgende Geen dezer vereenigingen kent haar leden in hun kwaliteit als vakgenoot. Als ik lid ben der Typo- grafenvischvereeniging of tooneelclub, ken ik mijn medelid A als een goed of slecht visscher of comediant, maar interesseer mij niet voor zijn capaciteit als typo. Nu wordt A ontslagen en meldt zich bij onze vischvereeniging om steun, wijl wij aangesloten zijn bij het gemeentefonds (Amersfoortsch systeem). Wij zijn met A bevriend, visschen en drinken samen en maken pret, nemen do wereld niet van den zwartsten kant en onderzoeken dus niet of de werkloosheid van A soms zit in zijn slechte capaciteiten als typo, afgezien van de vraag of wij dat kunnen, maar geven eenvoudig uitkeering. De gemeente dokt mee en wordt gedupeerd. Den volgenden keer is het mijn beurt. Wie zal er in een tooneelclub of vischvereeniging zich conscientious met vakvereenigingszaken bemoeien? De werkloosheid van A duurt 3, 4 weken, maar de visch- of tooneelclub wijst hem geen nieuw werk, dat ligt niet op haar wegwederom wordt de ge meente gedupeerd. Eindelijk wordt A door een patroon werk geboden, hij acht dit echter niet voor aanneming vatbaar, wijl niet aan de vakeischen wordt voldaan. Zal nu het bestuur van de visch- of tooneelclub uitmaken of hier het werk al of niet moet worden aanvaard Ten slotte wordt A ook lid der vakvereeniging en later opnieuw, nu buiten eigen schuld, werkloos. De vakvereeniging keert uit, de vischclub ook, de eenigingen werkt, vereenigingen dus die uit histo risch, zedekundig en paedagogisch oogpunt alleen waarde hebben voor den wetgever. De leden daarvan kennen elkaar in hun hoedanig heid als werknemers, het bestuur weet b.v. dat typograaf A dikwijls met klachten komt over zijn werkgever, het bestuur heeft reeds meermalen voor A met den patroon geconfereerd en langzamerhand do overtuiging, ook in de vereeniging, opgedaan, dat A is een lastig, chicaneerend man. Komt nu A zich melden als werklooze, dan zal het bestuur, gewapend met de kennis van den persoon, vervuld met den ernst die een vakvereenigingsbestuur na tuurlijk boven een vischclubbestuur kenmerkt, nauw keurig nagaan of hier inderdaad van werkloosheid buiten schuld sprake is en uitkeering mag plaats vinden. Vriendschapsbanden missen hier de kracht die ze zooeven in de visch- of tooneelclub bezaten. De kritiek in de vakvereenigingen, waar men samen komt om te werken, niet om pret te maken, waar borgt ons een onpartijdige toepassing. De vakver eeniging heeft tot taak voortdurend kennis te dragen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, is door haar landelijke organisatie ook met den stand der elders bekend, zij kan en zal in arbeidsmarkt tegenstelling met de visch-tooneelclub ernstige pogingen aanwenden om haar werklooze leden op nieuw ,,aan den gang" te krijgen. Vele bonden stellen daartoe gelden uit een reisfonds ter beschik king. "Wordt den werklooze arbeid aangeboden, dan is de vakvereeniging het eenige bevoegde lichaam dat in staat is over de al of niet aanvaar ding van dien arbeid te beslissen. De timmerlie- denvakvereeniging heeft b.v. voor haar werklooze leden opzettelijk ingesteld een „werkbureau". Ten slotte is een dubbel lidmaatschap in de vakvereeni ging en daardoor benadeeling der gemeente, als boven bij de tooneelclub werd geconstateerd, on mogelijk. Al het bovenstaande is in arbeiderskringen bekend en wordt daar, waar het niet wordt uitgedrukt, bij intuïtie gevoeld. Het zijn zoovele bezwaren tegen het Amersfoortsch systeem, en al ware het dat daarvan slechts éen door den lezer wordt onder schreven, dan nog zou dit moeten afhouden van het meedoen aan gevaarlijke experimenten, waar immers de praktijk ons leert dat het Gentsche stelsel voldoet. gemeente geeft tweemaal toeslag aan denzelfden persoon. Waar een groot deel der bevolking van Friesland Dijkstra of de Vries heet, wordt deze fraude niet spoedig ontdekt. Wij stellen nu hiertegenover het frissche werk van het Gentsche stelsel, dat alleen mot vakver Artikel 7a. Een nieuw artikel moet bepalen wanneer geen bijslag wordt toegekend aan de vereeniging, al is deze aangesloten. Zooveel mogelijk moeten die bepalingen overeenkomen met de bepalingen die door de vakvereenigingen zelf aan hare uitkeerin- gen worden verbonden. Het nieuwe artikel luidt Art. la. Geen bijslag worden gegeven, wanneer lo. de vereeniging nalatig is in het verstrek- Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1909. Bijl. 710. 3 ken van die gegevens, betrekking hebbende op de werkloozenverzekering, welke de commissie voor de richtige behartiging van de haar opgedragen werkzaamheden behoeft 2o. de werkloosheid het direct gevolg is van werkstaking in het vak van den betreffenden werk man, ter beoordeeling der vakvereeniging, van zijn ziekte of lichamelijke ongeschiktheid, of indien de betreffende werklooze zich niet dagelijks aanmeldt op de gemeentelijke arbeidsbeurs, of in het alge meen onwillig is, om voor hem, ter beoordeeling der vakvereeniging, geschikten arbeid te zoeken of te aanvaarden 3o. de betreffende werkman bij don aanvang zijner werkloosheid, nog geen jaar in de gemeente Leeuwarden of, zoo Leeuwarderadeel bij het fonds is aangesloten, in de gemeente Leeuwarden of Leeuwarderadeel heeft gewoond, nog geen zes maanden lid der vakvereeniging is en niet ten minste 40 cent per dag van de vereeniging ont vangt 4o. de betreffende werkman in hetzelfde kalen derjaar reeds over 90 dagen een bijslag genoten heeft. TOELICHTING. In dit artikel is een deel van art. 7 van het ontwerp overgenomen, een ander deel weggelaten. Weggelaten is de verplichting, in het ontwerp onder a vermeld, van de storting in de kas der vereeniging van minstens 5 cent per week contri butie. Waar immers de uitkeering op een minimum van 0.40 per week is gefixeerd, heeft de ge meente met de minimum contributie voor de ver zekering niet te maken. In den regel schrijft men dit als gemeente niet voor. De contributie regelt zich naar velerlei omstandigheden. Zoo betalen de typografen van den Algemeenen Nederlandschen Typografen Bond 3 cent per week voor de werk- loozen-verzekering en krijgen daarvoor een uit keering van 5.gedurende 6 weken. Dat is een mooi fonds. Het kan mooi zijn om twee redenen. Vooreerst is het bedrijf geen seizoenarbeid en de werkloos heid in percentage geringer dan b.v. in de bouw vakken, in de tweede plaats hebben de typo's een landelijk fonds, plaatselijke crisissen hebben geen grooten storenden invloed. Zal men die typo's nu uitsluiten omdat de lan delijke bond met 3 cent per week een goede on dersteuning kan uitkeeren Weggelaten is verder de verplichting dat de werkman aan zijne vereeniging of hare werkloozen- kas gedurende 6 maanden contributie moet hebben betaald, waarvoor kortweg de verplichting in de plaats is gesteld, welke in de werkloozenfonds- reglementjes der vakvereenigingen wordt gevonden namelijk, dat men geen uitkeering krijgt, zoo men niet x maanden lid der organisatie is. Zie mijn nieuw artikel la onder 3°. Er kunnen ook andere gevallen buiten werkloosheid zich voordoen, waarin de vakvereeniging een lid tijdelijk van contributie vrijstelt; daarin voorziet de redactie van Burge meester en Wethouders niet. Weggelaten is dat de werkman minder dan 16. per week moet hebben verdiend gedurende het voorafgaand kalenderjaar. Als er werkelijk in de vakorganisatie een lid aanwezig is dat 16.— en meer per week inkomen heeft, dan zal hij dat niet algemeen bekend maken. Controle is hier uiterst moeilijk. In een kantoorbedienden-organisatie zullen wellicht personen met dat inkomen gevonden worden, maar daar is dan ook een iets hoogere levensstandaard en bij eventueele werkloosheid een nog spoediger nijpend gebrek. Het overige in het nieuwe artikel la is van het ontwerp overgenomen, met wijzigingen evenwel. Zoo is a. toegevoegd, dat de administratie, waarvan men de overlegging kan verlangen betrekking hebben moet op de werkloozenverzekering. Dit zal ook wel bedoeld zijn. Opname daarvan is een ver duidelijking b. geschrapt is de beperking betreffende „de uitsluiting". De uitsluiting is gedwongen werk loosheid, meermalen geheel buiten toedoen van de werklieden geboren. Zij kan haar oorzaak vinden in den een of anderen wettelijken maatregel, b.v. verhooging van ongevallenpremie voor werkgevers, protectieplannen etc. Leopold Sonneman en de Duitsche Volkspartij die ageeren voor een Eijkswet, rangschikken de uitsluiting onder de werkloosheid. (Zie Stilting „Werkloosheid" en I. G. Keesing „Feiten en Cijfers") c. inplaats van de beoordeeling door de commissie of werkloosheid al of niet uit werkstaking voort komt en of de arbeid al of niet geschikt is om te worden aanvaard, behoort die beoordeeling bij de vakvereeniging. In het compromis- of Amersfoortsch systeem kan het voorkomen dat er geen vakver eeniging annex was met den betrokken arbeider en Burgemeester en Wethouders moesten toen die beoordeeling wel bij de commissie brengen. In het Gentsche stelsel, waar altijd een vakver eeniging annex is met den werkloozen arbeider, kan en moet die beoordeeling bij haar die tot oordeelen 't best in staat is, dit is de vakorganisatie, berusten. Gevaar voor zijdelings steunen van stakers bestaat daarbij niet, daar stakende arbeiders niet uit de ondersteuningskassen der vakvereenigingen doch uit do weerstandskassen worden geholpen. Werkloosheid en staking worden nergens scherper gescheiden dan in de vakvereeniging zelf. De Nederlandsche gemeenten die het Gentsche stelsel hebben, missen dan ook dit „beoordeelingsartikel" geheel.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1909 | | pagina 41